Tasonsäädön painevaraajat
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 319
- Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22
Tasonsäädön painevaraajat
Voiko jollakin tavalla tsekata onko painevaraajapallot kunnossa ?
Muistaakseni jos pallojen kaasukalvot on rikki, nestepinta vajuu ( neste täyttää kaasutilat) ja ennenmuuta jousitus muuttuu kivikovaksi?
Ainoa keino todeta rikkinäisyys on painaa auton nurkkaa ja arvella että onko jousitus normaalin tuntuinen vai jäykkä ja periksiantamaton ?
Muistaakseni jos pallojen kaasukalvot on rikki, nestepinta vajuu ( neste täyttää kaasutilat) ja ennenmuuta jousitus muuttuu kivikovaksi?
Ainoa keino todeta rikkinäisyys on painaa auton nurkkaa ja arvella että onko jousitus normaalin tuntuinen vai jäykkä ja periksiantamaton ?
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Ota hydrauliliitos irti painevaraajalta (huom. nestettä valuu ulos painevaraajasta enemmän tai vähemmän) ja työnnä varovasti sopivalla tylpällä tikulla sisään painevaraajaan. Mikäli tikku pysähtyy kalvoon muutaman sentin jälkeen, on se kunnossa, ja mikäli painuu pohjaan asti niin kaasu on karannut ja kalvo on painunut takaseinämään. Tällöin myös irrotettaessa hydraulilinja tulee sieltä pallollisen verran nestettä ulos, joten jotain voi myös päätellä painevaraajasta ulos tulevan nesteen määrästä.
Pidemmin ja hyvin selitettynä täällä https://www.youtube.com/watch?v=YhYDErf ... g&index=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Pidemmin ja hyvin selitettynä täällä https://www.youtube.com/watch?v=YhYDErf ... g&index=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 319
- Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Tuo on tietty varma keino testata.
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Ei sitä oikein muuten saa tsekattua.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Olikos se niin, että jos varaajat (pallot) on sököt niin perä pompottaa?
Tuossa minun E320 S210:ssä perä tekee heiton jälkeen muutaman heijaavan liikkeen.
Tuossa minun E320 S210:ssä perä tekee heiton jälkeen muutaman heijaavan liikkeen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Joo rupee oleen niinkuin jojo jos pallot sököt
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Jos pallot täynnä öljyä niin pomppii kun kiree heteka, ei heijaa yhtään vaan on pomppivan tärisevä
. Eikä siis jousta eli ei voi heijata 


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Omassa 123-korisessa farkussani oli kummastakin pallosta kaasut pois. Tikulla koittamalla kalvo oli aivan pohjassa, uusissa palloissa kalvo oli aivan ulkoreunassa, kalvo taisi jopa näkyä reiästä katsoessa. Ajaessa tuntui, kuin ei olisi iskareita lainkaan. Perä heijasi hyvin löysästi ylös alas. Luulisi perän olevan nimenomaan joustamaton kaasun puuttuessa, minulla oli kuitenkin päinvastoin 

W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Re: Tasonsäädön painevaraajat
...ajaessa huomaat kyllä edellä mainitut asiat 

Re: Tasonsäädön painevaraajat
Syynä heijaamiseen saattaa olla tasonsäätöventtiilin vika, eli venttiili ei pidä vaan päästää sisään/ulosjoustossa syntyvät virtaukset paluukanavaan. Oliko oireena myös perän putoaminen alas jousien varaan päivän tai parin seisonnan jälkeen?Simo97 kirjoitti:Omassa 123-korisessa farkussani oli kummastakin pallosta kaasut pois. Tikulla koittamalla kalvo oli aivan pohjassa, uusissa palloissa kalvo oli aivan ulkoreunassa, kalvo taisi jopa näkyä reiästä katsoessa. Ajaessa tuntui, kuin ei olisi iskareita lainkaan. Perä heijasi hyvin löysästi ylös alas. Luulisi perän olevan nimenomaan joustamaton kaasun puuttuessa, minulla oli kuitenkin päinvastoin
Järkeni mukaan ensiksi palloista hukkuu kaasut ja perä muuttuu kovaksi. Tällöin kaikki tien epätasaisuudet ovat iskuja venttiilille, koska systeemissä ei ole joustotilavuutta. Tätä kestää aikansa, jonka jälkeen venttiili antaa periksi ja autosta tulee mukavan pehmeä. Tämän jälkeen perän korkeus on koko ajan pumpun tuottaman paineen varassa ilman vapaakiertoa. Seuraavaksi luovuttaa pumppu...
(Systeemeissä on eroja. W123:ssa tasonsäätö kantaa kokoajan osan perän kuormasta, tyhjänäkin. W124:ssa jouset kantavat tyhjä painon, tasonsäätö kantaa vasta kuormaa. Näin olen ymmärtänyt.

Re: Tasonsäädön painevaraajat
Efraimin selitys kuulostaa järkevältä. Mercedessourcesta löytyy muuten perusteelliset videot koko tasonsäädön (SLS) vianetsintään ja korjaamiseen.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Perä pysyi oikealla korkeudella koko ajan. Ainoa ongelma oli tolkuttoman löysä jousitus. Toisaalta pakkohan sen kraanan oli päästää öljyä lävitseen, miten muuten perä voisi liikkua ylös alas. Jousipallojen uusinta joka tapauksessa riitti korjaukseksi.Efraim kirjoitti:Syynä heijaamiseen saattaa olla tasonsäätöventtiilin vika, eli venttiili ei pidä vaan päästää sisään/ulosjoustossa syntyvät virtaukset paluukanavaan. Oliko oireena myös perän putoaminen alas jousien varaan päivän tai parin seisonnan jälkeen?Simo97 kirjoitti:Omassa 123-korisessa farkussani oli kummastakin pallosta kaasut pois. Tikulla koittamalla kalvo oli aivan pohjassa, uusissa palloissa kalvo oli aivan ulkoreunassa, kalvo taisi jopa näkyä reiästä katsoessa. Ajaessa tuntui, kuin ei olisi iskareita lainkaan. Perä heijasi hyvin löysästi ylös alas. Luulisi perän olevan nimenomaan joustamaton kaasun puuttuessa, minulla oli kuitenkin päinvastoin
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Oon koittanu haulla ettii vastausta ongelmaan, huonolla menestyksellä. Osaako kukaan kertoo missä mättää..
Eli kun ostin auton (w124 farkku) niin jousipallot oli rikki, ja perä siis todella kova. Pallojen vaihto auttoi siihen että perään palautui jousto. Pallojen vaihdon jälkeen, kun laitoin auton käyntiin, niin perä lähti nousemaan, niinkuin varmaan kuuluukin.
Yritin saada sitä sitte nousee ja laskee venttilin vipua kääntämällä, mutta ei se liikkunut enää mihinkään. Ajattelin että vanttiili olisi rikki, ja jätin sen toistaiseksi sellaisenaan käyttöön.
Nyt sitten vaihdoin tasonsäädön venttiilin, mutta edelleenkään en saa perää tulemaan alas. Eli missä mättää, ja miten lähden ettii vikaa tästä eteenpäin?
Voisko paluupuolen putki olla tukossa, tai jotain muuta vastaavaa..
Eli kun ostin auton (w124 farkku) niin jousipallot oli rikki, ja perä siis todella kova. Pallojen vaihto auttoi siihen että perään palautui jousto. Pallojen vaihdon jälkeen, kun laitoin auton käyntiin, niin perä lähti nousemaan, niinkuin varmaan kuuluukin.
Yritin saada sitä sitte nousee ja laskee venttilin vipua kääntämällä, mutta ei se liikkunut enää mihinkään. Ajattelin että vanttiili olisi rikki, ja jätin sen toistaiseksi sellaisenaan käyttöön.
Nyt sitten vaihdoin tasonsäädön venttiilin, mutta edelleenkään en saa perää tulemaan alas. Eli missä mättää, ja miten lähden ettii vikaa tästä eteenpäin?
Voisko paluupuolen putki olla tukossa, tai jotain muuta vastaavaa..
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Mikä lie se alin korkeus kun jouset ottaa vastaan...sitten aika hitaasti se reagoi vivun liikkeeseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Aika kärsivällisesti odottelin, mut ei tuntunu tapahtuvan mitää.
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Paluun voi tarkistaa säiliöstä auton käydessä. Öljyn pitäisi kaiketi palata sinne sujuvasti paluulinjaa myöten. Itselläni samoja ongelmia, perä nousee mutta ei laske. En ole vielä kokeillut toista venttiiliä. Itselläni on uudet pallot ja iskarit, joten niiden osalta järjestelmä kunnossa.kalevi3 kirjoitti:Oon koittanu haulla ettii vastausta ongelmaan, huonolla menestyksellä. Osaako kukaan kertoo missä mättää..
Eli kun ostin auton (w124 farkku) niin jousipallot oli rikki, ja perä siis todella kova. Pallojen vaihto auttoi siihen että perään palautui jousto. Pallojen vaihdon jälkeen, kun laitoin auton käyntiin, niin perä lähti nousemaan, niinkuin varmaan kuuluukin.
Yritin saada sitä sitte nousee ja laskee venttilin vipua kääntämällä, mutta ei se liikkunut enää mihinkään. Ajattelin että vanttiili olisi rikki, ja jätin sen toistaiseksi sellaisenaan käyttöön.
Nyt sitten vaihdoin tasonsäädön venttiilin, mutta edelleenkään en saa perää tulemaan alas. Eli missä mättää, ja miten lähden ettii vikaa tästä eteenpäin?
Voisko paluupuolen putki olla tukossa, tai jotain muuta vastaavaa..
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Tasonsäädön painevaraajat
Täytyypi tutkailla se paluulinja seuraavaksi.. Ja jos neste kiertää, niin sit vähä kerrassaan yrittää säätää tangosta perää alaspäin ja ajella, niin josko se siitä.