Äskaks05 kirjoitti:audioman kirjoitti:Äskaks05 kirjoitti:BMW E61 vaihtui alkuvuodesta C-Meseen. Itsellä nyt 4000km takana S205 220D Premium Business kulkineella, mittarissa 58tkm.
- Moottorin ja vaihteiston yhteistyö, voiko tässä tosiaan olla vain 170hp? Tuntuu 520d:n jälkeen todella ripeältä, tosin onhan tämä Ceemese 5-sarjaa kevyempi.
Mersun "vanha" 170 hv 2.1-litrainen kaksiturboinen diesel on edelleen oikein kykenevä moottori ja käytännössä BMW E61 520d:n moottoria aika paljonkin voimakkaampi. Mersulle luvataan vääntöä 400Nm kierrosvälillä 1400–2800 rpm ja tehoa 125 kW (170 hv) kierrosalueella 3000– 4200 rpm. BMW E61 520d:n moottori taitaa vääntää 340 Nm 2000 rpm:n huippukohdassa. Kun vielä otetaan huomioon BMW:n iso farmarikori, niin eron täytyykin olla huomattava Mersun hyväksi.
Mese kävi eilen Mega-Autossa. Tekivät koeajon moottoritiellä, ja totesivat saman kuin allekirjoittanut, että kyllä suhinaa kuuluu etuikkunoiden tienoilta 120kmh nopeuksilla. Tekivät saman tien Goodwill-kyselyn ja tehtaan tuomio oli, että asiakkaan osuus 100% kuluista. Perhana että sylettää, kun vika/ominaisuus joka ei kuulu tämän tason autoon on kuitenkin tehtaallaan tiedossa ja vian korjaamiselle on oma "polkukin" olemassa takuuaikana. Ostin auton juuri, kun takuu oli päättynyt ja edellinen omistaja ei ole tajunnut kys. ominaisuudesta valittaa. Kyseessä ei ole kuitenkaan yhtäkkiä ilmennyt vika, vaan on satavarmasti ollut jo vuoden vanhanakin. Esim, turbovikakin olisi helpompi niellä, että asiakas maksaa, koska kyseessä kuitenkin enemmän tai vähemmän kuluva osa. Asia on itselleni periaattellinen, eikä anna kyllä vahvaa kuvaa Mersun reklamaation hoidosta. Perhana kun tämä on niin hieno auto, eikä oikein viitsisi millään kikottimellakaan ajaa.
Onko kanssaihmisillä vinkkejä mistä asiaa voisi lähteä vielä viemään eteenpäin?
Keskimäärin mersut pysyy Suomen teillä 20 vuotta (niin kuin autot muutenkin) ja tänään tuoreen käytetyn ostaja voi olla parin vuoden päästä uusien autojen esittelyhallissa kiertämässä vaihtoehtoja. Tässä siis haitataan omaa liiketoimintaa varsin marginaalisen kustannuksen takia.
Käymäsi merkkiliike näyttäisi olevan sinun puolella tässä joten neuvotteluyhteys on ainakin olemassa. Samoin kuluttajansuoja on sinun puolella ja auton myyjä on lähtökohtaisesti vastuussa auton vioista - ja vikaa on, koska goodwill kyselykin tehtiin.
Tarina ei kerro, että onko myyjä ja merkkiliike samat, mutta oletan että ei ole. Tällöin asiaa kannattaisi selvittää kolmikantaan, eli ensin käyt myyjän kanssa keskustelun, että mitä tehdään. Kannattaa yrittää saada myyjä sinun puolelle, että korjaus tehdään virhevastuun piirissä maahantuojan takuuna. Tätä varten pitäisi saada merkkiliikkeeltä auton huoltohistoria sen selvittämiseksi, että onko suhinaa yritetty korjata jo takuuaikana. Jos on, niin vika on ilman muuta takuun alainen (koska siitä on ilmoitettu takuun aikana). Mersuissa on ollut jo vuosia sähköinen huoltokirja, joten sitä selitystä ei kannata uskoa, ettei historiaa saa selville.
Jos merkkiliike ei tällä prosessilla lähde yrittämään goodwill korvausta ponnekkaammin, niin sitten kannattaa yrittää sovitella kulut niin, että ne jakautuu eri tahoille järkevästi. Minulla on edelleen sellainen käsitys tehtaan korjausohjeesta, että siinä on useampia vaiheita. Tämän voisi selvittää ja sopia paperilla, että mitkä vaiheet tulevat kenenkin maksettavaksi tai millä tavalla ne jaetaan. Uskoisin, että tiivisteet ja ovien säädöt on luokkaa muutamia satasia (kun seurataan tehtaan ohjetta), eli se kallein osa on ne uudet lasit ja voi olla, että tuo tulee kuntoon jo pelkillä tiivisteillä.
Harmi, että tuota vikaa ei ole laitettu kuntoon takuuna, koska nyt toisena omistajana olet joutunut sijaiskärsijäksi. Ohessa vähän
KKV materiaalia selkänojaksi neuvotteluihin. Kannattaa lukea loppuun asti, kun siellä kerrotaan vikojen korjaamisesta takuuajan jälkeen. Uskoisin, että pääset asiallisesti neuvottelemalla asiassa eteenpäin ja muista, että autokaupassa on aina varattu katetta myyjän puolella piilevien vikojen korjaamiseen.
Disclaimeri loppuun, että minä en ole sen kummemmin lakimies kuin autokauppiaskaan.