G-Mersu
G-Mersu
Minkälaista kytkintä olette käyttänyt G-mersussa manuaalilaatikolla 5 vaihteinen, 606 TD moottorilla?? Vaihdoin 606 TD moottorin ja laatikko on 717.430, asetelmana on Sachs
3082156031 M 228. Maantiellä ajossa tämä luistaa. Onko alamittainen asetelma? Olen kokematon G-mersu mies, vasta toista vuotta ollut G-mersu. Tarvisin ammattilaisten apuja!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: G-Mersu
Onko tuossa kiinteä vauhtipyörä?
Re: G-Mersu
On kiinteä vauhtipyörä. Käytin sorvissa vielä.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Mulla sama ongelma joka lisääntyi uuden asetelman ja levyn myötä
. Aluksi vanhalla asetelmalla ja levyllä luisti 3 vaihteella täys kaasulla mutta nyt uusi asetelma ja levy ei kärsi yhtään kaasua 2 vaihteella ??
Ennen kuin laitoin vanhalla kasaan otin noin 0.5mm pois asetelman alta toivossa että pitäisi paremmin ja pyh,,nyt kun laitoin uudet osat otin noin 0.2mm pois kitkapinnasta .. voiko olla että on noin tarkka kun kytkin kin tuntuu turhan kevyeltä ..
Koneena 617a ja asetelma oli 228 sachs 3082054131

Ennen kuin laitoin vanhalla kasaan otin noin 0.5mm pois asetelman alta toivossa että pitäisi paremmin ja pyh,,nyt kun laitoin uudet osat otin noin 0.2mm pois kitkapinnasta .. voiko olla että on noin tarkka kun kytkin kin tuntuu turhan kevyeltä ..
Koneena 617a ja asetelma oli 228 sachs 3082054131
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
On onkelma että en ole saanut tätä kytkintä irrottamaan ollenkaan, vaikka on uudet työ ja pääsylinterit. Vaihde päällä startannut liikkelle ja sillälailla kokeillut että ei pidä. Luistaa 3 ja 4 vaihteella, 2 pitää hyvin, 5 en kokeillukkaan. Voiko astelma olla viallinen uusikin, kun kiristin pyörälle ei keskiö painunut liioin ollenkaan sisälle päin, kun löysää ei ponnista yhtään irtipäin vauhtipyörältä? Eikö pitäisi ponnistaa reilusti irti löysätessä??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jonteri, To 16.03.2017 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
jonteri kirjoitti:On onkelma että en ole saanut tätä kytkintä irrottamaan ollenkaan, vaikka on uudet työ ja pääsylinterit. Vaihde päällä startannut liikkelle ja sillälailla kokeillut että ei pidä. Luistaa 3 ja 4 vaihteella, 2 pitää hyvin, 5 en kokeillukkaan. Voiko astelma olla viallinen uusikin, kun kiristin pyörälle ei keskiö painunut liioin ollenkaan sisälle päin, kun löysää ei ponnista yhtään irtipäin vauhtipyörältä? Eikö pitäisi ponnistaa reilusti irti löysätessä??
Saa olla jousi kuormaa noin 2-5mm , ilmeisesti kun ei painetta niin asetelman toiminta vaatii liian pitkän liikkeen .
Ota kuitenkin selvää määrästä että toiminta alue on ok . Itselläni taitaa olla liikaa painetta juuri otin kytkimen auki ja mittailin , taitaa siksi mennä jousen kuolleeseen kulmaan kun ei kytkin polustin liian löysä.
Tuollaisen löysin jonka mitoilla on 3.5mm liikaa painetta , vissiin ennemmin jo sorvailtu ...

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Pitää vielä käyttää ( 6 kerta moottorin vaihdon jälkeen ) vaihdelaatikko pois ja tarkastaa, mittoa astelma. Palajon kiitoksia tiedoista!
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Taitaa olla kans ainakin sama 6 kertaa kun myös taka stefan kanssa ollut ongelmaa , nyt otin ekan kerran laatikon irti. Tuli tuossa mieleen isän kanssa että tuon testaamisen irtonaisena momentilla ennen asennusta , ei tarvi enää irroitella sitten . Miksi kaikki tulee vasta mieleen liian myöhäänjonteri kirjoitti:Pitää vielä käyttää ( 6 kerta moottorin vaihdon jälkeen ) vaihdelaatikko pois ja tarkastaa, mittoa astelma. Palajon kiitoksia tiedoista!



Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Mistä autosta jonteri tuo asetelma on alunperin? Ite kokeilin saman swapin yhteydessä vakio w124 300d asetelmaa, ei pitänyt vähääkään, joten laitoin mesen massalevyllä bmw m3 asetelman eli sre 618. Jeemu on shimmatulla 618 + sintterillä penkittäny muistaakseni 700Nm pintaan ja on mulla pitäny geessä hyvin, vaikka onkin massalevy eikä sintteri. Sitte on tietenkin m5 asetelma sre 765, joka pitää kai +1000Nm. Tuolle sre 618 asetelmalle massalevyllä on paras tasainen vauhtis, ainakin omien mittausten perusteella momenttiavaimella, ei siis upotusta suuntaan tai toiseen.
Tuolle asetelmalle piti jatkaa työsylinterin tappia jonkun sentin, e30 työsylinterillä saa sentin pidemmän liikeradan, ehkä mukavempi käyttää.
Tuolle asetelmalle piti jatkaa työsylinterin tappia jonkun sentin, e30 työsylinterillä saa sentin pidemmän liikeradan, ehkä mukavempi käyttää.
Re: G-Mersu
Tuo astelma oli 603 td moottorissa, elikkä G-ssä jonka ostin toista vuotta sitten. Ei tietoa mutta pumpussa on varmaan isommat elementit kun vakiossa, turbo joku kuormamersun turbo. Hyvin astelma piti kyllä tuolla moottorilla. Oli kova syömään öljyä tuo 603, sain sitten tutulta edullisesti väyrysen ostaa, on paljon miellyttävämpi ääni sisälle tuossa 606:ssa. Käykö tuo sre 618 asetelma suoraan tuon M 228 paikalle vakiovauhtipyörään? Kiitos paljon kun neuvotta tämmöistä aloittelijaa ei ole kokemusta autoista, vaikka työhistoria onkin ollut koneitten ja raskaankaluston kanssa. Näin eläkeläisenä innostuin autoista ja Mersuista varsinkin joita odottaa entisöintiä 55 56 67 vm. 3 kpl ponttooneja ym.
Re: G-Mersu
Ei käy suoraan paikalleen, täytyy käyttää koneistamolla vp+asetelma pakettia. Itsellä tuo vp+asetelman naittaminen maksoi lähikoneistamolla muistaakseni n. 100-150€.
Tässä linkki omaan projektikertomukseeni:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulla 5. ja 6. on hiukan kytkimestä juttua.
Tässä linkki omaan projektikertomukseeni:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulla 5. ja 6. on hiukan kytkimestä juttua.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Tuli testattua momentilla tuo kytkin ja paras minkä sain oli 150Nm ? No voi kannattaako edes laittaa kiinni. Jos tuossa jo vakio moottorissa 245Nm. Kestääkö yhtään mitään 

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Miten tapahtuu momentilla testaus, minullakin kytkin on pöydällä, vois kattoa kun tietäs miten testata? Ei ollut kyllä asetelma ihan ihollaan kiinni vauhtipyörässä, oliko jäänyt pultit löysälle.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Juu laitoin vauhtipyörän kiinni rengaskoneeseen tai voi tehdä jonkin raudan mihin laittaa pulteilla kiinni , ja tein muttereista vääntimen koska tässä oli tosi karkea kykin akselipoori mutta jos on vanha laatikko mistä ottaa aksila on paras ja siihen hylsy kiinni . Sitten vain kasataan kytkin ja mielellään viisarinäyttöinen momenttiavain niin näkee suoraan koska liikahtaa , voi kokeilla säädettävälläkin vaikka 10 Nm välein . pidettävä hyvä tuki ettei tule sivuttais vääntöä .jonteri kirjoitti:Miten tapahtuu momentilla testaus, minullakin kytkin on pöydällä, vois kattoa kun tietäs miten testata? Ei ollut kyllä asetelma ihan ihollaan kiinni vauhtipyörässä, oliko jäänyt pultit löysälle.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Anteeksi mistä tuo M228 tulee kun ainakin tuossa kytkimen kuvassa näyttäisi 240 vai onko oikea kuva? Eikö tuo tarkoita kokoa .jonteri kirjoitti:Tuo astelma oli 603 td moottorissa, elikkä G-ssä jonka ostin toista vuotta sitten. Ei tietoa mutta pumpussa on varmaan isommat elementit kun vakiossa, turbo joku kuormamersun turbo. Hyvin astelma piti kyllä tuolla moottorilla. Oli kova syömään öljyä tuo 603, sain sitten tutulta edullisesti väyrysen ostaa, on paljon miellyttävämpi ääni sisälle tuossa 606:ssa. Käykö tuo sre 618 asetelma suoraan tuon M 228 paikalle vakiovauhtipyörään? Kiitos paljon kun neuvotta tämmöistä aloittelijaa ei ole kokemusta autoista, vaikka työhistoria onkin ollut koneitten ja raskaankaluston kanssa. Näin eläkeläisenä innostuin autoista ja Mersuista varsinkin joita odottaa entisöintiä 55 56 67 vm. 3 kpl ponttooneja ym.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Kyllä olit oikeassa jjruutiainen oli tullut väärä kuva, nyt on oikea kuva paikallaan. Sain lopussakin kytkimen pelaamaan, niin oli oma moka tullut, asetelma ei ollutkaan vp: vasten vaan oli pultit pohjannut ja jäi irti n. 2mm. Ei tullut koskaan katottua onko asetelma kiinni vp:ssä. Käytin tänään asetelman vauhtipyörineen asiantuntialla tuli heti ilmi missä vika. No opissa sen on variksen poika tuulessa, sanoivat ennen vanhat miehet. Kytkin pitää hyvin ei luistanut 5 sellakaan vaikka polkaisin kaasun pohjaan.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
Hyvä jos pelaajonteri kirjoitti:Kyllä olit oikeassa jjruutiainen oli tullut väärä kuva, nyt on oikea kuva paikallaan. Sain lopussakin kytkimen pelaamaan, niin oli oma moka tullut, asetelma ei ollutkaan vp: vasten vaan oli pultit pohjannut ja jäi irti n. 2mm. Ei tullut koskaan katottua onko asetelma kiinni vp:ssä. Käytin tänään asetelman vauhtipyörineen asiantuntialla tuli heti ilmi missä vika. No opissa sen on variksen poika tuulessa, sanoivat ennen vanhat miehet. Kytkin pitää hyvin ei luistanut 5 sellakaan vaikka polkaisin kaasun pohjaan.

Jos tuossa pitää 228mm levyllä niin miksi mun ei pidä , niin ja mittasin vanhan asetelman + levyt sain 220Nm ja uusi 150Nm ei tasan mene nallekarkit

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Ei kokeiltu momenttia, kun pantiin levy ja asetelma vp pälle ilman pultteja, jäi väliä semmoinen 6-8mm epäiltiin onko liian paljon, piti kyllä hyvin. Jatkoin työsylinterin tankoa 1,5 cm, niin rupes pelaan hienosti!
Re: G-Mersu
Sitä vaan ihmettelen miten se 603 sitten oli ja pelasi, samat pultit joilla kasasin 606 moottoriin, niin ei sitten millään, ei vanha asetelma eikä uusi. Samoilla numeroilla olevilla asetelmilla ei pitäisi olla eroja. Levyssä paksuus, vanha on 9mm, uusi tasan 10 mm, mutta vanha asetelma oli painunut tai kulunut lautaseksi, oli sisäkehä painunut 0,5 ja Wiss ilmoittaa 0,3 saa olla enintään.jonteri kirjoitti:Ei kokeiltu momenttia, kun pantiin levy ja asetelma vp pälle ilman pultteja, jäi väliä semmoinen 6-8mm epäiltiin onko liian paljon, piti kyllä hyvin. Jatkoin työsylinterin tankoa 1,5 cm, niin rupes pelaan hienosti!
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: G-Mersu
jonteri kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen miten se 603 sitten oli ja pelasi, samat pultit joilla kasasin 606 moottoriin, niin ei sitten millään, ei vanha asetelma eikä uusi. Samoilla numeroilla olevilla asetelmilla ei pitäisi olla eroja. Levyssä paksuus, vanha on 9mm, uusi tasan 10 mm, mutta vanha asetelma oli painunut tai kulunut lautaseksi, oli sisäkehä painunut 0,5 ja Wiss ilmoittaa 0,3 saa olla enintään.jonteri kirjoitti:Ei kokeiltu momenttia, kun pantiin levy ja asetelma vp pälle ilman pultteja, jäi väliä semmoinen 6-8mm epäiltiin onko liian paljon, piti kyllä hyvin. Jatkoin työsylinterin tankoa 1,5 cm, niin rupes pelaan hienosti!
Se vauhtipyörä oliko sama ?

Testasin tänään painetta asetelmissa ja sain aika mielenkiintoista dataa,, vanhan max paine oli 9KN ja uuden 6.5KN ja molemmat oli 11.5mm kohdalla .
Saan viedä takaisin , nyt etsiä vaan tehokkaampi .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: G-Mersu
Sama vauhtipyörä on kummassakin moottorissa! Eihän 606 tullut tehtaalta manuaalina, henkilömallina, onko G-ssä ollut jossakin vaiheessa !
Pyörä varmaan on 124 tai 603.
Pyörä varmaan on 124 tai 603.
Re: G-Mersu
Keskiviikkona kävin katsastamassa G-mersun ja muutoskatsastettiin 606 moottori, savuarvot oli hyvät 0,84, saisi olla 3. Vanhat arvot on palanneet takaisin, jotka ennen oli.
On helppo kun on se tehtaan keltaisessa kansiossa olevat kaikki tarvittavat tiedot paperilla. Kaikki vanhat tiedot korjattiin tietoihin, oli 5 pyttynen kone 2,5l kone vielä tietoissa. Viimeinen muutos tehty hutiloimalla sanoi katsastus mies. Toinen takajarru oli jäljessä, riitti kyllä läpi menoon, yritin kattoa missä on säätö, en vielä löytänyt, onko kenelläkään tietoa takajarrujen säädöstä?
On helppo kun on se tehtaan keltaisessa kansiossa olevat kaikki tarvittavat tiedot paperilla. Kaikki vanhat tiedot korjattiin tietoihin, oli 5 pyttynen kone 2,5l kone vielä tietoissa. Viimeinen muutos tehty hutiloimalla sanoi katsastus mies. Toinen takajarru oli jäljessä, riitti kyllä läpi menoon, yritin kattoa missä on säätö, en vielä löytänyt, onko kenelläkään tietoa takajarrujen säädöstä?
Re: G-Mersu
Siis seisontajarru? Vai onko tuossa rummut takana?jonteri kirjoitti:Toinen takajarru oli jäljessä, riitti kyllä läpi menoon, yritin kattoa missä on säätö, en vielä löytänyt, onko kenelläkään tietoa takajarrujen säädöstä?
Olen G500:n maahantuontikatsastanut ja kerran tehty vuosikatsastus eikä jarruja ole testattu ollenkaan. Ei muistaakseni myöskään ML:ää käytetty jarrudynossa; 3 kertaa katsastin, sama oli kun toin aikanaan Saksasta Discovery 1:n niin ei testattu jarruja olenkaan maahantuontikatsastuksessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G-Mersu
karra kirjoitti:Siis seisontajarru? Vai onko tuossa rummut takana?jonteri kirjoitti:Toinen takajarru oli jäljessä, riitti kyllä läpi menoon, yritin kattoa missä on säätö, en vielä löytänyt, onko kenelläkään tietoa takajarrujen säädöstä?
Olen G500:n maahantuontikatsastanut ja kerran tehty vuosikatsastus eikä jarruja ole testattu ollenkaan. Ei muistaakseni myöskään ML:ää käytetty jarrudynossa; 3 kertaa katsastin, sama oli kun toin aikanaan Saksasta Discovery 1:n niin ei testattu jarruja olenkaan maahantuontikatsastuksessa.
On rummut takana vm. 83 . Ajo jarrut testasi jarrudynamossa, muutapa ei paljon kattonukkaan, kysy vaan onko neliveto päällä, sanoin ei ole. On tullut melumittaus vuoden alussa, kyllä justiin yhdellä vaimentimella riittää, oli 90 desibeliä, saa olla yli 100. Mittasi vänkärin oven kohdalta, 3 kertaa polkasta kaasu pohjaan. Muutoin kehu autoa.
Re: G-Mersu
Kenkien alapäässä on se säätö, molemmille kengille omat ruuvit, joita pystyy meisselillä pyörittelemään rumpu paikoillaan.
Kannatta ottaa rumpu pois ja rasvata ne kierteet kunnolla niin on mukavampi säätää ja hakea oikea kohta myös seuraavana vuonna
Se säätöruuvi ja "hammasratas" lähtee vetämällä irti rungosta, jollei ole ruostunut kovin kiinni.
Omaan laitoin tälle kaudelle uudet rummut, sylinterit ja nauhat kenkiin. Paineensäätöventtiili pitäis vielä vaihtaa.
Kannatta ottaa rumpu pois ja rasvata ne kierteet kunnolla niin on mukavampi säätää ja hakea oikea kohta myös seuraavana vuonna

Se säätöruuvi ja "hammasratas" lähtee vetämällä irti rungosta, jollei ole ruostunut kovin kiinni.
Omaan laitoin tälle kaudelle uudet rummut, sylinterit ja nauhat kenkiin. Paineensäätöventtiili pitäis vielä vaihtaa.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: G-Mersu
Onko teillä muilla taka akselilla se vipusysteemi paikoillaan, mikä menee säätöventiilille? Tuossa ei ole minulla paikoillaan koko vipua. Ei katsastus mies puhunut mitään, kaks kertaa olen katsastanut,eikä ole puuttunut siihen? Onko se pakollinen?