W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pitäisi vaihtaa raidetangot ennen katsastusta, ja se teettää tietysti ohjauskulmien säädättämisen. Toisaalta tuossa noin 280 000km ajetussa ohjaussimpukassa on väljää aika hurjasti, enkä ole sitä saanut säädettyä, kun se on niin järkyttävän ahdas paikka. Säätöruuvi muistaakseni näkyy kyllä hyvin, mutta ei läheskään ole saavutettavissa työkaluilla - ainakaan mun työkaluilla, jotka on mun käsissä... Ajettavuuteen väljyyden poistamisella olisi kuitenkin oleellisesti parantava vaikutus ja varmaan lisäisi innostusta taas ajella tuollakin autolla. (Kävin muuten viime lauantaina ajelemassa ensimmäistä kertaa tälle vuodelle. On se komeaa touhua vaan.)

Kysymyksiä siis:
- Onko jollain joku hyvä keino, jolla tuon säätämisen saisi tähän malliin tehtyä ilman simpukan irrotusta tai imusarjan poistamista?
- Jos suosiolla vaihtaisikin koko simpukan, niin onko kokemuksia, että mistä saisi hyvän kunnostetun? Ebay.de noita erinäisiä kauppaa (esim. German SPOB, Autoteile-Guenstig.de, Autoteile Jakobs jne.), mutta ovatkohan ne kaikki hyviä / yhtä hyviä?
- Entäs saako noita kunnostettuja simpukoita Suomesta jostakin? Siinä mielessä olisi näppärämpää hoitaa tuo kotimaan rajojen sisällä, että saisi vanhan simpukan lähetyksen hoidettua ilman kaukorahteja. Tosin en niin tiedä, onko silläkään nykyään niin väliä kustannusten tai muiden kannalta, että lähettääkö paketin Saksaan vai Suomeen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuolla ois vanha topikki aiheesta, sisältäen mm. ohjeita juurikin M110:n imusarjan alla nyhräämiseen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=46331" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Moottoria hieman ylöspäin, se verran kun kumit antaa periksi, sitten syntyy sen verran tilaa että pääsee simpukan kiristämään. Muistaakseni lukitusmutteri 17 mm ja itse ruuvi kuusiokolo(mutta käy myös torxt). Prosessia helpottaa jos on lenkkiräikkä ja pitkäjatkovarsi jonhon laittaa sopiva torxt. Näin olen itse säätänyt omasta w107 ( 450 sl )
MB 450 SL R107
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

99,87% ihmisistä säätää simpukan väärin.
Se säätö kuusiokololla, jossa on 17mm lukitusmutteri on palautuksen jäykkyyden säätö. Aina ja iänkaikkisesti kaikissa simpukoissa. Sillä ei voi säätää sitä keskialueen klappia. Tarpeeksi, kun siitä kuusiokolosta vääntää auki niin ohjaus menee vaan jäykäksi eikä palauta enää kunnolla.

Se oikea "klapin" säätöruuvi löytyy simpukan rattiakselin päästä. Muistaakseni mersussa on lukitusmutteri mallia 38mm ja säätöruuvi säädetään sellaisella "hakas" avaimella, jossa on tapit päissä.
Loppujen lopuksi se klappi ei poistu edes sitä oikeaa säätöruuvia säätämällä vaan ohjaus menee taas jäykäksi.

Klapin saa oikeasti pois vaihtamalla ne sisällä olevat kuulat uusiin tai vaihtamalla niiden järjestystä niin klapin saa mukavankätevästi esimerkiksi käännettäessä äärioikealle!

Niistä säätöruuveista säädetään vain se kääntämisen momentti kohdalleen. eli jäykkyys
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kiitoksia vastauksista,

täytyy vissiin nyt hyvällä syyllä ensiksi hankkia niitä räikkälenkkejä (sellaisten hankkimista olen pitkään ajatellut joskus tehdä) ja sitten koittaa saada tungettua työkaluja oikeaan paikkaan, jos ei muuten niin moottoria tunkkaamalla.

Mitä tulee tuohon säätämisen oikeaan tapaan, niin kuitenkin kyllä esim. W124 korjaamokäsikirja opastaa nimenomaan säätämään tuota kuusiokoloruuvia, enkä itse löytänyt siitä rattiakselin päähän laitetun säätöruuvin säätämisestä mitään dokumenttia sieltä. Ja lisäksi monien esittämän kokemuksen perusteella kuitenkin klappia on saanut vähennettyä sillä kuusiokoloruuvin säätämisellä, että en ihan suoraan allekirjoittaisi sitä, ettei sillä kuulu ollenkaan säätää klappia. En tosin ole aiheeseen oikeasti syvällisemmin perehtynyt, että ei mulla ole tän vahvempia argumentteja suuntaan eikä toiseen.

Se vaan vaikuttaa äkkiseltään aika isolta hommalta ruveta kaivamaan esille sitä haka-avaimella säädettävää ruuvia, ja kuten todettua, niin sen säätäminen kuitenkaan poista sitä, että jos paikat ovat riittävän kuluneet, niin ei niistä säätämällä enää kunnollista tule. Ei silti, vaikka vääntäisi noita molempia säätöruuveja optimaalisesti. Tässä siis tähänkin ketjuun tämä toisessa topicissa ollut linkki: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... g-box.html

Ja siitä päästiinkin vielä uudestaan siihen kysymykseen, että onko kellään tämän lukijoista kokemuksia siitä, että mistä kannattaisi korjattu simpukka hankkia, jos sellaisen hankkiminen osoittautuu jossain vaiheessa ajankohtaiseksi?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Kysyit, että mistä kannattaisi hankkia korjattu simpukka. Mennee sematiikan puolelle, mutta nähdäkseni korjattuja löytynee vain MB:ltä vaihto-osana. Saatavuudesta W123:een ei ole tietoa. Tiivisteet, lukkorenkaat, jouset ja mutterit ovat ainoat osat, jota simpukan sisälle myydään varaosana, joten "korjattu" simpukka on uudelleen tiivistetty ja säädetty. Simpukan metallipinnoissa olevat kulumat korjaantuvat vain tehtaan tai vastaavan tekjjän toimesta.

Meinasi ostaa lankkuuni muutama vuosi sitten 'korjatun' simpukan, kunnes selvisi mitä korjaus tarkoitti. Siksi ostin vain tarpeelliset tiivisteet, jotka vaihdoin itse.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Se hejola nimimerkin kaveri oli tilannut täältä:

http://mobil.german-spob.de/index.php?a ... =Saloon%20(W123" onclick="window.open(this.href);return false;)&TYPNAME1=200%3E&artikel_id=13023&nr=
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5250
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hän tilasi tehostamattoman simpukan, ei vissiin kovin helposti sellaista löytynyt. Jos jostain laakerista purkais sopivan kokoiset kuulat tuonne? Kumpi sieltä kuluu enemmän, ne kuulat vai se ura jossa ne liikkuu?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älkää mitään tilailko kun ensin kokeilla säätämään se vanha...mietin tota väärin säädettävyyttä simpukasta mutta aikaa on jo paljon kun tuon työnäytteen tein mutta tuosta olen aina säätänyt simpukat...muutenkin josa menette kuulia vaihtamaan niin sama kun viette sen ihan oikealle korjaamolle josta korjaamo käsikirjasta se tehdään ja oikeilla mittalaitteilla...ei ole kyllä kannattavaa.
Jos säätämällä ette saa sitä kuntoon niin sitten kunnostettua....olen säätänyt siis varmaan 30simpukkaa ja kaikki paitsi yksi oli niin loppu että säädöllä ei enää saatu kalua..ja ne muut toimii hyvin tänäkin päivänä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

atlas kirjoitti:Älkää mitään tilailko kun ensin kokeilla säätämään se vanha...mietin tota väärin säädettävyyttä simpukasta mutta aikaa on jo paljon kun tuon työnäytteen tein mutta tuosta olen aina säätänyt simpukat...muutenkin josa menette kuulia vaihtamaan niin sama kun viette sen ihan oikealle korjaamolle josta korjaamo käsikirjasta se tehdään ja oikeilla mittalaitteilla...ei ole kyllä kannattavaa.
Jos säätämällä ette saa sitä kuntoon niin sitten kunnostettua....olen säätänyt siis varmaan 30simpukkaa ja kaikki paitsi yksi oli niin loppu että säädöllä ei enää saatu kalua..ja ne muut toimii hyvin tänäkin päivänä.

Juuri näin , harvoin tuo simpukka on niin loppu ettei sitä itse kunnostamalla saa kuntoon.
Tietysti jos ei juuri koskaan ole öljyjä vaihdettu niin hajoaahan sekin.
Itse olen sieltä alakautta sellaisella kukonjalka avaimella sen 17mm mutterin avannut ja yläkautta pidennetyllä kuusikoloavaimella kiristellyt.
Tuollaisilla ohjeilla olen kunnostanut omani, tosin 126 mutta ei varmaan paljon periaate eroa 123 mallista.

http://www.davidpetryk.net/Mercedes/Steering.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Efraim kirjoitti:Morjens,

Kysyit, että mistä kannattaisi hankkia korjattu simpukka. Mennee sematiikan puolelle, mutta nähdäkseni korjattuja löytynee vain MB:ltä vaihto-osana. Saatavuudesta W123:een ei ole tietoa. Tiivisteet, lukkorenkaat, jouset ja mutterit ovat ainoat osat, jota simpukan sisälle myydään varaosana, joten "korjattu" simpukka on uudelleen tiivistetty ja säädetty. Simpukan metallipinnoissa olevat kulumat korjaantuvat vain tehtaan tai vastaavan tekjjän toimesta.

Meinasi ostaa lankkuuni muutama vuosi sitten 'korjatun' simpukan, kunnes selvisi mitä korjaus tarkoitti. Siksi ostin vain tarpeelliset tiivisteet, jotka vaihdoin itse.
Njaa, joo pitää siis olla tarkkana, jos meinaa hankkia korjatun. Mut kyllä esim. toi Autoteile Jakobs kertoo tekevänsä osien hionnan, kiillotuksen ja mittaukset (tosin se taitaa olla joku yleisteksti, jossa viitataankin hammastankoon eikä simpukkaan), eikä pelkästään tiivisteiden vaihtoa + säätämistä. Tiiä noista sitten.

No, josko nyt ensin koittaisi sitä säätää ja katsoa, mitä sillä saa aikaiseksi. Itse en ole tuota simpukan säätämishommaa koskaan touhunnut, mutta kovasti ristiriitaista tietoa siitä tuntuu olevan, kun jotkut ovat hyvin jyrkästi sitä mieltä, että useinkaan kulunutta simpukkaa ei saa säädettyä kunnolliseksi (muistan noita tarinoita jo parinkymmenen vuoden takaa esim. korjaamolta, jossa olin kesähommissa) ja toisaalta tässäkin ketjussa on kerrottu aivan päinvastaista infoa. Wheeler Dealersissa muuten Edd China joskus kanssa sääti W123:n simpukan, ja totesi, ettei tästä enää kunnollista tule ja vaihtoi sen sitten uuteen tai korjattuun tai johonkin sellaiseen. Se auto oli ratti oikealla puolella -mallinen, ja siinä taisi säätämiselle olla aika paljon enemmän tilaa kuin meikäläisissä malleissa (se oli 230E).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Edd varmasti ohjeölman takiakin sanoo noin ettei tule paskaa puhuttua mutta yhdessä oli ja paljon ajetussa c mallissa että kiri varaloppui ja ohjaus jäykkeni eli loppu..mutta sulla on vähän ajettu yksilö..kokeile silti...sanon kyllä että paranee varmasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, tarvii kokeilla. Kerran sitä rupesinkin tekemään, mutta sillä kertaa se tosiaan tyssäsi siihen, etten päässyt ruuveihin millään käsiksi. Josko se uusilla kaluilla ja ehkä moottoria tunkkaamalla onnistuisi. Tai kun raidetankojen vaihto on nyt edessä niin viimeisenä keinona sitten vaikka pudottaa se koko värkki sieltä irti, niin silloin ainakin pääsee säätöruuveihin käsiksi. En kyllä ole yhtään katellut, että kuinka näppärästi tai epänäppärästi niihin simpukan kiinnitysruuveihin pääsee käsiksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Keskiruuvi ja lukutusmutteri on aika nahkea toisiinsa eli jos aukaiset kuusiokolopulttia seuraa lukitusmutteri mukanan ja kun säätö on jees pitää avaimella lukitus mutteria kiriä ja pitää keskiruuvia paikallaan...toki kettumaista..olisiko imusarjan irroitus sittenkin viisasta jos ahtaat paikat?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 280E /CE /TE ohjaussimpukkajuttuja

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Viimeinkin pääsin tätä aihetta ihmettelemään käytännössä. Raidetangot tosiaan oli tarkoitus muutenkin vaihtaa, joten otin ne irti ja lopuksi irrotin myös sen simpukan ja apusimpukan välisen tangon simpukan varresta (onko se nyt se pitman arm sitten), jolloin oli varsin näppärä havainnoida sitä, että pyöriikö ratti tasaisesti vai alkaako jossain kiristämisen vaiheessa tulla ahdistusta jossain kohdassa ohjauksen liikealuetta.

Yllä olleen linkin mukaan homman saa tehtyä räikkälenkkiavaimella ja lyhennetyllä kuusiokoloavaimella moottoria tunkkaamatta ja kyllä, näin on. Ei se lopulta nyt niin ahdas edes ollut, joskin kyllä työasento nyt vähintään aika harmillinen tuossa on. Sain kuitenkin sitä nyt kiristettyä ja tuli siitä parempi. Ei se välys mihinkään hävinnyt, mutta väheni kuitenkin niin, ettei se enää niin paljoa häiritse. Ehkä sitä vähän enemmänkin olisi voinut kiristää, mutta yritin jättää kiristämisen ns. turvalliselle puolelle, että se nyt ei ainakaan menisi liian kireäksi. Lyhyen koeajon perusteella tulin siihen käsitykseen, että se on ihan ok. Seuraavaksi pitää varata aika ohjauskulmien säätöön ja sen jälkeen katsastukseen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin