W124:n imusarjan esilämmitys
Aivan takuulla on imusarjan esilämmitys ruiskussakin, käytettiin muistaakseni vuosina -90-91-?.
Ja tuossa se vika lymyää, minulla oli CE:ssä täysin vastaavat ongelmat ja muutaman akun ja yhden laturin jälkeen veholla paikallistui tuohon vika, ensin vaihdettiin kärvähtänyt rele, toimi jonkin aikaa kunnes ongelmat alkoivat.
Sitten auto oli muutaman päivän tutkittavana, aluksi ei mitään häikkää löytynyt mutta vika löytyi sitten imusarjan esilämmittimen anturista. Toimi välillä kuten pitääkin mutta satunnaisesti jäi päälle. Anturi vaihtoon ja ongelmat olivat tiessään, tulihan pikkuvialle taas hintaa muutama tuhatta mummelia.
Tsekkaa se rele ja vaihda anturi, ja tuotahan voi mittailla sieltä vastukselta että tuleeko sinne virta kun moottori on lämmin, tosin jos anturissa on vikaa niin se voi toimia välillä(eli silloin kun sitä mittailee) ja välillä ei(silloin kun jäädään tienposkeen)
Mutta näillä ne viat lähtee eikä montaa kymppiä maksa, tai voihan tuon ottaa pois käytöstä kokonaankin jos siltä tuntuu.
Ja tuossa se vika lymyää, minulla oli CE:ssä täysin vastaavat ongelmat ja muutaman akun ja yhden laturin jälkeen veholla paikallistui tuohon vika, ensin vaihdettiin kärvähtänyt rele, toimi jonkin aikaa kunnes ongelmat alkoivat.
Sitten auto oli muutaman päivän tutkittavana, aluksi ei mitään häikkää löytynyt mutta vika löytyi sitten imusarjan esilämmittimen anturista. Toimi välillä kuten pitääkin mutta satunnaisesti jäi päälle. Anturi vaihtoon ja ongelmat olivat tiessään, tulihan pikkuvialle taas hintaa muutama tuhatta mummelia.
Tsekkaa se rele ja vaihda anturi, ja tuotahan voi mittailla sieltä vastukselta että tuleeko sinne virta kun moottori on lämmin, tosin jos anturissa on vikaa niin se voi toimia välillä(eli silloin kun sitä mittailee) ja välillä ei(silloin kun jäädään tienposkeen)

Kiitoksia infosta! Se anturi nyt ei varmaan paljoa maksa, mutta muistatko, paljon tuli hintaa releelle?Boss kirjoitti:Aivan takuulla on imusarjan esilämmitys ruiskussakin, käytettiin muistaakseni vuosina -90-91-?.
Ja tuossa se vika lymyää, minulla oli CE:ssä täysin vastaavat ongelmat ja muutaman akun ja yhden laturin jälkeen veholla paikallistui tuohon vika, ensin vaihdettiin kärvähtänyt rele, toimi jonkin aikaa kunnes ongelmat alkoivat.
Sitten auto oli muutaman päivän tutkittavana, aluksi ei mitään häikkää löytynyt mutta vika löytyi sitten imusarjan esilämmittimen anturista. Toimi välillä kuten pitääkin mutta satunnaisesti jäi päälle. Anturi vaihtoon ja ongelmat olivat tiessään, tulihan pikkuvialle taas hintaa muutama tuhatta mummelia.
Tsekkaa se rele ja vaihda anturi, ja tuotahan voi mittailla sieltä vastukselta että tuleeko sinne virta kun moottori on lämmin, tosin jos anturissa on vikaa niin se voi toimia välillä(eli silloin kun sitä mittailee) ja välillä ei(silloin kun jäädään tienposkeen)Mutta näillä ne viat lähtee eikä montaa kymppiä maksa, tai voihan tuon ottaa pois käytöstä kokonaankin jos siltä tuntuu.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Anturi taisi olla jopa kympin luokkaa, muistelisin.
Rele taisi olla jotain 40, mutta minun muistini.......
Minulla jäi kyllä yksi ylimääräinen rele tuon remontin jäljiltä, siis ei ole koskaan ollut edes kiinni tuo rele vaan hermopäissäni ostin perjantai-iltana varmuudeksi kun oletin sen hajonneen mutta rele olikin ehta, joten jos tarvitset tuon releen eikä ihan päivän päälle kiire ole niin voin laittaa sen postikuluja vastaan kunhan löydän sen, sekään ei ihan kirjekuoressa matkusta joten postikulut kokemukseni mukaan on siinä 5€:n tietämissä. Tietysti korjaukseen saakka kannattaa ottaa pois toiminnasta koko härveli, mutta talvea ajatellenhan tuo on ihan hyvä keksintö toimiessaan.
Maahantuojan inssi sanoi esilämmitintä käytetyn noissa koneissa juuri muutaman vuoden ajan ja uudemmista se taas poistui, ja on kuulemma tunnettu vika, itse asiassa samainen inssi veikkasi heti ensimmäiseksi oireet kerrottuani tuota esilämmitintä. Mutta jos anturi on tiensä päässä on vikaa todella vaikea löytää kun se tuppaa toimimaan välillä kuten pitäisikin ja sitten taas ei. Joskus on tuo risa anturi kuulemma aiheuttanut sellaistakin että rele on palanut mustaksi hiileksi ja siitä ainakin voi todeta vian olevan anturissa.
Rele taisi olla jotain 40, mutta minun muistini.......
Minulla jäi kyllä yksi ylimääräinen rele tuon remontin jäljiltä, siis ei ole koskaan ollut edes kiinni tuo rele vaan hermopäissäni ostin perjantai-iltana varmuudeksi kun oletin sen hajonneen mutta rele olikin ehta, joten jos tarvitset tuon releen eikä ihan päivän päälle kiire ole niin voin laittaa sen postikuluja vastaan kunhan löydän sen, sekään ei ihan kirjekuoressa matkusta joten postikulut kokemukseni mukaan on siinä 5€:n tietämissä. Tietysti korjaukseen saakka kannattaa ottaa pois toiminnasta koko härveli, mutta talvea ajatellenhan tuo on ihan hyvä keksintö toimiessaan.
Maahantuojan inssi sanoi esilämmitintä käytetyn noissa koneissa juuri muutaman vuoden ajan ja uudemmista se taas poistui, ja on kuulemma tunnettu vika, itse asiassa samainen inssi veikkasi heti ensimmäiseksi oireet kerrottuani tuota esilämmitintä. Mutta jos anturi on tiensä päässä on vikaa todella vaikea löytää kun se tuppaa toimimaan välillä kuten pitäisikin ja sitten taas ei. Joskus on tuo risa anturi kuulemma aiheuttanut sellaistakin että rele on palanut mustaksi hiileksi ja siitä ainakin voi todeta vian olevan anturissa.
Rele on relerasiassa, taitaa olla siellä edestäpäin suunnilleen takimmaisena.
Anturin paikkaa en muista kun tuli vaihdeltua anturia anturin perään mutta sijaitsikohan se siellä jossain imusarjasta alaspäin katsottuna motin kyljessä, muistaakseni se kumminkin oli aika ahdas paikka. Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.
Anturin paikkaa en muista kun tuli vaihdeltua anturia anturin perään mutta sijaitsikohan se siellä jossain imusarjasta alaspäin katsottuna motin kyljessä, muistaakseni se kumminkin oli aika ahdas paikka. Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.
Ajattelin tuon releen vaihtaa, joten kyllä kelpaaBoss kirjoitti:Rele on relerasiassa, taitaa olla siellä edestäpäin suunnilleen takimmaisena.
Anturin paikkaa en muista kun tuli vaihdeltua anturia anturin perään mutta sijaitsikohan se siellä jossain imusarjasta alaspäin katsottuna motin kyljessä, muistaakseni se kumminkin oli aika ahdas paikka. Ja M102:sta puhutaan ja jos sinulla oli vuosimalli -87 niin siinä ei tietoni mukaan ole koko lämmitintä käytetty.

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Re: W124:n imusarjan esilämmitys
Kiinnostaisi tietää miten imusarjan esilämmitys on toteutettu M111 moottorissa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: W124:n imusarjan esilämmitys
Luulen että siinä ei ole sitä ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124:n imusarjan esilämmitys
Meneekö tuolle imusarjan esilämmitykselle mitään konkreettista johtoa, jonka voi irroittaa?
Kesäautona w124 Ce vm. 1990 Ke jetillä.
Ongelmana, ettei laturi puske tarpeeksi virtaa.
Laturi vaihdettu ja akku käytetty testissä.
Kaikkien lenkkien pitäisi olla kunnossa.
Ajossa jännite parhaimmillaan 12.8v ja tyhjäkäynnillä tipahtaa 11,9v
Forumia kun selailin niin imusarjan esilämmitys saattaa rikkinäisenä muodostua virtasyöpöksi?
Kesäautona w124 Ce vm. 1990 Ke jetillä.
Ongelmana, ettei laturi puske tarpeeksi virtaa.
Laturi vaihdettu ja akku käytetty testissä.
Kaikkien lenkkien pitäisi olla kunnossa.
Ajossa jännite parhaimmillaan 12.8v ja tyhjäkäynnillä tipahtaa 11,9v
Forumia kun selailin niin imusarjan esilämmitys saattaa rikkinäisenä muodostua virtasyöpöksi?
MB W124 CE & MB W202
"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"