2001 CLK vinkuminen/jollotus/jurina takaa
2001 CLK vinkuminen/jollotus/jurina takaa
Onko kenelläkään hyviä vinkkejä millä saisin paikallistettua jurinan Mersun takapäästä? Ääni tuntuisi seuraavan orjallisesti auton nopeutta, moottorin kierrokset ei vaikuta ääneen. Kardaanin etummainen kuminivel oli kappaleina, mutta tänään sen vaihdoin eikä ollut vaikutusta. Samalla kun kardaani oli löysällä (ei irti kuitenkaan) niin pyörittelin vähän tukilaakeria. Se vaikutti hyvältä.
Ääni saattaa vaimentua tietyllä nopeudella ja alkaa kohta uudelleen nopeuden muuttuessa. Ääni kuuluu veto päällä ja samalla tavalla myös moottorijarrutuksessa. Kaarrokset suuntaan tai toiseen ei vaikuta ääneen. Takapyörissä ei tunnu klappia.
Voiko perä ääntää noin että tietyllä nopeudella hiljenee ja alkaa nopeuden muuttuessa uudelleen? Nuo oireet yleensä on viitanneet pyöränlaakerivikaan mielestäni? Voisin tilata Ebaysta takapyöränlaakerin vaihtoon työkalusarjan jos joku osaisi sanoa mikä noista toimii C208 mallin takapyöränlaakeriin.
Olen myös purkuautoista katsellut periä. Mersun osanumeroja perille on kaks;
"ONLY FOR VEHICLES WITH CONSTANT-VELOCITY JOINT SHAFTS" A 202 350 89 14
"ONLY FOR VEHICLES WITH MONO SHAFTS" A 203 350 49 14
Mitä nuo vetoakselien kuvaukset tarkoittaa ja kumpi perä käy minulle? Omassa autossani on vetarit perässä pulttikiinnitteisellä laippaliitoksella.
Toivottavasti joku muukin on näiden asioiden kanssa painiskellut.
Edit. Auto siis 2001 CLK 200kompressor koneella ja automaatilla.
Ääni saattaa vaimentua tietyllä nopeudella ja alkaa kohta uudelleen nopeuden muuttuessa. Ääni kuuluu veto päällä ja samalla tavalla myös moottorijarrutuksessa. Kaarrokset suuntaan tai toiseen ei vaikuta ääneen. Takapyörissä ei tunnu klappia.
Voiko perä ääntää noin että tietyllä nopeudella hiljenee ja alkaa nopeuden muuttuessa uudelleen? Nuo oireet yleensä on viitanneet pyöränlaakerivikaan mielestäni? Voisin tilata Ebaysta takapyöränlaakerin vaihtoon työkalusarjan jos joku osaisi sanoa mikä noista toimii C208 mallin takapyöränlaakeriin.
Olen myös purkuautoista katsellut periä. Mersun osanumeroja perille on kaks;
"ONLY FOR VEHICLES WITH CONSTANT-VELOCITY JOINT SHAFTS" A 202 350 89 14
"ONLY FOR VEHICLES WITH MONO SHAFTS" A 203 350 49 14
Mitä nuo vetoakselien kuvaukset tarkoittaa ja kumpi perä käy minulle? Omassa autossani on vetarit perässä pulttikiinnitteisellä laippaliitoksella.
Toivottavasti joku muukin on näiden asioiden kanssa painiskellut.
Edit. Auto siis 2001 CLK 200kompressor koneella ja automaatilla.
Re: 2001 CLK vinkuminen/jollotus/jurina takaa
Kardaanin tukilaakeri voi olla rikki..tutkipa sitä..katso perästä öljytaso
Heiluta käsin pyörää takaa niin tunnet jos siellä laakerilla väljää niin vaihtoon se.
Heiluta käsin pyörää takaa niin tunnet jos siellä laakerilla väljää niin vaihtoon se.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Yks mahdollisuus on perässä pinjoniakselin isompi laakeri. Sen saattaa tuntea kun pyörittelee herkällä kädellä pyörät ilmassa. Jos peräoljyn seassa on pientä metallihilettä, niin veikkaan tätä.
Minä mielenkiinnosta vaihdoin peräöljyt kun aloin vikaa selvittämään. Laskin öljyt puhtaaseen pienempään astiaan että pystyin todentamaan mitä sieltä tulee. Öljy oli tosi likasta ja haisi palaneelle. Astian pohjalla oli kieltämättä vähän liian paljon metallihilettä, mutta ei kuitenkaan niin paljon että oisin suoraa voinu todeta perän laakereiden antautuneen. Olen Quattro Audeihin ja neliveto Volkkareihin vaihtanu peräöljyjä ja suunnilleen samanlaisia metallimääriä nähny niiden öljyjen seassa. Ne ei ole kuitenkaan ääntäneet.toozi kirjoitti:Yks mahdollisuus on perässä pinjoniakselin isompi laakeri. Sen saattaa tuntea kun pyörittelee herkällä kädellä pyörät ilmassa. Jos peräoljyn seassa on pientä metallihilettä, niin veikkaan tätä.
Joku täällä foorumilla sanoi että Mersun perät on tehty kestämään kunhan joskus edes muistaa öljyt vaihtaa ja suunnilleen luokitukset natsaa...tällä minun autolla on ajettu 198tkm ja peräöljyt vaihdettu huoltokirjan ja korjaamokuittien mukaan ainakin kahdesti tuona aikana.
Eipä silti, purkuosat näihin on niin halpoja että pitää ostaa perä ja kokeilla

atlas kirjoitti:Kardaanin tukilaakeri voi olla rikki..tutkipa sitä..katso perästä öljytaso
Kun otin kardaanin irti vaihdelaatikon päästä ja löysäsin tukilaakerin kaks pulttia korista niin kardaani tuli sen verran alas että pääsin laakeria puoli kierrosta pyörittämään ja heiluttelemaan niin ei tuntunut rohinaa eikä väljyyttä. On minulla tuo kannatin ja laakerikin jo hankittuna eli voin nekin kokeeksi vaihtaa jossain välissä.
No itsellä oli siitä pinjoniakselin isommasta laakerista "NTN made in Japan" se erikoiskova pintakerros alkanu hilseilemään pois ja alko pitämään ääntä varsinkin 60-80 alueella. Kovemmassa vauhdissa sitte hijeni tai ääni muuten vaan peitty muiden alleKumimuumi kirjoitti:Joku täällä foorumilla sanoi että Mersun perät on tehty kestämään kunhan joskus edes muistaa öljyt vaihtaa ja suunnilleen luokitukset natsaa...tällä minun autolla on ajettu 198tkm ja peräöljyt vaihdettu huoltokirjan ja korjaamokuittien mukaan ainakin kahdesti tuona aikana.

Sulla on kyl ajettu senverran vähä et aika erikoista jos se ääni tosiaan perästä tulee.
toozi kirjoitti:No itsellä oli siitä pinjoniakselin isommasta laakerista "NTN made in Japan" se erikoiskova pintakerros alkanu hilseilemään pois ja alko pitämään ääntä varsinkin 60-80 alueella. Kovemmassa vauhdissa sitte hijeni tai ääni muuten vaan peitty muiden alleKumimuumi kirjoitti:Joku täällä foorumilla sanoi että Mersun perät on tehty kestämään kunhan joskus edes muistaa öljyt vaihtaa ja suunnilleen luokitukset natsaa...tällä minun autolla on ajettu 198tkm ja peräöljyt vaihdettu huoltokirjan ja korjaamokuittien mukaan ainakin kahdesti tuona aikana.. Aika monessa mersun perässä vissiin just toi sama laakeri et japskeja voidaan syyttää tästäki
Sulla on kyl ajettu senverran vähä et aika erikoista jos se ääni tosiaan perästä tulee.
Juuri samalla alueella mulla kans toi ääni pahimmillaan eli 60-80km/h. Vaihdoitko pelkän yhden laakerin perään vai kaikki samalla? Rikkooko se jotain muuta siellä vai voisiko selvitä laakerin tai parin vaihdolla (stefat tietenki vaihtuu myös)?
Edit. 140km/h kuuluu sellanen vihellys että oli pakko löysätä vauhtia

Vaihdoin kaikki laakerit. Oli se laakerista irronnut metallihile tarttunut jonkinverran niiden muiden laakerien vierintäpinnoille, niin ajattelin varmuudeksi vaihtaa sitten kaikki. Olis ne voinu hyvin vielä mennä, kun ne muuten oli ihan hyvässä kunnossa. Minimissään siis tarvii sen yhden laakerin, stefat ja krymppirenkaan. Rattaat on käsittääkseni senverran kovaa tavaraa, että harvoin menevät miksikään jos siellä vähänkin on öljyä ollut.
Ensin voi kuunnella ääniä takapyörät ilmassa veto päällä, niin voi päästä paremmin perille lähteestä. Mulla ainakin tuntu selvästi laakerin kunto kun pyöritti pinjoniakselia käsin kardaani ja vetarit irrotettuna.
Mää vähä oikasin tossa vianhaussa ja tilasin Ruotsista ehjän perän 

No helpommalla pääsee noin
Itellä oli tossa iso perä, eikä siihen hätään löytyny vastaavaa purkuosaa. Mistä firmasta tilasit ja paljonko rahti tulee tuolta?

Se oli tollanen REDOX BILFARM AB ja hintaa perällä 2500KR + rahti DHL kotiovelle 800KR = n. 340€ rahteineen. Katoin että yksittäiset laakerit maksoi jopa 100€/kpl niin päätin kokeilla tota purkamoa. Noissahan on kuitenkin takuu ja kuntoluokitus oli A
Tervehdys !
En osaa vastata vaivaasi, mutta olisin kiinnostunut omistajan käsikirjasta, jos sinulla sellainen on.
Mulla samanlainen auto, mutta käsikirja autosta puuttuu. Voisin ostaa sen, jos myyt, kopioida kirjan ja sopimaan korvauksista.
Toivottavasti saat apua autosi kuntoon panoon.
Yst.terveisin: Rauno Sola p. 040 5327778 S-posti: rauski1@gmail.com
En osaa vastata vaivaasi, mutta olisin kiinnostunut omistajan käsikirjasta, jos sinulla sellainen on.
Mulla samanlainen auto, mutta käsikirja autosta puuttuu. Voisin ostaa sen, jos myyt, kopioida kirjan ja sopimaan korvauksista.
Toivottavasti saat apua autosi kuntoon panoon.
Yst.terveisin: Rauno Sola p. 040 5327778 S-posti: rauski1@gmail.com