Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Onko kenelläkäään kokemusta tai parempaa tietoa 8-hengen henkilöautoksi rekisteröidyn viton rekisteröimisestä 2+3 pakettiautoksi?
Trafin ohjeita/määräyksiä lukiessani ymmärsin ettei ha-rekatun viton vm.2004 jossa penkit pikalukoilla tarvitse poistaa ns. ylimääräisten penkkien paikkoja eikä
rekisteröinnissä olisi muutakaan ihmeellistä, kun vain muutoksen jälkeen rekisteriin merkittyjen matkustajien yhteispaino ja jäljelle jäävän kuljetuskapasiteetin painot ym.
täsmää, eli ei tarvitsisi muuta kuin irrottaa ylimääräinen/set penkit ja viedä leimalle? Tarviiko jotain papereita/laskelmia,muutoksia tai jotain muuta tehdä ja paljonko maksaa,
ilmeisesti koko katsastus samalla eikä vain muutos?
Trafin ohjeita/määräyksiä lukiessani ymmärsin ettei ha-rekatun viton vm.2004 jossa penkit pikalukoilla tarvitse poistaa ns. ylimääräisten penkkien paikkoja eikä
rekisteröinnissä olisi muutakaan ihmeellistä, kun vain muutoksen jälkeen rekisteriin merkittyjen matkustajien yhteispaino ja jäljelle jäävän kuljetuskapasiteetin painot ym.
täsmää, eli ei tarvitsisi muuta kuin irrottaa ylimääräinen/set penkit ja viedä leimalle? Tarviiko jotain papereita/laskelmia,muutoksia tai jotain muuta tehdä ja paljonko maksaa,
ilmeisesti koko katsastus samalla eikä vain muutos?
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Vahvaa mutua.. Täyden veron h-auto, niin pitäisi onnistua. Ylimääräiset penkit pois ja pelkkä muutoskatsastus. Mutta miksi? Ei kai tuosta mitään veroalea tule, vakuutusmaksuissa taitaa hieman säästää. Vero sama kuin aiemmin.
Matkailuautoksi näitä on vissiin tapana muuttaa, näissä tapauksissa pakun vero, mutta vaatii sitten keittimen ja sängyn. Taittuuko orig. takapenkeissä selkänojat?
Matkailuautoksi näitä on vissiin tapana muuttaa, näissä tapauksissa pakun vero, mutta vaatii sitten keittimen ja sängyn. Taittuuko orig. takapenkeissä selkänojat?
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Selkänojat kyllä taittuu eteen ja taakse,mutta matkailuautoksi rekisteröinti ei tule kysymykseen kun tarvis autoa käyttää ihan pakuna tavaran roudaukseen ja uudet matkailuautoapg kirjoitti:Vahvaa mutua.. Täyden veron h-auto, niin pitäisi onnistua. Ylimääräiset penkit pois ja pelkkä muutoskatsastus. Mutta miksi? Ei kai tuosta mitään veroalea tule, vakuutusmaksuissa taitaa hieman säästää. Vero sama kuin aiemmin.
Matkailuautoksi näitä on vissiin tapana muuttaa, näissä tapauksissa pakun vero, mutta vaatii sitten keittimen ja sängyn. Taittuuko orig. takapenkeissä selkänojat?
kriteerit on sen verran tiukat ettei autoa sen jälkeen käytetä edes pieneen tavarankuljetus tarpeeseen(eli kaikki mitä autossa on katsastushetkellä täytyy myös löytyä esim. ratsiassa) ja kun vielä kuvaavat auton niin ei parane tehdä mitään väliaikaisia virityksiä tai lätkähtää kunnon verot maksuun jos huono tsäkä käy. Verot munlaskelman mukaan tippuu 390€ kun muuttuu henkilöautosta pakuksi tai ainakin laskurin mukaan vai olenko väärässä?
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Jatketaan mutuilua. Ainakin nämä 5hengen farkku/maasturi katsastukset pakettiautoksi muuttuu monikäyttöautoiksi ja silloin sama käyttövoimavero, kun henkilöautolla. Halpaan veroon pääsee vasta kun on 2hengen paku. Oikeissa pakuissa kyllä saa olla kuskin vieressä 2 paikkaa.
Sitten kannattaa huomata, että perusvero mene kanssa tuon ikäisessä jatkossa painon mukaan (siis pakettiautona) , kun se nyt on mennyt päästöjen.
Sitten kannattaa huomata, että perusvero mene kanssa tuon ikäisessä jatkossa painon mukaan (siis pakettiautona) , kun se nyt on mennyt päästöjen.
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Pieniveroinen paku on mielestäni ainoastaan jos eturivissä istumapaikat. Taaksekin saa yhden tai kaksi paikkaa ja vero pysyy pienenä jos tavaratila 7 tai 8 m3.
Mutta kyllä noita matkailuautoja näkee jos jonkinlaisia virityksiä , eikä varmasti mene auton alkuperäinen käyttötarkoitus pilalle kun järjellä rakentaa. Ei siellä nyt mitään viimesenpäälle sänkyä tarvi olla, vanerit riittää ja koko oli muistaakseni 120×200.
Mutta kyllä noita matkailuautoja näkee jos jonkinlaisia virityksiä , eikä varmasti mene auton alkuperäinen käyttötarkoitus pilalle kun järjellä rakentaa. Ei siellä nyt mitään viimesenpäälle sänkyä tarvi olla, vanerit riittää ja koko oli muistaakseni 120×200.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Olipa hyvä että kyselin tosta vero ym muutoskatsastus asiasta, koska ajatuksena oli saada vero pienemmäksi ja viedä katsastukseen. Tosta matkailuautoksi katsastuksesta otin selvää että tarvii makuupaikat kahdelle 120x180 tai 2kpl. 60x180cm. Ilmanvaihto(ei riitä aukaistava ikkuna tai kattoluukku)kiinteästi rakennettu säilytystilat+keittomahdollissuus
(ei riitä pienet laatikot penkin alla eikä keittolevy tai mikro penkin alla.Pöytä jossa kaksi henkilöä voi ruokailla(voi olla ns.klaffipöytä kunhan on riittävän suuri)jne.Eli joutuisin poistamaan 3 hengen istuimen ja laittamaan tilalle kiinteän kaapiston ym.ja näin ollen auton käyttö kuljetututarkoitukseen olisi melko hankalaa kun kaikki yöpymis ym tavarat
olisi oltava aina autossa.No todettakoon että lakia muutettu veronkierron estämiseksi ja tässä kyllä onnistuttu melko hyvin koska viton kokoisen pakun tila loppuu ellei poista penkkejä ja tee vaadittavia muutoksia.Vielä yhteensä ja erikseen, että annetaanpa olla sellaisenaan niin muunneltavuus säilyy tarpeen mukaan.
(ei riitä pienet laatikot penkin alla eikä keittolevy tai mikro penkin alla.Pöytä jossa kaksi henkilöä voi ruokailla(voi olla ns.klaffipöytä kunhan on riittävän suuri)jne.Eli joutuisin poistamaan 3 hengen istuimen ja laittamaan tilalle kiinteän kaapiston ym.ja näin ollen auton käyttö kuljetututarkoitukseen olisi melko hankalaa kun kaikki yöpymis ym tavarat
olisi oltava aina autossa.No todettakoon että lakia muutettu veronkierron estämiseksi ja tässä kyllä onnistuttu melko hyvin koska viton kokoisen pakun tila loppuu ellei poista penkkejä ja tee vaadittavia muutoksia.Vielä yhteensä ja erikseen, että annetaanpa olla sellaisenaan niin muunneltavuus säilyy tarpeen mukaan.
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Mitä ne oli konttorilla mieltä tuosta 5hengen pakusta?
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Empä viitsinyt mennä katsastamaan, mutta käyn kuitenkin kysäisemässä asiaa jotta saa sielunrauhan, ilmoittelen asiasta ja mikäli oikein tavasin pikkuverollisesta pakustaapg kirjoitti:Mitä ne oli konttorilla mieltä tuosta 5hengen pakusta?
niin asiassa ei liene tulkinnan mahdollisuutta vaan kaikki kansa on vero......jne.Paitsi panija!?
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
...eikös noita kaksikäyttöautoja tehdä lähinnä kirjanpidollisista syistä 

Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Trafin sivuilta löytyy matkailuauton vaatimukset:heska 63 kirjoitti:Olipa hyvä että kyselin tosta vero ym muutoskatsastus asiasta, koska ajatuksena oli saada vero pienemmäksi ja viedä katsastukseen. Tosta matkailuautoksi katsastuksesta otin selvää että tarvii makuupaikat kahdelle 120x180 tai 2kpl. 60x180cm. Ilmanvaihto(ei riitä aukaistava ikkuna tai kattoluukku)kiinteästi rakennettu säilytystilat+keittomahdollissuus
(ei riitä pienet laatikot penkin alla eikä keittolevy tai mikro penkin alla.Pöytä jossa kaksi henkilöä voi ruokailla(voi olla ns.klaffipöytä kunhan on riittävän suuri)jne.Eli joutuisin poistamaan 3 hengen istuimen ja laittamaan tilalle kiinteän kaapiston ym.ja näin ollen auton käyttö kuljetututarkoitukseen olisi melko hankalaa kun kaikki yöpymis ym tavarat
olisi oltava aina autossa.No todettakoon että lakia muutettu veronkierron estämiseksi ja tässä kyllä onnistuttu melko hyvin koska viton kokoisen pakun tila loppuu ellei poista penkkejä ja tee vaadittavia muutoksia.Vielä yhteensä ja erikseen, että annetaanpa olla sellaisenaan niin muunneltavuus säilyy tarpeen mukaan.
Trafi kirjoitti:Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... tkailuauto" onclick="window.open(this.href);return false; (sivu päivitetty 15.2.2017)
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmanvaihdosta ei ole mainintaa. Kyseessä näyttäisi siis olevan katsastuskonttorin oma keksintö vaatia sellaista, vai onko jossain Trafin sivuilla uudempaa tietoa ?
Mistä on peräisin tieto että lakia olisi muutettu ?
wiimax.fi
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Kävin ihan ensin katsastuskonttorilla kysymässä matkailuautoksi muuttamista ja katsastusmies joka erikoistunut muutoskatsastuksiin tulosti minulle 5kpl A/4 kokoista sivua vaatimuksista katsastuksessa ja yleisissä vaatimuksissa mainitaan seuraavaa. Sen(eli matkailuauto)tulee olla sisustuksen,verhoilun,kulkuaukkojen,ikkunoiden ja ilmanvaihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu. TRAFI/213718/03.04.03/2016 https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194 ... e_2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;dealer kirjoitti:Trafin sivuilta löytyy matkailuauton vaatimukset:heska 63 kirjoitti:Olipa hyvä että kyselin tosta vero ym muutoskatsastus asiasta, koska ajatuksena oli saada vero pienemmäksi ja viedä katsastukseen. Tosta matkailuautoksi katsastuksesta otin selvää että tarvii makuupaikat kahdelle 120x180 tai 2kpl. 60x180cm. Ilmanvaihto(ei riitä aukaistava ikkuna tai kattoluukku)kiinteästi rakennettu säilytystilat+keittomahdollissuus
(ei riitä pienet laatikot penkin alla eikä keittolevy tai mikro penkin alla.Pöytä jossa kaksi henkilöä voi ruokailla(voi olla ns.klaffipöytä kunhan on riittävän suuri)jne.Eli joutuisin poistamaan 3 hengen istuimen ja laittamaan tilalle kiinteän kaapiston ym.ja näin ollen auton käyttö kuljetututarkoitukseen olisi melko hankalaa kun kaikki yöpymis ym tavarat
olisi oltava aina autossa.No todettakoon että lakia muutettu veronkierron estämiseksi ja tässä kyllä onnistuttu melko hyvin koska viton kokoisen pakun tila loppuu ellei poista penkkejä ja tee vaadittavia muutoksia.Vielä yhteensä ja erikseen, että annetaanpa olla sellaisenaan niin muunneltavuus säilyy tarpeen mukaan.
Trafi kirjoitti:Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... tkailuauto" onclick="window.open(this.href);return false; (sivu päivitetty 15.2.2017)
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmanvaihdosta ei ole mainintaa. Kyseessä näyttäisi siis olevan katsastuskonttorin oma keksintö vaatia sellaista, vai onko jossain Trafin sivuilla uudempaa tietoa ?
Mistä on peräisin tieto että lakia olisi muutettu ?
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Pahoin on jätetty tuossa Trafin ohjeessa tulkinnanvaraa, ei tosiaan onnistu tuon mukaan matkailuautomuutos kohtuudella jos konttorilla niin halutaan. Kaksi ja puoli vuotta takautuvasti sovelletaan eli tulee olemaan suuria vaikeuksia niillä jotka ovat 1.1.2014 jälkeen matkailuautoksi muutoskatsastaneet, toki edelleen JOS konttorilla niin haluavat 

wiimax.fi
Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Juu, näin vaan on näppylät ja lisäksi dokumentoidaan valokuvin katsastushetkellä väärinkäytösten minimoimiseksi ja kuten ohjeessa mainitaan niin voidaan verotusta väännellä suuntaan jos toiseen vaikka matkailuautoksi olisikin rekisteröity. Toki valokuvat asettaa myös katsastajille paineita olla hyväksymättä!dealer kirjoitti:Pahoin on jätetty tuossa Trafin ohjeessa tulkinnanvaraa, ei tosiaan onnistu tuon mukaan matkailuautomuutos kohtuudella jos konttorilla niin halutaan. Kaksi ja puoli vuotta takautuvasti sovelletaan eli tulee olemaan suuria vaikeuksia niillä jotka ovat 1.1.2014 jälkeen matkailuautoksi muutoskatsastaneet, toki edelleen JOS konttorilla niin haluavat


Re: Vito w639 ha 8-henk. 2+3 pakuksi?
Itsellä olis kans 8hlön lesta Viano, kävin myös kyselemässä katsureilta tuosta matkailuautoksi rekkaamisesta, mutta taitaa jäädä tekemättä. Eka inssi nosti heti kädet ylös ja totesi, ettei ala millekkään koska sisäkorkeus on liian matala. Ja toiseksi syyksi mainitsi trafin, joka voi kaikessa viisaudessaan silti periä normi veron vaikka auto olisi katsastettu matkailuautoksi. Tuntu ainakin tätä katsuria kuvien lähettäminen trafille pelottaa. Tosin jos pitää kovin paljon rakennella kiinteitä laatikoita yms. alkaa käydä meidän kohta 7hlön perheelle epäkäytännölliseksi. Pitää vissiin purra hammasta ja maksaa kiltisti veronsa 

W639 Viano "lestabussi"
W414 Vaneo 7hlö
W414 Vaneo 7hlö