w124 ilmastointi ei pelaa..
w124 ilmastointi ei pelaa..
Otsikon moottori käy lämpimänä hieman epätasaisesti ja välillä kuuluu sähköinen tzup jonka aikana kierrokset hieman tipahtaa. Autossa ilmastointi ja tuo tyhjäkäynti on sähköohjattu. Epätasainen käyntiä ajattelin lähteä selvittämään suuttimista, mutta tuo n. puolen minuutin välein tuleva tzuppi ihmetyttää.. Miten sitä pitäisi lähteä selvittämään?
Viimeksi muokannut zahmuli, To 04.05.2017 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: om602 turbo tyhjäkäynti
Ilmastoinnin kompressori lähtee päälle ja ääni ja kierrosten notkahdus siitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om602 turbo tyhjäkäynti
Ilmastointi pois päältä ja tuo kuullostaa toisenlaiselta, mutta tarkistetaan vielä. Ääni ei kuullosta mielestäni terveeltä..
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Atlas olit aivan oikeassa. 7 sulakkeen kanssa kun kikkaili sai tuon äänen pois ja piti sitä aina kun laittoin sulakkeen paikoilleen. Eli päästiin toiseen ongelmaan > ilmastointi ei siis pelitä. Syksyllä kylmäainetta lisätty, eikä vuotoja silloin ollut. Ilmastoinnin kennolle menevät putket tuntuvat kuumalta, kompura pitää tuota tzup ääntä, mutta kylmää ei tule. Oliko jotain hyvää keskustelua ilmastoinnin vian määrityksestä tällä foorumilla tai muualla?atlas kirjoitti:Ilmastoinnin kompressori lähtee päälle ja ääni ja kierrosten notkahdus siitä.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Imulinja kompuralle pitää olla jäätävän kylmä ja sen voi kokeilla kädelläkin. Tulee höyrystimeltä. Jos ei ole kylmä, niin käy täyttämässä uudelleen.
Jos tuo syksyn vuototesti on jokin automaattilaitteen tyhjiötesti, niin ne voi unohtaa ihan täysin ja muutenkin vanhat autot kannattaa täyttää keväällä, eikä syksyllä.
Jos tuo syksyn vuototesti on jokin automaattilaitteen tyhjiötesti, niin ne voi unohtaa ihan täysin ja muutenkin vanhat autot kannattaa täyttää keväällä, eikä syksyllä.
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Hei ! W 124:n Ilmastoinnissa on tuloilma termostaatti joka estää ilmastoinnin käynnistymisen liian kylmässä ilmassa, ettei kompressori hajoa kun sen voitelu ei toimi liian kylmänä. Sen toiminta vaatii tuloilman lämpötilaksi noin + 8 astetta. 

Meseillään
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Lämpötila tallissa ovet auki, oli eilen joku 20c. Olis sen puoleen pitänyt pelata.
Kokeillaampa uudelleen täyttöä sitten ensimmäisenä ja palataan sitten aiheeseen..
Kokeillaampa uudelleen täyttöä sitten ensimmäisenä ja palataan sitten aiheeseen..
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Hei ! Kannattaa käyttä sellaisessa huollossa jossa laitavat täytössä myös kompressorin voiteluaineen sinne sekaan. Kompressorin tiivisteet vaativat voitelun, ne kuivuvat talvella jos ei ole lämmintä paikkaa missä voi käyttää ilmastointia päällä talvella.zahmuli kirjoitti:Lämpötila tallissa ovet auki, oli eilen joku 20c. Olis sen puoleen pitänyt pelata.
Kokeillaampa uudelleen täyttöä sitten ensimmäisenä ja palataan sitten aiheeseen..

Meseillään
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kompuran öljyvoitelu kyllä toimii R134a kylmäaineella vaikka pakastin lämpötilassa, mutta silloin pitää olla kampikammion lämmitys ennen käynnistystä. Eikähän tuo +8 celsiusta ole jokin raja, ettei kuski saa flunssaaMese 320 TE kirjoitti:ettei kompressori hajoa kun sen voitelu ei toimi liian kylmänä. Sen toiminta vaatii tuloilman lämpötilaksi noin + 8 astetta.

Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kylmähuollossa käyty. Ainetta ei ollut kadonnut jurikaan talven aikana. Eli mistä lähdetään sitten vikaa etsimään. Jotain ohjausta ainakin tapahtuu koska puhallin keulilla lähtee lämpimällä päälle, tosin vain toinen niistä toinen on varmaan sökö kun tuntuu ihan veltolta pyöritellä käsin.
Apuja kylmiltä guruilta kaivataan..
Apuja kylmiltä guruilta kaivataan..

230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Mene sellaiseen huoltoon jossa ne edes vähän jotain ymmärtää, tai etsi jostain kylmäfirmasta kylmämies.
Tuleeko kompuran magneettikytkimelle ohjausvirta, kiertääkö kylmäaine... jne... hyvin helppoa
Tuleeko kompuran magneettikytkimelle ohjausvirta, kiertääkö kylmäaine... jne... hyvin helppoa
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Eikö tuon kompuran pitisi lähteä päälle kun siihen syöttää suoraan virtaa ?
Itellä ei ilmastointi toimi, täytetty ja vuotoja ei ole. Kyseestä W639
-pete-
Itellä ei ilmastointi toimi, täytetty ja vuotoja ei ole. Kyseestä W639
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Laita pienehkö sulake johdon väliin.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Magneettikytkimen toiminnan pitäisi kuulua vierestä kuulosteltuna, pitää sen verran kovan kolahduksen vetäessä yleensä. Sen testaus 12v on helppo homma, auton ei tarvitse olla käynnissä niin kuulee vetääkö se kytkin. Ohmimittarilla voi tietysti mitata kelan vastuksen, muistaakseni muutaman ohmin luokkaa korkeintaan.
Ilmastoinnin toimimattomuus voi johtua jostain muustakin, tuossa juuri poikapuolen bmw:stä oli flektin johti irti eikä ilmastointi lähtenyt päälle. Vikakoodin lukijatkaan (ihan bmw:n oma inpa) antoi ihan muualle osuvan vikakoodin. Onneksi irti oleva johto löytyi ennenkuin laittoi rahaa kalliimpien osien vaihtoon ( se minkä se vikakoodin lukija väitti syylliseksi).
Ilmastoinnin toimimattomuus voi johtua jostain muustakin, tuossa juuri poikapuolen bmw:stä oli flektin johti irti eikä ilmastointi lähtenyt päälle. Vikakoodin lukijatkaan (ihan bmw:n oma inpa) antoi ihan muualle osuvan vikakoodin. Onneksi irti oleva johto löytyi ennenkuin laittoi rahaa kalliimpien osien vaihtoon ( se minkä se vikakoodin lukija väitti syylliseksi).
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Magneettikytkin vetää kiinni kun virtaa syöttää suoraan.
Eihän tuossa ole enää mitään ventiileitä tai muita härpäkkeitä välissä mikä estäisi aineen kierron ?
Pumppu kuumenee aika paljon. Ilmastointi toimi ennen kun pumppu käytettiin irti.
Nyt rupee ideat loppumaan, eikä osaa ilmastointihuoltokaan enää mitään kommentoida.
Hyviä ideoita kaivataan.
-pete-
Eihän tuossa ole enää mitään ventiileitä tai muita härpäkkeitä välissä mikä estäisi aineen kierron ?
Pumppu kuumenee aika paljon. Ilmastointi toimi ennen kun pumppu käytettiin irti.
Nyt rupee ideat loppumaan, eikä osaa ilmastointihuoltokaan enää mitään kommentoida.
Hyviä ideoita kaivataan.
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Pumppu käytettiin irti = ??
Paljonko järjestelmään laitettiin kylmäainetta ?
Testerillähän tuon pystyy selvittämään, en kyllä hyppylangoilla kokeilisi.
Paljonko järjestelmään laitettiin kylmäainetta ?
Testerillähän tuon pystyy selvittämään, en kyllä hyppylangoilla kokeilisi.
wiimax.fi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
dealer kirjoitti:Pumppu käytettiin irti = ??
Paljonko järjestelmään laitettiin kylmäainetta ?
Testerillähän tuon pystyy selvittämään, en kyllä hyppylangoilla kokeilisi.
Ainetta muistaakseni meni 530
Kone oli kokonaan pois autosta ja siinä samalla pumppu oli plokista irti..
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Imulinjan eli paksumman letkun kompuralle pitää olla jäätävän kylmä, niin kylmäkierto toimii ja pumppu saa jäähdytyksen.
Kuivain kannattais vaihtaa, koska se voi tukkeutua. Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen nestelinjassa.
Kuivain kannattais vaihtaa, koska se voi tukkeutua. Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen nestelinjassa.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Okei, no tarkistappa onko ahtoilman lämpötunnistimen ja kompuran johdot vaihtaneet vahingossa paikkaa.Kone oli kokonaan pois autosta
wiimax.fi
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kiitos ja tarkistetaan, mutta tuohon kompuralle menevään piuhaan tulee 12vdealer kirjoitti:Okei, no tarkistappa onko ahtoilman lämpötunnistimen ja kompuran johdot vaihtaneet vahingossa paikkaa.Kone oli kokonaan pois autosta
Ei kai siihen lämpöanturaan virtaa syötetä.
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kenno on vaihdettu viime kesänä.etrade kirjoitti:Imulinjan eli paksumman letkun kompuralle pitää olla jäätävän kylmä, niin kylmäkierto toimii ja pumppu saa jäähdytyksen.
Kuivain kannattais vaihtaa, koska se voi tukkeutua. Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen nestelinjassa.
Ja siinä on vissiin tuo kuivain sisällä, että pitäisi siltä osin olla kunnossa.
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kompura - kuumakaasulinja - lauhdutin - nestelinja - kuivain - nestelinja - paisuntaventiili - höyrystin - imulinja ja taas kompura.
Kokeile viedä sellaiseen ilmastointihuoltoon missä ne ymmärtää painemittareiden näyttämän, eli kuumakaasulinjassa paine kasvaa ja imulinjassa paine laskee kun kompura toimii ja kylmäaine kiertää.
Kokeile viedä sellaiseen ilmastointihuoltoon missä ne ymmärtää painemittareiden näyttämän, eli kuumakaasulinjassa paine kasvaa ja imulinjassa paine laskee kun kompura toimii ja kylmäaine kiertää.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Piuhat tarkastettu, kompuraan tulevan puihan virta kateaa kojelaudasta ilmastoinnin sammuttamalla.
Nyt rupee mietityttämään että kuinka päin nuo putket meni tuohon lauhduttimeen.
Muistaakseni molemmat reijät oli samankokoiset. Nyt on pieni mahdollisuus että asentaja on itse kämmännyt
Viitiskö joku vilasta kumpi putki on ylempi ja kumpi alempi. Vai onko sillä väliä kuinka päin tuö tavara kennosta kiertää ?
-pete-
Nyt rupee mietityttämään että kuinka päin nuo putket meni tuohon lauhduttimeen.
Muistaakseni molemmat reijät oli samankokoiset. Nyt on pieni mahdollisuus että asentaja on itse kämmännyt

Viitiskö joku vilasta kumpi putki on ylempi ja kumpi alempi. Vai onko sillä väliä kuinka päin tuö tavara kennosta kiertää ?
-pete-
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Lauhduttimes tapahtuu faasimuutos eli kaasumainen kylmäaine nesteytyy. Neste vaatii tietenkin vähiten tilaa ja tulee alaspäin, niin aika erikoista jos on liittimet samanlaiset, mutta putket eripaksuiset.
Olisko kylmäaineet taivaan tuulissa... Painemittareilla näkee ja kylmäaine haistelijalla löytää vuotokohdan.
Jos kylmäainetta ei ole tai sitä on aivan liian vähän, niin imulinjan painemittari näyttää täysin järjettömän matalia lukemia, eli jos toimiva kylmäainekierto näyttää imulinjalle vaikka -5Celsiusta, niin tyhjä kylmäainekierto esimerkiksi -30Celsiusta, eli tekee tyhjiötä ja kompura kuumenee kun ei saa jäähdytystä... jos hyppylangalla kokeilee...
Olisko kylmäaineet taivaan tuulissa... Painemittareilla näkee ja kylmäaine haistelijalla löytää vuotokohdan.
Jos kylmäainetta ei ole tai sitä on aivan liian vähän, niin imulinjan painemittari näyttää täysin järjettömän matalia lukemia, eli jos toimiva kylmäainekierto näyttää imulinjalle vaikka -5Celsiusta, niin tyhjä kylmäainekierto esimerkiksi -30Celsiusta, eli tekee tyhjiötä ja kompura kuumenee kun ei saa jäähdytystä... jos hyppylangalla kokeilee...
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Järjestelmä on täytetty ja vuototarkastettu viime perjantaina.
Putkien pintalämpötila näyttää + 30 että tuskin siellä hirveän kylmää sisäpuolellakaan on.
Kompuran pintalämpötila näyttää +50 ihan omalla sähköpiuhalla.
Eli johtopäätöksenä on että mitään hirveää kiertoa ei ole havaittavissa.
Magneettikytkin vetää kiinni, mutta tavara ei vaan kierrä.
-pete-
Putkien pintalämpötila näyttää + 30 että tuskin siellä hirveän kylmää sisäpuolellakaan on.
Kompuran pintalämpötila näyttää +50 ihan omalla sähköpiuhalla.
Eli johtopäätöksenä on että mitään hirveää kiertoa ei ole havaittavissa.
Magneettikytkin vetää kiinni, mutta tavara ei vaan kierrä.
-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Kuivain on erikseen siinä vasemman etulampun takana,siinä myös painekytkin joka aukeaa jos paine nousee liikaa ja tässä tapauksessa epäilisin että kuivain on tukossa jos kerran vähän väliä kuuluu se tsup. Silloin kompura käynnistyy ja kun paine nousee liikaa niin kytkin aukeaa ja kompura pysähtyy.petrito kirjoitti:Kenno on vaihdettu viime kesänä.etrade kirjoitti:Imulinjan eli paksumman letkun kompuralle pitää olla jäätävän kylmä, niin kylmäkierto toimii ja pumppu saa jäähdytyksen.
Kuivain kannattais vaihtaa, koska se voi tukkeutua. Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen nestelinjassa.
Ja siinä on vissiin tuo kuivain sisällä, että pitäisi siltä osin olla kunnossa.
-pete-
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Taitaa mennä tuohon toiseen ajoneuvoon, tässä 639:ssä ei tuota ole.jsmaa kirjoitti:Kuivain on erikseen siinä vasemman etulampun takana.petrito kirjoitti:Kenno on vaihdettu viime kesänä.etrade kirjoitti:Imulinjan eli paksumman letkun kompuralle pitää olla jäätävän kylmä, niin kylmäkierto toimii ja pumppu saa jäähdytyksen.
Kuivain kannattais vaihtaa, koska se voi tukkeutua. Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen nestelinjassa.
Ja siinä on vissiin tuo kuivain sisällä, että pitäisi siltä osin olla kunnossa.
-pete-
On lähtenyt juttu rönsyilemään alkuperäisestä, sori mun vika

-pete-
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Etippä kuitenkin se kuivain lauhduttimen ja höyrystimen välisestä nestelinjasta ja katso ne lämpötilat ennen ja jälkeen kuivaimen.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa..
Ei passaa putket väärinpäin.petrito kirjoitti:Piuhat tarkastettu, kompuraan tulevan puihan virta kateaa kojelaudasta ilmastoinnin sammuttamalla.
Nyt rupee mietityttämään että kuinka päin nuo putket meni tuohon lauhduttimeen.
Muistaakseni molemmat reijät oli samankokoiset. Nyt on pieni mahdollisuus että asentaja on itse kämmännyt![]()
Viitiskö joku vilasta kumpi putki on ylempi ja kumpi alempi. Vai onko sillä väliä kuinka päin tuö tavara kennosta kiertää ?
-pete-
wiimax.fi