Vikatilaongelmassa kaipailisin kokeneempien apua.
Auto w203 220CDI automaatti vm00. Auto ollu pari viikkoa käytössä. Ostettu yksityiseltä myyjältä.
Oireet.
-Kaasupohjassa kiihdyttäessä mennyt kolme kertaa vikatilaan ( jää ilmeisesti kakkosvaihteelle ja kierroksia max 3000, nopeus 50km/h). Lähtenyt pois vikatilasta käynnistämällä uudelleen.
-Kerran mennyt vikatilaan siten, että ei auttanut uudelleen käynnistely. Boschin testerillä nollattiin vikakoodit ja sen jälkeen lähti pois, mutta tullut pari kertaa uudelleen.
-Pääsin käyttämään myös *:n piuhassa kiinni. Sieltä ainut aktiivinen vikakoodi ilmanmassamittarille. Vika muistissa kuitenkin mm. P220A, vaikka sama koodi aiemmin päivällä nollattu boschilla.
-Oireena myös jonkinlainen jumputus mahdollisesti vaihdelaatikossa kun veto päällä ja noin 1800kierrosnopeus.
-Joskus havaittu tyhjäkäynnillä epätasaista käyntiä, mutta ei aina.
-Joskus kuulunut suhinaa turbon seudulta. Ilmavuoto? Rupeaa kuulumaan pari minuuttia käynnistyksen jälkeen auton ollessa tyhjäkäynnillä.
-Mikään mittariston vikavalo ei ole palanut missään vaiheessa (paitsi kun koitin että oisko akunkengän irroituksella apua niin ESP-vikavalo hetken).
Auton huoltokuitteja katselin ja sieltä selvisi:
-vaihteiston piirilevy, pistoke ja vaihteistoöljyt (ATF 134)/suodatin vaihdettu 25tkm / vuosi sitten
-kuukausi tämän jälkeen myös turbiinin lukkoventtiili.
Onkohan näissä sössitty jotain?
Voiko jumputus olla tekemisissä tämän vikatilan kanssa? Eli onkohan vikatila peräisin vaihdelaatikosta vai ilmanmassamittarista? Motonetin ilmanmassamittaria testasin -->käyntihäiriöitä --> edellinen tilalle takaisin ja pierburg tilaukseen. Vaihteistoöljyn määrää olin tarkastamassa, mutta siellähän olikin pelkkä korkki eikä mittatikkua. Mistähän tiedän hommata oikeanlaisen tikun?
Apukuskin jalkatilasta vaihteiston ohjausboksi tsekattu ulkoisesti. Ei öljyä siellä eikä liittimissä. En kuitenkaan avannut boksia. Pitääkö avata?
Mitä teen seuraavaksi? Starin piuhassa olisi ehkä mahdollisuus vielä käydä tässä parin päivän sisällä ihan tuossa naapurissa ennen kuin ajelen esim. kuusen alle.
w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
nykyinen: w203 220CDI
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Todennäköisesti laatikko luistaa ja siitä vikatila EGS:ään. Tai sitten heikkolaatuinen sähköyksikkö jo rikki.
Hyvää onnea ellet akunkengän irrottelulla saanut rikottua ohjainlaitteita. EI kannata irrotella 203:ssa ellei ole pakko. Vikakoodejahan se ei missään tapauksessa poista.
Hyvää onnea ellet akunkengän irrottelulla saanut rikottua ohjainlaitteita. EI kannata irrotella 203:ssa ellei ole pakko. Vikakoodejahan se ei missään tapauksessa poista.
wiimax.fi
Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Akun irti köyttäminen ei ollut ainut aloittelijan virhe. Nimittäin toissapäivänä auton ollessa vikatilassa ajoin noin 30km matkan kotiin. Eräässä alamäessä sitten ajattelin, että heitänpä vapaalle... sen enempää asiaa järkeilemättä. Siinä se vauhti sitten kohosi ja alamäen loputtua sitten nykäisin D:lle --> Töks, nykäisy ja renkaat sutaisivat kun vikatilassa olevaan vaihteistoon "raakana" vauhdista veto päälle (ainoastaan 2-vaihde siis toiminnassa silloin)
Tätä ajattelin jumputuksen syyksi, mutta ei ollut mitään hajua hajosiko jotain laatikon sisältä vai muualta voimansiirrosta. No tänään sitten ryömin auton alle muutaman konsultaatiopuhelun jälkeen ja siellä selvisi, että kardaanin kannatinkumi puoliksi revennyt. Toivotaan, että tämä on ainut syy tälle jumputukselle. Jumputusta en ollut huomannut ennen tätä tapahtumaa.
Samalla katsoin, että vaihteiston liitin oli kuiva
Huomenna uusi ilmanmassamittari kiinni ja kumituki +laakeri vaihtoon. Sitten katotaan meneekö vielä meneekö vikatilaan ja käydään Staarin luona.
Tätä ajattelin jumputuksen syyksi, mutta ei ollut mitään hajua hajosiko jotain laatikon sisältä vai muualta voimansiirrosta. No tänään sitten ryömin auton alle muutaman konsultaatiopuhelun jälkeen ja siellä selvisi, että kardaanin kannatinkumi puoliksi revennyt. Toivotaan, että tämä on ainut syy tälle jumputukselle. Jumputusta en ollut huomannut ennen tätä tapahtumaa.
Samalla katsoin, että vaihteiston liitin oli kuiva
Huomenna uusi ilmanmassamittari kiinni ja kumituki +laakeri vaihtoon. Sitten katotaan meneekö vielä meneekö vikatilaan ja käydään Staarin luona.
nykyinen: w203 220CDI
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Hyvä1samuel1 kirjoitti:Akun irti köyttäminen ei ollut ainut aloittelijan virhe. Nimittäin toissapäivänä auton ollessa vikatilassa ajoin noin 30km matkan kotiin. Eräässä alamäessä sitten ajattelin, että heitänpä vapaalle... sen enempää asiaa järkeilemättä. Siinä se vauhti sitten kohosi ja alamäen loputtua sitten nykäisin D:lle --> Töks, nykäisy ja renkaat sutaisivat kun vikatilassa olevaan vaihteistoon "raakana" vauhdista veto päälle (ainoastaan 2-vaihde siis toiminnassa silloin)
Tätä ajattelin jumputuksen syyksi, mutta ei ollut mitään hajua hajosiko jotain laatikon sisältä vai muualta voimansiirrosta. No tänään sitten ryömin auton alle muutaman konsultaatiopuhelun jälkeen ja siellä selvisi, että kardaanin kannatinkumi puoliksi revennyt. Toivotaan, että tämä on ainut syy tälle jumputukselle. Jumputusta en ollut huomannut ennen tätä tapahtumaa.
Samalla katsoin, että vaihteiston liitin oli kuiva
Huomenna uusi ilmanmassamittari kiinni ja kumituki +laakeri vaihtoon. Sitten katotaan meneekö vielä meneekö vikatilaan ja käydään Staarin luona.
Eli jumputus tuli siitä mitä puhelin konsultoinnissa kuusenalta...

arvelitiin ja renkaat lukkoon ei toden näköisesti rikkonut mutta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Mistäs sen tietää, että millonka laatikko luistaa? Omasta mielestä vaihtaa / kiihtyy hyvin silloin kun ei ole vikatilassa. Joskus kun kiihdyttää nopeasti esim. 0-50km/h ja jatkaa tasaisesti nopeutta 50km/h niin sillon saattaa hieman normaalia kauhemmin kestää että vaihtaa isommalle. Itse kuitenkin maalaisjärjellä epäilen tämän johtuvan siitä, että auto luulee, että nopeasti alkanut kiihdytys jatkuisikin pidempään? Normaaliajossa en ole itse mitään poikkeavaa havainnut.dealer kirjoitti:Todennäköisesti laatikko luistaa ja siitä vikatila EGS:ään. Tai sitten heikkolaatuinen sähköyksikkö jo rikki.
Hyvää onnea ellet akunkengän irrottelulla saanut rikottua ohjainlaitteita. EI kannata irrotella 203:ssa ellei ole pakko. Vikakoodejahan se ei missään tapauksessa poista.
nykyinen: w203 220CDI
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Tänään vaihdettu uusi (Pierburg) ilmanmassamittari. Sen jälkeen käyty polkemassa autoa. Muutamia kertoja kiihdyttelin --> ei mitään poikkeavaa. Sitten risteyksessä tyhjäkäynnillä hörähti ja meinasi sammua. Siitä kiihdytin ja kiihdytyksessä auto vikatilaan. Nollaantui käynnistämällä uudelleen. Ajoin *:n luo. Siellä vikamuistista ilmanmassamittarin vian nollaus, kun sitä ei oltu vielä nollattu anturin vaihdon jälkeen. Siinä pihalla auto käyttäessä / kaasutellessa ei ainakaan tuota vikakoodia tullut takaisin. Vanhalla anturilla tuli aina heti takaisin.
Vaihteistosta seuraavat vikakoodit vikamuistissa:
P220A Kierroslukutietojen vertailu tunnistimien Y3/6n2 ja Y3/6n3 välillä eiole uskottava
-tarkempaan diagnostiikkaan olisi tarvinnu jonku lisäpalikan ja siitä mittailla eri napojen välisiä jännitteitä
P2502 Tieto kytketystä vaihteesta ei ole uskottava tai vaihteisto luistaa.
Syyt/ aputoimenpiteet:
-liian alhainen öljynmäärä
-Ulosottokierroluku on ylittänyt raja-arvon
-ei öljynsuodatinta
-Rakenneosassa N15/3 (EGS-ohjauslaite) väärä versiokoodaus
-Rakenneosa Y3/6y1 (tasauspaineen säätöventtiili) on jumittunut asiaan kuulumattoman esineen vaikutuksesta
-Kyseiseen vaihtamiseen osallistuvat säätöluisti, kytkentäluisti tai komentoluisti takertelevat epäpuhtauksen tms. takia
-Ulosottoakselin kuulalaakerin lukitusrengas puuttuu tai on luiskahtanut pois urastaan.
-Aksiaalilaakerin K3 lukkorengas on luiskahtanut pois urastaan
-Pistokkeen K3 tiiviste on vaurioitunut tulevan ja lähtevän akselin välinen liukulaakeri on kulumisen vuoksi
-Sisäinen vika rakenneosassa Y3/6 (elektroninen ohjausyksikkö)
Mitään muuta toimenpiteitä ei ole tehty kuin ajettu *:lta kotiin.
Vaihteistosta seuraavat vikakoodit vikamuistissa:
P220A Kierroslukutietojen vertailu tunnistimien Y3/6n2 ja Y3/6n3 välillä eiole uskottava
-tarkempaan diagnostiikkaan olisi tarvinnu jonku lisäpalikan ja siitä mittailla eri napojen välisiä jännitteitä
P2502 Tieto kytketystä vaihteesta ei ole uskottava tai vaihteisto luistaa.
Syyt/ aputoimenpiteet:
-liian alhainen öljynmäärä
-Ulosottokierroluku on ylittänyt raja-arvon
-ei öljynsuodatinta
-Rakenneosassa N15/3 (EGS-ohjauslaite) väärä versiokoodaus
-Rakenneosa Y3/6y1 (tasauspaineen säätöventtiili) on jumittunut asiaan kuulumattoman esineen vaikutuksesta
-Kyseiseen vaihtamiseen osallistuvat säätöluisti, kytkentäluisti tai komentoluisti takertelevat epäpuhtauksen tms. takia
-Ulosottoakselin kuulalaakerin lukitusrengas puuttuu tai on luiskahtanut pois urastaan.
-Aksiaalilaakerin K3 lukkorengas on luiskahtanut pois urastaan
-Pistokkeen K3 tiiviste on vaurioitunut tulevan ja lähtevän akselin välinen liukulaakeri on kulumisen vuoksi
-Sisäinen vika rakenneosassa Y3/6 (elektroninen ohjausyksikkö)
Mitään muuta toimenpiteitä ei ole tehty kuin ajettu *:lta kotiin.
nykyinen: w203 220CDI
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
entiset:
w124 E300D
w124 2.0 D
w124 2.5 TD
w124 2.0 D
w201 2.0 E
Re: w203 vikatila ja vaihteiston? jumputus
Ratkesiko vika koskaan? Ittelle tuli samanlaisia oireita.