Auto pysähtyi viikko sitten ajosta kuin veitsellä leikaten eikä ole sen jälkeen lähtenyt käymään.
Kun auto oli sammunut, akku oli tyhjä, napajännite 12,1 volttia. Oli kuitenkin lähtenyt ongelmitta käymään edellisessä startissa. Toin paikalle täyden akun, mutta ei lähtenyt sillä käymään, pyöritti kyllä hyvin. Ei lähtenyt käymään myöskään kaapeleilla annetulla apuvirralla.
Auto hinattiin kotipihalle. Tähän asti tutkitun perusteella on 2 vikaa:
1. Ei tule bensaa
2. Ei tule kipinää
Akku on ladattu täyteen ja peilin merkkivalojen mukaan käynnistyksenesto ei ole päällä. Keskuslukko toimii niin kuin pitää.
Bensapumpun rele on ehjä, tarkastin sen virtalähteen ja yleismittarin kanssa. Kun virrat kääntää päälle, pumppu ei surahda. Virtojen ollessa päällä releen kelalle tuleva jännite on vain 3-4 volttia. Kun releen ohittaa johdolla ja antaa virtaa suoraan pumpulle, se käy ja bensaa tulee ruiskulle asti.
Kipinää ei tule, mutta silti tulpat ei kastu -> epäilen, että ruiskukin on pois pelistä.
YJ-rele on ehjä. Avasin sen ja tarkastin juotokset luupilla ja mittarilla. Koitettiin myös toisella YJ-releellä, ei vaikutusta.
Startti pyörittää hyvin ja kojetaulussa kaikki merkkivalot palavat niin kuin pitää, kun laittaa virran päälle. Kaikki sulakkeet on ehjiä ja olen irrottanut ja laittanut takaisin kaikki releet, mitkä löysin (tarkoituksena löytää mahdollinen huono kosketus).
Sellainen löytyi, että konehuoneen takanurkassa olevan sulakerasian alla kulkevaa johtonippua oli hiiri järsinyt ja siitä oli 1 ruskea johto poikki. Johto on nyt korjattu, mutta ei vaikuttanut tilanteeseen. Konehuoneen toisesta takanurkasta löytyi iso kasa tyhjiä auringonkukan siemenen kuoria. Lintujen ruokkiminen loppui kuulemma tähän

Kiusaa varsinkin se, kun sekä kipinä-, että bensapuoli on pimeä. Outoa.
Ecu rikki? Virtalukon pohja (mutta ei kai se kesken ajon tuolla tavalla hajoa)? Puola (ei vaikuta bensapuoleen)? Ja mikä sen akun oli tyhjentänyt? Latauksesta ei tiedä, kun ei pysty mittaamaan...
Mitä mittailla seuraavaksi ja miten? Muuta tutkittavaa?