Laaksonen kirjoitti:H.E. von Kuusi kirjoitti:
Kuinkakohan muuten on käynyt sen uuden, suoran kutosdieselin kanssa? Siitä ei ole kuulunut mitään enää sen jälkeen, kun siitä huhuttiin w213 ensitietojen yhteydessä. Niin hieno kone kun tuo 350 bluetec onkin, niin alkaa auttamattomasti jäädä kilpailijoiden jalkoihin sillä. Bemarin 535d 313hv/630Nm, Audin A6 myös 313hv/650Nm ja Jaggellakin XF:ssä 30d mallissa 300hv/700Nm. Mersun lukemat siis se 258hv/620Nm.
Mersun V6-dieselin tehoa on taidettu loppuaikoina jopa tiputtaa (kai päästöjen vuoksi), koska teho kävi muistaakseni parhaimmillaan lukemassa 265 hv. Uusi OM656 nähdään konepellin alla ensimmäistä kertaa tänä vuonna S:n faceliftissä. E-sarjaan moottori saadaan ehkä vasta sen faceliftissä (2019?). Oudolta hieman tuntuu, että merkki, joka ennen mainosti itseään dieseleiden edelläkävijänä, on viime vuosina jättäytynyt suosiolla kilpailijoidensa vanaveteen. Esim. kun BMW lopetti V8-dieselinsä 7:n siirryttyä E65:sta F01:een, teki M-B saman tempun pian jo kesken W221:n elinkaaren. BMW kuitenkin nosti R6-dieselinsä tehon pian vanhan V8:n tasolle, Mersun jäädessä "onanoimaan" OM642:nsa kanssa kehittämättä koneen tehoja ainakaan ylöspäin.

Heippa vaan, omien kokemuksien perusteella ei kannata näitä bemmin ja audin tehodieseleiden moottoreita kauheasti ihannoida. Etenkin audin moottorit on täysin jäte osastoa verrattuna mersuun, muutenkin ko. merkki ei paljoa eroa skodasta. Vikaa molemmissa on oikeasti jo uudesta saakka, ja erittäin ikäviä sellaisia. Olen omistanut useita bemareita f11 535d,f10 530d, f11 520d, audeja a6 3.0 tdi ja mersuja e200 cdi,220 cdi, e 500 ym ym uudesta asti. Mersulta on ollut ihan hyvä ratkaisu ollut jäädä onanoimaan tuon 258 heposen kanssa. Bemari on onnistunut kutoskoneiden kanssa luomaan hienon fiiliksen 5- sarjaan, mutta sisusta resonoi ja naksuu liikaa, eikä voimalinjakaan ole niin mukava kuin prosyyrit antaa olettaa..Kutoskoneet bemarilla ei kestä edes tavallista ajoa, ja ongelmat alkavat jo helposti 20-40 tkm kohdilla, kuten öljyä tihkuu salakavalasti pitkin poikin konehuonetta kun tekniikka ei kestä painetta ja öljyt palaa kiinni jäähdytyskanaviin. korjausten jälkeen bemarit ei ole enään luvattujen tehojen tasolla, eikä moottoritilaa pysty puhdistamaan kunnolla kun öljyä on ryöminyt joka paikkaan. Pitää olla valveutunut silmä sekä nenä näkemään ja haistamaan nämä bemarien öljyvuodot.. Bemun neloskoneet onkin sitten ihan täyttä jätettä, ja niiden ajettavuus on isommallakin tehoilla jähmeää eikä ole osattu hyödyntää tehoja ja vaihteistoa läheskään niin hyvin kuin mersussa, joten paperilla olevat tehot taitaa olla vain paperia, toisin kuin mersulla.. Audin nelos ja kutoskoneet onkin sitten vielä karmeampaa paskaa ja tehoja ei löydy millään kierroksilla niin että ajaminen voisi olla mukavaa.
Ei siis kannata haksahtaa näihin teholupauksiin joita hienoilta nettisivuilta on kiva lukea ja vertailla.. Odotukset loppuu lyhyeen+åpäöööööööööööööööö'=.,- Lupauksia kestävyydestä ei ole, mersulla kestävyydestä löytyy vielä joku lause..