Lämmitylaite juonittelee
Lämmitylaite juonittelee
Autossa 250d 124-88 alkoi lämmityslaite renklaan, kun lämmönsäätö nuppia säätää vaikka puoleenväliin niin tulee tosi kuumaa ilmaa ja kun laittaa ihan kylmälle sen napsun yli, alkaa jonkin ajan päästä jähtyyn mutta tulee silti sellaista haalean lämmintä ilmaa, mistä kannattais vikaa hakea?olen kuullut että siellä on jossain sellaiset "kivekset" jonka sisällä jokin saattaa alkaa jumimaan, neuvoisko joku miten puhistetaan ja mitä pitää ottaa huomioon.
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa
Terve !!
Kyseiset "kivekset" siaitsee konehuoneessa akun etupuolella
jossa on 2 magneetti venttiiliä jotka saattaa olla jumissa.
Naputtele niitä jollain "lekalla"
Kyseiset "kivekset" siaitsee konehuoneessa akun etupuolella
jossa on 2 magneetti venttiiliä jotka saattaa olla jumissa.
Naputtele niitä jollain "lekalla"
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
kivekset ja sorakset
Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
Re: kivekset ja sorakset
sama paikka.. akun etupuolella.. ainaki mulla....MikaVeee kirjoitti:Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
Re: Lämmitylaite juonittelee
[quote="mahannus"]Autossa 250d 124-88 alkoi lämmityslaite renklaan, kun lämmönsäätö nuppia säätää vaikka puoleenväliin niin tulee tosi kuumaa ilmaa ja kun laittaa ihan kylmälle sen napsun yli, alkaa jonkin ajan päästä jähtyyn mutta tulee silti sellaista haalean lämmintä ilmaa, mistä kannattais vikaa hakea?olen kuullut että siellä on jossain sellaiset "kivekset" jonka sisällä jokin saattaa alkaa jumimaan, neuvoisko joku miten puhistetaan ja mitä pitää ottaa huomioon.
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa[/quote]
Moi !
Voipi olla vika myös säätöpaneelissa, yleensä juotosvikoja....
Haulla pitäis löytyä jopa kytkentäkaavio,osasijoittelu etc.
Onko kummallakin puolen sama juttu ? Ihme on jos venttiilit menee yhtäaikaa rikki?
t jone
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa[/quote]
Moi !
Voipi olla vika myös säätöpaneelissa, yleensä juotosvikoja....
Haulla pitäis löytyä jopa kytkentäkaavio,osasijoittelu etc.
Onko kummallakin puolen sama juttu ? Ihme on jos venttiilit menee yhtäaikaa rikki?
t jone
joo

Itellä "jumittaa" lämmityslaite... täytyy tsekata toi paneli ennen ku alkaa miettimään toisenlaisia ratkasuja...

MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Lämmön heittelyt ja varsinkin se, jos joskus alkaa puhaltaan pelkkää kuumaa viittais taas heikkoon singaaliin säädöltä närhenmunille. Yleensä auttaa kun purat keskikonsolin, otat koko säätöyksikön irti ja avaat sen varovasti ja tarkistat juotokset. "Tyyppivikana" tuppaa juotokset irtoilemaan ja hapettumaan jopa alle puolen miljoonan kilometrin. Mutta kolvi kouraan niin hyvä tulee.
Närhenmunien putsauksesta niin kauan aikaa etten oikein muista muuta kuin ettei ollut paha homma ja en irroittanut yksikkö letkuista ollenkaan.
Lämmön heittelyt ja varsinkin se, jos joskus alkaa puhaltaan pelkkää kuumaa viittais taas heikkoon singaaliin säädöltä närhenmunille. Yleensä auttaa kun purat keskikonsolin, otat koko säätöyksikön irti ja avaat sen varovasti ja tarkistat juotokset. "Tyyppivikana" tuppaa juotokset irtoilemaan ja hapettumaan jopa alle puolen miljoonan kilometrin. Mutta kolvi kouraan niin hyvä tulee.
Närhenmunien putsauksesta niin kauan aikaa etten oikein muista muuta kuin ettei ollut paha homma ja en irroittanut yksikkö letkuista ollenkaan.
Termos,
Tuolle nelosasennolle kannattaisi melkein tehdä relekytkentä samoin kuin virtalukonpohjan 15X-navalle (menee puhaltimelle). Noiden kautta kulkee melkoiset virtamäärät.
t.
Risto
Voipi johtua myös siitä, että on joskus ajettu huonolla moottorilla ja katkaisijan läpi mennyt juuttaasti virtaa – jotain muovia ym sulanut katkaisijan kontaktipinnoille. Moottori voi olla kunnossa – kannattaa kokeilla kytkeä johto katkaisijan nelosasennon ohi ja kuunnella, pöhiseekö isommin. Itsellä on sama juttu eli nelonen toimii joskus, kun vähän katkaisijaa renkkaa. Moottori on vaihdettu n.vuosi sitten.XUX63 kirjoitti:Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Tuolle nelosasennolle kannattaisi melkein tehdä relekytkentä samoin kuin virtalukonpohjan 15X-navalle (menee puhaltimelle). Noiden kautta kulkee melkoiset virtamäärät.
t.
Risto
E500 – 211.070
Re: kivekset ja sorakset
Ainakin omassa kivennäiset ovat moottoritilan ja tulipellin välisessä poterossa osapuilleen keskellä pirssiä, tai vähän akkuun päin.MikaVeee kirjoitti:Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Lämmönsäätöpaneeli
Mulla auttoi lämmönsäätöpaneelin uudelleen tinaus. Rupesi sen jälkeen puhaltamaan tilatun lämpöistä ilmaa. Ennen tuota ehdin puhdistaa magneettivenat, mutta vika ei ollut niissä.
ex S202 180 -01
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
Täälläkin 3. ja 4. asento puhaltaa yhtä lujaa ja moottorin vaihdoin vasta. Eipä tuo ole haitannut, kun ei juurikaan edes 3. asentoa tule käytettyä
Itsellänikin varmaan lämmönsäätöpaneelissa häikkä, koska yleensä toimii oikein nätisti. Mutta pitemmällä matkalla huomasin, että yhtäkkiä alkoi työntämään kuumaa ilmaa ja vasta kun naksautti säätimen kylmimpään asentoon, alkoi viileätä ilmaa tulla..
Itsellänikin varmaan lämmönsäätöpaneelissa häikkä, koska yleensä toimii oikein nätisti. Mutta pitemmällä matkalla huomasin, että yhtäkkiä alkoi työntämään kuumaa ilmaa ja vasta kun naksautti säätimen kylmimpään asentoon, alkoi viileätä ilmaa tulla..
Re: Lämmitylaite juonittelee
Omassa oli samanlaista vikaa. Syyksi paljastui katkaisija. Tässä topicissa tarkemmin.mahannus kirjoitti:Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
W124 250TD -89
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Joo se vika löytyy melko varmasti lämmönsäätörullan irroinneista juotoksista niinkuin itselläniki oli aivan samoja oireita kunnes tinasin irronneet juotokset ja alkoi pelittään niinkuin uutena ainakin, avasin myös ensinnä magneettiventtiilit, mutta ne olivat puhtoiset kuin uudet vaikka autoni on vuosimallia -90 ajettu 410 tkm 

Re: lämpöä
[quote="MikaVeee"]Noi tuntuu olevan niin älyttömän yleisiä vikoja noi venttiilien jumitukset ja lämmönsäätimen tinaukset, onkos kukaan ottanut näistä minkäännnäköisiä kuvia tai kuvasarjoja ?
Terkuin Mika V[/quote]
Moi !
Kokeileppas hakua, "lämmönsäätöpaneelin viat", pitäis löytyä skemat, piirilevykuvat etc...
t jone
Terkuin Mika V[/quote]
Moi !
Kokeileppas hakua, "lämmönsäätöpaneelin viat", pitäis löytyä skemat, piirilevykuvat etc...
t jone
Re: Lämmitylaite juonittelee
Hyvä linkki. Pitää joskus purkaa tuo kojetaulu ja käyttää katkaisija irti.Peltsi kirjoitti:Omassa oli samanlaista vikaa. Syyksi paljastui katkaisija. Tässä topicissa tarkemmin.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
t.
Risto
E500 – 211.070
Täytyy munki putsata noi"munat"XUX63 kirjoitti:Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Lämmön heittelyt ja varsinkin se, jos joskus alkaa puhaltaan pelkkää kuumaa viittais taas heikkoon singaaliin säädöltä närhenmunille. Yleensä auttaa kun purat keskikonsolin, otat koko säätöyksikön irti ja avaat sen varovasti ja tarkistat juotokset. "Tyyppivikana" tuppaa juotokset irtoilemaan ja hapettumaan jopa alle puolen miljoonan kilometrin. Mutta kolvi kouraan niin hyvä tulee.
Närhenmunien putsauksesta niin kauan aikaa etten oikein muista muuta kuin ettei ollut paha homma ja en irroittanut yksikkö letkuista ollenkaan.

S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
ex.W124 300D-86
Ai on?
[quote="Narski"]Eikös siinä yläpaneelisa josa on kattovalot (ja mahd. kattoluukun kytkin) oo jonkilainen termostaatti tuolle lämmityslaitteelle..eli sekihän voi ränätä jos on esim. oikeen paskanen.[/quote]
Onks siellä semmonenki
Enpä oo ennen tienny.... jaajaa 



MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Re: Ai on?
Jos sen kattovalosysteemin ottaa irti katosta ja ottaa siitä semmosen letkun ja samaan paikkaan menevän johon irti, tulee puhaltimista vaan kuumaa ilmaa.meze1 kirjoitti:Narski kirjoitti:Eikös siinä yläpaneelisa josa on kattovalot (ja mahd. kattoluukun kytkin) oo jonkilainen termostaatti tuolle lämmityslaitteelle..eli sekihän voi ränätä jos on esim. oikeen paskanen.Onks siellä semmonenki
Enpä oo ennen tienny.... jaajaa
W124 230 E
Juu, jos autossa ei ole ilmastointia.TVL kirjoitti:olisin kyselly onko normaalia ett w-124 -89 mersun keskikonsolin puhallin aukoista tulee todella kylmää ilmaa. Ja niistä puhallin aukoista puhaltaa paljon voimakkaammin kuin lähempänä ikkunoita olevista.
Mutta, jos koko ajan tulee kylmää, eikä venttiiliä saa kiinni, niin se ei ole normaalia, vaan räppänä on rikki. Selaileppas vähän, täällä on lähipäivinäkin aihetta käsitelty ansiokkaasti.
Sitä ilmantuloahan voi säätää niistä suuttimien vieressä olevista rullista. Jos tuntuu ettei sitä raitisilmasuutinta saa tarpeeks pienelle, voi sitä ruuvia (oikeanpuoleisen raitisilmasuuttimen "sisällä") joka liikuttaa räppänää säätää ritilöiden välistä.TVL kirjoitti:olisin kyselly onko normaalia ett w-124 -89 mersun keskikonsolin puhallin aukoista tulee todella kylmää ilmaa. Ja niistä puhallin aukoista puhaltaa paljon voimakkaammin kuin lähempänä ikkunoita olevista.
Olihan varmasti tarpeeks epäselvästi kirjotettu

W124 230 E