w210 200 cdi 6 vaihteisen manuaalin vaihteet hukassa
- Wanha Paawo
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31
w210 200 cdi 6 vaihteisen manuaalin vaihteet hukassa
Peruutin ylämäkeen ja kuului pamaus ja pakkilukko lähti pois päältä ja vaihde vapaalle. Tämän jälkeen ei toiminut enää kun keskivaihteet eli 3 ja 4 sekä pakki. Nyt on aika iso hätä kun tarvis autoa paljon. Kaikki neuvot on erittäin tervetulleita! Onko se nyt väykylle goodbye. Toimii siis hyvin eikä äännä, mutta tarvis niitä muitakin vaihteita mielellään.
- Wanha Paawo
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31
Re: w210 200 cdi 6 vaihteisen manuaalin vaihteet hukassa
Nyt on vika selvitetty ja jopa korjattu. Hetken revittyäni aloin jo äkkäämään mistä kiikastaa. Eli tämän laatikon ohjaukseen käytetään kahta funktiota. Haarukkatanko jolla valitaan etu-keski-taka asennot ja vaijeri jolla valitaan sivuasennot (vasemmalla vaijeria työnnetään, keskellä on neutraali asento ja oikealla vaijeria vedetään). Sitten näiden asentojen yhdistelmä aina määrittää mikä pykälä on kytkettynä. Vois joskus räpeltää tälläiselle laatikolle kahden tikun ohjauksen, ihan vaan muuten vaan
Konsolin purettuani pääsin päältä koittamaan sormilla, että liikkuuko se haarukkatanko -> liikkuu. Saa sitten tuupata sormet siitä vaahtomuovista läpitte aika syvälle. Sitten kokeilemaan sitä vaijeria -> ei mitään tuntoa eli näillä tiedoin vaijeri ei ole laatikkoon asti eheä. Siinä kytkintä sulatellen pajalle ja auto ylös.
Alhaalta näkee hyvin miten se vaijeri systeemi toimii, on vaan aika ahtaasti aseteltu. Vaijeri tulee sellaseen muoviboxiin jossa se liikuttaa kiikkua. Kiikusta lähtee välitanko laatikon kyljestä törröttävään kynteen. Hetken kun räpläsi niin huomasin, että välitankohan on kokonaan irti. On sitten todella ikävässä paikassa kardaanin ja laatikon sekä muoviboxin keskellä/välissä. Välitanko vaan oikeaan asentoon ja painoin kiinni siihen kynnen päässä olevaan palloon. Nippusidettä vähän ettei heti tanko lennä mäelle ja kovaa kotio.
EPC tulille ja äkkiä kattomaan mikä ruuvi on nyt hukassa ja suureksi ihmetykseksi siinä ei ole muuta kiinnitystä kuin ns. pyhähenki. Liitos on avonainen yksipuolinen pallonivelliitos. Tarvii jatkojalostaa siihen ruuvikiinnitys jos vielä prenkaa tai iskee joku valtava motivaatio.
Tuli aika stoori, mutta jos siitä on apua jollekkin niin se on tärkeintä.

Konsolin purettuani pääsin päältä koittamaan sormilla, että liikkuuko se haarukkatanko -> liikkuu. Saa sitten tuupata sormet siitä vaahtomuovista läpitte aika syvälle. Sitten kokeilemaan sitä vaijeria -> ei mitään tuntoa eli näillä tiedoin vaijeri ei ole laatikkoon asti eheä. Siinä kytkintä sulatellen pajalle ja auto ylös.
Alhaalta näkee hyvin miten se vaijeri systeemi toimii, on vaan aika ahtaasti aseteltu. Vaijeri tulee sellaseen muoviboxiin jossa se liikuttaa kiikkua. Kiikusta lähtee välitanko laatikon kyljestä törröttävään kynteen. Hetken kun räpläsi niin huomasin, että välitankohan on kokonaan irti. On sitten todella ikävässä paikassa kardaanin ja laatikon sekä muoviboxin keskellä/välissä. Välitanko vaan oikeaan asentoon ja painoin kiinni siihen kynnen päässä olevaan palloon. Nippusidettä vähän ettei heti tanko lennä mäelle ja kovaa kotio.
EPC tulille ja äkkiä kattomaan mikä ruuvi on nyt hukassa ja suureksi ihmetykseksi siinä ei ole muuta kiinnitystä kuin ns. pyhähenki. Liitos on avonainen yksipuolinen pallonivelliitos. Tarvii jatkojalostaa siihen ruuvikiinnitys jos vielä prenkaa tai iskee joku valtava motivaatio.
Tuli aika stoori, mutta jos siitä on apua jollekkin niin se on tärkeintä.