HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttuu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

No tää nyt alkaa hajoilemaan. Ensin kannentiiviste ja nyt valoista lähdettyä D:llä ei vetoa eikä vissiin ollut kolmosellakaan mutta kakkoselle kun laittoi niin pääsin kotiin,oli ykkönen päällä,ei vaihtanut kakkoselle. Ja kun kotipihalla koitin nii D:llä lähti ja vissin kakkosenkin löi päälle mutta kun se vaihtoi kolmoselle niin ei mitään,kierrokset vaan nousi.Missä isot vaihteet ja miksi? Keikalta tulin marketin pihalle ja kaikki oli toiminut kuin ennenkin ja siitä lähtiessä en huomannut mitään.
Nimimerkki vinkeistä kiitollinen.

Edittiä: Juu siis näin: Kun laittaa D:n päälle niin lähtee normaalisti kakkosella mutta kun tulee kolmoseenvaihdon aika niin irtoaa veto ja kierrokset vaan nousee ja sillloin auto rullaa eteenpäin kuin vapaalla,ei minkäänlaista laatikon vastetta tunnu kuten muulloin kaasun höllätessä. Jos laittaa kakkosen niin lähtee tietysti ykkösellä mutta ei vaihda kakkoseen. Mutta jos vapaalta pudotttaa D:lle niin kakkonen löytyy mutta senjälkeen ei kolmosta vaan rullaa vapaasti. Niin ja öljyä on tarpeeksi.
Viimeksi muokannut jsmaa, La 22.04.2017 10:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT!124:n isot vaihteet puuttuu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Eikö ketään kiinnosta?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiinnostaa mutta tietämys ei nyt riitä.
Löytyykö haulla vastausta?
Siin taitaa olla 722.4....eli noita askeja nyt löytyy halvalla jos et ala paneutumaan paljoa siihen...vaihtamisen vaiva vaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikös noissa tahtonut öljypumppu laatikosta hajota jos pääsi hörppäämään ilmaa. Liaan vähästä öljymäärästä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

joonaskoski kirjoitti:Öljyn määrään laatikossa vaikuttaisi olevan kysymys, tai epäpuhtauksia venttiilikoneistossa.
Minulla olisi -91 mallin 300D A1-kuntoinen automaattilaatikko tarjolla, jos kiinnostaa niin yhteyksiä yksityisviestillä. Laatikko otettu pois syksyllä viime vuonna kun auto meni purkuun.

Laitoin sulle YV:n.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pari-kolmesataa taitaa ehjät laatikot maksaa joten ei kannata isoja remontteja tehdä.
wiimax.fi
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

dealer kirjoitti:Pari-kolmesataa taitaa ehjät laatikot maksaa joten ei kannata isoja remontteja tehdä.
Niinpä,kun vaan saa sen eheän... Vaihtaminen ei kuitenkaan ole ihan pikkujuttu varsinkaan jos vaihtaa turhaan,vaikka kuinka takuu olisi...

Edittiä... Niin tästä Lounais Suomen alueelta saa tarjoilla takuulla eheää laatikkoa. 0400 224095 jsmaa@mbnet.fi tai YV.
Kiitos!

Mutta edelleen jos jollain olisi hajua mikä mättää... Onkos se venttiilikoneisto irroitettavissa alapuolelta ilman laatikon poisottoa ja jos niin tippuuko sieltä tavaraa,kuulia yms irroittaessa? Koska minusta tuntuu että jokin venttiili syystä tai toisesta siellä nyt jumittaa,jousi poikki tai roska. Mistähän muuten roskia sinnekään olisi nyt mennyt kun öljyjäkin vaihtaessa olen ihan hysteeristä puhtautta noudattanut. Ja vaihdostakin on jo aikaa 54000 km.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1480
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Olen nähnyt, kun venttiilikoneisto otettiin irti 722.4xx laatikosta. Öljypohja irti ja sen alta se paljastuu. Iso nippu pultteja pois ja koneisto tippui kätösiin. Siinä on molemmin puolin sellaisia peltiluukkuja ruuveilla kiinni, joista löytyy erilaisia jousipaketteja. Näihin pääsee käsiksi irroittamatta koneistoa. Venttiilikoneiston pultit oli muistaakseni eri mittaisia, joten tarkkana että tulee samaan paikkaan takaisin.

En sitten ymmärrä noista laatikoista mitään, satuin vaan näkemään kun tuo omastani otettiin irti. Laatikko toimii edelleen :)
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

JanneW124 kirjoitti:Olen nähnyt, kun venttiilikoneisto otettiin irti 722.4xx laatikosta. Öljypohja irti ja sen alta se paljastuu. Iso nippu pultteja pois ja koneisto tippui kätösiin. Siinä on molemmin puolin sellaisia peltiluukkuja ruuveilla kiinni, joista löytyy erilaisia jousipaketteja. Näihin pääsee käsiksi irroittamatta koneistoa. Venttiilikoneiston pultit oli muistaakseni eri mittaisia, joten tarkkana että tulee samaan paikkaan takaisin.

En sitten ymmärrä noista laatikoista mitään, satuin vaan näkemään kun tuo omastani otettiin irti. Laatikko toimii edelleen :)
Mikäs vika siinä oli?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1480
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

jsmaa kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Olen nähnyt, kun venttiilikoneisto otettiin irti 722.4xx laatikosta. Öljypohja irti ja sen alta se paljastuu. Iso nippu pultteja pois ja koneisto tippui kätösiin. Siinä on molemmin puolin sellaisia peltiluukkuja ruuveilla kiinni, joista löytyy erilaisia jousipaketteja. Näihin pääsee käsiksi irroittamatta koneistoa. Venttiilikoneiston pultit oli muistaakseni eri mittaisia, joten tarkkana että tulee samaan paikkaan takaisin.

En sitten ymmärrä noista laatikoista mitään, satuin vaan näkemään kun tuo omastani otettiin irti. Laatikko toimii edelleen :)
Mikäs vika siinä oli?
Ei siinä ollu mitään vikaa. Vaihdatin sen k1 jousisarjan, joka auttaa 2-3 vaihdon luistoon. Asentaja ei vaan tiennyt misitä se löytyy ni päätti ottaa koko koneiston pois. Aikansa availi niitä luukkuja ja paikka löytyi :)

Jännitti muuten sitä asentajaa paljon enemmän kuin minua että löytyykö vaihteita enää ollenkaan :D Mutta hienosti pelitti.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

JanneW124 kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Olen nähnyt, kun venttiilikoneisto otettiin irti 722.4xx laatikosta. Öljypohja irti ja sen alta se paljastuu. Iso nippu pultteja pois ja koneisto tippui kätösiin. Siinä on molemmin puolin sellaisia peltiluukkuja ruuveilla kiinni, joista löytyy erilaisia jousipaketteja. Näihin pääsee käsiksi irroittamatta koneistoa. Venttiilikoneiston pultit oli muistaakseni eri mittaisia, joten tarkkana että tulee samaan paikkaan takaisin.

En sitten ymmärrä noista laatikoista mitään, satuin vaan näkemään kun tuo omastani otettiin irti. Laatikko toimii edelleen :)
Mikäs vika siinä oli?
Ei siinä ollu mitään vikaa. Vaihdatin sen k1 jousisarjan, joka auttaa 2-3 vaihdon luistoon. Asentaja ei vaan tiennyt misitä se löytyy ni päätti ottaa koko koneiston pois. Aikansa availi niitä luukkuja ja paikka löytyi :)

Jännitti muuten sitä asentajaa paljon enemmän kuin minua että löytyykö vaihteita enää ollenkaan :D Mutta hienosti pelitti.
Ok. siitä ei siis ollu apuja tähän vikaan. Eiku siis olihan,nyt tiedän että sen venttiilikoneiston voi ottaa ulos suht helposti.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

jsmaa kirjoitti:No tää nyt alkaa hajoilemaan. Ensin kannentiiviste ja nyt valoista lähdettyä D:llä ei vetoa eikä vissiin ollut kolmosellakaan mutta kakkoselle kun laittoi niin pääsin kotiin,oli ykkönen päällä,ei vaihtanut kakkoselle. Ja kun kotipihalla koitin nii D:llä lähti ja vissin kakkosenkin löi päälle mutta kun se vaihtoi kolmoselle niin ei mitään,kierrokset vaan nousi.Missä isot vaihteet ja miksi? Keikalta tulin marketin pihalle ja kaikki oli toiminut kuin ennenkin ja siitä lähtiessä en huomannut mitään.
Nimimerkki vinkeistä kiitollinen.

Edittiä: Juu siis näin: Kun laittaa D:n päälle niin lähtee normaalisti kakkosella mutta kun tulee kolmoseenvaihdon aika niin irtoaa veto ja kierrokset vaan nousee ja sillloin auto rullaa eteenpäin kuin vapaalla,ei minkäänlaista laatikon vastetta tunnu kuten muulloin kaasun höllätessä. Jos laittaa kakkosen niin lähtee tietysti ykkösellä mutta ei vaihda kakkoseen. Mutta jos vapaalta pudotttaa D:lle niin kakkonen löytyy mutta senjälkeen ei kolmosta vaan rullaa vapaasti. Niin ja öljyä on tarpeeksi.
Eiköhän sieltä ole joko vaihteen kytkimen kitkapinnat loppu tai tiiviste hajonnut , kun ei vaihda. Toimiko pakkivaihde ? Saahan niitä käytettyjä halvalla, mutta mikä niiden kunto lopulta on. Täys kunnostuksen hinta oli 750 € Siekkisen korjaamolla vuosia sitten ja hyvin on pelannut hieman kiristettiin vaihtamista samalla napakammaksi 150000 Km ajettu sen jälkeen jo eikä tipu öljyä. :thumbup:
Meseillään
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mese 320 TE kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:No tää nyt alkaa hajoilemaan. Ensin kannentiiviste ja nyt valoista lähdettyä D:llä ei vetoa eikä vissiin ollut kolmosellakaan mutta kakkoselle kun laittoi niin pääsin kotiin,oli ykkönen päällä,ei vaihtanut kakkoselle. Ja kun kotipihalla koitin nii D:llä lähti ja vissin kakkosenkin löi päälle mutta kun se vaihtoi kolmoselle niin ei mitään,kierrokset vaan nousi.Missä isot vaihteet ja miksi? Keikalta tulin marketin pihalle ja kaikki oli toiminut kuin ennenkin ja siitä lähtiessä en huomannut mitään.
Nimimerkki vinkeistä kiitollinen.

Edittiä: Juu siis näin: Kun laittaa D:n päälle niin lähtee normaalisti kakkosella mutta kun tulee kolmoseenvaihdon aika niin irtoaa veto ja kierrokset vaan nousee ja sillloin auto rullaa eteenpäin kuin vapaalla,ei minkäänlaista laatikon vastetta tunnu kuten muulloin kaasun höllätessä. Jos laittaa kakkosen niin lähtee tietysti ykkösellä mutta ei vaihda kakkoseen. Mutta jos vapaalta pudotttaa D:lle niin kakkonen löytyy mutta senjälkeen ei kolmosta vaan rullaa vapaasti. Niin ja öljyä on tarpeeksi.
Eiköhän sieltä ole joko vaihteen kytkimen kitkapinnat loppu tai tiiviste hajonnut , kun ei vaihda. Toimiko pakkivaihde ? Saahan niitä käytettyjä halvalla, mutta mikä niiden kunto lopulta on. Täys kunnostuksen hinta oli 750 € Siekkisen korjaamolla vuosia sitten ja hyvin on pelannut hieman kiristettiin vaihtamista samalla napakammaksi 150000 Km ajettu sen jälkeen jo eikä tipu öljyä. :thumbup:

Pakki toimii kuten on toiminut 15 vuotta eli aniharvoin jää "löysään" tilaan eli yrittää peruuttaa mutta ei oikein jaksa. En ole käyttänyt paljoa kaasua silloin kun ajattelin että rytkäsee kunnolla jos silloin nappaa kiinni. Pienellä vaihdevivun siirtelyllä ja odottelulla on aina pärjätty hyvin. Joku tiiviste vois olla juu tai venttiili joka ajaa sekä kolmosta että nelosta. Tollasta päättelin kun molemmat häipy yht'aikaa. kuitenkin kakkonen ja ykkönen on toimivia tavoillaan. Siis pakkiin ei vaikuttanut mitenkään. kun ei tosta laatikon toiminnasta ole hajua niin vaikea päätellä mitään varmaa.Joku kyllä tietää mutta ei kerro.... Edittiä. Niin mitenkä ne kitkapinnat loppuis tosta vaan kun ei MITÄÄN oireita ole aikaisemmin ollut. Ei luistamista tms,
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Olisko tusta apua.
http://www.w-124.info/w124/b2piston.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

jsmaa kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:No tää nyt alkaa hajoilemaan. Ensin kannentiiviste ja nyt valoista lähdettyä D:llä ei vetoa eikä vissiin ollut kolmosellakaan mutta kakkoselle kun laittoi niin pääsin kotiin,oli ykkönen päällä,ei vaihtanut kakkoselle. Ja kun kotipihalla koitin nii D:llä lähti ja vissin kakkosenkin löi päälle mutta kun se vaihtoi kolmoselle niin ei mitään,kierrokset vaan nousi.Missä isot vaihteet ja miksi? Keikalta tulin marketin pihalle ja kaikki oli toiminut kuin ennenkin ja siitä lähtiessä en huomannut mitään.
Nimimerkki vinkeistä kiitollinen.

Edittiä: Juu siis näin: Kun laittaa D:n päälle niin lähtee normaalisti kakkosella mutta kun tulee kolmoseenvaihdon aika niin irtoaa veto ja kierrokset vaan nousee ja sillloin auto rullaa eteenpäin kuin vapaalla,ei minkäänlaista laatikon vastetta tunnu kuten muulloin kaasun höllätessä. Jos laittaa kakkosen niin lähtee tietysti ykkösellä mutta ei vaihda kakkoseen. Mutta jos vapaalta pudotttaa D:lle niin kakkonen löytyy mutta senjälkeen ei kolmosta vaan rullaa vapaasti. Niin ja öljyä on tarpeeksi.
Eiköhän sieltä ole joko vaihteen kytkimen kitkapinnat loppu tai tiiviste hajonnut , kun ei vaihda. Toimiko pakkivaihde ? Saahan niitä käytettyjä halvalla, mutta mikä niiden kunto lopulta on. Täys kunnostuksen hinta oli 750 € Siekkisen korjaamolla vuosia sitten ja hyvin on pelannut hieman kiristettiin vaihtamista samalla napakammaksi 150000 Km ajettu sen jälkeen jo eikä tipu öljyä. :thumbup:

Pakki toimii kuten on toiminut 15 vuotta eli aniharvoin jää "löysään" tilaan eli yrittää peruuttaa mutta ei oikein jaksa. En ole käyttänyt paljoa kaasua silloin kun ajattelin että rytkäsee kunnolla jos silloin nappaa kiinni. Pienellä vaihdevivun siirtelyllä ja odottelulla on aina pärjätty hyvin. Joku tiiviste vois olla juu tai venttiili joka ajaa sekä kolmosta että nelosta. Tollasta päättelin kun molemmat häipy yht'aikaa. kuitenkin kakkonen ja ykkönen on toimivia tavoillaan. Siis pakkiin ei vaikuttanut mitenkään. kun ei tosta laatikon toiminnasta ole hajua niin vaikea päätellä mitään varmaa.Joku kyllä tietää mutta ei kerro.... Edittiä. Niin mitenkä ne kitkapinnat loppuis tosta vaan kun ei MITÄÄN oireita ole aikaisemmin ollut. Ei luistamista tms,
Haiseeko öljy palaneelle ?
Meseillään
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Öljy ei haise palaneelle,on mielestäni oikean väristä. Mitään muita oireita tosiaan en ole huomannut kuin että kaksi vaihdetta puuttuu. Eli kertaus: Kakkoselle kun laittaa lähtee ykkösellä eikä vaihda kakkoseen. En ole huudattanut mutta normaali vaihtokohdassa ei kakkosta tule. Kolmosella ja D:llä lähtee kakkosella mutta kun tulee vaihtoaika niin kolmosta ei löydy ,kierrokset nousee ja auto liukuu vapaalla ilman laatikon pientä vastusta eteenpäin. Silloin kun laittaa vapaalle ja uudestaan d:lle niin kakkonen on silmässä taas.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eikö kickdown -kytkinkin voi olla rikki eli koko ajan päällä virheellisesti. Tällöin ei vaihda isompaa vaihdetta.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jsmaa kirjoitti:Öljy ei haise palaneelle,on mielestäni oikean väristä. Mitään muita oireita tosiaan en ole huomannut kuin että kaksi vaihdetta puuttuu. Eli kertaus: Kakkoselle kun laittaa lähtee ykkösellä eikä vaihda kakkoseen. En ole huudattanut mutta normaali vaihtokohdassa ei kakkosta tule. Kolmosella ja D:llä lähtee kakkosella mutta kun tulee vaihtoaika niin kolmosta ei löydy ,kierrokset nousee ja auto liukuu vapaalla ilman laatikon pientä vastusta eteenpäin. Silloin kun laittaa vapaalle ja uudestaan d:lle niin kakkonen on silmässä taas.
Mä en tiedä, onko toi välttämättä vika, että se ei vaihda kakkoselle kovin nopeasti, jos keppi on asennossa 2. Ainakin omassa 300 DT:ssä jos kepin laittaa tuohon asentoon, niin saa huudattaa ykkösellä kierroksia vaikka kuinka helkutisti ennen kuin se vaihtaa kakkoselle. Se nyt on tietty eri laatikkotyyppi, 722.3, joka tossa autossa lähtee joka tapauksessa muutenkin ykkösellä liikkeelle paikaltaan lähtiessä, mutta kai niissä perustekniikka on aika samanlainen. Vai onko sitten tossa keppi asennossa 2 vikaa tossa mun autossakin; muuten se laatikko omassa toimii kyllä mielestäni niin kuin kuuluisikin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kakkosasennolla se toimii juuri noin, että ykköstä pitää sisällä todella pitkään. Näinhän sen pitää ollakin mielestäni. Se on ikäänkuin pakkoykkönen mahdollisimman pitkään.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juuri noin sen pakkokakkosen kuuluu toimia.

en laatikoista ihan hirveästi tiedä, mutta ei se mikään mahdoton homma ole ottaa irti ja vaihtaa, jos vaan on nosturi käytettävissä. ilman nosturia en edes yrittäisi. aikani niitä vaihtelin, niin lopulta se alkoi sujua jo sen verran vikkelään, että parhaimmillaan otin aikaakin ja puolessa tunnissa on aski pöydällä. aika simppeli se on vaihtaa. asentaessa vain huomioitava, ettei väkisellä työnnä paikoilleen. sen pitää asettua ilman voimaa paikoilleen, muuten menee jotain rikki.

öljypohjan, kun ottaa irti, niin pääsee venttiilikoneistoon käsiksi. jos en ihan väärin muista, niin melko monta 6mm pulttia pitää sitä venttiilikoneistoa paikoillaan. pultit irti, niin koneisto on irti. itse koneistoa en ole sen enempää penkonut, mutta pieniä kuulia ja jousia siellä ainakin on, että jos sitä alkaa putsaileen ja vikaa selvitteleen, niin tarkkana saa olla, että mikä osa on mistäkin.

vaikuttaa kyllä joltain venttiili vialta tuo vaiva mielestäni. tai sitten siellä on jotain menkaanisesti rikki. yleensä vain, jos jotain mekaanista hajoaa tollatavalla, ettei vaihteita löydy enää ollenkaan, niin kyllä se jonkin sortin äänen pitää ennenkun vika tulee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Onko kyseessä kolme vai nelivaiheinen loota ? 1. asennossa on vain ykkönen käytössä ja moottorijarrutus päällä.
2. asennossa on 1 ja 2 käytössä ja lievä moottorijarrutus. D asennossa kaikki kolme tai neljä vaihdetta käytössä, ei moottorijarrutusta.
Jos kytkinlevyt eivät ole menneet voisi syy olla vaihteenkitkalevyn puristusmännän tiivisteen pettäminen. Yleensä nuo tiivisteet pettää talvella kun ei malteta käyttää laatikkon öljyä lämpöiseksi kylmä tiivisteen reuna murenee. :thumbup:
Meseillään
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko kyseessä kolme vai nelivaiheinen loota ? 1. asennossa on vain ykkönen käytössä ja moottorijarrutus päällä.
2. asennossa on 1 ja 2 käytössä ja lievä moottorijarrutus. D asennossa kaikki kolme tai neljä vaihdetta käytössä, ei moottorijarrutusta.
Jos kytkinlevyt eivät ole menneet voisi syy olla vaihteenkitkalevyn puristusmännän tiivisteen pettäminen. Yleensä nuo tiivisteet pettää talvella kun ei malteta käyttää laatikkon öljyä lämpöiseksi kylmä tiivisteen reuna murenee. :thumbup:

Laatikko on 722 415 030 032480 ja kyllä D:llä on aina ollut heikosti tuntuva jarrutus,ykkösellä tietysti kovempi.
Noita US topikkeja tossa illalla lueskelin mutta ei sieltäkään heti ainakaan löytynyt sopivaa tähän vikaan. Varmaa on että löytyy jos vaan saa sopivat hakusanat. Ei tämä ainoa tämänlainen vika mersun laatikossa ole,se ainakin on varmaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

jsmaa kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Onko kyseessä kolme vai nelivaiheinen loota ? 1. asennossa on vain ykkönen käytössä ja moottorijarrutus päällä.
2. asennossa on 1 ja 2 käytössä ja lievä moottorijarrutus. D asennossa kaikki kolme tai neljä vaihdetta käytössä, ei moottorijarrutusta.
Jos kytkinlevyt eivät ole menneet voisi syy olla vaihteenkitkalevyn puristusmännän tiivisteen pettäminen. Yleensä nuo tiivisteet pettää talvella kun ei malteta käyttää laatikkon öljyä lämpöiseksi kylmä tiivisteen reuna murenee. :thumbup:

Laatikko on 722 415 030 032480 ja kyllä D:llä on aina ollut heikosti tuntuva jarrutus,ykkösellä tietysti kovempi.
Noita US topikkeja tossa illalla lueskelin mutta ei sieltäkään heti ainakaan löytynyt sopivaa tähän vikaan. Varmaa on että löytyy jos vaan saa sopivat hakusanat. Ei tämä ainoa tämänlainen vika mersun laatikossa ole,se ainakin on varmaa.
Minulla hävisi tuo pakki aikoinaan ihan yhtäkkiä ja syynä oli pakin männän tiivisteen pettäminen. Vanha Siekkisen korjaamon pappa sanoi sen johtuvan siitä, että kylmällä laatikolla lähdetään ajamaan pakilla ja kylmä vaihteistoöljy hajoittaa tiivisteet. Minulla on nelivaihteinen laatikko jossa D vaihteella, ei ole moottorijarrutusta yhtään. Jenkkien laatikoita olen laitellut, mutta mersuihin vain vaihtanut öljyjä ja suodattimia. Oletko tarkistanut,että kaikki vaihteisoon menevät alipaineletkut on ehjät ja liitokset kiinni ? :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

joonaskoski kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti: Oletko tarkistanut,että kaikki vaihteisoon menevät alipaineletkut on ehjät ja liitokset kiinni ? :thumbup:

Kyseisen laatikon perustoimintaan ei vaikuta alipaineohjaus mitenkään. Alipaineistuksen voi ottaa pois vaikka kokonaan, niin silti vaihteisto toimii kaikilla vaihteilla eteenpäin kuin pakkikin.
No ei kai niitä alipaineletkuja sinne huvin vuoksi ole laitettu ?
Meseillään
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Kansiremontin jälkeen oli jäänyt yksi EGR letku irti ja sentakia vaihtoi vähän karkeasti ja letkun laiton jälkeen taas kaikki toimi normaalisti. En antanut paljoa kaasua ettei "potkaise" joten ei sekään voi olla syynä vikaan. En vielä ole ottanut edes pohjamuoveja pois koska ilmat on mitä on.Odottelen lämpimämpää. Mitäs alipaineletkuja laatikkoon menee?
Kirjoittelin tän jo aikaisemmin mutta hävis johonkin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

jsmaa kirjoitti:Kansiremontin jälkeen oli jäänyt yksi EGR letku irti ja sentakia vaihtoi vähän karkeasti ja letkun laiton jälkeen taas kaikki toimi normaalisti. En antanut paljoa kaasua ettei "potkaise" joten ei sekään voi olla syynä vikaan. En vielä ole ottanut edes pohjamuoveja pois koska ilmat on mitä on.Odottelen lämpimämpää. Mitäs alipaineletkuja laatikkoon menee?
Kirjoittelin tän jo aikaisemmin mutta hävis johonkin.
Hei ! Olisko noista palstan alussa olevista hajoituskuvista apua oletko niistä katsellut sieltä pitäisi löytyä ? :thumbup:
Meseillään
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mese 320 TE kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Kansiremontin jälkeen oli jäänyt yksi EGR letku irti ja sentakia vaihtoi vähän karkeasti ja letkun laiton jälkeen taas kaikki toimi normaalisti. En antanut paljoa kaasua ettei "potkaise" joten ei sekään voi olla syynä vikaan. En vielä ole ottanut edes pohjamuoveja pois koska ilmat on mitä on.Odottelen lämpimämpää. Mitäs alipaineletkuja laatikkoon menee?
Kirjoittelin tän jo aikaisemmin mutta hävis johonkin.
Hei ! Olisko noista palstan alussa olevista hajoituskuvista apua oletko niistä katsellut sieltä pitäisi löytyä ? :thumbup:
Mistä hajoituskuvista,ei mulla ainakaan näy... Olen ajatellut kuvia hakevani mutta kun täs on nyt kaikenlaista ihan muutakin...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

jsmaa kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Kansiremontin jälkeen oli jäänyt yksi EGR letku irti ja sentakia vaihtoi vähän karkeasti ja letkun laiton jälkeen taas kaikki toimi normaalisti. En antanut paljoa kaasua ettei "potkaise" joten ei sekään voi olla syynä vikaan. En vielä ole ottanut edes pohjamuoveja pois koska ilmat on mitä on.Odottelen lämpimämpää. Mitäs alipaineletkuja laatikkoon menee?
Kirjoittelin tän jo aikaisemmin mutta hävis johonkin.
Hei ! Olisko noista palstan alussa olevista hajoituskuvista apua oletko niistä katsellut sieltä pitäisi löytyä ? :thumbup:
Mistä hajoituskuvista,ei mulla ainakaan näy... Olen ajatellut kuvia hakevani mutta kun täs on nyt kaikenlaista ihan muutakin...
Tekniikka palstan alussa on neljäntenä räjäytyskuvat sieltä löytyy transmission . :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alipaine ohjaa vain ohjauspainetta ja pikkukierroksilla se on pienempi kuin isommilla kun muuten se nykäisee ikävästi jos täyspaineella rykäisee nopeasti pakankiinni.
Kick down toimii taas sähksolenoidilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Feremenco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 29.03.2011 19:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: HERÄTYS LAATIKKOSPESIALISTIT! 124:n isot vaihteet puuttu

Viesti Kirjoittaja Feremenco »

Kyseessä taitaa olla K1 K2 B1 ja B2 jouset askin venttiilikoneistossa, veholta saa jouset 10€/kpl eikä youtuben mukaan näyttänyt olevan mitenkään kauhean vaikea vaihdella, lähinnä että katsoo tarkkaan jousien oikean järjestyksen.

Eli askista ö.pohja pois, suodatin pois, venttiilikoneisto pois, ja koneistoa aukia ja jousta vaihtoon.
--------------------------------------------------------
Käyttis: Nizzan Almera -02
W202 C36 AMG -94 -> M113 swappi menossa
W201 190E M103 twinturbo -89 -> vikat hommat menossa

Ex:

W124 E300 -91
Citroen Saxo -94
E39 545iA -97
E36 328iA cabrio -96
Silverado 6,5td -94
Toyota corolla 1.6HB -96
W203 C320 CDI -05
W201 190E -88 "talvi rottelo"
W202 AMG C36 -96
Volvo 240 2.0 - 88
Volvo 440 1.7i -94
W201 190 2.0 -88 (ensirakastuminen)
Lada 2107 1.7i - 97
Honda Prelude 2.0i -91
Vastaa Viestiin