Ei w212 ole ikinä myyty 7,5*17 vanteella,ilmeisesti ei kantavuus riitä,mennäänkö varmasti lakien sallimissa puitteissa,kun autoa ei ole tyypitetty kyseisellä vanteella.nikopetterii kirjoitti:Vastaan ilman tuota että kaikki kirjotukset tulee mukaan, ku kohta niitä niin paljon scrollattavana... Noniin jos tuossa on kaikki w212 suositukset niin eihän noissa juuri poikkeamaa ole esim jos vertaa w204 mersuun jossa on paljonkin eri suosituksia ET luvuille eri vanneleveyksissä ja samoissakin leveyksissä. Mutta joo alkuperäis kysyjälle sellanen juttu että jos mahdollista niin heitä ne vanteet alle ja katso miltä näyttää ja tuntuu, lakien sallimissa rajoissa kuitenkin jokatapauksessa mennään. Herkemmin tuo ainakin sivuluisuun lähtee kun raideleveys kapenee takana...
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vieläkin pitää vähän jauhaa aiheesta mitä tänään keskusteltu. Niin se sama ET luku ei ole se oikea kaikille rengas/vanne yhdistelmille, ET luvut heittelevät 38-54 välillä tuossa w212 riippuen renkaan/vanteen koosta ja kun niitä tarkemmin katselee ja laskeskelee niin kyllä se ET luku muuttuu tuolla suosituksissa vähän sen mukaan että raideleveys pysyisi renkaan ulkoreunalta mitattuna suunnileen samana, vanne ja rengas kun kapenee niin silloin ET pienenee ja näin saadaan rengasta ulommaksi. Sillä selittyy tuo ihmettelemäsi ET54 tuolla, kun siinä on jo leveämpää vannetta ja rengasta niin otetaan sitä tuolla ET luvulla sisäänpäin jotta raideleveys ulkoreunassa olisi samaa luokkaa kuin pykälää kapeammassa vanne/rengas yhdistelmässä. Ja noita kokoja joita et maininnut listauksessasi on sitten useita pienempinä joissa rengas ja vanne on kapeampina ja siellä ET luvut olivat 38, 45,5 ja 46 ja taasen näillä pienemillä ET luvuilla pelattiin renkaan raideleveys ulkoreunasta mitattuna suunnileen kuin muissakin. Poikkeuksena on tuolla nuo 19 tuuman takaset että miksi niisä ei ole ET lukua isonnettu että saataisiin se raideleveys lähemmäksi ulkoreunasta mitattuna niin tässä jo voi syynä olla se että kun vanne ja rengas leventynyt noin paljon että ei enää ole vara ottaa sitä pahemmin sisäänpäin koska sille ilmoitettu ET48. Ja jos tuonne nyt mitä hyvänsä vannetta alle laittaa niin rengaskoollakin voi hieman pelata että pääsee lähemmäksi sitä mitä valmistaja on omalla rengas/vanne ET suosituksella hakenut, koska ainakin w212 raideleveys ulkoreunasta mitattuna pidetään kokoajan samana eri rengas/vanne yhdistelmissä tuolla ET luvulla, niin esimerkkinä tuo suositus taakse 245 leveällä renkaalla 8,5tuumaa leveässä vanteessa ET48 luvulla ja tuolla kun kysyjällä oli 8,5tuumaa leveä vanne ET58 luvulla niin jos siinä on 245 leveä rengas niin se raideleveys ulkoreunassa on sillon sen 10mm sisempänä, mutta jos laitat 255 leveän renkaan niin silloin pääset 5mm lähemmäksi tuota ulkoreunaa ja silloin ei enää raideleveys ulkoreunasta ole kuin 5mm sisempänä.
Viimeksi muokannut nikopetterii, Su 23.04.2017 18:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lakien sallimissa rajoissa tarkoitin lähinnä tuota raideleveyksien muutosta. Tuon kyseisen vanteen kantavuudesta minulla ei ole tietoa, mutta pidin sitä jotenkin itsestäänselvänä että vanteensa kantavuus riittäisi jos sellaisia kerran suunnittelee autoonsa laitettavaksi... Hyvä että otit asian esille, tuo kannattaa selvittää.jussilampi kirjoitti:Ei w212 ole ikinä myyty 7,5*17 vanteella,ilmeisesti ei kantavuus riitä,mennäänkö varmasti lakien sallimissa puitteissa,kun autoa ei ole tyypitetty kyseisellä vanteella.nikopetterii kirjoitti:Vastaan ilman tuota että kaikki kirjotukset tulee mukaan, ku kohta niitä niin paljon scrollattavana... Noniin jos tuossa on kaikki w212 suositukset niin eihän noissa juuri poikkeamaa ole esim jos vertaa w204 mersuun jossa on paljonkin eri suosituksia ET luvuille eri vanneleveyksissä ja samoissakin leveyksissä. Mutta joo alkuperäis kysyjälle sellanen juttu että jos mahdollista niin heitä ne vanteet alle ja katso miltä näyttää ja tuntuu, lakien sallimissa rajoissa kuitenkin jokatapauksessa mennään. Herkemmin tuo ainakin sivuluisuun lähtee kun raideleveys kapenee takana...
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vanteethan on ilmeisesti W204 vanteet,koska W212 vanteet on 17 tuumaisena alkuperäisessä vanteessa leveämmät.nikopetterii kirjoitti:Lakien sallimissa rajoissa tarkoitin lähinnä tuota raideleveyksien muutosta. Tuon kyseisen vanteen kantavuudesta minulla ei ole tietoa, mutta pidin sitä jotenkin itsestäänselvänä että vanteensa kantavuus riittäisi jos sellaisia kerran suunnittelee autoonsa laitettavaksi...jussilampi kirjoitti:Ei w212 ole ikinä myyty 7,5*17 vanteella,ilmeisesti ei kantavuus riitä,mennäänkö varmasti lakien sallimissa puitteissa,kun autoa ei ole tyypitetty kyseisellä vanteella.nikopetterii kirjoitti:Vastaan ilman tuota että kaikki kirjotukset tulee mukaan, ku kohta niitä niin paljon scrollattavana... Noniin jos tuossa on kaikki w212 suositukset niin eihän noissa juuri poikkeamaa ole esim jos vertaa w204 mersuun jossa on paljonkin eri suosituksia ET luvuille eri vanneleveyksissä ja samoissakin leveyksissä. Mutta joo alkuperäis kysyjälle sellanen juttu että jos mahdollista niin heitä ne vanteet alle ja katso miltä näyttää ja tuntuu, lakien sallimissa rajoissa kuitenkin jokatapauksessa mennään. Herkemmin tuo ainakin sivuluisuun lähtee kun raideleveys kapenee takana...
Sanotaan vielä kerran jos ET pysyy samana on raideleveys aina sama,aivan sama minkä levyinen rengas on,koska leveys mitataan renkaan keskeltä.
Eriasia jos puhut junan raiteen leveydestä,se mitataan ulkolaidasta ulkolaitaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
No menee vähän liian vaikeaksi noiden vanteiden kanssa...pitää luopua noista W204 amg vanteista. Onneksi tuli autoa vaihtaessa alkuperäiset 16" vanteet
Ostaa sitten myöhemmässä vaiheessa W212 sopivat 17". Kiitokset kaikille vastanneille 


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Luitko tuon klo16.48 kirjoittamani?jussilampi kirjoitti:Vanteethan on ilmeisesti W204 vanteet,koska W212 vanteet on 17 tuumaisena alkuperäisessä vanteessa leveämmät.nikopetterii kirjoitti:Lakien sallimissa rajoissa tarkoitin lähinnä tuota raideleveyksien muutosta. Tuon kyseisen vanteen kantavuudesta minulla ei ole tietoa, mutta pidin sitä jotenkin itsestäänselvänä että vanteensa kantavuus riittäisi jos sellaisia kerran suunnittelee autoonsa laitettavaksi...jussilampi kirjoitti:Ei w212 ole ikinä myyty 7,5*17 vanteella,ilmeisesti ei kantavuus riitä,mennäänkö varmasti lakien sallimissa puitteissa,kun autoa ei ole tyypitetty kyseisellä vanteella.nikopetterii kirjoitti:Vastaan ilman tuota että kaikki kirjotukset tulee mukaan, ku kohta niitä niin paljon scrollattavana... Noniin jos tuossa on kaikki w212 suositukset niin eihän noissa juuri poikkeamaa ole esim jos vertaa w204 mersuun jossa on paljonkin eri suosituksia ET luvuille eri vanneleveyksissä ja samoissakin leveyksissä. Mutta joo alkuperäis kysyjälle sellanen juttu että jos mahdollista niin heitä ne vanteet alle ja katso miltä näyttää ja tuntuu, lakien sallimissa rajoissa kuitenkin jokatapauksessa mennään. Herkemmin tuo ainakin sivuluisuun lähtee kun raideleveys kapenee takana...
Sanotaan vielä kerran jos ET pysyy samana on raideleveys aina sama,aivan sama minkä levyinen rengas on,koska leveys mitataan renkaan keskeltä.
Eriasia jos puhut junan raiteen leveydestä,se mitataan ulkolaidasta ulkolaitaan.
Siinä jo tein selväksi mistä puhun, kyllä minä sen tiedän että raideleveys pysyy samana keskeltä mitattuna oli rengas/vanne minkälevyinen tahansa jos ET pysyy samana, ei ole nyt siitä kyse vaan siitä että valmistaja muuttelee ET lukua sen mukaan miten leveä rengas/vanne on kyseessä ja se valmistaja ei pidä sillä tavalla sitä raideleveyttä samana keskikohdasta mitattuna! Vaan ET muutoksilla hakee kokoajan raideleveyttä ulkoreunasta mitattuna lähemmäksi sitä mikä on muissakin rengas/vanne leveyksissä... Tämä alkaa jo mennä näköjään tunteisiin...

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niin ja jos nuo on w204 rengastuksilla niin renkaatkin on kehältään pienemmät kuin w212 renkaatjari k kirjoitti:No menee vähän liian vaikeaksi noiden vanteiden kanssa...pitää luopua noista W204 amg vanteista. Onneksi tuli autoa vaihtaessa alkuperäiset 16" vanteetOstaa sitten myöhemmässä vaiheessa W212 sopivat 17". Kiitokset kaikille vastanneille
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
W204 renkaita en olisi laittanut, vaan olisin ostanut sopivat W212
Siksi kyselinkin täältä noista amg 204 vanteiden sopivuudesta, ettei turhaan osta renkaita noille vanteille 


- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 620
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tämä varsin hyvä millä verrata eri vanteiden sopivuutta http://vannelaskuri.bmwforum.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
On varmaan muitakin laskureita.
On varmaan muitakin laskureita.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Silloin vanhaan hyvään aikaan rengaspaineet mitattiin kahteen kertaan renkaanvaihtojen välissä, jos senkään vertaa.
Nykyään kuitenkin maailma on sen verran muuttunut, etten oikeen pysy perässä. Nykyään renkaan sisällä on paineanturi ja painelukemat saa siihen näytölle näkyviin.
Tuo rengaspaineasiahan on vielä suhteellisen yksinkertainen, mutta kun nykyään myös renkaan lämpötila näytetään, niin heräsi minulla vain kysymys, että mitä minun tulisi ajatella renkaan lämpötiloista?
Yritin tuota selvitellä ja kysellä, mutten saanut vielä mitään kovin kunnollista vastausta - tosin sain selville, että se lämpötilakin mitataan ja näytetään.
"Dort ist folgendes bereits in der Serienausstattung enthalten:
permanente Überwachung des Reifendrucks und der Reifentemperatur aller 4 Räder"
Mutta mitä minä sitten ajattelen niistä renkaan lämpötiloista? Talvisaikaan kovalla pakkasella en varmasti kovin paljoa mitään. Rengaspaineet tulee olla ok, mutta eihän renkaisiin yksinkertaisesti voi saada lämpöä, eikä se lämpö mitään hyödyttäisikään, koska se ei toisi lumella ja jäällä pitoa lisää.
Entä sitten kevät ja syksy kitkarenkailla? Mikä on optimaalinen renkaan lämpötila? Kitkarenkailla ei ilmeisesti voi olla liian kylmä, mutta ylikuumenemisongelma taitaa tulla nopeammin kuin kesärenkaalla?
Entä sitten kesärenkaalla? Milloin rengas on liian kylmä? Entä milloin liian kuuma? Entä mikä on se optimaalinen renkaan lämpötila?
Ohjattiin soittamaan tuonne, mutta en sentään taida:
Daimler AG Niederlassung Hamburg-Lübeck, Fackenburger Allee 66, 23554 Lübeck, Tel 045145000
Siksi täältä kyselen.
Nykyään kuitenkin maailma on sen verran muuttunut, etten oikeen pysy perässä. Nykyään renkaan sisällä on paineanturi ja painelukemat saa siihen näytölle näkyviin.
Tuo rengaspaineasiahan on vielä suhteellisen yksinkertainen, mutta kun nykyään myös renkaan lämpötila näytetään, niin heräsi minulla vain kysymys, että mitä minun tulisi ajatella renkaan lämpötiloista?
Yritin tuota selvitellä ja kysellä, mutten saanut vielä mitään kovin kunnollista vastausta - tosin sain selville, että se lämpötilakin mitataan ja näytetään.
"Dort ist folgendes bereits in der Serienausstattung enthalten:
Mutta mitä minä sitten ajattelen niistä renkaan lämpötiloista? Talvisaikaan kovalla pakkasella en varmasti kovin paljoa mitään. Rengaspaineet tulee olla ok, mutta eihän renkaisiin yksinkertaisesti voi saada lämpöä, eikä se lämpö mitään hyödyttäisikään, koska se ei toisi lumella ja jäällä pitoa lisää.
Entä sitten kevät ja syksy kitkarenkailla? Mikä on optimaalinen renkaan lämpötila? Kitkarenkailla ei ilmeisesti voi olla liian kylmä, mutta ylikuumenemisongelma taitaa tulla nopeammin kuin kesärenkaalla?
Entä sitten kesärenkaalla? Milloin rengas on liian kylmä? Entä milloin liian kuuma? Entä mikä on se optimaalinen renkaan lämpötila?
Ohjattiin soittamaan tuonne, mutta en sentään taida:
Daimler AG Niederlassung Hamburg-Lübeck, Fackenburger Allee 66, 23554 Lübeck, Tel 045145000
Siksi täältä kyselen.
Wilhelm Maybach
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Miksi niitä lämpötiloja pitäisi seurata,meinaatko että jonkun lämpötilan ylitettyä,pysähdyt ja jäähdytät & renkaita.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Silloin vanhaan hyvään aikaan rengaspaineet mitattiin kahteen kertaan renkaanvaihtojen välissä, jos senkään vertaa.
Nykyään kuitenkin maailma on sen verran muuttunut, etten oikeen pysy perässä. Nykyään renkaan sisällä on paineanturi ja painelukemat saa siihen näytölle näkyviin.
Tuo rengaspaineasiahan on vielä suhteellisen yksinkertainen, mutta kun nykyään myös renkaan lämpötila näytetään, niin heräsi minulla vain kysymys, että mitä minun tulisi ajatella renkaan lämpötiloista?
Yritin tuota selvitellä ja kysellä, mutten saanut vielä mitään kovin kunnollista vastausta - tosin sain selville, että se lämpötilakin mitataan ja näytetään.
"Dort ist folgendes bereits in der Serienausstattung enthalten:
permanente Überwachung des Reifendrucks und der Reifentemperatur aller 4 Räder"
Mutta mitä minä sitten ajattelen niistä renkaan lämpötiloista? Talvisaikaan kovalla pakkasella en varmasti kovin paljoa mitään. Rengaspaineet tulee olla ok, mutta eihän renkaisiin yksinkertaisesti voi saada lämpöä, eikä se lämpö mitään hyödyttäisikään, koska se ei toisi lumella ja jäällä pitoa lisää.
Entä sitten kevät ja syksy kitkarenkailla? Mikä on optimaalinen renkaan lämpötila? Kitkarenkailla ei ilmeisesti voi olla liian kylmä, mutta ylikuumenemisongelma taitaa tulla nopeammin kuin kesärenkaalla?
Entä sitten kesärenkaalla? Milloin rengas on liian kylmä? Entä milloin liian kuuma? Entä mikä on se optimaalinen renkaan lämpötila?
Ohjattiin soittamaan tuonne, mutta en sentään taida:
Daimler AG Niederlassung Hamburg-Lübeck, Fackenburger Allee 66, 23554 Lübeck, Tel 045145000
Siksi täältä kyselen.
Missä automalleista on nämä renkaan lämpötila anturit?
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Joku syyhän autonvalmistajalla on käyttää myös lämpötila-antureita ja monitorointia. En ole varma, missä kaikissa automalleissa, mutta AMG E 63 S aineski oli ja tulevassa 2018 vuosimallin AMG S 63 ssa on nuo.jussilampi kirjoitti:Miksi niitä lämpötiloja pitäisi seurata,meinaatko että jonkun lämpötilan ylitettyä,pysähdyt ja jäähdytät & renkaita.
Missä automalleista on nämä renkaan lämpötila anturit?
Itselläni oli aikoinaan sitä ongelmaa, ettei tahtonut pitoa löytyä riittävästi kylmillä renkailla, mutta sitten kun renkaat lämpeni, uskalsi jo ajella suurempia jarruttelematta kaarteisiin.
Minä siis Suomen lämpötiloissa seuraisin sitä, että renkaat ovat riittävän lämpimät. Ylikuumenemisen vaara koskee ehkä enemmän niitä Etelä-Euroopan helteitä + 40 °C ja aurinkoista, saattaa renkaat ylikuumentua.
Wilhelm Maybach
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Suomen teillä 120km max nopeuksilla,aivan sama mikä on renkaiden lämpötila!Wilhelm_Maybach kirjoitti:Joku syyhän autonvalmistajalla on käyttää myös lämpötila-antureita ja monitorointia. En ole varma, missä kaikissa automalleissa, mutta AMG E 63 S aineski oli ja tulevassa 2018 vuosimallin AMG S 63 ssa on nuo.jussilampi kirjoitti:Miksi niitä lämpötiloja pitäisi seurata,meinaatko että jonkun lämpötilan ylitettyä,pysähdyt ja jäähdytät & renkaita.
Missä automalleista on nämä renkaan lämpötila anturit?
Itselläni oli aikoinaan sitä ongelmaa, ettei tahtonut pitoa löytyä riittävästi kylmillä renkailla, mutta sitten kun renkaat lämpeni, uskalsi jo ajella suurempia jarruttelematta kaarteisiin.
Minä siis Suomen lämpötiloissa seuraisin sitä, että renkaat ovat riittävän lämpimät. Ylikuumenemisen vaara koskee ehkä enemmän niitä Etelä-Euroopan helteitä + 40 °C ja aurinkoista, saattaa renkaat ylikuumentua.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei se motari mikään ongelma olekaan!!!!!jussilampi kirjoitti:Suomen teillä 120km max nopeuksilla,aivan sama mikä on renkaiden lämpötila!
Motarilla ajetaan suoraan, jos et ole sattunut huomaamaan!!!!!!!!
Ongelma on nuo mutkatiet, joilla 80 km/h rajoitus, mutta 80 km/h niillä on usein aika paljon pyydetty... Kaarretta ja mäkeä on jatkuvasti, tiet mutkittelee, on kapeita jne jne
noita teitä ajanteet tietää kyllä ongelman... ja tosiaan.. rajoitus todellakin on 80 km/h.. sielä ei nopeusrajoitukset vaihdu, vaikka 80 km/h olisi reilusti niissä kaarteissa
HERÄÄ!!!!!
Wilhelm Maybach
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lähinnä kai tuo lienee HiFi:stelijöille ketkä haluaa röyhistellä rinnuksiaan ns."Essonbaarissa". Käytännössä rengaspaineita tarkistaessa voi olla sillä jotakin hyötyä jos on pilkunnussija.
Tämä kaikki edellä kerrottu vain koskee meidän kotosuomea. Keskieuroopassa tilanne on jo toinen missä on joillakin motarailla vapaat nopeudet. Tietenkin meilläkin siitä voi olla hyötyä jos jarru laahaa ja siksi alkaa rengas lämmetä liikaa.
Tämä kaikki edellä kerrottu vain koskee meidän kotosuomea. Keskieuroopassa tilanne on jo toinen missä on joillakin motarailla vapaat nopeudet. Tietenkin meilläkin siitä voi olla hyötyä jos jarru laahaa ja siksi alkaa rengas lämmetä liikaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
No ole hyvä ja kerro sitten, mikä se vastaus on Keski-Euroopassa. Sitähän tässä yritetään kysyä, jos et satu huomaamaan!!!!sompio kirjoitti:Keskieuroopassa tilanne on jo toinen missä on joillakin motarailla vapaat nopeudet.
Wilhelm Maybach
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Normaalisti ollut autoilussa isompia murheita kuin renkaan sisällä olevan ilman lämpötila,joka aina vaihtelee ilmanläpötilän,ajomatkan,ajonopeuden.ym muuttujien suhteen. Viime viikolla käytiin Hannoverissa 4270km neljässä vuorokaudessa,ja hyvin meni vaikkei renkaanlämpötiloista ollu mitään tietoa.Wilhelm_Maybach kirjoitti:No ole hyvä ja kerro sitten, mikä se vastaus on Keski-Euroopassa. Sitähän tässä yritetään kysyä, jos et satu huomaamaan!!!!sompio kirjoitti:Keskieuroopassa tilanne on jo toinen missä on joillakin motarailla vapaat nopeudet.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tällaisen löysin:
Temperature Targets for Track Use
Porsche National Tech Tactics East 2016 – Tire Technology
71 °C - grip starts to come in
82 °C - optimal temp for max grip
93 °C - grip begins to fall off
use a probe thermocouple – non-contact will read inaccurately
http://pcachs.org/pca-wordpress/wp-cont ... chelin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Termopari (eli lämpöpari, termoelementti) on kahden eri metallin liitoksessa syntyvään, lämpötilasta riippuvaan jännitteeseen (lämpösähköinen ilmiö) perustuva lämpötila-anturi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Termopari" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta tuo on renkaan pintalämpötila. Renkaan pintalämpötilaahan ei ole mitään keinoa mitata termoparilla autoa pysäyttämättä, joten tuo Mercedes AMG lämpötilamittaus täytyy tarkoittaa renkaan sisältämän ilman lämpötilan mittaamista ja se on tietenkin jotain aivan muuta kuin renkaan pintalämpötila.
Ja toisaalta minuahan kiinnostaa nimenomaan tuo renkaan pintalämpötila. Asia vaikuttaisi olevan kohtalaisen monimutkainen. Ehkä tätä kuitenkin kannattaisi mieluummin kysellä rengasvalmistajilta, eikä mersun jälleenmyyjältä?
Temperature Targets for Track Use
Porsche National Tech Tactics East 2016 – Tire Technology
71 °C - grip starts to come in
82 °C - optimal temp for max grip
93 °C - grip begins to fall off
use a probe thermocouple – non-contact will read inaccurately
http://pcachs.org/pca-wordpress/wp-cont ... chelin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Termopari (eli lämpöpari, termoelementti) on kahden eri metallin liitoksessa syntyvään, lämpötilasta riippuvaan jännitteeseen (lämpösähköinen ilmiö) perustuva lämpötila-anturi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Termopari" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta tuo on renkaan pintalämpötila. Renkaan pintalämpötilaahan ei ole mitään keinoa mitata termoparilla autoa pysäyttämättä, joten tuo Mercedes AMG lämpötilamittaus täytyy tarkoittaa renkaan sisältämän ilman lämpötilan mittaamista ja se on tietenkin jotain aivan muuta kuin renkaan pintalämpötila.
Ja toisaalta minuahan kiinnostaa nimenomaan tuo renkaan pintalämpötila. Asia vaikuttaisi olevan kohtalaisen monimutkainen. Ehkä tätä kuitenkin kannattaisi mieluummin kysellä rengasvalmistajilta, eikä mersun jälleenmyyjältä?
Wilhelm Maybach
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
No jaa nyt kun oikein etsii, niin kyllähän tuohon vastauksia näyttää löytyvän:
Street tyres optimum temp: 75°C - 85°C but "easy" under and over those temps. Very easy to overheat after some laps on a circuit, especially on fast corners.
http://www.assettocorsa.net/forum/index ... pounds.15/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sellainen tuohon vielä, että kapeampi rengashan on helpompi saada lämpöiseksi, mutta yhtälailla myös herkemmin ylikuumenee. Minulla oli aikoinaan 185 mm leveä ja ehkä juuri siksi koin, että se rengas usein lämpeni riittävän nopeasti ja pitoa olikin yllättävän paljon lämpimillä renkailla.
Toista se voi olla, jos edessä on 275 mm ja takana 325 mm, renkaisiin on huomattavasti vaikeampi saada kunnolla lämpöä.
TIRES
front 275/35 ZR19 (100 Y) XL
rear 325/30 ZR 20 (106Y) XL
http://mercedes-amg.com/gtr.php?lang=en ... ns_section" onclick="window.open(this.href);return false;
Street tyres optimum temp: 75°C - 85°C but "easy" under and over those temps. Very easy to overheat after some laps on a circuit, especially on fast corners.
http://www.assettocorsa.net/forum/index ... pounds.15/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sellainen tuohon vielä, että kapeampi rengashan on helpompi saada lämpöiseksi, mutta yhtälailla myös herkemmin ylikuumenee. Minulla oli aikoinaan 185 mm leveä ja ehkä juuri siksi koin, että se rengas usein lämpeni riittävän nopeasti ja pitoa olikin yllättävän paljon lämpimillä renkailla.
Toista se voi olla, jos edessä on 275 mm ja takana 325 mm, renkaisiin on huomattavasti vaikeampi saada kunnolla lämpöä.
TIRES
front 275/35 ZR19 (100 Y) XL
rear 325/30 ZR 20 (106Y) XL
http://mercedes-amg.com/gtr.php?lang=en ... ns_section" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Toisaalta tuolta linkistä: http://pcachs.org/pca-wordpress/wp-cont ... chelin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
sivulta 35 selviää, että kuivalla asfaltilla rata-ajossa kitkarengas pitää kesärengasta paremmin, kun renkaan pintalämpötila on alle 40 °C. Kitkarenkaan optimaalinen pintalämpötila rata-ajossa on tuon mukaan 15 - 38 °C.
Tämä johtaa siihen, jota joskus jo pyörittelin mielessäni, että Suomessa tulisi vuoden aikana käyttää itseasiassa kolmea erilaista rengasta ja unohtaa täysin keskustelu "kitka- vs nastarengas". Suomessa varhain keväällä ja myöhään syksyllä on niin kylmä, ettei kesärengas toimi, kuten se on suunniteltu toimimaan, kitkarengas toimisi tuossa lämpötilassa huomattavasti paremmin, vaikkei vielä lunta ja jäätä olisikaan tai ne olisivat jo sulaneet.
Viisainta taitaisi olla vaihtaa renkaat neljään kertaan vuoden aikana ja ajaa niillä jokseenkin näin:
Nastarengas: joulu-, tammi- ja helmikuu
Keski-Euroopan kitkarengas: maalis- ja huhtikuu keväällä sekä loka- ja marraskuu syksyllä
Kesärengas: touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuu
esimerkkinä Keski-Euroopan kitkarenkaasta: MICHELIN® Pilot® Alpin® PA4™
http://www.michelinman.com/US/en/tires/ ... n-pa4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sivulta 35 selviää, että kuivalla asfaltilla rata-ajossa kitkarengas pitää kesärengasta paremmin, kun renkaan pintalämpötila on alle 40 °C. Kitkarenkaan optimaalinen pintalämpötila rata-ajossa on tuon mukaan 15 - 38 °C.
Tämä johtaa siihen, jota joskus jo pyörittelin mielessäni, että Suomessa tulisi vuoden aikana käyttää itseasiassa kolmea erilaista rengasta ja unohtaa täysin keskustelu "kitka- vs nastarengas". Suomessa varhain keväällä ja myöhään syksyllä on niin kylmä, ettei kesärengas toimi, kuten se on suunniteltu toimimaan, kitkarengas toimisi tuossa lämpötilassa huomattavasti paremmin, vaikkei vielä lunta ja jäätä olisikaan tai ne olisivat jo sulaneet.
Viisainta taitaisi olla vaihtaa renkaat neljään kertaan vuoden aikana ja ajaa niillä jokseenkin näin:
Nastarengas: joulu-, tammi- ja helmikuu
Keski-Euroopan kitkarengas: maalis- ja huhtikuu keväällä sekä loka- ja marraskuu syksyllä
Kesärengas: touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuu
esimerkkinä Keski-Euroopan kitkarenkaasta: MICHELIN® Pilot® Alpin® PA4™
http://www.michelinman.com/US/en/tires/ ... n-pa4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Loka-marraskuussa ja usein keväälläkin maalis-huhtikuussa olosuhteet karkaavat ajoittain hyvinkin talvisiksi. Kitkarengas ok enimmäkseen paljaalla tienpinnalla ajettaessa tuolloin kyllä, mutta miksi keski-euroopan sellainen? Kyllä se musta jää tai paikallinen lumikuuro noissa olosuhteissa on meikäläisillä leveys- ja pituuspiireillä on järkevintä selättää ko. tilanteessa ihan pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellulla kitkarenkaalla.Wilhelm_Maybach kirjoitti: Tämä johtaa siihen, jota joskus jo pyörittelin mielessäni, että Suomessa tulisi vuoden aikana käyttää itseasiassa kolmea erilaista rengasta ja unohtaa täysin keskustelu "kitka- vs nastarengas". Suomessa varhain keväällä ja myöhään syksyllä on niin kylmä, ettei kesärengas toimi, kuten se on suunniteltu toimimaan, kitkarengas toimisi tuossa lämpötilassa huomattavasti paremmin, vaikkei vielä lunta ja jäätä olisikaan tai ne olisivat jo sulaneet.
Viisainta taitaisi olla vaihtaa renkaat neljään kertaan vuoden aikana ja ajaa niillä jokseenkin näin:
Nastarengas: joulu-, tammi- ja helmikuu
Keski-Euroopan kitkarengas: maalis- ja huhtikuu keväällä sekä loka- ja marraskuu syksyllä
Kesärengas: touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuu
Ajelin muuten tammikuun alusta ensi kertaa uusilla laatunastattomilla. Ei kertaakaan tullut nastoja ikävä. Ajatuksena noille nimenomaan se, että jatkossa aikaisin alle ja myöhään pois, kuten jälkimmäinen toteutuikin, kun vielä toukokuussa ajelin noilla lumikelillä ja äitienpäivänä vaihdoin kesärenkaisiin.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllä juurikin noin, jos sitä jäätä tai lunta on. Itse asun kuitenkin eteläisemmässä osassa Suomea ja täällä jää ja lumi ovat harvinaisempia ennen joulukuuta ja helmikuun jälkeen. Eli tuohan on ihan riippuen, missäpäin Suomea asuu. Esim. tänä talvena täällä tiet olivat koko talven kuivia - paljas asfaltti koko talven.RH kirjoitti:Loka-marraskuussa ja usein keväälläkin maalis-huhtikuussa olosuhteet karkaavat ajoittain hyvinkin talvisiksi. Kitkarengas ok enimmäkseen paljaalla tienpinnalla ajettaessa tuolloin kyllä, mutta miksi keski-euroopan sellainen? Kyllä se musta jää tai paikallinen lumikuuro noissa olosuhteissa on meikäläisillä leveys- ja pituuspiireillä on järkevintä selättää ko. tilanteessa ihan pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellulla kitkarenkaalla.
Miksi sitten Keski-Euroopan kitkarengas, ajattelen sen itse niin, että se Pohjois-Euroopan kitkarengas on erityisesti suunniteltu jäälle ja lumelle. Nyt kuitenkin ajatukseni oli, että olisi erillinen rengas niille kuukausille, kun lunta ja jäätä ei vielä ole, mutta lämpötilat on aivan liian alhaiset kesärenkaalle.
Eli jos tuota ajatusta jatkaa niin, ettei halua autoonsa lainkaan nastarenkaita, niin tulisi ajaa näin:
Pohjois-Euroopan kitkarengas: joulu-, tammi- ja helmikuu
Keski-Euroopan kitkarengas: maalis- ja huhtikuu keväällä sekä loka- ja marraskuu syksyllä
Kesärengas: touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuu
Tuossa keskitalvesta en niin välittäisi, mitä lämpötiloja renkaassa on, mutta tuon muun ajan se olisi tarkempaa.
Wilhelm Maybach
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Sinänsä ajatus kolmesta rengaskierroksesta ei ole uusi. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka noin tekee. Toimii yleensä vain enemmän ajavilla, muuten voi renkaat vanhentua käsiin. Ne kolme kierrosta yleensä noilla tutuilla ajetaan niin, että se kuluneempi kitkakierros on alla loppusyksyllä ja alkukeväällä. Itsekin tuota jossain välissä nyt miettinyt, mutta edellyttäisi kolmannen vannesarjan hankintaa.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Yhden rengasvalmistajan vastaus:
"Normaalikäytössä renkaan pintalämpötila on 65 C - 80 C kesäolosuhteissa renkaan pinnassa (kovasti olosuhderiippuvainen)"
Kiinnostaisi vielä tietää, mitä se lämpötila on renkaan sisällä, kun pinnassa on tuo noin 73 °C.
"Normaalikäytössä renkaan pintalämpötila on 65 C - 80 C kesäolosuhteissa renkaan pinnassa (kovasti olosuhderiippuvainen)"
Kiinnostaisi vielä tietää, mitä se lämpötila on renkaan sisällä, kun pinnassa on tuo noin 73 °C.
Wilhelm Maybach
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Olisko jokseenkin sama lämpö? Tai voisihan sen yrittää kaasun lämpenemisen aiheuttaman tilavuuden muutoksen => paineen kasvamisen perusteella laskea?Wilhelm_Maybach kirjoitti:Yhden rengasvalmistajan vastaus:
"Normaalikäytössä renkaan pintalämpötila on 65 C - 80 C kesäolosuhteissa renkaan pinnassa (kovasti olosuhderiippuvainen)"
Kiinnostaisi vielä tietää, mitä se lämpötila on renkaan sisällä, kun pinnassa on tuo noin 73 °C.
Jos toi painemittaus olisi riittävän tarkka? Tai jos käyttää kaasua, mikä ei laajene kuten ilma, miin silloin sen sisälämpötilan merkitys ainakin vähenee? ainakin paineen muutoksen suhteen?
Eh

Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei tietenkään ole, eikä voi mitenkään olla. Rengas lämpenee nimenomaan sieltä kulutuspinnasta ja jos rengas ei jäähtyisi jostain muualta, renkaan lämpö nousisi koko ajan, kunnes rengas sulaisi alle.Nastamuumio kirjoitti:Olisko jokseenkin sama lämpö?
Lämpöenergia siirtyy kuumasta kylmään, joten renkaan sisällä on pakko olla kylmempi, jotta lämpö voi renkaan pinnasta siirtyä renkaan sisälle ja vanteen kautta ympäröivään ilmaan.
Jossain sielä aika lähellä se lämpötila kuitenkin on, vaan en lähde arvailemaan, missä.
Wilhelm Maybach
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jos kiinnostaa laskea, tarjoan tässä lähtöarvoja:Nastamuumio kirjoitti:voisihan sen yrittää ... laskea?
renkaan pintalämpötila: 73 °C
ympäröivän ilman lämpötila: 20 °C
kumin tiheys: 0,95 kg/dm3
kumin lämmönjohtavuus: 0,15 W/(m·°C)
kumin ominaislämpökapasiteetti: 2,0 kJ/(kg·°C)
https://peda.net/valkeakoski/pk/tyry/pi ... 2/taulukot" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tulikivi.fi/kalvot/yritys/ta ... C3%A4t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertailuina muihin aineisiin, kumin tiheys on lähellä veden tiheyttä 1,00 kg/dm3. Kumin ominaislämpökapasiteetti on jopa yli tuplat takkamateriaalina käytettävän vuolukiven ominaislämpökapasiteettiin 0,98 kJ/(kg·°C) verrattuna. Tiedetään siis, että sitä lämpöenergiaa varastoituu renkaan pintaan todella paljon renkaan lämmetessä.
Mutta sitten se ehkä mielenkiintoisempi asia: kumi on tehokas lämpöeriste, sen lämmönjohtavuus on sama kuin oikeastikin lämpöeristeenä käytettävän polystyreenin lämmönjohtavuus 0,15 W/(m·°C)[tieto kaivettu taulukkokirjasta].
EPS (puhekielessä Styrox, joka oli Oy Wiik & Höglund Chemicals Ab:n markkinointinimi 1950-luvulla, myös tunnettu nimellä kevel-levy), on paisutettua polystyreenimuovia (expanded polystyrene), jota käytetään kestävyytensä ja lämmöneristävyytensä ansiosta laajasti rakennusteollisuudessa ja rakentamisessa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polystyreeni" onclick="window.open(this.href);return false;
Se suuri määrä lämpöenergiaa siis myös jää siihen renkaan pintaan, eikä kovin suurella teholla siirry renkaan sisään. Toki se sinne siirtyy jollain aikaviiveellä, mutta kuinka suuri tuo aikaviive sitten? Joka tapauksessa se on kymmeniä minuutteja.
Ja lämpöenergian johtuminen lasketaan tällä kaavalla:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conduction" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumi myös kestää hyvin suuria lämpötiloja ja juuri siksi sitä käytetään kiukaan sähköasennuksissa:
Enintään 1,0 m korkeudelle asennetun kiukaan kytkentärasian syötössä saa käyttää lämpötilakestoltaan tavallista johdotusta. Puolikiinteän johdon kytkentärasialta kiukaaseen on oltava vaipaltaan paksua kumikaapelia (H07RN-F tai vastaavaa).
http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/ar ... FI/saunat/" onclick="window.open(this.href);return false;
KUMIKAAPELI H07RN-F VSEN 5X2,5 2M
Valmis kaapeli esimerkiksi kiukaan tai lieden kytkemiseen.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kumi ... n-5x2-5-2m" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse kun pohdiskelen, niin vain vahvistuu ajatus, että se renkaan pintalämpötila voi olla erittäinkin merkittävä tieto, mutta tuosta renkaan sisäilman lämpötilasta on vaikea keksiä kovin fiksuja ajatuksia.
Kerrohan, mitä tuloksia sait laskelmista.
Wilhelm Maybach
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ja miten tuo liittyy renkaisiin?venit kirjoitti:Mielenkiintoista. EPS:n lämmönjohtavuus on 0,033, XPS:n n. 0,030 ja PUR:n 0,023 w/(m K). EPS on eristeistä huonoin, sehän tunnetaan styroxina. Esim. saunan seiniin jos sitä laittaa, niin se kuihtuu pois kun lämpötila on n. > +82 astetta. Rakentamisessa tulisi välttää EPS:n käyttö. Paras XPS on Dow Isoverin myymä tuote Suomessa. Sisällä PUR eriste on paras yhdistettynä villalla ja kipsilevyllä.
Että tämmöistä.
Wilhelm Maybach