Lämmitylaite juonittelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Lämmitylaite juonittelee

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Autossa 250d 124-88 alkoi lämmityslaite renklaan, kun lämmönsäätö nuppia säätää vaikka puoleenväliin niin tulee tosi kuumaa ilmaa ja kun laittaa ihan kylmälle sen napsun yli, alkaa jonkin ajan päästä jähtyyn mutta tulee silti sellaista haalean lämmintä ilmaa, mistä kannattais vikaa hakea?olen kuullut että siellä on jossain sellaiset "kivekset" jonka sisällä jokin saattaa alkaa jumimaan, neuvoisko joku miten puhistetaan ja mitä pitää ottaa huomioon.
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Terve !!
Kyseiset "kivekset" siaitsee konehuoneessa akun etupuolella
jossa on 2 magneetti venttiiliä jotka saattaa olla jumissa.
Naputtele niitä jollain "lekalla"
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

kivekset ja sorakset

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: kivekset ja sorakset

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MikaVeee kirjoitti:Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
sama paikka.. akun etupuolella.. ainaki mulla....
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: Lämmitylaite juonittelee

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="mahannus"]Autossa 250d 124-88 alkoi lämmityslaite renklaan, kun lämmönsäätö nuppia säätää vaikka puoleenväliin niin tulee tosi kuumaa ilmaa ja kun laittaa ihan kylmälle sen napsun yli, alkaa jonkin ajan päästä jähtyyn mutta tulee silti sellaista haalean lämmintä ilmaa, mistä kannattais vikaa hakea?olen kuullut että siellä on jossain sellaiset "kivekset" jonka sisällä jokin saattaa alkaa jumimaan, neuvoisko joku miten puhistetaan ja mitä pitää ottaa huomioon.
Kysymys 2:
Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa[/quote]


Moi !


Voipi olla vika myös säätöpaneelissa, yleensä juotosvikoja....

Haulla pitäis löytyä jopa kytkentäkaavio,osasijoittelu etc.

Onko kummallakin puolen sama juttu ? Ihme on jos venttiilit menee yhtäaikaa rikki?

t jone
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos pelkääjän puoli on rikki niin se voi aiheuttaa toimimattomuuden myös kuljettajan puolen säätöön. Näin sanoo käyttöohjekirja, että pelkääjän puolen säätö on oltava päällä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

joo

Viesti Kirjoittaja meze1 »

:D Ite oon putsannu kaks kertaa magneettiventtiilit.... se lähtee koko hökötys yhtenä osana ja varo ettei sieltä osat levähdä ku nostat sen (osat lähtere alhaalta)

Itellä "jumittaa" lämmityslaite... täytyy tsekata toi paneli ennen ku alkaa miettimään toisenlaisia ratkasuja... :)
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Lämmön heittelyt ja varsinkin se, jos joskus alkaa puhaltaan pelkkää kuumaa viittais taas heikkoon singaaliin säädöltä närhenmunille. Yleensä auttaa kun purat keskikonsolin, otat koko säätöyksikön irti ja avaat sen varovasti ja tarkistat juotokset. "Tyyppivikana" tuppaa juotokset irtoilemaan ja hapettumaan jopa alle puolen miljoonan kilometrin. Mutta kolvi kouraan niin hyvä tulee.
Närhenmunien putsauksesta niin kauan aikaa etten oikein muista muuta kuin ettei ollut paha homma ja en irroittanut yksikkö letkuista ollenkaan.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,
XUX63 kirjoitti:Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Voipi johtua myös siitä, että on joskus ajettu huonolla moottorilla ja katkaisijan läpi mennyt juuttaasti virtaa – jotain muovia ym sulanut katkaisijan kontaktipinnoille. Moottori voi olla kunnossa – kannattaa kokeilla kytkeä johto katkaisijan nelosasennon ohi ja kuunnella, pöhiseekö isommin. Itsellä on sama juttu eli nelonen toimii joskus, kun vähän katkaisijaa renkkaa. Moottori on vaihdettu n.vuosi sitten.

Tuolle nelosasennolle kannattaisi melkein tehdä relekytkentä samoin kuin virtalukonpohjan 15X-navalle (menee puhaltimelle). Noiden kautta kulkee melkoiset virtamäärät.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: kivekset ja sorakset

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

MikaVeee kirjoitti:Missähän noi "kivekset" sijaitsee W126:sessa ?
Ainakin omassa kivennäiset ovat moottoritilan ja tulipellin välisessä poterossa osapuilleen keskellä pirssiä, tai vähän akkuun päin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
SamiI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 04.04.2003 08:31
Paikkakunta: Tampere

Lämmönsäätöpaneeli

Viesti Kirjoittaja SamiI »

Mulla auttoi lämmönsäätöpaneelin uudelleen tinaus. Rupesi sen jälkeen puhaltamaan tilatun lämpöistä ilmaa. Ennen tuota ehdin puhdistaa magneettivenat, mutta vika ei ollut niissä.
ex S202 180 -01
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
Avatar
Eikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 29.10.2004 14:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eikki »

Täälläkin 3. ja 4. asento puhaltaa yhtä lujaa ja moottorin vaihdoin vasta. Eipä tuo ole haitannut, kun ei juurikaan edes 3. asentoa tule käytettyä

Itsellänikin varmaan lämmönsäätöpaneelissa häikkä, koska yleensä toimii oikein nätisti. Mutta pitemmällä matkalla huomasin, että yhtäkkiä alkoi työntämään kuumaa ilmaa ja vasta kun naksautti säätimen kylmimpään asentoon, alkoi viileätä ilmaa tulla..
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

lämpöä

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Noi tuntuu olevan niin älyttömän yleisiä vikoja noi venttiilien jumitukset ja lämmönsäätimen tinaukset, onkos kukaan ottanut näistä minkäännnäköisiä kuvia tai kuvasarjoja ?

Terkuin Mika V
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lämmitylaite juonittelee

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mahannus kirjoitti:Se nappi josta säädetään puhallusvoimakkuus, 1-4 asentoinen, kuuluuko 3 ja nelos asento puhaltaa yhtä lujaa vai onko kytkin tai jokin sökö kun kolmos ja nelos asennoissa ei ole puhallukseen mitään eroa (kolmonen tosin puhaltaa niin että tukka heiluu)
Että semmoita tälläkertaa
Omassa oli samanlaista vikaa. Syyksi paljastui katkaisija. Tässä topicissa tarkemmin.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
W124 250TD -89
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Joo se vika löytyy melko varmasti lämmönsäätörullan irroinneista juotoksista niinkuin itselläniki oli aivan samoja oireita kunnes tinasin irronneet juotokset ja alkoi pelittään niinkuin uutena ainakin, avasin myös ensinnä magneettiventtiilit, mutta ne olivat puhtoiset kuin uudet vaikka autoni on vuosimallia -90 ajettu 410 tkm :wink:
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: lämpöä

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="MikaVeee"]Noi tuntuu olevan niin älyttömän yleisiä vikoja noi venttiilien jumitukset ja lämmönsäätimen tinaukset, onkos kukaan ottanut näistä minkäännnäköisiä kuvia tai kuvasarjoja ?

Terkuin Mika V[/quote]


Moi !


Kokeileppas hakua, "lämmönsäätöpaneelin viat", pitäis löytyä skemat, piirilevykuvat etc...

t jone
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmitylaite juonittelee

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Peltsi kirjoitti:Omassa oli samanlaista vikaa. Syyksi paljastui katkaisija. Tässä topicissa tarkemmin.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Hyvä linkki. Pitää joskus purkaa tuo kojetaulu ja käyttää katkaisija irti.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

XUX63 kirjoitti:Se että 3 ja 4 asento puhaltaa yhtä lujaa viittais siihen, että puhaltimen moottori on lopussa. Vajaan satasen hintainen hökötys.
Lämmön heittelyt ja varsinkin se, jos joskus alkaa puhaltaan pelkkää kuumaa viittais taas heikkoon singaaliin säädöltä närhenmunille. Yleensä auttaa kun purat keskikonsolin, otat koko säätöyksikön irti ja avaat sen varovasti ja tarkistat juotokset. "Tyyppivikana" tuppaa juotokset irtoilemaan ja hapettumaan jopa alle puolen miljoonan kilometrin. Mutta kolvi kouraan niin hyvä tulee.
Närhenmunien putsauksesta niin kauan aikaa etten oikein muista muuta kuin ettei ollut paha homma ja en irroittanut yksikkö letkuista ollenkaan.
Täytyy munki putsata noi"munat" :D kun lykkää vaan pelkkää kuumaa ilmaa,vaikka valitsimet on sinisellä.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Eikös siinä yläpaneelisa josa on kattovalot (ja mahd. kattoluukun kytkin) oo jonkilainen termostaatti tuolle lämmityslaitteelle..eli sekihän voi ränätä jos on esim. oikeen paskanen.
W124 230 E
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Ai on?

Viesti Kirjoittaja meze1 »

[quote="Narski"]Eikös siinä yläpaneelisa josa on kattovalot (ja mahd. kattoluukun kytkin) oo jonkilainen termostaatti tuolle lämmityslaitteelle..eli sekihän voi ränätä jos on esim. oikeen paskanen.[/quote]

:shock: Onks siellä semmonenki :?: Enpä oo ennen tienny.... jaajaa :shock:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Re: Ai on?

Viesti Kirjoittaja Narski »

meze1 kirjoitti:
Narski kirjoitti:Eikös siinä yläpaneelisa josa on kattovalot (ja mahd. kattoluukun kytkin) oo jonkilainen termostaatti tuolle lämmityslaitteelle..eli sekihän voi ränätä jos on esim. oikeen paskanen.
:shock: Onks siellä semmonenki :?: Enpä oo ennen tienny.... jaajaa :shock:
Jos sen kattovalosysteemin ottaa irti katosta ja ottaa siitä semmosen letkun ja samaan paikkaan menevän johon irti, tulee puhaltimista vaan kuumaa ilmaa.
W124 230 E
Avatar
TVL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 19.05.2004 06:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja TVL »

olisin kyselly onko normaalia ett w-124 -89 mersun keskikonsolin puhallin aukoista tulee todella kylmää ilmaa. Ja niistä puhallin aukoista puhaltaa paljon voimakkaammin kuin lähempänä ikkunoita olevista.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

TVL kirjoitti:olisin kyselly onko normaalia ett w-124 -89 mersun keskikonsolin puhallin aukoista tulee todella kylmää ilmaa. Ja niistä puhallin aukoista puhaltaa paljon voimakkaammin kuin lähempänä ikkunoita olevista.
Juu, jos autossa ei ole ilmastointia.
Mutta, jos koko ajan tulee kylmää, eikä venttiiliä saa kiinni, niin se ei ole normaalia, vaan räppänä on rikki. Selaileppas vähän, täällä on lähipäivinäkin aihetta käsitelty ansiokkaasti.
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

TVL kirjoitti:olisin kyselly onko normaalia ett w-124 -89 mersun keskikonsolin puhallin aukoista tulee todella kylmää ilmaa. Ja niistä puhallin aukoista puhaltaa paljon voimakkaammin kuin lähempänä ikkunoita olevista.
Sitä ilmantuloahan voi säätää niistä suuttimien vieressä olevista rullista. Jos tuntuu ettei sitä raitisilmasuutinta saa tarpeeks pienelle, voi sitä ruuvia (oikeanpuoleisen raitisilmasuuttimen "sisällä") joka liikuttaa räppänää säätää ritilöiden välistä.

Olihan varmasti tarpeeks epäselvästi kirjotettu :?
W124 230 E
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

kuukunan munat puhdistettu, lampussa olevan anturin puhdistin paineilmalla
niin kyllä tuo lämmityslaite nyt alkoi jotenkin pelittään, liekkö ihan niinkuin uutena mutta toimeen tulee kuitenkin :roll:
Vastaa Viestiin