722.3 "säätö"
722.3 "säätö"
Vanhassa amerikan ratsussani (w124) on laatikossa tai sanoisinko vahtajassa jotain väljää. Keppissä on väljää pituus suunnassa ja peruutus valot ei aina syty, mutta työtällä keppi vähän eteenpäin valot syttyy. Tuntuu kuin oikea kohta vaihteelle olisi hieman ylempänä kuin kulma johon keppi kunkin vaihteen kohdalla kuuluu. Onko tuossa jotain säätöä vai jotkut puslat siirtäjässä väljänä? Kesä kärryssä c124 tuo keppi on aivan eri tuntuinen = tosi napakka.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
Tutki alta vivuston kumipusla...siinä todennähtävämmin vika...voi sitä tangon pituutta aäätääkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 722.3 "säätö"
onko noi puslat kuinka hankala vaihtaa? oliko itse keppi systeemin sisuksissa puslia?
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
https://www.youtube.com/watch?v=1LjkVh38hew&t=197s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=vKzCk8YepDU" onclick="window.open(this.href);return false;
Parikin Kent-sedän videoa aiheesta. Puslat voi olla mallista riippuen kovinkin ahtaassa paikassa, joten tuollainen videossa esitelty pihtityökalu olisi varmasti hyvä olla. Ne siis vaihdetaan alakautta.
https://www.youtube.com/watch?v=vKzCk8YepDU" onclick="window.open(this.href);return false;
Parikin Kent-sedän videoa aiheesta. Puslat voi olla mallista riippuen kovinkin ahtaassa paikassa, joten tuollainen videossa esitelty pihtityökalu olisi varmasti hyvä olla. Ne siis vaihdetaan alakautta.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 722.3 "säätö"
Kiitos avusta
Ja nuo ihanat Kentin-sedän videot, noista oikeesti saa jotain selvääkin. Pitää varmaan puhastella tuollaiset pihdit jostain bilteman pihdeistä.
Ja nuo ihanat Kentin-sedän videot, noista oikeesti saa jotain selvääkin. Pitää varmaan puhastella tuollaiset pihdit jostain bilteman pihdeistä.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"

Mikähän laatikossa mättää kun kickdown ei aina ota ja kaasun pohjaan painamisen jälkeen ei tuppaa vaihtaa nelosta, muuta kuin käyttämällä keppia vapaalla? Muuten pelaa kyllä ja vaihtaa tosi napakasti. Öljyt vaihdettu hetkisitten ja edellisetkin oljyt oli ihan kirkkaat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
Naksaako kytkin kaasupolkimen alla...voithan voidella sitä...rele sitä solenoidia ohjaa laatikon takapäässä ...tutki ainakin onko johto ehjä....samalla vilkaise pistoketta askissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 722.3 "säätö"
Samoja ongelmia itselläni kickdownin kanssa. Vaihdettu katkaisija kaasupolkimen alle sekä uusi solenoidi. Kickdown ei toimi, vaikka sille syöttää virtaa suoraan ohi katkaisijan. Pitää varmaan vaihtaa rele seuraavaksi, olisiko jollain linkkiä suoraan varaosaan tai releen varaosanumeroa. Autona SL500 vm-89.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: 722.3 "säätö"
Mese voorumilla olikin tuollainen topicci. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5880" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeisessä viestissä testaus ohje:
Kannattaa tosiaan mitata ensin se kytkin sielt pedaalin alta. Sen kuluu johtaa yhteenpainettuna. Jos johtaa niin mittaa seuraavaksi kytkimen
johdosta tuleeko siihen auto käynnissä +12 V. Jos tämäkin on kunnossa
mittaa kytkimen johdosta resistanssi maata vasten. Kuluu olla 13 ohmin luokkaa KD solenoidin vastus. Jos + 12 V puuttuu niin vika on releessä tai johdoissa (kiekkamittarin puuttuminen saattaa myös vaikuttaa). Jos taas resistanssi näyttää ääretöntä niin KD solenoidi on rikki tai sille menevä johto on irti/poikki.
Pitääpä testata tuolla, selviääkö vika.
Viimeisessä viestissä testaus ohje:
Kannattaa tosiaan mitata ensin se kytkin sielt pedaalin alta. Sen kuluu johtaa yhteenpainettuna. Jos johtaa niin mittaa seuraavaksi kytkimen
johdosta tuleeko siihen auto käynnissä +12 V. Jos tämäkin on kunnossa
mittaa kytkimen johdosta resistanssi maata vasten. Kuluu olla 13 ohmin luokkaa KD solenoidin vastus. Jos + 12 V puuttuu niin vika on releessä tai johdoissa (kiekkamittarin puuttuminen saattaa myös vaikuttaa). Jos taas resistanssi näyttää ääretöntä niin KD solenoidi on rikki tai sille menevä johto on irti/poikki.
Pitääpä testata tuolla, selviääkö vika.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
Virtaa tuli johdoista ja vastus solenoidille n. 22ohm, mutta kickdown katkaisija pedaalin alla ei aina yhdistä. Coupesta sosialisoin katkaisijan sedaniin, katsotaan huomenna oliko tuosta apuja.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
myös lootalle menevän vaiherin säätö vaikuttaa lootan toimintaa ja vaihteen vaihtumiseen. jos vaijeri liian tiukalla, niin voi jäädä junnaan kolmosella, koska loota kuvittelee, että on vielä sen verran kaasua päällä, että nyt kiihdytetään. vaiherin löysäämisellä voi tuo vaiva korjaantua.
toisaalta taas, jos vaijeri on liian löysällä, niin ei vaihda sitten pienemmälle kovin herkästi vaikka kaasua painaakin kunnolla. mutta sitä varten on tuo kikdauni systeemi. jos sen saa toimimaan, niin sitten kyllä pykältää pienemmälle, kun on lappu lattiassa.
toisaalta taas, jos vaijeri on liian löysällä, niin ei vaihda sitten pienemmälle kovin herkästi vaikka kaasua painaakin kunnolla. mutta sitä varten on tuo kikdauni systeemi. jos sen saa toimimaan, niin sitten kyllä pykältää pienemmälle, kun on lappu lattiassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 722.3 "säätö"
Kickdowni rupes toimimaan kytkimen vaihdolla, mutta nelosta ei silti lyö aina silmään, kierroksia pitää olla yli 3000 että vaihtaa isoimmalle.
Olen säädellyt laatikolle menevää tankoa venäkopan päällä ( kone om602 turbo). Oliko itse vaijerissakin vielä joku säätö?
Olen säädellyt laatikolle menevää tankoa venäkopan päällä ( kone om602 turbo). Oliko itse vaijerissakin vielä joku säätö?
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
Nyt nappasin koko säätötangon pois ja vaihtaa kaikki vaihteet nätisti sisään jossain 2000 kierroksilla. Eli tuolla laatikossa joku jumittaa, mutta mikä. Lueskelin jostain kuvernööristä joka on laatikon perä päässä, onko mahdollisesti se? vai mitä tuo kaasuvivustolta lähtevä vaijeri säätää? 

230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: 722.3 "säätö"
Nyt vetäsin tangon taas kiinni ja sääsin pisimmälle. Vaihteet 1-3 sisään kierroksilla 2000 mutta 4 vasta 3500 vaikka ei kaasua kauheasti painakkaan. Ilman tankoa kickdowni ei pelannut nyt se toimii. Mistä lähden vikaa kaivelemaan? Jostain laatikon sisältä??
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi