290td (w210) OM602 kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

290td (w210) OM602 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vih »

Mikä sen egr:n edessä olevan läpän funktio on? Tarkoitan siis sitä alipaineella ohjattavan läpän säädintä jota ohjaa sama "paineenmuunnin" kuin EGR:rääkin. Mikä niiden kahden "paineenmuuntimen" toimintaperiaate on tarkoitan siis niitä joista toinen ohjaa EGR:rää ja toinen turboa. Mitä varten niissä on sähköliittimet, pelkkä käyttöjännitekkö vai onko niille jonkinlainen sähköinen ohjaus? Onko siis väliä kumpi sähköliitin menee kumpaan? Liittimethän ovat molemmissa samanlaisia.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 290td (w210) OM602 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja etrade »

E290 hukkaportti ja tietenkin EGR toimii alipaineella, joita ECU ohjaa.
Se läppä ennen EGR on että sontaa menis tehokkaammin imusarjaan ja sen voi ottaa pois.
Vanhemmissa E290 on pystynyt tulppaamaan EGR:n laittamalla ruuvin alipaineletkuun ennen EGR kelloa tai laittamalla sokean tiivisteen estämään pakokaasun kierrätys.

Muut tarkentaa tai korjaa, kun ite olen ainoastaan ottanut varaosia kyseisestä mallista Sprinterin vastaavaan koneeseen.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: 290td (w210) OM602 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vih »

Voiko joku vastata varmana tietona, tiedosta olisi nyt valtavasti hyötyä. Kun noita piiriohjaimia on kaksi, toinen ahtopaineen säätimelle ja toinen EGR:lle niin koska ko. mulikoiden sähköliittimet ovat samanlaisia niin onko väliä kumpi liitin on kummassa ja kuinka tietää miten nuo laitetaan oikein päin?

Sitten vielä yksi kysymys, kuuluisiko otsikon mukaisessa autossa olla pakosarjan ja turbon välisellä laipalla tiiviste?

Autosta on löytynyt tähän mennessä jo useampikin vika. EGR-venttiili oli jatkuvasti vähän auki mutta puhdistuksen jälkeen sekin sulkeutuu kunnolla. Sitten tuolla alipainepuolella on ollut todella huonokuntoisia letkuja ja sen EGR-hässäkässä olevan alipainesäätimen kalvo on vähän rikki. Kuitenkin "pääviaksi" paljastui ahtopaineen säätimen alipainekello jonka sisältä oli jousi poikki. Laitoin tuohon 220CDI ahtimesta alipainekellon en saanut säädettyä tuota akselia ihan yhtä pitkäksi mitä alkuperäisessä kellossa sillä säätövara loppui. Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että portti on auki ollessaan hieman vähemmän auki ja sulkeutuu herkemmin. Voiko tästä tulla jotain ongelmia? Ero tangon pituudessa on semmoiset kolmisen millä.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 290td (w210) OM602 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja etrade »

Pitäis siellä välis olla tiiviste. Eikö liittimien johdoissa ole värieroja?
https://www.merteil.fi/verkkokauppa/cli ... 30767/7/16" onclick="window.open(this.href);return false;
Merssumies17
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 10.09.2015 19:23
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: 290td (w210) OM602 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Merssumies17 »

omassa 290 väykyssä liitin jossa on lyhyemmät johdot menee hukkaportin kellolle.
W210 220cdi OM611
W124 300D OM603
W202 250DT OM605
S124 300TD OM606
S210 290TDT OM602
Vastaa Viestiin