212 facelift 220d EGR herja P0402
212 facelift 220d EGR herja P0402
Tuommoista herjaa, geneerinen EGR häly ja sytytti moottorivalon.
120000km rullattu- putsauksella kuntoon vai jotain muuta..?
Kaiken lisäksi, näissä vissiin "high pressure" ja "low pressure" EGR:t erilseen.. kun tietäis mistä löytäis edes toisen..
Ovatkohan mahdollisimman hankalasti jossain turbojen välissä/alla tms? Vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
120000km rullattu- putsauksella kuntoon vai jotain muuta..?
Kaiken lisäksi, näissä vissiin "high pressure" ja "low pressure" EGR:t erilseen.. kun tietäis mistä löytäis edes toisen..
Ovatkohan mahdollisimman hankalasti jossain turbojen välissä/alla tms? Vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Vain Starilla näitä tutkimaan, sieltä löytyy sitten kuvalliset ohjeet mitä toimintatestejä tehdä / mittailla. Ei kannata vikakoodilukijan kanssa yrittää, vikatilassa ajaminen kun tukkii DBF:ää niin pitää saada nopeasti kuntoon ettei tule lisävahinkoa.
wiimax.fi
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
OM651 EGR huollosta
Ei kait EGR huollosta haittaa ole. Aiheuttaa kaiken näköistä, jos venttiilin varsi takertelee.
Kannattaa katsoa myös varren ohjauskoneisto, ettei ole nokinen. Kuva siitä oheisessa 350cdi koneen linkissä
Tässä videoita, tuo vasara kikka vaikuttaa kätevältä, toivottavasti ei vaan kolahda konepeltiin. En ole kokeillut.
https://youtu.be/n3TtjTJs6iw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=qOIm_8ekuF4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä 350 CDI koneen EGR avaaminen ja puhdistaminen. Tässä irrotus tehdään vetämällä EGR irti 8mm pulteilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175693" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kait EGR huollosta haittaa ole. Aiheuttaa kaiken näköistä, jos venttiilin varsi takertelee.
Kannattaa katsoa myös varren ohjauskoneisto, ettei ole nokinen. Kuva siitä oheisessa 350cdi koneen linkissä
Tässä videoita, tuo vasara kikka vaikuttaa kätevältä, toivottavasti ei vaan kolahda konepeltiin. En ole kokeillut.
https://youtu.be/n3TtjTJs6iw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=qOIm_8ekuF4" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä 350 CDI koneen EGR avaaminen ja puhdistaminen. Tässä irrotus tehdään vetämällä EGR irti 8mm pulteilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175693" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Ok kiitos!
Bongasin myös linkeistä mielenkiiktoisen kommentin.
OM 651 koneessa sama herja ja EGR epäilyksen alla.. mutta vika olikin ollut ilmamäärä(massa?)mittarissa.
Bongasin myös linkeistä mielenkiiktoisen kommentin.
OM 651 koneessa sama herja ja EGR epäilyksen alla.. mutta vika olikin ollut ilmamäärä(massa?)mittarissa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
OBD -palikalla luuratessa massamittari näyttää järkevältä vaikuttavia lukemia.
Sitävastioin EGR - paketin päällä oleva läppävipu on hervoton. Liikkuu kevyesti ja loksahtaa pienellä jousipaineella nätisti takaisin lepoasentoon (=EGR klerrätys ei käytössä?).
Ihmetyttää vaan tuo vivun kevyt liike- ihan kuin vakuumikellon sisällä olisi ainoastaan pieni jousi vastustamassa. Eikös ehjän kalvon kuuluisi kinnata jämysti vastaan koko ajan?? Suhauksia vaan kuuluu kun vipua vääntelee ja kellon akseli painuu sisään. Testailin auto sammutettuna.
Eli:
- Onko tuo läppävivulta vaikuttava nimenomaan se joka pakokaasut blokkaa?
- Kuuluukohan vakuumikellon (nro 2 kuvassa) käyttäytyä noin? En hoksannut painaa pohjaan ja tukkia letkua kokeeksi. Huomenna jatketaan.
EDIT
taitaakin olla niin että bypass vakuumiläpällä säädellään vain jäähdyttimen kautta menevän pakokasun määrää. Varsinainen EGR toimilaite on osan 1 pohjassa oleva sähköinen (?) servo (?) tms toimilaite.


Sitävastioin EGR - paketin päällä oleva läppävipu on hervoton. Liikkuu kevyesti ja loksahtaa pienellä jousipaineella nätisti takaisin lepoasentoon (=EGR klerrätys ei käytössä?).
Ihmetyttää vaan tuo vivun kevyt liike- ihan kuin vakuumikellon sisällä olisi ainoastaan pieni jousi vastustamassa. Eikös ehjän kalvon kuuluisi kinnata jämysti vastaan koko ajan?? Suhauksia vaan kuuluu kun vipua vääntelee ja kellon akseli painuu sisään. Testailin auto sammutettuna.
Eli:
- Onko tuo läppävivulta vaikuttava nimenomaan se joka pakokaasut blokkaa?
- Kuuluukohan vakuumikellon (nro 2 kuvassa) käyttäytyä noin? En hoksannut painaa pohjaan ja tukkia letkua kokeeksi. Huomenna jatketaan.
EDIT
taitaakin olla niin että bypass vakuumiläpällä säädellään vain jäähdyttimen kautta menevän pakokasun määrää. Varsinainen EGR toimilaite on osan 1 pohjassa oleva sähköinen (?) servo (?) tms toimilaite.


2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
.
Herja viittaa liian pieneen puhtaan ilman määrään => egr-venttiili jumittunut auki, tai ei sulkeudu kunnolla.
Toivottavasti puhdistaminen riittää, ettei tarvi uusia.
Ei kuitenkaan ihan tavallinen vaiva kuitenkaan enään noin uusissa.
Herja viittaa liian pieneen puhtaan ilman määrään => egr-venttiili jumittunut auki, tai ei sulkeudu kunnolla.
Toivottavasti puhdistaminen riittää, ettei tarvi uusia.
Ei kuitenkaan ihan tavallinen vaiva kuitenkaan enään noin uusissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Pärkkel.
Homma tyrehtyi viimekädessä soppeleiden tähtihylsyjen puutteeseen. Pienin itsellä 10, ja pultit uhkasivat nyljääntyä 7mm kuuskulmahylsyillä.
Tarkotus oli purkaa pala kerrallaan vesijäähdyttimestä alkaen.
Ei kun stanan kalliiseen huoltoon seisomaan taas.
Muuten tuo bypassläpän vakuumikellon kuuluu toimia niin että vetää lepoasennosta toiseen ääriasentoon (melkein) kylmäkäynnistyksestä.
Pari tuntia oli auto seissyt, olisko 20..30C olleet vesilämmöt testistartissa.
Homma tyrehtyi viimekädessä soppeleiden tähtihylsyjen puutteeseen. Pienin itsellä 10, ja pultit uhkasivat nyljääntyä 7mm kuuskulmahylsyillä.
Tarkotus oli purkaa pala kerrallaan vesijäähdyttimestä alkaen.
Ei kun stanan kalliiseen huoltoon seisomaan taas.

Muuten tuo bypassläpän vakuumikellon kuuluu toimia niin että vetää lepoasennosta toiseen ääriasentoon (melkein) kylmäkäynnistyksestä.
Pari tuntia oli auto seissyt, olisko 20..30C olleet vesilämmöt testistartissa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Luulenpa, että merkkihuolto ei EGR:ää puhdista. Vaihtavat ehkä arpomisen jälkeen ensin sen ilmamittarin, ja sitten, ehkä muutaman uuden käyntikerrat jälkeen, koko EGR:n uuteen.338LM kirjoitti:Pärkkel.
Homma tyrehtyi viimekädessä soppeleiden tähtihylsyjen puutteeseen. Pienin itsellä 10, ja pultit uhkasivat nyljääntyä 7mm kuuskulmahylsyillä.
Tarkotus oli purkaa pala kerrallaan vesijäähdyttimestä alkaen.
Ei kun stanan kalliiseen huoltoon seisomaan taas.![]()
Muuten tuo bypassläpän vakuumikellon kuuluu toimia niin että vetää lepoasennosta toiseen ääriasentoon (melkein) kylmäkäynnistyksestä.
Pari tuntia oli auto seissyt, olisko 20..30C olleet vesilämmöt testistartissa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Marmorilattialla ei sentään remonttia taideta tehdä. Pirautan huomenissa Ylivieskan Lintoselle, siellä tavattu touhuta tolkun kanssa.
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Päivitystä tilanteeseen, josko tästä olisi jollekin muulle apua kanssa tulevaisuudessa.
Loistavaa palvelua Ylivieskan Lintoselta taas. Katsottiin Starilla että ahtopaine jököttää tapissa 4000mbar lukemassa vaikka auto tyhjäkäynnillä.
Hyllystä uuden anturin sovitus töpseliin ja lukema muuttui järkeväksi 1000mbar tuntumaan. Vai olikohan nollan- en muista..
Vaihdetaan torstaina, josko tulisi kuntoon
Töpselin irroituksella ja kiinnityksellä vanha anturi jököttää nyt 1.56bar lukemassa OBD Link MX:llä katsottuna, EGR herja ei enää aktiivinen mutta ahtopaineista tulee kaksikin. Samaten moottorivalo sammui vaikka vetoja ei olekaan eikä laatikko toimi edelleenkään oikein.
Harmittaa vaan kun en tajunnut skaalata uuden OBD kännykkäsoftan ahtonäyttöä oikeaksi. Oli -15...15hPa oletuksena, ja kurkatessa oletin ajattelematta että turha ihmetellä kun limppimoodi päällä. Jos olisi muuttanut skaalan Mersulle oikeaksi -100...500hPa (-1..5bar), olisin nähnyt heti että mittaus on pielessä.
Loistavaa palvelua Ylivieskan Lintoselta taas. Katsottiin Starilla että ahtopaine jököttää tapissa 4000mbar lukemassa vaikka auto tyhjäkäynnillä.
Hyllystä uuden anturin sovitus töpseliin ja lukema muuttui järkeväksi 1000mbar tuntumaan. Vai olikohan nollan- en muista..
Vaihdetaan torstaina, josko tulisi kuntoon

Töpselin irroituksella ja kiinnityksellä vanha anturi jököttää nyt 1.56bar lukemassa OBD Link MX:llä katsottuna, EGR herja ei enää aktiivinen mutta ahtopaineista tulee kaksikin. Samaten moottorivalo sammui vaikka vetoja ei olekaan eikä laatikko toimi edelleenkään oikein.
Harmittaa vaan kun en tajunnut skaalata uuden OBD kännykkäsoftan ahtonäyttöä oikeaksi. Oli -15...15hPa oletuksena, ja kurkatessa oletin ajattelematta että turha ihmetellä kun limppimoodi päällä. Jos olisi muuttanut skaalan Mersulle oikeaksi -100...500hPa (-1..5bar), olisin nähnyt heti että mittaus on pielessä.

2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Re: 212 facelift 220d EGR herja P0402
Tässäkin tapauksessa oli fiksuinta korjata sieltä minne vika Starilla tutkien paikallistui, eikä arpoa EGR puhdistuksia sillä perusteella että jollain muulla on jossain joskus auto tullut sillä kuntoon.simosami kirjoitti:Luulenpa, että merkkihuolto ei EGR:ää puhdista. Vaihtavat ehkä arpomisen jälkeen ensin sen ilmamittarin, ja sitten, ehkä muutaman uuden käyntikerrat jälkeen, koko EGR:n uuteen.
wiimax.fi