Iltaa kaikille!
Taas kyselen 230TE:n jäähdytysjärjestelmän probleemista. Talvella auto on paisuntasäiliön ylivuotoletkusta sylkäissyt ajon jälkeen vähän nestettä, ei mitään isoja määriä, mutta taas viime viikoilla ei ollenkaan.
Tänään avasin korkin ja tarkastin nesteen määrän noin muuten vaan. Kiersin korkin takasiin tiukasti kiinni. Käytin auton pesulla ja paluumatkalla moottoritiellä huomasin, että lämmöt nousevat normaalista poiketen noin sataan asteeseen. Perillä pihassa moottoritilasta kuului kova ruplatus, aivan kuin neste kiehuisi ja avasin konepellin. Ylivuotoletkusta oli varmaan puoli litraa-litra roiskunut jäähdytysnestettä pihalle, koko konehuone nesteessä.
Onko antaa vinkkiä, olisiko jotain mahdollista vielä tehdä ennen täyttä koneremonttia?
124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: 124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
Tarkista ensin se paisuntasäiliön korkki, että tiiviste kunnossa ja on oikealla paine- arvolla oleva korkki.
Jos vaikka siitä lähtisit.
Jos vaikka siitä lähtisit.
Re: 124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
Siis eihän kannata tehdä koneremppaa vaan toista konetta paikalleen..
Kansipahvin vaihto vielä kannattaa mutta kannen täysi korjaus alkaa olemaan jo niin ja näin.
Aja ja seuraa tilannetta vielä ja varaa sitä nestettä kyytiin.
Kansipahvin vaihto vielä kannattaa mutta kannen täysi korjaus alkaa olemaan jo niin ja näin.
Aja ja seuraa tilannetta vielä ja varaa sitä nestettä kyytiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
Noniin, tänään lisäsin nestettä säiliön täyteen ja kävin ajamassa lenkin.
Tuosta korkkiasiasta, katsoin, että paikoillaan oleva korkki oli 123-varaosanumerolla varustettu, 130-painearvon omaava korkki. Muistin että sen olen joskus pari vuotta sitten vaihtanut uuden purkamolta hakemani paisarin yhteydessä paikalleen. Silloin en kiinnittänyt ko. arvoon mitään huomiota.
Sitten löysin varastosta vanhan paisarin, ja siinä olevan 124-varaosanumerolla varustetun 140-painearvon korkin, ja laitoin korkin paikalleen. Mikä on 230:n oikea korkin painearvo?
Koeajolenkillä uudella korkilla auto taas pelasi aivan normaalisti, lämmöt pysyivät normaaleina ja mitään keittämistä ei esiintynyt... Mitähän tässä nyt sitten tekisi...
Tuosta korkkiasiasta, katsoin, että paikoillaan oleva korkki oli 123-varaosanumerolla varustettu, 130-painearvon omaava korkki. Muistin että sen olen joskus pari vuotta sitten vaihtanut uuden purkamolta hakemani paisarin yhteydessä paikalleen. Silloin en kiinnittänyt ko. arvoon mitään huomiota.
Sitten löysin varastosta vanhan paisarin, ja siinä olevan 124-varaosanumerolla varustetun 140-painearvon korkin, ja laitoin korkin paikalleen. Mikä on 230:n oikea korkin painearvo?
Koeajolenkillä uudella korkilla auto taas pelasi aivan normaalisti, lämmöt pysyivät normaaleina ja mitään keittämistä ei esiintynyt... Mitähän tässä nyt sitten tekisi...
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: 124 jäähdytysjärjestelmän ongelma, apuja!
Ehkä siellä on ollut vain liian vähän nestettä,tullut jostain salaa ulos. Se on vähän kinkkinen toi 124:n jäähdytysnesteen täyttäminen. Ei tahdo ilmautua vaan aina sinne menee nestettä kun vähän aikaa käyttää.Varsinkin termostaatin vaihdon jälkeen kun järjestelmä on melkein tyhjä saattaa täyttyminen kestää. Ja sama juttu jos sieltä on päässyt nestettä salaa karkaamaan. Kierroksia pitää antaa että alkaa ilmautumaan. Vasta kun termostaatti aukeaa tulee ilmat pihalle.Kun sullakin täytön jälkeen käyttäytyi normaalisti niin ei syytä huoleen,nestepintaa kannattaa vaan tarkkailla ja lisäillä kunnes ei enää hupene.Ja etsiä vuotokohta jos.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75