Ehtoota!
Mitäs olette tehneet mersun omalle kiertovesipumpulle webastoa asennettaessa? Jaksaako webaston oma pumppu pumpata riittävästi jos auton pumppu ei ole päällä vai pitäisikö alkuperäinen pumppu kytkeä myös päälle tai peräti poistaa?
Lisäksi kiinnostaisi miten on mersun alkuperäinen webasto kytketty vedenkiertoon. Asennusohjeessa neuvotaan laittamaan lämmitin lämppärinlekujen väliin, mutta alkuperäinen lämmitin lienee asennettu toisin, koska sisätilan termostaatti toimii myös lämmityskäytön aikana eli vesi pääsee virtaamaan myös kennojen ohi. Siis mistä vesi sisään webastoon ja minne se jatkaa matkaansa? Löytyykö muuten jostain piilosta valmiina sähköjohdot webaston asennukseen.
Tarttis viikonloppuna alotella asennusurakkaa ja turhaa työtä ei tekis mieli tehdä joten kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan. Ja auto on W124 200D
W124 Kiertovesipumppu ja Webasto
Webasto
Omaani vm 93 250/20v Webasto Thermotop C asennettiin oikeanpuoleisen etupyörän taakse. Rintapellissä oleva kennon menoletku katkaistiin ja siihen tuli putkenpätkä jonka keskellä takaiskuventtiili ja takaiskuventtilin molemmin puolin haaroitukset. Ko venttiili/haaroituskappale löytyy Webaston kauppiailta.
Näistä haaroituksista letkut Webastolle ja paluuletkuun Webaston oma kiertovesipumppu. Sähköt kiertovesipumppuun ja polttoainepumppuun tulevat Webastossa olevilta liittimiltä.
Vesi kiertää siis normaalisti takaiskuventtiilin kautta auton lämmityslaitekennoon. Moottorin seistessä ja Webaston ollessa käynnissä Webaston pumppu kierrättää veden ensin lämmittimen kennoon ja siitä sitten moottoriin.
Kuvia minulla ei valitettavasti ole mutta itse sain tältä palstalta kyselemällä kuvia joiden perusteella asennus selvinnee.
Sähkökytkennät ohjeen mukaan ja hyvin toimii. Itse kytkin vielä keskuslukon kauko-ohjauksessa olevan vapaan (tavaratilan aukaisuun) tarkoitetun kanavan ohjaamaan ns latch-releen (www.spelektroniikka.fi) avulla Webastoa. Nyt laite lähtee kauko-ohjauksella käyntiin.
Näistä haaroituksista letkut Webastolle ja paluuletkuun Webaston oma kiertovesipumppu. Sähköt kiertovesipumppuun ja polttoainepumppuun tulevat Webastossa olevilta liittimiltä.
Vesi kiertää siis normaalisti takaiskuventtiilin kautta auton lämmityslaitekennoon. Moottorin seistessä ja Webaston ollessa käynnissä Webaston pumppu kierrättää veden ensin lämmittimen kennoon ja siitä sitten moottoriin.
Kuvia minulla ei valitettavasti ole mutta itse sain tältä palstalta kyselemällä kuvia joiden perusteella asennus selvinnee.
Sähkökytkennät ohjeen mukaan ja hyvin toimii. Itse kytkin vielä keskuslukon kauko-ohjauksessa olevan vapaan (tavaratilan aukaisuun) tarkoitetun kanavan ohjaamaan ns latch-releen (www.spelektroniikka.fi) avulla Webastoa. Nyt laite lähtee kauko-ohjauksella käyntiin.
Asennuspaikka
Asennuspaikka on oikeanpuoleisen etupyörän edessä!! - ei takana!
Edelleen vaivaa epätietoisuus kiertovesipumpuista. Siis onko teillä kaksi kiertovesipumppua peräkkäin, webaston ja mersun? Jos kyllä, niin ovatko molemmat päällä kun webasto lämmityskäytöllä vai vain webaston?
Jos raadilta löytyy kuvia asennuksesta niin niitä otetaan kiitollisena vastaa osoitteessa:
hellurei@surfeu.fi
Jos raadilta löytyy kuvia asennuksesta niin niitä otetaan kiitollisena vastaa osoitteessa:
hellurei@surfeu.fi