190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Moro

-87 kovilla nostajilla oleva m102 E2.0 moottori. Enemmän tai vähemmän luotettavat 270000km ajettu.
Jakopää yksirivisellä ketjulla.
Nyt on tullut säädettyä venttilin välykset ja muut sivuäänet hiljeni.
Öljynpaineet ovat mobil 1 5W-40 delvaceilla lämpösenä tyhjäkäynnillä noin 1,3 ja kun vähänkin nostaa kierroksia ne nousee 3 baariin. Syy että käytän delvacia on niiden hyvät pesuominaisuudet.
Kuitenkin kun vähänkin kone lämpenee rallatus ääni voimistuu ajossa.
Tyhjäkäynnillä kuulostaa normaalille.
Nokkaketju ei näyttänyt ylärattaan päältä katsottuna huonolta.

Voiko rallatus kuitenkin tulla jakopäästä?
Vai onko siellä jokin laakerivika?
Ääni on ollut autossa jo viimeiset 40.000 km ainakin.
Luulin sen olevan nostajavika, mutta autossa olikin kovat nostajat.

-S-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siinä taitaa olla yksirivinen ketju ja venyneisyys tuo kyllä tuollaista ääntä...tutki myös rattaiden kunto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Ikävä kyllä tuo vaikuttaa kuitenkin jonkinlaiselta laakeri tai männäntappi vialta.
Kuullostelin nyt kone kuumana sitä rautaputki korvassa tökkimällä eripuolille konetta.
Paikallistin äänen voimakkaimillaan nelos sylinterin kannesta tulpan vierestä kuunneltuna.
Jakopäästä se ei mielestäni kuulunut. Siellä oli lähinnä normaalia "hurinaa". En siis sijoita ketjuun viittäkymppiä.
Tuo autoni ostin 500 eurolla. Olen pitänyt maksimi budjettina kunnostaa sitä 500 eurolla per vuosi.
En millään viitsisi nostaa konetta pois laakerointia varten. Tuo ääni on hiljalleen tullut ja saa siellä sitten olla niin kauan kuin joku tulee kyljestä kertomaan että se oli sitten tässä.
Saattahan se olla että vielä 20-40.000 kilometriä mennään. Ei voi tietää.
Täytyy tässä hiljalleen alkaa seurailemaan jo nettiautoa, että mistä seuraavaa kulkuneuvoa.

- Se on vissi että takavetoinen ja automaatti pitäisi olla. :thumbup:
- Ellei jotain oikein luksusta ja tyylikästä löydy erityisen halvalla. :clap:
- Velkaa en ota :thumbdown:
- Autovero on oltava kohtuullinen. maksimi 300 euroa/vuosi :ugeek:
- Budjetti on pieni, en viitsi yli 3.000 sijoittaa ja sillä rahalla on jo oltava tosi hyvä. :o
Saa toki tarjota :)

-S-

ps. Tämän voin antaa vaihdossa tai myydä suoralla rahalla. Uutta on mm:
- Kesärenkaat orkkis peltivanteilla (ei ruostetta) orkkis kokoa.
- Lämppärinkenno
- Laatikon öljyt ja suodatinkin vaihdettu
- Käsijarrun rojut vaijereineen.
- Takatukivarsiviidakko. (tarvike koko sarja)
- Lämmityslaitteen puhallin.
- Paissuntasäiliö
- Virtalukko (mallia veho alkuperäinen)
- YJ rele (malli veho alkuperäinen)
Auton saa ilmaiseksi mukaan kun tarjoaa kohtuullisesti noista muista kilkkeistä.
Kaikki siis toimii, mutta tuo "heikko" sivuääni koneessa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eipä sitä itse moottoria kannata korjata vaan jostain ehjä kone...mullakin olisi kaksi josta voisin luopua...missäpäin asustelet ja muutenkin noita saa ehjiä ihan satasellakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Kiitos vinkistä Atlas.
Asustelen Vantaalla. Voisin ostaa varakoneen vaikka sulta.
Saako tänne jotenkin laitettua yksityisviestinä yhteystietoja?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Matkaa on kyllä paljon ja uskon etä saat koneen ihan lähempääkin...niin niitä olisi kaksi 2.3 konetta ja yksi 2.0 yksirivisellä ketjulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Tutkiskelin netin syövereitä ja siellä sanottiin että tuosta mahtuu aukaista öljypohja autossa paikoillaan.
Tosin pakoputki pitää irroittaa sarjastaan ja konetta nostaa 4 tuumaa.
Saisiko sitä kautta tarkastettua ja vaihdettua kiertokangen laakerit?
Samalla voi nitkuttelemalla koettaa männäntapin välystä kiertokangesta.
Tuolla voisi saada vielä korjattua jos ei päästä sitä nyt pahemmaksi.
Kuullostaako realistiselta?

-S-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sieltä saisit ainoastaan kiertokangenlaakerin vaihdon...voithan kokeilla ja pieni ääni niin akseli ei ole vielä kärsinyt...muutenhan se menisi purettavaksi ja kulut kyllä nousee rajusti jolloin toisen koneen vaihto olisi halvin ja järkevin....kiertokangen yläpää on kyllä harvinaista jos se on helalla..monessa muussa merkissä se voi olla lämpösovitus tappiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Nyt on veivien laakerit avattu. Kyllä ne loppu on. Muuta varsinaista vikaa ei köytynyt. Pari metallilastua öjypohjassa ovat luultavammin jonkin päittäysvälyslaakerin palasia. Kun saan tilattua uudet lakrut ja kasattua ton niin laitan väliaikatietoa siitä että loppuiko rallatus/naputus. Tiedoksi muillekin, niin ainakin 8 venasesta mahtuu juuri ja juuri tuo öljypohja pois jopa irroittamatta pakoputkea, kun vain nostaa koneen niin ylös kuin mahtuu.
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E m102 rallatus. Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Päivitys.

Koneen äänet hiljenivät. Vaan ei kaikki. Jokin perustavanlaatuinen rallatus/naputus jäi. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.
Todennäköistä on että autolla on ajettu ainakin 100k enemmän, kuin mittarissa.
Venttiilikoneisto saattaa rallattaa vielä, koska en ehkä uskaltanut kiristää välyksiä tarpeeksi pienelle. (kokemusta on että pitäisi vain kääntää esim 20 astetta ylimääräistä)
Männän helmat ehkä kalkattaa, tapit ja kaikkien näiden yhteisvaikutus tekee moottorille "kuluneen" käyntiäänen.
Voi olla että tuo toimii vielä 50tkm moitteetta ennen kuin tarvitsee täydellisen moottoriremontin tai vaihtokoneen.

Laitoin auton kuitenkin kiertoon, ja hankin jonkin vähemmän ajetun kulkuneuvon tilalle. Hyvä peli meni heti kaupaksi kohtuu hinnalla.

Kiitos Mersuforumin jäsenille hyvistä korjausvinkeistä. Etenkin Atlakselle, joka jaksoi aina etsiä ratkaisuja ongelmiin. Minua ei ehkä nyt hetkeen täällä näy, koska uusi merkki on divisioonan toisesta solusta.

Moro!
Vastaa Viestiin