OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Eli tarkoitus on vaihtaa 2,2 OM604 lankun keulalle 601 antauduttua. Itse moottorin laittaminen paikalleen on helppo homma mutta tuon 601 pumpun laittaminen 604 sen kanssa tarvitsen apua. Mitä kaikkia osia tarvitsen vanhasta moottorista pumpun lisäksi, paljonko kannattaisi syöttöä lisätä, ennakon säätäminen kaikki tälläiset jutut
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tarvitset vanhasta koneesta:
-Dieselsuodinjalan jonkaletkut käy pumppuun
-alipainepumppu
-sammutin systeemi pitää kehittää sähköinen w202 jos vaihtaa mutta sulla lankussa on suoraan se alipaine toiminen eli sitä ei tartte rakentaa.
-Syöttöä voisi lisätä vaikka kierroksen tai kaikki mitä mtulee mkunhyan kaikki muut toiminnot pelaa normisti..tahtoo vaan mennä ketuksi..ehkä se kierros auki niin toimii varmasti.
-öljynjalka
-ennakonratas pultin kanssa
Sitten kaksi pakkas roppua kun tulppaat öljynjäähdytyksen....dieselin lämmitin voi jäädä paikalleen jos kaasuvipu on vasemmalla puolen..oikealla tulee ahdasta..tällöin pois koko lämmitin.
Alipaine pumpun öljynkirtoon siis kanavaan teet kierteen ja ruuvaat tulpan joka jää alipainepumpun tiivistepintaan...liimaa väliin.
Itse olen käyttänyt valmetin kaasuvaijeria sellaista pitkää..tutkii reittiä miten hyvä tulee.
Tee ajoitus työkalu pultista..oliko 10mm putltin suoraosa jossa 2mm ura ja hirtä jotenkin se kiinni pumpun ruonkoon kun tappi on sisällä...sidot vaikka rautalangalla kiinni kun teet toiseenkin päähän uran tai reiän tai hitsaat siihen lenkin.
Kampura 15 astetta jykk ,kiristin pois kun olet varmistanu tettä varmasti ykkönen on kohdallaan.
Pumppu paikalleen ja kiri ketju niin että on varmasti löysät pois ja ajoitus se 13-15 astettajykk.
Löytyy ohjeita myös haulla lucas-bosch
Viimeksi muokannut atlas, To 09.03.2017 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Jotain:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=40764" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Manuaalisiin w202 ja w210 toi pumpun vaihdos käy helposti mutta kun jostain saisi tai tietäisi mitä pitäisi tehdä sille sähköaskin ohjaukselle...yksi ainakin täällä on sen tehnyt...kun noita pumppuvikaisia mesejä on jokapaikassa...toki sen myynti hinta tulee vaan vastaan ettei kannata.
Halvin vaihto manuaaliseen on ollut osat150e+kaasuvaijeri 45e+työt....halvalla tosi hyvöä peli jolla vielä myynti arvoa ja pirteähän siitä tuli ,myyntiarvo nousi ja käyttövarmuus.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Ookei enköhän mä näillä tiedoilla pärjää aika pitkälti :D Luultavasti kyselen jos jokin alkaa ihmetyttämään ja viimeistään kun saan moottorin tulille
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Etsin vielä tallin seinältä pakkasproppujen koon niin saat ne suoraan sitten paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Joo ne olisi hyvä tietää. Et sattumalta muista minkä valmetin kaasuvaijeri tuohon käy? Ja nyt kun olen kirjoittelemassa niin mainitsen että tämän tekniikan vaihtoon tarvitsee vaihtaa myös moottorin korvat ja termostaatin koppa jos aikoo käyttää vanhaa syyläriä ja sen letkuja
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli 34mm ja 22mm pakkastulppa molempia yksi kpl...laita liimaa pintoihin ennenkuin lyöt paikalleen
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Asia kunnossa pitää käydä kysymässä maanantana paikallisesta varaosa liikkeestä ja samalla tuota kaasuvaijeria kysyä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katselin monen merkin autojen kaasuvaijereita mutta ei ollut sopivia sellaissa kategorioissa jotka myyjä tunnisti vuosien kokemuksella.
Traktori oisien ja ihk kautta oli joku järkevä vaijeritolle.....ihk on kuvien kanssa vaijereita...tosin käytin w202 sitä väli kaasuvivustoa jossa potentiometri..w124 taas pitäisi joko välivaijeri rakentaa tai suoraan kaasupolkimelta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Ahaa joo. Tuossa mietiskelin jos tuota vanhaa vaijeria vain jatkaisi jotenkin ja keksisi jonkin kiinityksen sitten tuohon pumpussa olevaan vipuun
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tarvikemotti.com ja sieltä mb erikoisosat, löytyy mersun pitkä kaasuvaijeri jota on helppo käyttää kun se sopii paikoilleen värkkäämättä. Pumpun kylkeen vasemmalle puolelle teet vivun hyödyntäen orkkis kaasuvivuston osia.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yhteen tein vivun ton modulaattorin akseliin..eli modu pois ja silloinhan siinä on pitkä akseli ja vaijeri sakkeli ja u-lenkin pohjukkaan hitsasi sopivan latan ja reiän...kiristi mihin halusi ja kestää varmasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Makke.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 09.10.2007 20:53
Paikkakunta: Tampere

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Makke.M »

Moro.Anteeksi kun sotken topiikin. Itellä just samanlainen prokkis mielessä toteuttaa..toi vanha 601 kusee öljyä ja pakkasnestettä kannen välistä pihalle ihan homona.Tosin se on tehny sitä jo viimeset 40tkm. ketuttaa vaan kun sotkee kaikki paikan.
Lähinnä kiinnostaa ettö meneekö toi 604 kuinka pulg&play paikalleen ku pumppu vaihdettu ??
W211 220cdi 07
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Melkein pitäs pistää tuolta tarvikemotilta vaijeri tilaukseen. Sehän on hyvin helppo vaihtaa 601 tilalle kun molemmissa moottoreissa on sama lohko. 604 hehkujen johtosarja käy suoraan vanhaan hehkunreleeseen eli sen kummemmin sähköjä ei tarvitse ihmetellä kun pumppukin vaihtuu. Kuorit vain johtosarjasta teipit pois ja otat ylimääräiset johdot pois ja teippaat takaisin nippuun ja samalla kannattaa katsoa johtojen kunto kun itsellä oli ainakin johtojen muovieristykset rapissu pois niin niitä pitää hieman korjailla. Joudut tosissaan vain vaihtamaan moottorin korvat ja termostaatin kopan vanhasta moottorista 604
Avatar
Makke.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 09.10.2007 20:53
Paikkakunta: Tampere

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Makke.M »

Että se on noinkin yksinkertainen toteutta. Kiitoksia ohjeista.
W211 220cdi 07
Exät
W124 200D-95
W124 200D-87
W124 200D-87
W124 230E-89
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Nyt ollaan päästy siihen vaiheeseen että moottori on paikallaan ja alettu pumppua vaihtamaan. Onkos tässä 604 missä kohin nokilla merkit joitten pitäs olla kohillaan kun kampiakseli on OT asennossa? En äkkiseltään huomannu mitään selviä merkkejä. Ja koitin kuvan liittää mutta tiedosto oli liian iso niin onkos se öljykanava mikä pitää tukkia tuossa minkä päälle tiiviste tulee osittain
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Nokkapyörissä on merkit jotka tulee kohdakkain sekä imunokan pyörässä on lukitus tapin reikä. Merkit löytyy vielä muistaakseni toisesta nokkapukista ja nokka-akseleissa on sitten pieni sillä kohdin.
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Okei niinpä näkyy olevan rattaissa nuo syvennykset. Eikai siinä sitten kun lucasta irrottelemaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taivuttelet sitten lucasin putket tolle boschille...200d putket on tosihankala käännellä imusarja välistä nätisti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Joo mä tuossa vähän mallailin molempien putkia ja päädyin samaan johtopäätökseen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täh, eikös OM605-606 putket mene suoraan kun hankkii sellaiset.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

dealer kirjoitti:Täh, eikös OM605-606 putket mene suoraan kun hankkii sellaiset.
Ei mene suoraan kun pitäis vetää rinnakkain kahdesta kohtaa imusarjan välistä ja lucas putket on jo valmiiksi muotoillut..kääntää vaan päät.
Itsekin kokeilin 200d putkia mutta vaikeaksi meni ja rumaksikin...omilla putkilla tulee siisti...ne on muutenkin ohuemmat taivutella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Joo tuota tämä ei varsinaisesti tähän keskusteluun kuulu mutta tuossa alettiin koittamaan ensimmäistä koekäynnistystä mutta hehkut ei taida pelata tai ei ainakaan mittariton valo pala. Tuon 604 hehkujen johdot on laitettu 601 releelle ja kaikki muutkin johdot mitkä siihen meni ovat kiinni. Releessä tuskin vika on kun toimi ihan normaalisti ennen moottorin vaihtoa
Seppozu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 26.08.2016 02:03

Re: OM604 istutus w124 keulalle ja mekaanisen pumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Seppozu »

Noniin tänään 5 viikon jälkeen suoritettiin koeajo ja toimi todella hyvin :D Tuprutti sopivasti mustaa ja vastasi herkästi kaasuun mutta ei se siltikään mikään vauhtihirmu ole. Koskaan tiedä vaikka moottorin kylkeen tulisi jonkin näköinen hyrrä jos alkaa tekemään mieli enemmän tehoa. Ainut ongelma mikä vielä on on ettei sammu avaimesta mutta sekin on vain alipaine vuoto jossain. Erittäin paljon kiitoksia neuvoista kaikille :thumbup:
Vastaa Viestiin