s205 220d käyttöauton tarina
s205 220d käyttöauton tarina
Nyt kun näitä 205 koppaisia alkaa tulla kiihtyvään tahtiin maahan käytettynäkin, niin eikö olisi aika pistää ensimmäinen 205 projektitopikki pystyyn? Pikkuhiljaa kalustoa alkaa siirtyä toiselle omistajalle, joka halua ehkä modata autoa mieleisekseen.
Vähän tätä samaa on tuon omankin autoni kohdalla. Vietettyään ensimmäisen 10kk Saksasta, auto ajettiin kylmään pohjolaan. Matkalla sille näytettiin Atlantti, Välimeri, Alpit ja toistaiseksi viimeistä kertaa vapaat nopeusrajoitukset ennen Itämerta ja laivaamista Suomeen. Tuontimatkalla siis kierrettiin vähän pidemmän kaavan kautta Eurooppaa.
Auto on Busines Premium eli vakiovarustuksen lisäksi siinä on Avantgarde paketti (sisä- ja ulkopuoli), Bluetooth varustus ja navi. Istuinmukavuuspaketti ja adaptiivinen vakkari täydentävät ajomukavuutta vielä kummasti.
Bella Machina on minulle ensimmäinen Mersu ja ensimmäinen takaveto (käyttöautona) joten tätä orastavaa talveakin on nyt tullut ekaa kertaa kokeiltua sellaisella voimalinjalla joille olen tavannut edellisten autojeni ratin takaa talvet naureskella. Saas nähdä...
Vähän tätä samaa on tuon omankin autoni kohdalla. Vietettyään ensimmäisen 10kk Saksasta, auto ajettiin kylmään pohjolaan. Matkalla sille näytettiin Atlantti, Välimeri, Alpit ja toistaiseksi viimeistä kertaa vapaat nopeusrajoitukset ennen Itämerta ja laivaamista Suomeen. Tuontimatkalla siis kierrettiin vähän pidemmän kaavan kautta Eurooppaa.
Auto on Busines Premium eli vakiovarustuksen lisäksi siinä on Avantgarde paketti (sisä- ja ulkopuoli), Bluetooth varustus ja navi. Istuinmukavuuspaketti ja adaptiivinen vakkari täydentävät ajomukavuutta vielä kummasti.
Bella Machina on minulle ensimmäinen Mersu ja ensimmäinen takaveto (käyttöautona) joten tätä orastavaa talveakin on nyt tullut ekaa kertaa kokeiltua sellaisella voimalinjalla joille olen tavannut edellisten autojeni ratin takaa talvet naureskella. Saas nähdä...
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Ensimmäinen korjattava tuli autoon sopivasti juuri ennen rekisteröintikatsastusta - jarrujen kulumisvaroitin ilmoitti itsestään ja pienen vanteiden puolien välistä suoritetun kurkkimisen jälkeen hain takajarrupalasarjan paikalliselta merkkiliikkeeltä.
Varsinainen vaihto on käyty läpi tarkemmin omassa ketjussaan. Ihan normaali vaihto sen jälkeen, kun saa sähköjarrut parkkiin.
Muuta hankinnan jälkeen mieleen tullutta laitettavaa on (ei välttämättä tärkeysjärjestyksessä):
Varsinainen vaihto on käyty läpi tarkemmin omassa ketjussaan. Ihan normaali vaihto sen jälkeen, kun saa sähköjarrut parkkiin.
Muuta hankinnan jälkeen mieleen tullutta laitettavaa on (ei välttämättä tärkeysjärjestyksessä):
- Roiskeläpät [tehty]
- Äänieristys
- Äänentoisto
- Kiveniskusuoja
- Toimivat pakoputkenpäät
- Kesävanteet [putkessa]
- Pianolakatun keskikonsolin tilalle jotain muuta [tehty]
Viimeksi muokannut Jyri1387E, To 20.04.2017 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Onko Bluetooth varustus lisävaruste 205:ssä?Jyri1387E kirjoitti:
Auto on Busines Premium eli vakiovarustuksen lisäksi siinä on Avantgarde paketti (sisä- ja ulkopuoli), Bluetooth varustus ja navi.
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Vakiohan se on - ainakin kaikissa kotimaisissa malliversioissa. Oma auto on Saksasta haettu kesällä ja sitä etsiessä piti muistaa laittaa bt -optio päälle hakuun, koska kaikissa sitä ei ole tai ole merkitty.DBFI kirjoitti:Onko Bluetooth varustus lisävaruste 205:ssä?Jyri1387E kirjoitti:
Auto on Busines Premium eli vakiovarustuksen lisäksi siinä on Avantgarde paketti (sisä- ja ulkopuoli), Bluetooth varustus ja navi.
Onko kiinnostusta tämmöinen hankkia? Työsuhteena vai omaksi ja uutena vai käytettynä?
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Ensimmäinen varsinainen muokkaus autoon oli suojaus talvea vasten roiskeläppien muodossa. Henkilökohtaisesti minulla on näihin vahva mielipide, että vähintään takaroiskeläpät pitäisi olla pakolliset autoissa niin kuin ne olivat vielä 90-luvulla. Eihän ne kauniit ole, mutta kerran vuoteen lasia vaihtaessa tulee aina mieleen, että mikseivät vakuutusyhtiöt lobbaa tätä menoerää umpeen? Nykyautojen lasit ovat kalliita vaihtaa, kun ne on liimattu kiinni ja täynnä elektroniikkaa ja me autoilijat maksamme toistemme lasivakuutuksen kohonneiden vakuutusmaksujen muodossa.
Toinen pointti roiskeläppien puolesta tulee sitten muun maalipinnan kulumisesta. Renkaiden takapuolella oleva maalipinta on 100tkm jälkeen puhki ja ruostuminen alkaa. Toki, nykyisin alla on muovipuskuri / helma joten jokainen saa sitten pitää omaa autoaan juuri niin siistinä, kun haluaa. Autoa pestessä ja vahatessa tuo tulee noteerattua, mutta muuten tuo ei juuri näy päälle - pitää vähän kumartua jota totuus paljastuu.
Kolmas pointti on sitten auton etupuskurin kestävyys. Molemmissa edellisissä autoissa etupuskuri oli saman 100tkm jälkeen kuin hiekkapuhallettu, himmeä ja täynnä kiveniskemiä. Kaikki tämä tulee edessä ajavan auton renkaista irronneista pikkukivistä ja tiestä nousevasta kurasta - roiskeläpät vhentävät tätäkin huomattavasti - mutta tästä hyötyvät vain kanssa-autoilijat.
Joka tapauksessa, yritän parantaa maailmaa mersu kerrallaan
Hankin läpät halvalla Ebaystä. Alkuperäisetkin on saatavilla, mutta päätin säästää ja kokeilla kiinankopioita.
Etuläppien kiinnitys tapahtuu kolmella sisälokarin muovinipsulla ja yhdellä ylimääräisellä metallikiinnikkeellä. Mitään lisäreikiä ei porailla eikä karvaturreja vahingoiteta asennettaessa. Asennusaikaa menee reilusti alle tunti molempiin yhteensä, kun ensimmäisen kanssa vähän tuumailee ja opettelee ja jälkimmäinnen menee melkein heittämällä paikoilleen. Istuvuus on 100% ja ulkonäöstä jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä.
Takana läppä on paljon suurempi mutta kiinnitys on melkein identtinen. Pohjan puolella on itse asiassa pultti ja tämän kohdan kiinnitys ei ollut ihan linjassa näissä läpissä. Ongelmasta selvisi kuitenkin porakoneella suurentamalla ja siirtämällä kiinnitysreikää muoviläpässä hitusen sivuun. Istuvuudesta antaisin 90% tuon pohjakiinnikkeen takia ja siksi, että tuon kylkipokkauksen saaminen kohdalleen vaatii vähän kärsivällisyyttä ja oikean asennusjärjestyksen (muistaakseni ensiksi yläkiinnike, sitten pohja kierteelle, keskimmäinen kiinnike ja pohja kireälle).
Molempien asennuksessa tarvitaan korityökaluja (vai miksi niitä muovihaarukoita sanotaan) millä saa nuo nipsut kivasti irti ja lisäksi ristipääruuvimeisseli, hylsy ja porakone 7-8mm terällä. Helppo homma, jos on mitään vähänkään samankaltaista joskus tehnyt.
Toinen pointti roiskeläppien puolesta tulee sitten muun maalipinnan kulumisesta. Renkaiden takapuolella oleva maalipinta on 100tkm jälkeen puhki ja ruostuminen alkaa. Toki, nykyisin alla on muovipuskuri / helma joten jokainen saa sitten pitää omaa autoaan juuri niin siistinä, kun haluaa. Autoa pestessä ja vahatessa tuo tulee noteerattua, mutta muuten tuo ei juuri näy päälle - pitää vähän kumartua jota totuus paljastuu.
Kolmas pointti on sitten auton etupuskurin kestävyys. Molemmissa edellisissä autoissa etupuskuri oli saman 100tkm jälkeen kuin hiekkapuhallettu, himmeä ja täynnä kiveniskemiä. Kaikki tämä tulee edessä ajavan auton renkaista irronneista pikkukivistä ja tiestä nousevasta kurasta - roiskeläpät vhentävät tätäkin huomattavasti - mutta tästä hyötyvät vain kanssa-autoilijat.
Joka tapauksessa, yritän parantaa maailmaa mersu kerrallaan
Hankin läpät halvalla Ebaystä. Alkuperäisetkin on saatavilla, mutta päätin säästää ja kokeilla kiinankopioita.
Etuläppien kiinnitys tapahtuu kolmella sisälokarin muovinipsulla ja yhdellä ylimääräisellä metallikiinnikkeellä. Mitään lisäreikiä ei porailla eikä karvaturreja vahingoiteta asennettaessa. Asennusaikaa menee reilusti alle tunti molempiin yhteensä, kun ensimmäisen kanssa vähän tuumailee ja opettelee ja jälkimmäinnen menee melkein heittämällä paikoilleen. Istuvuus on 100% ja ulkonäöstä jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä.
Takana läppä on paljon suurempi mutta kiinnitys on melkein identtinen. Pohjan puolella on itse asiassa pultti ja tämän kohdan kiinnitys ei ollut ihan linjassa näissä läpissä. Ongelmasta selvisi kuitenkin porakoneella suurentamalla ja siirtämällä kiinnitysreikää muoviläpässä hitusen sivuun. Istuvuudesta antaisin 90% tuon pohjakiinnikkeen takia ja siksi, että tuon kylkipokkauksen saaminen kohdalleen vaatii vähän kärsivällisyyttä ja oikean asennusjärjestyksen (muistaakseni ensiksi yläkiinnike, sitten pohja kierteelle, keskimmäinen kiinnike ja pohja kireälle).
Molempien asennuksessa tarvitaan korityökaluja (vai miksi niitä muovihaarukoita sanotaan) millä saa nuo nipsut kivasti irti ja lisäksi ristipääruuvimeisseli, hylsy ja porakone 7-8mm terällä. Helppo homma, jos on mitään vähänkään samankaltaista joskus tehnyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Voin muistaa väärinkin, mutta roiskeläppäpakko taisi kyllä poistua jo reippaasti kaukaisen kasarin puolella, olisko ollut jo kesällä -87(?).Jyri1387E kirjoitti:Ensimmäinen varsinainen muokkaus autoon oli suojaus talvea vasten roiskeläppien muodossa. Henkilökohtaisesti minulla on näihin vahva mielipide, että vähintään takaroiskeläpät pitäisi olla pakolliset autoissa niin kuin ne olivat vielä 90-luvulla. Eihän ne kauniit ole, mutta kerran vuoteen lasia vaihtaessa tulee aina mieleen, että mikseivät vakuutusyhtiöt lobbaa tätä menoerää umpeen? Nykyautojen lasit ovat kalliita vaihtaa, kun ne on liimattu kiinni ja täynnä elektroniikkaa ja me autoilijat maksamme toistemme lasivakuutuksen kohonneiden vakuutusmaksujen muodossa.
Nykyäänhän nuo autoon muotoillut ja hyvin istuvat muovilipareet ovat jo ihan asialliset näköisiä. Itse palannut näihin myös. Mersuun hain marmoritiskiltä alkuperäiset ja iskin kiinni autoon kaikki neljä ja vaimon reikäpallossa etuläpät oli uuteen autoon kuuluva varuste. Kun se näytti vähän torsolta, niin laitatin siihen takaläpätkin jo ennen luovutusta. Paremman ja tasapainoisemman näköinenkin omaan silmään siitä omasta mielestäni tuli.
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Taidat olla oikeassa - itse sain kortin 90-luvun alussa ja jotenkin tuo roiskeläppien poistuminen ajoittuu mielessäni samaan aikaan. Joka tapauksessa vanhoilla autoillahan sitä on tullut ajeltua vielä pitkään tuon jälkeen, joten omat muistikuvat ovat vähän kallellaan senkin takia.RH kirjoitti: Voin muistaa väärinkin, mutta roiskeläppäpakko taisi kyllä poistua jo reippaasti kaukaisen kasarin puolella, olisko ollut jo kesällä -87(?).
Nykyäänhän nuo autoon muotoillut ja hyvin istuvat muovilipareet ovat jo ihan asialliset näköisiä. Itse palannut näihin myös. Mersuun hain marmoritiskiltä alkuperäiset ja iskin kiinni autoon kaikki neljä ja vaimon reikäpallossa etuläpät oli uuteen autoon kuuluva varuste. Kun se näytti vähän torsolta, niin laitatin siihen takaläpätkin jo ennen luovutusta. Paremman ja tasapainoisemman näköinenkin omaan silmään siitä omasta mielestäni tuli.
Aika monessa autossa on tosiaan vetävällä akselilla roiskeläpät. Molemmissa edellisissä Skodissa oli edessä läpät mutta ei takana. Laiskuuttani en takaläppiä asentanut ja maalipinta oli puhki sen 100tkm jälkeen. Etuläppien asentaminen valmiiksi voi liittyä koritakuuseen, kun meikäläisissä olosuhteissa sitä kiveä lentää renkaista ihan toisella tavalla kuin eteläisimmillä markkinoilla.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Samaan aikaan roiskeläppien kanssa päätin toteuttaa pienen äänieristysprokkiksen mitä en ole aikaisemmin autoihin kokeillut - nimittäin sisälokasuojien äänieristyksen rengasäänien vaimentamiseksi. Äänenvaimennukseen noissa Skodissa on tullut kokeiltua melkein kaikkea muuta joten jotain kokemusta näistä projekteista on jo vuosien takaa.
Projektina tämä on yllättävänkin helppo eikä tähän tarvitse mitään erikoisia työkaluja. Muutama nipsu ja muovikantainen pultti pitää irroittaa ja se on siinä.
Etupään sisälokari on materiaaliltaan muovia ja se on kaksiosainen. Lokasuoja katkeaa klo 12 kohdalta ylhäältä ja siinä jatkokohdassa on muutama pykälä mitkä pitää saada irti. Helpoiten tuo tuntui onnistuvan ihan viimeiseksi, kun kaikki muu oli jo irroitettu. Erikseen pitää mainita tuo apukuljettajan puolella oleva kotelo, mikä on täysin avoin sisälokasuojan poistamisen jälkeen. Jos suojaava lokasuoja vaurioituu esimerkiksi jääpaakusta, niin tuonne alkaa piiloon kertyä kaikkea suolakuraa koria ruostuttamaan. Kotelon päätyyn on jo tehtaalla laitettu äänieriste ja täydensin tuotakin ylimääräisenä hyllyssä olleella vaahtomuovieristeellä.
Eturengaskoteloiden osalta päätin, että eristän vain takimmaisen palan ja sitä kautta suoraan etenevät ääniaallot. Eristemateriaaliksi laitoin perusautokauppatavaraa, eli 1.6mm butyyliä (STP black) ja 4mm (STP SPL04) solukumia. Materiaalin hankin ennen kuin avasin paikkoja ja päädyinkin laittamaan solukumia kaksi kerrosta päällekäin, kun tilaa oli ruhtinaallisesti. Jälkiviisaana voi todeta, että tuonne olisi hyvin mahtunut paksumpikin versio kummastakin eristeestä. Kannakkeet ovat niin tukevat, että mitään ongellmia lisääntyneestä painosta tuskin tulee.
Takana sisälokari on materiaaliltaan jotain kuitupuristetta ja siinä on valmiina tehtaalta pehmeä huopaeriste. Näihin laitoin saman sarjan eristettä eli butyyli alle ja pari kerrosta solukumia päälle. Lopuksi laitoin alkuperäisen eristeen koristeeksi kakun päälle.
Lopputuloksen kuulee helposti kuinka äänimaailma keskittyy enemmän keskelle, ikään kuin oviin. Kovin suuria muutoksia tällä eristyksellä ei saanut aikaiseksi, mutta selkeästi renkaiden kohina vaimentui. Vastaavasti erityisesti moottoritiellä kuuluva kumina ei tällä muutoksella muuttunut miksikään. Kaiken kaikkiaan vaivaan nähden ihan kelpo modi, työ on helppo, ei vaadi kovasti purkamista eikä ole pelkoa purkamisen takia kitisevistä sisäpaneeleista.
Projektina tämä on yllättävänkin helppo eikä tähän tarvitse mitään erikoisia työkaluja. Muutama nipsu ja muovikantainen pultti pitää irroittaa ja se on siinä.
Etupään sisälokari on materiaaliltaan muovia ja se on kaksiosainen. Lokasuoja katkeaa klo 12 kohdalta ylhäältä ja siinä jatkokohdassa on muutama pykälä mitkä pitää saada irti. Helpoiten tuo tuntui onnistuvan ihan viimeiseksi, kun kaikki muu oli jo irroitettu. Erikseen pitää mainita tuo apukuljettajan puolella oleva kotelo, mikä on täysin avoin sisälokasuojan poistamisen jälkeen. Jos suojaava lokasuoja vaurioituu esimerkiksi jääpaakusta, niin tuonne alkaa piiloon kertyä kaikkea suolakuraa koria ruostuttamaan. Kotelon päätyyn on jo tehtaalla laitettu äänieriste ja täydensin tuotakin ylimääräisenä hyllyssä olleella vaahtomuovieristeellä.
Eturengaskoteloiden osalta päätin, että eristän vain takimmaisen palan ja sitä kautta suoraan etenevät ääniaallot. Eristemateriaaliksi laitoin perusautokauppatavaraa, eli 1.6mm butyyliä (STP black) ja 4mm (STP SPL04) solukumia. Materiaalin hankin ennen kuin avasin paikkoja ja päädyinkin laittamaan solukumia kaksi kerrosta päällekäin, kun tilaa oli ruhtinaallisesti. Jälkiviisaana voi todeta, että tuonne olisi hyvin mahtunut paksumpikin versio kummastakin eristeestä. Kannakkeet ovat niin tukevat, että mitään ongellmia lisääntyneestä painosta tuskin tulee.
Takana sisälokari on materiaaliltaan jotain kuitupuristetta ja siinä on valmiina tehtaalta pehmeä huopaeriste. Näihin laitoin saman sarjan eristettä eli butyyli alle ja pari kerrosta solukumia päälle. Lopuksi laitoin alkuperäisen eristeen koristeeksi kakun päälle.
Lopputuloksen kuulee helposti kuinka äänimaailma keskittyy enemmän keskelle, ikään kuin oviin. Kovin suuria muutoksia tällä eristyksellä ei saanut aikaiseksi, mutta selkeästi renkaiden kohina vaimentui. Vastaavasti erityisesti moottoritiellä kuuluva kumina ei tällä muutoksella muuttunut miksikään. Kaiken kaikkiaan vaivaan nähden ihan kelpo modi, työ on helppo, ei vaadi kovasti purkamista eikä ole pelkoa purkamisen takia kitisevistä sisäpaneeleista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Onko tuontiauto vai eikö maahantuoja enää suojauta alustaa? Nuo eturoiskeläpät estää jonkun verran kuran pääsemistä helmamuovin sisään Kannattaa pitää nuo sisälokarien ja muiden suojien välit noin puhtaana kun ne nyt on.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Tuontiauto. Taakse laitoin dinitrolin tunkeutuvaa kotelosuojaa mitä oli hyllyssä kesäautoprojektin jäljiltä, mutta eteen en laittanut. Onko maahantuojalla ollut tapana suojata tuomansa autot ennen luovutusta? En tiennytkään yhdenkään tuontiorganisaation tekevän tuota enää vapaaehtoisesti.S202 kirjoitti:Onko tuontiauto vai eikö maahantuoja enää suojauta alustaa? Nuo eturoiskeläpät estää jonkun verran kuran pääsemistä helmamuovin sisään Kannattaa pitää nuo sisälokarien ja muiden suojien välit noin puhtaana kun ne nyt on.
Osaatko sanoa, että mitkä paikat on maahantuojan toimesta suojattu vai vaihteleeko se eri mallien välillä?
Tuossa 205 kopassa on ihan napakasti ja tiiviin tuntuisesti nuo sisälokarit joten paljoa niiden ohi ei likaa kotelon pinnoille pääse. Takimmainen kuitusuoja näytti siltä, että se olisi kastunut ihan läpiasti ja siksi laitoin kotelosuojaa vain sinne taakse. Pitää varmaan ottaa etusetkin keväällä irti ja laittaa suojaa sinnekin.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20f%20-10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on tuontiauto jossa ei ole mitään. Koteloista näyttäis valuneen suoja-ainetta, joten niihin tuskin tarvii mitään laittaa.
http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20E%20-10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on maahantuojan suojauttama, mulla on suomi w212 ja samanlainen suojaus. Niin kuvat toki eemelistä mutta täysin samanlainen rakenne näyttäis olevan. Eihän tuo täydellinen ole, mutta on sentäs jotain. Kiinnostais tietää mitä tuo on, pätevää ainetta kun se on sellainen kosketuskuiva pinta eikä kerää sentin kerrosta pölyä.
Tuossa on tuontiauto jossa ei ole mitään. Koteloista näyttäis valuneen suoja-ainetta, joten niihin tuskin tarvii mitään laittaa.
http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20E%20-10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on maahantuojan suojauttama, mulla on suomi w212 ja samanlainen suojaus. Niin kuvat toki eemelistä mutta täysin samanlainen rakenne näyttäis olevan. Eihän tuo täydellinen ole, mutta on sentäs jotain. Kiinnostais tietää mitä tuo on, pätevää ainetta kun se on sellainen kosketuskuiva pinta eikä kerää sentin kerrosta pölyä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Tarkoitatko tuolla maahantuojan suojauttamalla, että niihin olisi Suomessa tehty joku käsittely?S202 kirjoitti:http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20f%20-10
Tuossa on tuontiauto jossa ei ole mitään. Koteloista näyttäis valuneen suoja-ainetta, joten niihin tuskin tarvii mitään laittaa.
http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20E%20-10" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on maahantuojan suojauttama, mulla on suomi w212 ja samanlainen suojaus. Niin kuvat toki eemelistä mutta täysin samanlainen rakenne näyttäis olevan. Eihän tuo täydellinen ole, mutta on sentäs jotain. Kiinnostais tietää mitä tuo on, pätevää ainetta kun se on sellainen kosketuskuiva pinta eikä kerää sentin kerrosta pölyä.
Vai tarkoittaako tuo omankin (ruotsi-)auton varustekoodeista löytyvä "1U4 - VEHICLE WAXING WITH ADDITIONAL SCOPE" tuota vahakäsittelyä?
Tuohon koodiin en saksa-autoissa ole törmännyt.
ex.W212 220CDI
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Näin oon käsittäny että se olis maahantuojan tekemä, mutten ole varma. Tuo 1U4 koodi saattaa olla jokin maalipinnan vahaus, tai sitten ei.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Maahantuojan tilaama/teettämä. Ainakin vielä vähän aikaa sitten tehtiin Saksassa vientisatamassa nämä lisäkäsittelyt.S202 kirjoitti:Näin oon käsittäny että se olis maahantuojan tekemä, mutten ole varma. Tuo 1U4 koodi saattaa olla jokin maalipinnan vahaus, tai sitten ei.
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Vähän on päivitystahti hiljentynyt, kun pakkaskausi ei oikein tue taivasalla säätämistä. Syksyllä, ennen lumien tuloa, jahtasin kuopissa ja poikittaissaumoissa kuulunutta metallista kolahdusta. Se oli oikeastaan identtinen alustan rikkinäisen nivelen tai pakoputken kannakkeen kolahduksen kanssa - semmoinen selkeä peltinen kolahdus.
No, eihän alustasta mitään löytynyt. Nostin oikein auton ylös ja vääntelin renkaita ja tukivarsia sekä yritin pakoputkea heiluttamalla provosoida jostain sen kolahduksen esiin. Ei mitään.
Takakonttiinkin kurkistelin ja totesin sen välipohjan alla olevat työkalukotelot sun muut relehyllyt todennäköisiksi kolinan aiheuttajiksi. Pariinkin kertaan kävin niitä työkaluja vuoraamassa milloin työhanskalla ja milloin vain tavaroita siirtämällä, jotta kolina häviäisi. Kun mikään ei tuntunut auttavan, niin otin pyöräkoteleiden eristyksestä jääneet kamat käyttöön ja yhtenä iltana purin kontin ja laitoin sinne saman setin eristeitä mitä aikaisemmin niihin pyöräkoteloihin, eli peltiä vasten 1,6mm butyylimattoa ja pinnalle 4mm solukumia. Kuvissa työkalukotelo ja alkuperäinen vuoraus on jo irroitettu enkä muistanut kuvata peltiä vasten laitettua butyylikerrosta - niin oli vauhti päällä. Käytönnössä koko kaukalo tuli eristettyä ja onhan sinne tehtaallakin pienet lätkät laitettu.
Lopputulos on ihan siisti. Purkamisen yhteydessä joutuu irroittamaan penkkien puoleisen välipohjan ja sen alla kulkevien johtonippujen alle yritin tunkea ylijäämäpaloja vanhaa vaahtomuovieristettä. Nämä eivät jää mitenkään näkyviin, kun välipohja laitetaan takaisin paikoilleen, vaikka sen takimmaisen irtoavan palan ottaisi pois.
Se kolinakin hävisi, mutta tuli mieleen, että kun laitoin sen välipohjan takaisin, että sen metalliset saranatapit on todella rasittavat saada kunnolla paikoilleen ja tämä on ollut yksi mahdollinen kolinalähde.
Isoa vaikutusta meluun en eristyksen jälkeen kuullut mutta projektina tämä on niin helppo, että tämän tekee samalla, jos muihin eristystöihin ryhtyy. Jos välipohjan alla pitää jotain pikkutavaraa (laturia / boosteria, kaapeleita, ensiapupakkausta jne.) niin tuo verhoilu on sen verran hentoinen, että raskaampi tavara voi alkaa kolisemaan peltiä vasten. Sikäli tuo solukumieristys on ihan ok tuolla välissä.
Nyt kevään edetessä pitää hankkia kesärenkaat vanteineen, kun talvirenkaat tuli laitettua alkuperäiselle vanteelle. Kenlläkään hyviä ideoita 18" koossa?
No, eihän alustasta mitään löytynyt. Nostin oikein auton ylös ja vääntelin renkaita ja tukivarsia sekä yritin pakoputkea heiluttamalla provosoida jostain sen kolahduksen esiin. Ei mitään.
Takakonttiinkin kurkistelin ja totesin sen välipohjan alla olevat työkalukotelot sun muut relehyllyt todennäköisiksi kolinan aiheuttajiksi. Pariinkin kertaan kävin niitä työkaluja vuoraamassa milloin työhanskalla ja milloin vain tavaroita siirtämällä, jotta kolina häviäisi. Kun mikään ei tuntunut auttavan, niin otin pyöräkoteleiden eristyksestä jääneet kamat käyttöön ja yhtenä iltana purin kontin ja laitoin sinne saman setin eristeitä mitä aikaisemmin niihin pyöräkoteloihin, eli peltiä vasten 1,6mm butyylimattoa ja pinnalle 4mm solukumia. Kuvissa työkalukotelo ja alkuperäinen vuoraus on jo irroitettu enkä muistanut kuvata peltiä vasten laitettua butyylikerrosta - niin oli vauhti päällä. Käytönnössä koko kaukalo tuli eristettyä ja onhan sinne tehtaallakin pienet lätkät laitettu.
Lopputulos on ihan siisti. Purkamisen yhteydessä joutuu irroittamaan penkkien puoleisen välipohjan ja sen alla kulkevien johtonippujen alle yritin tunkea ylijäämäpaloja vanhaa vaahtomuovieristettä. Nämä eivät jää mitenkään näkyviin, kun välipohja laitetaan takaisin paikoilleen, vaikka sen takimmaisen irtoavan palan ottaisi pois.
Se kolinakin hävisi, mutta tuli mieleen, että kun laitoin sen välipohjan takaisin, että sen metalliset saranatapit on todella rasittavat saada kunnolla paikoilleen ja tämä on ollut yksi mahdollinen kolinalähde.
Isoa vaikutusta meluun en eristyksen jälkeen kuullut mutta projektina tämä on niin helppo, että tämän tekee samalla, jos muihin eristystöihin ryhtyy. Jos välipohjan alla pitää jotain pikkutavaraa (laturia / boosteria, kaapeleita, ensiapupakkausta jne.) niin tuo verhoilu on sen verran hentoinen, että raskaampi tavara voi alkaa kolisemaan peltiä vasten. Sikäli tuo solukumieristys on ihan ok tuolla välissä.
Nyt kevään edetessä pitää hankkia kesärenkaat vanteineen, kun talvirenkaat tuli laitettua alkuperäiselle vanteelle. Kenlläkään hyviä ideoita 18" koossa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Projekti jatkuu nopeammin kuin kuvittelinkaan - tänään saapui tilaamani uusi keskikonsolin kansi ja sehän piti asentaa heti!
Tuo pianolakattu keskikonsoli on aina aiheuttanut minulle pahan allergisen reaktion. Ensinnäkin se on herkkä pölylle, sormenjäljille ja pienille naarmuille eikä kevätaurinko tee sille juurikaan oikeutta. Pimeällä, auton omassa sisävalon himmeässä hohteessa tuo on ihan siisti, mutta yleensä se vaan tuntuu olevan vähän liian muovinen minun makuuni. Allergiaa ei vähennä sekään, että edellisessäkin autossa oli ihan samaa mustaa muovia ja se kärsi tasan samoista oireista - liika on liikaa.
Siksi seurasinkin mielenkiinnolla MBWorldin puolella käytyjä keskusteluja tuon kalvottamisesta tai korvaamisesta puisella vaihtoehdolla. Henkilökohtaisesti silmää miellytti kaikkein eniten open pore ash tjsp. musta mattalakattu puupaneeli. Valitettavasti tämän konsolin yhteydessä on aina tullut analogikello jonka takia pitäisi uusia myös se keskellä ollut CD-paneeli. Kokonaisuus muodostuu nätisti sanottuna kalliiksi, koska se kello on varmaan tehty jostain unobtaniumista mikä pitää sen tarkalleen ajassa.
Tutkin erilaisia vinyylivaihtoehtoja, mutta niistä mikään ei oikein tuntunut hyvältä ja olinkin tyytymässä kohtalooni kunnes näin tämän ketjun. GLC:n kojelauta on sama kuin henkilömallissa mutta ilman sitä kelloa!
Tuumasta toimeen. Tilasin osanumerolla A2536803600 paneelin Saksasta teile-profis.de verkkokaupasta ja tuon näyttää saavan myös Kunzmannin verkkokaupasta. Varmaan pikkuhiljaa yleistyy muihinkin.
Itse vaihto oli nopeaa. Tästä... ...tähän... ...kahdessa tunnissa.
Matkalla oli pari pidempää ihmettelytaukoa, mutta toisella kertaa tuo menisi varmaan puoleentoista tuntiin eikä siinäkään tarvitsisi pitää kiirettä. Työkaluja tuossa tarvitsee vain pienen ruuvarin ja T20 kokoisen torxin ja vapaaehtoisesti litteän jäätelötikun tai vastaavan.
Ensiksi pitää irroittaa se hopeinen puolikaaren muotoinen pala. Etureuna ensin ylös lukituksista - lähtee ihan sormin varovasti nostamalla. Sitten otat sen jäätelötikun ja kummaltakin puolelta avaat piilossa olevat lukitukset. Ne ovat melko syvällä konsolin syövereissä, mutta sopivasti tunnustelemalla joustavan kielen tuntee kyllä. Kun oikea kohta on löytynyt, niin avaa tavaralokeron kansi juuri lukituksen yli ja paina avausnappia samalla kun nostat alumiiniosaa ylöspäin. Luonnollisesti paina toisella kädellä sitä lukituskieltä sisäänpäin sillä jätskitikulla. Alkuun tuntuu, että tuo ei lähde ylös, mutta pienellä sitkeydellä se nousee sieltä. Voimaa tuossa ei juuri tarvitse käyttää eikä tällä tavalla tehdystä avauksesta jää mitään jälkiä minnekään.
Sitten kaksi näkyvää torx kantaista ruuvia pois ja konsoli nousee takareuna ensin pois paikoiltaan. Siellä alla on epälukuinen joukko johtoja kaikkiin konsolin paneeleihin, 12V virtapistokkeelle ja takareunan ohjainpyörylälle. Niissä kaikissa on joku looginen ja näkyvä salpa tai kieleke paitsi siinä 12V pistokkeessa. Se vain yksinkertaisesti kammetaan pois paikoiltaan vaikka sillä pienellä ruuvarilla.
Jos autossa on ambient valaistus, niin konsolin alla on vielä yllättävän monta pientä ledivaloliitintä mitkä pitää irroittaa. Näissä on pieni kieleke molemmin puolin joista toista avaamalla liittimen saa nypättyä irti. Lopuksi pitää vielä irroitella näiden ledilamppujen johtoniput paneelin pohjasta. Täyteen pakattuna tuo muovipaneelikin painaa aika lailla ja siinä on teräviä reunoja särmiä. Kannattaa varata jotain pehmeää liinaa tai pyyhettä kyynärnojan ja keskikonsolin alaosan suojaksi.
Kun konsoli on käsissä, kannattaa se siirtää sisätiloihin missä pehmeällä alustalla voi jatkaa purkamista. Kaikki paneelit on helppo ottaa irti, koska säilytyslokerossa ja siinä ohjainpaneelissa on kummassakin neljä T20 ruuvia ja kahdessa ylemmässä vain nipsuja.
Lopuksi otetaan ne kolme ilmasuulaketta irti. Näihin käytin taas pientä ruuvaria apuna millä kampesin yksi klipsu kerrallaan suulakkeet irti paikoiltaan. Vähän kinkkiset nämäkin oli irroittaa, mutta helpoiten tämä onnsitui puristamalla toisella kädellä suulaketta ulospäin ja toisella väänsi niitä metalliklipsuja yksi kerrallaan sisäänpäin.
Kokoaminen on kuten Haynesissä sanotaan - purkamisen vastakohta, mutta lopputulos on vaan omasta mielestä paremman näköinen!
Ennen kuin lopullisesti laittaa sen alumiinipulikan takaisin paikoilleen niin kannattaa kokeilla, että kaikki nappulat ja heebelit toimii. Sen verran kiukkuinen se oli irroittaa, että mielellään sitä ei enää toista kertaa availe.
Tuo pianolakattu keskikonsoli on aina aiheuttanut minulle pahan allergisen reaktion. Ensinnäkin se on herkkä pölylle, sormenjäljille ja pienille naarmuille eikä kevätaurinko tee sille juurikaan oikeutta. Pimeällä, auton omassa sisävalon himmeässä hohteessa tuo on ihan siisti, mutta yleensä se vaan tuntuu olevan vähän liian muovinen minun makuuni. Allergiaa ei vähennä sekään, että edellisessäkin autossa oli ihan samaa mustaa muovia ja se kärsi tasan samoista oireista - liika on liikaa.
Siksi seurasinkin mielenkiinnolla MBWorldin puolella käytyjä keskusteluja tuon kalvottamisesta tai korvaamisesta puisella vaihtoehdolla. Henkilökohtaisesti silmää miellytti kaikkein eniten open pore ash tjsp. musta mattalakattu puupaneeli. Valitettavasti tämän konsolin yhteydessä on aina tullut analogikello jonka takia pitäisi uusia myös se keskellä ollut CD-paneeli. Kokonaisuus muodostuu nätisti sanottuna kalliiksi, koska se kello on varmaan tehty jostain unobtaniumista mikä pitää sen tarkalleen ajassa.
Tutkin erilaisia vinyylivaihtoehtoja, mutta niistä mikään ei oikein tuntunut hyvältä ja olinkin tyytymässä kohtalooni kunnes näin tämän ketjun. GLC:n kojelauta on sama kuin henkilömallissa mutta ilman sitä kelloa!
Tuumasta toimeen. Tilasin osanumerolla A2536803600 paneelin Saksasta teile-profis.de verkkokaupasta ja tuon näyttää saavan myös Kunzmannin verkkokaupasta. Varmaan pikkuhiljaa yleistyy muihinkin.
Itse vaihto oli nopeaa. Tästä... ...tähän... ...kahdessa tunnissa.
Matkalla oli pari pidempää ihmettelytaukoa, mutta toisella kertaa tuo menisi varmaan puoleentoista tuntiin eikä siinäkään tarvitsisi pitää kiirettä. Työkaluja tuossa tarvitsee vain pienen ruuvarin ja T20 kokoisen torxin ja vapaaehtoisesti litteän jäätelötikun tai vastaavan.
Ensiksi pitää irroittaa se hopeinen puolikaaren muotoinen pala. Etureuna ensin ylös lukituksista - lähtee ihan sormin varovasti nostamalla. Sitten otat sen jäätelötikun ja kummaltakin puolelta avaat piilossa olevat lukitukset. Ne ovat melko syvällä konsolin syövereissä, mutta sopivasti tunnustelemalla joustavan kielen tuntee kyllä. Kun oikea kohta on löytynyt, niin avaa tavaralokeron kansi juuri lukituksen yli ja paina avausnappia samalla kun nostat alumiiniosaa ylöspäin. Luonnollisesti paina toisella kädellä sitä lukituskieltä sisäänpäin sillä jätskitikulla. Alkuun tuntuu, että tuo ei lähde ylös, mutta pienellä sitkeydellä se nousee sieltä. Voimaa tuossa ei juuri tarvitse käyttää eikä tällä tavalla tehdystä avauksesta jää mitään jälkiä minnekään.
Sitten kaksi näkyvää torx kantaista ruuvia pois ja konsoli nousee takareuna ensin pois paikoiltaan. Siellä alla on epälukuinen joukko johtoja kaikkiin konsolin paneeleihin, 12V virtapistokkeelle ja takareunan ohjainpyörylälle. Niissä kaikissa on joku looginen ja näkyvä salpa tai kieleke paitsi siinä 12V pistokkeessa. Se vain yksinkertaisesti kammetaan pois paikoiltaan vaikka sillä pienellä ruuvarilla.
Jos autossa on ambient valaistus, niin konsolin alla on vielä yllättävän monta pientä ledivaloliitintä mitkä pitää irroittaa. Näissä on pieni kieleke molemmin puolin joista toista avaamalla liittimen saa nypättyä irti. Lopuksi pitää vielä irroitella näiden ledilamppujen johtoniput paneelin pohjasta. Täyteen pakattuna tuo muovipaneelikin painaa aika lailla ja siinä on teräviä reunoja särmiä. Kannattaa varata jotain pehmeää liinaa tai pyyhettä kyynärnojan ja keskikonsolin alaosan suojaksi.
Kun konsoli on käsissä, kannattaa se siirtää sisätiloihin missä pehmeällä alustalla voi jatkaa purkamista. Kaikki paneelit on helppo ottaa irti, koska säilytyslokerossa ja siinä ohjainpaneelissa on kummassakin neljä T20 ruuvia ja kahdessa ylemmässä vain nipsuja.
Lopuksi otetaan ne kolme ilmasuulaketta irti. Näihin käytin taas pientä ruuvaria apuna millä kampesin yksi klipsu kerrallaan suulakkeet irti paikoiltaan. Vähän kinkkiset nämäkin oli irroittaa, mutta helpoiten tämä onnsitui puristamalla toisella kädellä suulaketta ulospäin ja toisella väänsi niitä metalliklipsuja yksi kerrallaan sisäänpäin.
Kokoaminen on kuten Haynesissä sanotaan - purkamisen vastakohta, mutta lopputulos on vaan omasta mielestä paremman näköinen!
Ennen kuin lopullisesti laittaa sen alumiinipulikan takaisin paikoilleen niin kannattaa kokeilla, että kaikki nappulat ja heebelit toimii. Sen verran kiukkuinen se oli irroittaa, että mielellään sitä ei enää toista kertaa availe.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Tämä ei ole varsinainen projektipäivitys vaan enemmänkin vikakorjaus, mutta menköön tähän ketjuun.
Talven pakkasten tultua kojelaudan suunnasta alkoi kuulua ärsyttävä ja melko voimakas pärinä aina kun moottoria kuormitti kevyesti - eli kevyessä kiihdytyksessä, ylämäessä jne. mutta reilummin kiihdyttäessä ääni hävisi. Ihan yleisessä ajotilanteessa kumminkin ja mitä kylmempi auto sen kovempi pärinä. Kuskin ja apukuskin paikalta kuunneltuna se tuntui tulevan kojelaudan sisältä ja ääni oli sen verran voimakas, että myös vähemmän mukana matkustava vieras erotti sen.
Keskikonsolin kannen vaihdon yhteydessä yritin tutkia kaikkea näkyvää ja selvittää pärinän aiheuttajaa, mutta mikään näkyvä osa ei kiinnittänyt erityistä huomiota. Epäilys kohdistui konetilaan, koska pärinä oli ainakin jossain määrin riippuvainen koneen kierrosluvusta ja kuormituksesta. Myös MBWorldin tai Benzworldin keskustelussa oli vastaavia korjattu takuuna.
Tuulilasinpesunesteen lisäämisen yhteydessä yritin sitten kurkistella konetilaan sillä silmällä, että mikä siellä voisi päristä. Oikeastaan ainoa näkyvissä oleva ehdokas oli tulipellin yläreunaa pitkin kulkeva letku, joka meni apukuskin puolella todella läheltä ilmanottoritilän muovipaneelia. Paneelissa oli vielä siinä kohtaa uloke varmistamassa kontaktin, jos kone vähääkään heiluu. Kiinnitin letkun viereiseen johtonippuun nippusiteellä ja *heureka* - pärinä hävisi!
Nyt on takana noin 1000km pientä plussaa ja noin -10 asteen pakkasta, eikä pärinä ole vielä palannut. Ei pidä vielä nuolaista, mutta
Talven pakkasten tultua kojelaudan suunnasta alkoi kuulua ärsyttävä ja melko voimakas pärinä aina kun moottoria kuormitti kevyesti - eli kevyessä kiihdytyksessä, ylämäessä jne. mutta reilummin kiihdyttäessä ääni hävisi. Ihan yleisessä ajotilanteessa kumminkin ja mitä kylmempi auto sen kovempi pärinä. Kuskin ja apukuskin paikalta kuunneltuna se tuntui tulevan kojelaudan sisältä ja ääni oli sen verran voimakas, että myös vähemmän mukana matkustava vieras erotti sen.
Keskikonsolin kannen vaihdon yhteydessä yritin tutkia kaikkea näkyvää ja selvittää pärinän aiheuttajaa, mutta mikään näkyvä osa ei kiinnittänyt erityistä huomiota. Epäilys kohdistui konetilaan, koska pärinä oli ainakin jossain määrin riippuvainen koneen kierrosluvusta ja kuormituksesta. Myös MBWorldin tai Benzworldin keskustelussa oli vastaavia korjattu takuuna.
Tuulilasinpesunesteen lisäämisen yhteydessä yritin sitten kurkistella konetilaan sillä silmällä, että mikä siellä voisi päristä. Oikeastaan ainoa näkyvissä oleva ehdokas oli tulipellin yläreunaa pitkin kulkeva letku, joka meni apukuskin puolella todella läheltä ilmanottoritilän muovipaneelia. Paneelissa oli vielä siinä kohtaa uloke varmistamassa kontaktin, jos kone vähääkään heiluu. Kiinnitin letkun viereiseen johtonippuun nippusiteellä ja *heureka* - pärinä hävisi!
Nyt on takana noin 1000km pientä plussaa ja noin -10 asteen pakkasta, eikä pärinä ole vielä palannut. Ei pidä vielä nuolaista, mutta
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Seuraava päivitys on taas putkessä, nimittäin kesärenkaat pitää saada uusille vanteille, kun tuontiautossa ei kaksia vanteita luonnollisesti ollut. Talvirenkaat tuli laitettua alkuperäiselle 17" vanteelle ja päädyin melkein loputtomalta tuntuneen taivastelun jälkeen päivittämään kesärenkaat 18" kokoiseen vanteeseen. Mitä sitä ei tekisi autonsa ulkonäön eteen, kun omassa kropassa ikä tekee väistämättä tehtävänsä.
Melkein sain 19" vanteet foorumin myydään palstan kautta, mutta ne meni kuitenkin nopeammalle. Ei auta, päädyin sitten ns. kakkosvaihtoehtoon eli OZ Leggera HLT:hen GY F1 Asymmetric 3 gummeilla. Linkistä huolimatta ostos tuli tehtyä kotimaisen kaupan kanssa.
Saa nähdä viikon päästä, kun nuo pitäisi saada alle, että millainen paketti on. Vannevalinta oli suorastaan tuskainen, kun ensin piti päättää, että mennäänkö ulkonäkö, keveys vai alkuperäisyys edellä. Alkuperäisestä mallistosta lähinnä sydäntä oli AMG 5-puolainen malli tai sen asiallinen replica, mutta vaihtoehto tuntui vähän itsestäänselvältä. Lopulta tulin siihen tulokseen, että mennään ulkonäkö edellä ja yritin kiivasti löytää kauppaa mistä olisi saanut nuo tilattua, mutta toimitus, tullit jne. tulivat tielle. Vanne olisi mielestäni sopinut hyvin C-sarjan alle muistuttaen etäisesti klassista mersun designia ollen kuitenkin nykyaikainen ja jopa vähän "concave".
Lopulta päädyin sitten tuohon Oziin. Vanne ei ole varsinaisesti kevyt mutta ei todellakaan mikään lyijyvalssi ja varsin tuoreen näköinen. Värinä ehdottomasti tarjolla olleista tuo kirkas hopea, mutta vannesivuja selattuani jäi kytemään halu kokeilla joskus kuparin väristä vannetta - mattana - jos tuota Holeshottia ei kukaan saa EU alueelle järkevään hintaan.
Melkein sain 19" vanteet foorumin myydään palstan kautta, mutta ne meni kuitenkin nopeammalle. Ei auta, päädyin sitten ns. kakkosvaihtoehtoon eli OZ Leggera HLT:hen GY F1 Asymmetric 3 gummeilla. Linkistä huolimatta ostos tuli tehtyä kotimaisen kaupan kanssa.
Saa nähdä viikon päästä, kun nuo pitäisi saada alle, että millainen paketti on. Vannevalinta oli suorastaan tuskainen, kun ensin piti päättää, että mennäänkö ulkonäkö, keveys vai alkuperäisyys edellä. Alkuperäisestä mallistosta lähinnä sydäntä oli AMG 5-puolainen malli tai sen asiallinen replica, mutta vaihtoehto tuntui vähän itsestäänselvältä. Lopulta tulin siihen tulokseen, että mennään ulkonäkö edellä ja yritin kiivasti löytää kauppaa mistä olisi saanut nuo tilattua, mutta toimitus, tullit jne. tulivat tielle. Vanne olisi mielestäni sopinut hyvin C-sarjan alle muistuttaen etäisesti klassista mersun designia ollen kuitenkin nykyaikainen ja jopa vähän "concave".
Lopulta päädyin sitten tuohon Oziin. Vanne ei ole varsinaisesti kevyt mutta ei todellakaan mikään lyijyvalssi ja varsin tuoreen näköinen. Värinä ehdottomasti tarjolla olleista tuo kirkas hopea, mutta vannesivuja selattuani jäi kytemään halu kokeilla joskus kuparin väristä vannetta - mattana - jos tuota Holeshottia ei kukaan saa EU alueelle järkevään hintaan.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Tuommoinen siitä sitten tuli Ozeilla ja GY Eagle F1 Assymmetric 3 renkaalla.
Ulkonäköön ja ajettavuuteen olen tyytyväinen , mutta se melu. Osasin vähän odottaa rengasmelun kasvua, mutta että osaakin olla raivostuttava ulina noiden renkaiden mukana. Ihan kuin olisi laakeri kaput eikä tuohon vaikuta paineet (kokeiltu alhaisista 2.2bar yli 3bar kylmäpaineita, mutta tuo resonanssiääni ei vaan häviä.
Pahimmillan tuo (resonanssi)melu on yli 100km/h ja vaikka muun metelin sietäisikin, niin tuo käy korvaan. Ja, kun sen on sinne kerran virittänyt, niin pois sitä ei saa. Pitää käydä myyjäliikkeessä näyttämässä, jos siellä olisi suurempaa viisautta...
Ulkonäköön ja ajettavuuteen olen tyytyväinen , mutta se melu. Osasin vähän odottaa rengasmelun kasvua, mutta että osaakin olla raivostuttava ulina noiden renkaiden mukana. Ihan kuin olisi laakeri kaput eikä tuohon vaikuta paineet (kokeiltu alhaisista 2.2bar yli 3bar kylmäpaineita, mutta tuo resonanssiääni ei vaan häviä.
Pahimmillan tuo (resonanssi)melu on yli 100km/h ja vaikka muun metelin sietäisikin, niin tuo käy korvaan. Ja, kun sen on sinne kerran virittänyt, niin pois sitä ei saa. Pitää käydä myyjäliikkeessä näyttämässä, jos siellä olisi suurempaa viisautta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Kesärenkaiden metelöintiä tutkiessa nostelin kierroksen kesärenkaita edes ja takas auton alle ja samalla nousin renkaat kainalossa puntarille.
18" Oz Leggera HLT + GY Assymmetric 3 225/40/18 painoi 18kg
17" 80R alkuperäisvanne + GY UGrip Ice2 225/50/17 painoi 20,5kg
Toki, renkaissa keskenään voi jo olla 2kg ero, mutta 2,5kg painonsäästö per nurkka on ihan ok kun samalla vannekoko kasvoi tuumalla.
18" Oz Leggera HLT + GY Assymmetric 3 225/40/18 painoi 18kg
17" 80R alkuperäisvanne + GY UGrip Ice2 225/50/17 painoi 20,5kg
Toki, renkaissa keskenään voi jo olla 2kg ero, mutta 2,5kg painonsäästö per nurkka on ihan ok kun samalla vannekoko kasvoi tuumalla.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Re: s205 220d käyttöauton tarina
Onko pakoputki projekti edennyt?