W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Terve,
Hiljattain ostamassani W212:ssa on mystinen vika, johon Veho ei osannut sanoa laakista suoraa vastausta, tai antaa suositusta ostettavista osista. Saisikohan täältä apuja ennen kuin alan etsimään vikaa ja pajottamaan autoani kuntoon?
Autossa ei ole avaimetonta lukitusta, vaan normaali kaukosäätöinen ratkaisu. Rauta-avain toimii kuten pitääkin, samoin kuin kaukosäädin. Lukot aukeavat ja sulkevat kuten laatuautossa kuuluukin. Ovet aukeavat myös sisäpuolelta normaalisti. Ainoa ongelma on se, että toisinaan kuljettajan oven ulkokahva ei avaa ovea. Toisinaan taas avaa. Mikäli ovenkahva ei avaisi ikinä epäilisin jotain katkosta ovenkahvan ja lukkomekanismin välisessä yhteydessä. Satunnainen normaali toiminta taas viittaisi siihen, että siellä on jokin sähkökytkin välissä, ja siinä on päällä jokin MV-HK (maavika - heiluta kaapelia). Tai sitten jokin em. kytkinratkaisu on likaantunut tms. Ovenkahvan tuntuma on sen normaalisti toimiessa täysin normaali, ja sen ollessa vialla tuntuma on kuin ovi vain olisi lukossa (nuppi siis ylhääällä kuitenkin).
Ohessa on merkkiliikkeestä saamani kaaviokuva lukkomekanismista. Mikä osa voisi olla kaputt?
t. Jussi
Hiljattain ostamassani W212:ssa on mystinen vika, johon Veho ei osannut sanoa laakista suoraa vastausta, tai antaa suositusta ostettavista osista. Saisikohan täältä apuja ennen kuin alan etsimään vikaa ja pajottamaan autoani kuntoon?
Autossa ei ole avaimetonta lukitusta, vaan normaali kaukosäätöinen ratkaisu. Rauta-avain toimii kuten pitääkin, samoin kuin kaukosäädin. Lukot aukeavat ja sulkevat kuten laatuautossa kuuluukin. Ovet aukeavat myös sisäpuolelta normaalisti. Ainoa ongelma on se, että toisinaan kuljettajan oven ulkokahva ei avaa ovea. Toisinaan taas avaa. Mikäli ovenkahva ei avaisi ikinä epäilisin jotain katkosta ovenkahvan ja lukkomekanismin välisessä yhteydessä. Satunnainen normaali toiminta taas viittaisi siihen, että siellä on jokin sähkökytkin välissä, ja siinä on päällä jokin MV-HK (maavika - heiluta kaapelia). Tai sitten jokin em. kytkinratkaisu on likaantunut tms. Ovenkahvan tuntuma on sen normaalisti toimiessa täysin normaali, ja sen ollessa vialla tuntuma on kuin ovi vain olisi lukossa (nuppi siis ylhääällä kuitenkin).
Ohessa on merkkiliikkeestä saamani kaaviokuva lukkomekanismista. Mikä osa voisi olla kaputt?
t. Jussi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Onnistuin näköjään avaamaan Mersu-harrastukseni vaikealla kysymyksellä, toivottavasti en kuitenkaan aivan mahdottomalla. Osaisiko joku sanoa, onko siis ovenkahvassa jotain sähkökytkintä joka voisi oireilla kuvaamallani tavalla?
X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Se voi olla että joudut purkamaan sen ja tutkimaan...katso kuitenkin yuotubesta jos jollakin ollut samanlainen vika ja ohjeet saat samalla sieltä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
voisin sanoa että ulokahva vetää mekaanisesti osassa 10 eli lukossa olevaa käpälää.
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Okei, ja mites asia ratkeaa noissa lukoissa sitten? Meinaan, että jos nuppi on aina ylhäällä, niin mikä siellä lukon sisällä toisella kertaa yhdistää tai toisella kertaa ei yhdistä?shade_z kirjoitti:voisin sanoa että ulokahva vetää mekaanisesti osassa 10 eli lukossa olevaa käpälää.
Youtubesta tai netistä yleensäkään en onnistunut suomeksi, englanniksi tai saksaksi osumaan vastaavaan ongelmaan.
X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
pahasanoa kun ei ole sellaista lukkoa koskaan purkanut ja kattonut sielunelämääjussi_r kirjoitti:Okei, ja mites asia ratkeaa noissa lukoissa sitten? Meinaan, että jos nuppi on aina ylhäällä, niin mikä siellä lukon sisällä toisella kertaa yhdistää tai toisella kertaa ei yhdistä?shade_z kirjoitti:voisin sanoa että ulokahva vetää mekaanisesti osassa 10 eli lukossa olevaa käpälää.
Youtubesta tai netistä yleensäkään en onnistunut suomeksi, englanniksi tai saksaksi osumaan vastaavaan ongelmaan.

Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Korjausprojekti on edennyt suunnittelun loppuvaiheeseen. Seuraavaksi varmaan on ovipahvin irroitus ja vian korjaaminen edessä.
Aloitin kuitenkin laittamalla kiinni Autocomiin. Auton ainoa vika oli:
Doors Driver door MT/AT DMFL U0215 Communication with door switch group
Vikaa ei saa kuitattua pysymään poissa.
Lisäksi olen huomioinut, että vika tulee päälle kun auto käy lukossa. Kun ovi kerran on avattu (sisältä), toimii ulkokahva moitteetta. Lukossa jos käyttää, ei ulkokahva enää lukituksen avauksen jälkeen avaa. Sisäkahvasta avaaminen on tuntumaltaan kuitenkin aivan normaalia, pehmeää. Verrattuna siis siihen jos sisäkahvasta avaa lukossa olevaa ovea, jolloin tuntuma on karheampi kun sama veto nostaa myös nupin.
Oisko vinkkejä kellään?
Aloitin kuitenkin laittamalla kiinni Autocomiin. Auton ainoa vika oli:
Doors Driver door MT/AT DMFL U0215 Communication with door switch group
Vikaa ei saa kuitattua pysymään poissa.
Lisäksi olen huomioinut, että vika tulee päälle kun auto käy lukossa. Kun ovi kerran on avattu (sisältä), toimii ulkokahva moitteetta. Lukossa jos käyttää, ei ulkokahva enää lukituksen avauksen jälkeen avaa. Sisäkahvasta avaaminen on tuntumaltaan kuitenkin aivan normaalia, pehmeää. Verrattuna siis siihen jos sisäkahvasta avaa lukossa olevaa ovea, jolloin tuntuma on karheampi kun sama veto nostaa myös nupin.
Oisko vinkkejä kellään?
X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Käytin eilen ovipahvin irti, ja olisihan se pitänyt etukäteen tarkistaa että alla on ovialumiini. Niitattuna. Niitit näyttivät vielä sen verran erikoisilta, että otin pajotukseen aikalisän samanlaisten alkuperäisten niittien ostamista varten. Eihän sitä sovi tarvikeniiteillä nippuun laittaa.
Kuitenkin pienestä kurkistusluukusta saattoi hieman tirkistellä lukon toimintaa. Ulkokahva vetää aina osan 10 (lukko) käpälää. Siinä yhteydessä ei ole mitään vikaa. Nyt vaihtoehdoiksi taitaa jäädä:
1. Lukkolaite, joka ei keskuslukituksen avaussignaalista käännä jotain sisäistä osaansa siten, että käpälän liike avaisi lukon.
2. Joku avaussignaalin lähettävä purkki jossain päin autoa.
3. Edellämainittujen välinen sähköyhteys.
Vaan eipä tässä nyt enää vissiin syyllistä kaivata, vaan Lahtista ja konekivääriä. Eiku siis uutta lukkoa. Oisko jollain purettuna?
Kuitenkin pienestä kurkistusluukusta saattoi hieman tirkistellä lukon toimintaa. Ulkokahva vetää aina osan 10 (lukko) käpälää. Siinä yhteydessä ei ole mitään vikaa. Nyt vaihtoehdoiksi taitaa jäädä:
1. Lukkolaite, joka ei keskuslukituksen avaussignaalista käännä jotain sisäistä osaansa siten, että käpälän liike avaisi lukon.
2. Joku avaussignaalin lähettävä purkki jossain päin autoa.
3. Edellämainittujen välinen sähköyhteys.
Vaan eipä tässä nyt enää vissiin syyllistä kaivata, vaan Lahtista ja konekivääriä. Eiku siis uutta lukkoa. Oisko jollain purettuna?
X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Ongelmakertomus ilman vastausta, sellainen kai tämäkin sitten on. Vaan ainoastaan siksi, etten nyt osaa sanoa missä vika oli. Varmaan se jossain vaiheessa veikkailemani MV-HK, sillä paha meni ainakin toistaiseksi pois pelkällä purulla ja kasauksella. Sähkövikahan tämä oli, ja ilmeisesti parani ainoastaan liittimet irti käyttämällä. Toivottavasti myös pysyy poissa.
Oven purkaminen oli haastavahkoa, sillä oven 10 niittiä ovat teräsniittejä. Uusien niittien laittamiseen kannattaa varata kunnon työkalut. Pienellä niittaajalla ei onnistu vaihtamatta niittejä ei-alkuperäisiin alumiininiitteihin. Vehosta sain orkkisniittejä ja hyvän mielen.
Mikäli vika sattuu uusimaan, on oma game plan selvä. Ebaystä muutamalla kympillä ovimoduuli, jonka vaihtaa vartissa. Marmorilla uusi moduuli on melko kallis. Ellei tule moduulin vaihdolla kuntoon, niin marmorilta lukkolaite. Hinta kohtuullinen 162€,, vrt. käytetty Saksasta 80€ tai Suomen romiksilta 120€. Lukkolaitteen vaihto edellyttää taas niittihommia, joten toivottavasti siihen ei tarvitse ryhtyä.
Vaan siinäpä tämä saga. Varmaa vastausta ei tullut, mutta silti on hyvä mieli. Niinkin pienestä kuin normaalisti aukeava ovi.
Oven purkaminen oli haastavahkoa, sillä oven 10 niittiä ovat teräsniittejä. Uusien niittien laittamiseen kannattaa varata kunnon työkalut. Pienellä niittaajalla ei onnistu vaihtamatta niittejä ei-alkuperäisiin alumiininiitteihin. Vehosta sain orkkisniittejä ja hyvän mielen.
Mikäli vika sattuu uusimaan, on oma game plan selvä. Ebaystä muutamalla kympillä ovimoduuli, jonka vaihtaa vartissa. Marmorilla uusi moduuli on melko kallis. Ellei tule moduulin vaihdolla kuntoon, niin marmorilta lukkolaite. Hinta kohtuullinen 162€,, vrt. käytetty Saksasta 80€ tai Suomen romiksilta 120€. Lukkolaitteen vaihto edellyttää taas niittihommia, joten toivottavasti siihen ei tarvitse ryhtyä.
Vaan siinäpä tämä saga. Varmaa vastausta ei tullut, mutta silti on hyvä mieli. Niinkin pienestä kuin normaalisti aukeava ovi.

X164 420 CDI -07
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
E46 M3 Cabrio -02
E53 X5 3.0d -06
Ex: W212 E200 NGD -14, W212 E200 NGT -11
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Joo. Lukko saksasta bald.ag liikkeestä alle satasen. Uusi Mercedes-Benz osa.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Mystinen lukon kanitus iski omaan W212:een:
Huomasin että kuskin lukkonuppi ei mennyt alas keskuslukituksella lukittaessa. Jos avaa oven, ei nappia saa painettua alas (muissa ovissa saa, testaisin). Mutta jos ovi kiinni painaa nuppia, se menee alas, mutta ei aukea kaukosäätimellä. Sisäkahvasta ja metaaliavaimella ulkoa aukeaa. Jos laitan vain oven lukitussalvan kiinni, ei nuppia silti saa alas. Mikä helavata siellä venkoo vastaan jos pitää vieläpä tunnistaa että ovi on kiinni, pelkä salpa ei riitä?
En ole vielä ulkomaan foorumeita selaillut, enkä katsonyt juutubea kuinka kettumainen homma on vaihtaa koko lukkomötikkä. W211:een kerran tehneenä...
Huomasin että kuskin lukkonuppi ei mennyt alas keskuslukituksella lukittaessa. Jos avaa oven, ei nappia saa painettua alas (muissa ovissa saa, testaisin). Mutta jos ovi kiinni painaa nuppia, se menee alas, mutta ei aukea kaukosäätimellä. Sisäkahvasta ja metaaliavaimella ulkoa aukeaa. Jos laitan vain oven lukitussalvan kiinni, ei nuppia silti saa alas. Mikä helavata siellä venkoo vastaan jos pitää vieläpä tunnistaa että ovi on kiinni, pelkä salpa ei riitä?
En ole vielä ulkomaan foorumeita selaillut, enkä katsonyt juutubea kuinka kettumainen homma on vaihtaa koko lukkomötikkä. W211:een kerran tehneenä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Tämä oire on nyt muuttunut satunnaiseksi, joskus ovi menee lukkoon, joskus ei, ja sama auki. Tuntuisi että siellä on mekaanisesti jokin edessä, tosiaan kun käsin se nuppi ei edes painu alas, ja kun lukitus tai avaaminen epäonnistuu, kuuluu silti sähköinen sirinä kun laitos yrittää siirtää mekanismia. Ovi MENEE lukkoon kun oven salpa on kiinni, en vain ruuvarilla työntänyt sitä tarpeeksi syvälle kun edelliskerralla kokeilin.
Lontoonkielisillä foorumeillä oli muutama tapaus juuri satunnaisilla oireilla, osa oli tosin keyless go autoja jolla voi olla omat jujunsa sopassa mukana. Mutta kaikissa mitä löysin oli ratkaisu ollut lukkomötikän vaihto.
Katselin ebaysta, tarvikelukkoja saa viidestäkympistä ylöspäin, käytettyjä vielä halvemmalla. Orggis on tosiaan satasen tienoilla. Katseoin myös pari juutuubivideoo vaiihtoprosessista, on tuo sen verran kenkkumainen avattava että ei oikein 'vain tarkista' että mikään ei jumita (W211n nupin rautalankahan joskus kait kanitti niihin vaimennusmuoveihin) kun pitää käytännössä se metalli levy porata irti ennenkuin näkee tarpeeksi.
No seuraillaan, onhän tässä lomaa vielä kuukausi jäljellä.... CLS:n ikkunakin kun on alkanut välillä vinkumaan niin pahaenteisesti että pelkään siellä vaijereiden olevan solmuun menossa...
Lontoonkielisillä foorumeillä oli muutama tapaus juuri satunnaisilla oireilla, osa oli tosin keyless go autoja jolla voi olla omat jujunsa sopassa mukana. Mutta kaikissa mitä löysin oli ratkaisu ollut lukkomötikän vaihto.
Katselin ebaysta, tarvikelukkoja saa viidestäkympistä ylöspäin, käytettyjä vielä halvemmalla. Orggis on tosiaan satasen tienoilla. Katseoin myös pari juutuubivideoo vaiihtoprosessista, on tuo sen verran kenkkumainen avattava että ei oikein 'vain tarkista' että mikään ei jumita (W211n nupin rautalankahan joskus kait kanitti niihin vaimennusmuoveihin) kun pitää käytännössä se metalli levy porata irti ennenkuin näkee tarpeeksi.
No seuraillaan, onhän tässä lomaa vielä kuukausi jäljellä.... CLS:n ikkunakin kun on alkanut välillä vinkumaan niin pahaenteisesti että pelkään siellä vaijereiden olevan solmuun menossa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
Sama vika tuli viime talvena S211:een joillain pakkasilla, olikohan ensin kosteata ja sitten pakkasta? Kesti muutaman päivän ja hävisi. Ilmaantui muutaman kerran äkkipakastumisten jälkeen. Viittaisiko kosteuteen?jussi_r kirjoitti:Terve,
Hiljattain ostamassani W212:ssa on mystinen vika, johon Veho ei osannut sanoa laakista suoraa vastausta, tai antaa suositusta ostettavista osista. Saisikohan täältä apuja ennen kuin alan etsimään vikaa ja pajottamaan autoani kuntoon?
Autossa ei ole avaimetonta lukitusta, vaan normaali kaukosäätöinen ratkaisu. Rauta-avain toimii kuten pitääkin, samoin kuin kaukosäädin. Lukot aukeavat ja sulkevat kuten laatuautossa kuuluukin. Ovet aukeavat myös sisäpuolelta normaalisti. Ainoa ongelma on se, että toisinaan kuljettajan oven ulkokahva ei avaa ovea. Toisinaan taas avaa. Mikäli ovenkahva ei avaisi ikinä epäilisin jotain katkosta ovenkahvan ja lukkomekanismin välisessä yhteydessä. Satunnainen normaali toiminta taas viittaisi siihen, että siellä on jokin sähkökytkin välissä, ja siinä on päällä jokin MV-HK (maavika - heiluta kaapelia). Tai sitten jokin em. kytkinratkaisu on likaantunut tms. Ovenkahvan tuntuma on sen normaalisti toimiessa täysin normaali, ja sen ollessa vialla tuntuma on kuin ovi vain olisi lukossa (nuppi siis ylhääällä kuitenkin).
Ohessa on merkkiliikkeestä saamani kaaviokuva lukkomekanismista. Mikä osa voisi olla kaputt?
t. Jussi
S211 280CDI TA
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: W212 kuljettajan oven kahva/lukko kaputt?
ne sisäaluminiin niitit kannatta ensin pienellä tuurnalla lyödä se niitin keskusta sisään, koska sen poraaminen on hankala kun keskellä on terästappi. Alumiinia se muuten on.
sellaiset ruuvi-insertit on kanssa hyviä, eli jokaiseen niitin reikään laittaa sellaisen insertin niin tulee kierre ja sitten sen saa ruuveilla kiinni.
auto ikkunarakenteet on kiinni siinä alumiinissa, joten ei sitä saa irti ellei avaa alumiinissa olevaan kumiluukkua ja aseta lasia sopivaan kohtaan ja avaa sitä leukaa joka pitää lasista kiinni. ja lasi pitää teipata ylös sitten.
Sitten se lukko on kiinni muistaakseni siinä alumiinissa, joten ei se irtoa lasin ja niittien irrottamisen jälkeenkään, vaan pitää irrottaa ulkokahva, siellä lukon luona on muovitulppa josta tosi pitkällä torx20? saa aukaistua sellaisen ruuvin jonka jälkeen ulkokahvan voi ottaa irti.
siinä lukossa on aika vähän sellaista jonka pystyy korjaamaan, niitattu kasaan ja tosi monimutkainen. kannattaa ostaa vaan purku tms osa.
ja jos autolla ajelee lähinna vaan itse niin kannattaa ohjelmoida avain niin, että vain kuskin ovi aukeaa aina, koska pakkasella yms on turha rasittaa niitä kaikkia lukkoja. esim sieltä meterek varaosasta voi kysellä lukkoa, yleensä paras on vähän ajetusta autosta tietty, koska jos autolla on ajettu 500t niin lukkokin on rapsunut aika paljon.
sellaiset ruuvi-insertit on kanssa hyviä, eli jokaiseen niitin reikään laittaa sellaisen insertin niin tulee kierre ja sitten sen saa ruuveilla kiinni.
auto ikkunarakenteet on kiinni siinä alumiinissa, joten ei sitä saa irti ellei avaa alumiinissa olevaan kumiluukkua ja aseta lasia sopivaan kohtaan ja avaa sitä leukaa joka pitää lasista kiinni. ja lasi pitää teipata ylös sitten.
Sitten se lukko on kiinni muistaakseni siinä alumiinissa, joten ei se irtoa lasin ja niittien irrottamisen jälkeenkään, vaan pitää irrottaa ulkokahva, siellä lukon luona on muovitulppa josta tosi pitkällä torx20? saa aukaistua sellaisen ruuvin jonka jälkeen ulkokahvan voi ottaa irti.
siinä lukossa on aika vähän sellaista jonka pystyy korjaamaan, niitattu kasaan ja tosi monimutkainen. kannattaa ostaa vaan purku tms osa.
ja jos autolla ajelee lähinna vaan itse niin kannattaa ohjelmoida avain niin, että vain kuskin ovi aukeaa aina, koska pakkasella yms on turha rasittaa niitä kaikkia lukkoja. esim sieltä meterek varaosasta voi kysellä lukkoa, yleensä paras on vähän ajetusta autosta tietty, koska jos autolla on ajettu 500t niin lukkokin on rapsunut aika paljon.
W212 E350cdi