-89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

-89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Terve

Onkos kukaan saanut selville mitä tarkalleen tuo koodi 702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM tarkoittaa. On ollut jo yli 25 vuotta sama w124 300TD T pihassa, jonka datacardista tuo löytyy. Sen verran autosta tiiedän, että joku YK-joukoissa ollut heppu on sen jossain päin maailmaa -90 luvun taitteessa hommannut sinne rauhanturvausmaahan ja tuonut sen sieltä Suomeen. Hämärä muistikuva on, että auton alustasta oli silloin joskus puhetta ettei se ole ihan "vakio". Ja paljon matalampi se mielestäni onkin.

Vaihdoin eilen autoon molemmat takajouset ja nyt näyttää niin kuin olisi perää korotettu. Toki molemilta puolilta oli jousi poikki, mut en silti muista, että takapää olisi koskaan ollut noin korkealla. Samoin etupää on "aina" ollut niin matala, että pohjapanssari on ottanut ja ottaa yhä aika helposti kiinni sopivasta paikasta ajaessa.
Mistä hitosta saan selville mitkä jouset autoon kuuluu? Eilen vaihdetut jouset tilasin KL:stä. Sieltä kerrottiin, että valmistenumerolla katsottuna mersun varaosafilmi tarjoaa autoon vakiojousia. Tilasin kyllä vahvistetut jouset Bilstein B36-226009 (1243241204) ja laitoin alle. En kyllä uskoisi, että vahvistetut jouset nostaisi perää noin. Vai nostaako?

No eilen huomasin samalla remontilla, että toinen takaiskari on poikki ja nyt on siitäkin ongelmaa, että mikä iskari siihen kuuluu... EPC sanoo joistain ettei käy HD jousien kanssa ja toisista, että käy :?: Tasonsäätö on.

Onhan autoon noilla kilometreillä ennenkin jousia vaihdettu, mutta silloin sitä vielä käytettiin marmorilla. Enää ei käytetä :roll:

Osaisikohan palsta auttaa iskari/jousi probleemassa?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Höpöhöpö, dekooderit eivät osaa tunnistaa vanhoja koodeja, eli niissä on päällekäisyyksiä. 702 tuon ajan autossa on todennäköisimmin väri 702 rauchsilber eli savuhopea. Pitääkö paikkansa?

Jousiin ja iskunvaimentimiin lasketaan pistemäärä auton peruspistemäärän ja varusteiden perusteella. Laitas auton sarjanumero tänne niin lasketaan pisteet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Saattaapi pitääkin. Lähinnä shamppanjan värinen tuo auto on, mut jos laittaa hopeaa ja savua, niin voipi tuollainenkin tulla :)
Valmistenumero on WDB1241931F123289. Itse laskin pisteiksi 77 vetokoukon myötä ja päädyin vahvistettuihin. Mutta katsopa sinä vielä.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Jaa joo ja eikös tuo kkodi 483 _______ - 19951002 - COMBINATION CODE: 481+482 tarkoita vahvempia jousia ja iskareita? :idea:
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Eli siis päädyin kyseisiin jousiin pisteillä 72-79 taulukon mukaan (with self levelling device harder spring suspension code 485), vaikka tuota 485:sta ei datacardista löydy, mut ajattelin tuon 483 koodin olevan about sama?? Väärinkö valitsin?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5550
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai niitä tasonsäätöiskareita ole kuin yhdenlaisia? Jos joku on säätänyt tasonsäädöllä perää ylemmäs kun jouset menneet poikki, vai nostaako se itse jokatapauksessa sen perän normikorkeuteen? Iskarit ja kaasupallot vaan lujemmalla silloin.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ja jos nuo laittamani jouset ovat oikeat. Sopiiko niiden kanssa esim. iskunvaimennin SACHS 102812, reference number MERCEDES-BENZ A 124 320 36 13?
EPC:ssä vähän hämärtää tuo A 124 320 12 13 HYDROPN. SPRING LEG (replaced by A 124 320 36 13), joka taas on (replaced by A 124 320 12 13) :?:
Eli on korvattu ja palautettu taas :?:
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

No en tiiä. Yhdessä lukee "USED WITHOUT H.D. SPRINGS" ja toisessa "ONLY USED WITH H.D. SPRINGS". Sitten on lisää ilman mitään "lisänoottia". Sehän tässä sekoittaakin mun päätä (vaikka lauantai onkin :) ) Ja joku ei ole nostanut perää ylemmäs katkenneiden jousien takia, kun tuo kärry on -91 vuodesta ollut perheessä :) eli itse nostaa persettä :wtf:
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jotain ajatuksia: 1243241604 on oikeastaan ainut tämän auton kohdalta löytyvä takajousi joka kääntyy Bilsteiniksi sellaiseen numeroon (B36-226931) että Bilstein maahantuoja suosittelee tasonsäädölliseen (farkkuun). Pisteet jää vähän alle sen mitä autosta laskien saa ja kyseessä ei ole korotetun maavaran jousi, mutta veikkaanpa että Bilstein jousista sillä tulisi aika hyvä. Vetokoukkua en laske koskaan pisteisiin ellei sitä ole tehdasasennettuna.
Farkun jousitus on helpointa pilata liian jäykällä jousella. B36-226009 on sedanin vahvistettu jousi, kääntyypä sitten pisteistä miten hyvänsä, ja varmasti ei ole hyvä :idea:
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Paljon mahdollista. KL:ltä tilasin nuo jouset ja kuten aikasemmin mainitsin, niin valmistenumeron perusteella he niitä tarjosivat. Olen pitänyt KL:ä melko hyvänä (asiantuntevana) liikkeenä ja asiat on siellä hoituneet hyvin. Joskin heidän nettisivuillaan osasta kuin osasta "lisätiedot" linkin takaa ei lisätietoa löydy. Siksi olenkin hoitanut aina tilaukset sähköpostilla ja valmistenumeroa käyttäen. En ole perehtynyt jousiin kovinkaan perusteellisesti, koska luotin em. liikkeeseen. Sen verran kyllä ymmärrän, että sedanin ja farkun jouset eivät varmasti toimi parhaalla mahdollisella tavalla väärään autoon asennettuna.
Mutta kiitos sinulle informaatiosta :thumbup:. Minä jään miettimään asiaa...
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs jos jouset olisikin pidemmät ja jäykemmät farkussa niin laskee tasonsäätö venttiilistä sen oikeaan korkeuteen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

702:han tuolla värikoodina oli. 483 on tosiaan pohjapanssari ja jäykemmät jouset ja iskarit, eli ns. suomialusta, vakiona uutena maahan tuoduissa/Vehon kautta tilatuissa. Autosi on mukavasti varusteltu.

Eteen mie sain 70 p. eli jousi 1243212304. Taakse 76 p. eli jousi 1243241204. Tasonsäätöiskareita on kolmea eri sorttia, normaalille, vahvistetulle ja urheilulliselle jousitukselle. Autoosi kuuluisi iskari 1243201213, kuten mainitsitkin.

Kerran mulle tuli KL:sta tasonsäädölliseen coupeen ihan väärät takajouset. Auto oli takapää pystyssä. Samalla kertaa tuli myös farkkuun jouset, vaihdettiin vielä päikseen (jos olisi tullut merkintä erehdys) eikä sitenkään ollut hyvä. KL maksoi vaihtotyön ja lähetti uudet alkuperäiset jouset. Erittäin hienosti toimittu.

Tarkkana kuitenkin kannattaa olla jousien kanssa. Tarvikejousilla saa äkkiä aivan toisentuntuisen auton alleen, kuin mitä tehdas on sen tarkoittanut olevan. Tässä(kin) tulee ilmi tuon ajan Mersun juju; lähes kaikki yksityiskohdat on tarkkaan mietitty ja kuljetettu insinöörin pöydän kautta - markkinamiehille annettiin tehtäväksi esitteet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ok. Eli tavallaan jouset on tällä hetkellä oikeat sillä puutteella, että Bilstein tosiaan on määritellyt nämä jouset sedaniin eikä farkkuun. Ja tasonsäädöstä ei mainita näissä jousissa. Tarkistin itsekin asian ja näin on. Eipä silti...muistan kyllä vielä sen, kun auto oli lähes uusi alkuperäisellä jäykemmällä alustalla ja kyllä se kulki todella tyylillä ja hienosti. Eli silloin ainakaan jousitusta ei oltu pilattu liian jäykillä jousilla. Päinvastoin sanoisin. Minä kyllä edelleen kallistun jäykempiin jousiin, mutta miten tuohon Bilsteinin määritykseen sedan/farmari/tasonsäätö pitäisi suhtautua? Eipä tuo jousien vaihto/hinta paljoa paina, mutta kun samaan läjään tulee iskarit, niin sitten jo painaa. Kertokaapa vielä mielipiteitänne asiasta.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujousen pisteitä:
124.193 -> 53
412 kattoluukku +3
481 pohjapanssari +1

Yhteensä 57 ja jousi A1243212204 riippumatta siitä onko "harder springs" vai ei.
Mikä meni pieleen, vai menikö ?

Taakse 68
Edit; takajousi siis A1243241704
wiimax.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Alustaosissa on alunperin ollut iso valikoima erilaisia jousia ja kumeja, jotka ovat mahdollistaneet laajan kombinaation. Koska kyseessä on jo vanha mallisarja niin tehdas kuin osatoimittajat ovat supistaneet valikoimaansa, jolloin kaikkia 'hifistely' vaihtoehtoja ei välttämättä ole saatavana.
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Etujousen pisteitä:
124.193 -> 53
412 kattoluukku +3
481 pohjapanssari +1

Yhteensä 57 ja jousi A1243212204 riippumatta siitä onko "harder springs" vai ei.
Mikä meni pieleen, vai menikö ?

Taakse 68
Edit; takajousi siis A1243241704
No etujousiin tulisi lisää:
air condition +7
additional heater +4
headlamp wiper/washer +1
radio -1
automatic transmission, diesel engine +5

näitä etupään kaikkia systeemejä ei datacardista ilmene.

Taakse
124.193 +60
auto, limited slip diff +3
sliding roof +3
double roller blind +2
automatic transmission +1
rear seat bench headrest +1
hitching mechanism +7

eli 70 pokoa tai 77 vetokoukun kanssa. Miten kukin sen huomioi.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ok. Jos hankit jouset noilla pisteillä niin taakse tulee sedanin vahvistetut jouset (kuten on käynytkin) ja eteen "pullojouset" jäykemmästä päästä ---> todennäköisesti auto pilalla (kyseessä vain minun mielipide, en tykkää jäykästä ylikorkeasta alustasta joka lisäksi pilaa ajo-ominaisuudet tiellä)

Minun laskemien pisteiden mukaan taakse kuuluisi farkun HD-jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241704/0" onclick="window.open(this.href);return false;

ja eteen varustellun kuutosdieselin jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43212204/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Esim. vetokoukun+kattoluukun 10 pistettä jo nostavat takajousen pykälää jäykemmäksi eli KL tarjoaa -->
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241204/0" onclick="window.open(this.href);return false;
vahvistettu sedanin takajousi jota ei voi suositella kuin sedaniin ja vain jos sillä vedetään jatkuvasti kärryä tai peräkontissa on huomattavasti painoa.

Sanoisin että joutuu valitsemaan joko pisteiden mukaan lasketun tai hyvän alustan, mutta makuasioitakin nämä toki ovat.
Alkuperäiset jouset saa noin 500-600 euroa / kierros.

Tarvikejousten osalta on usein jouduttu tekemään niin että kokeillaan, ellei ole hyvä vaihdetaan samantien jäykempää tai löysempää, joskus laikataan vähän pois että saadaan auton asento kohdalleen.
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

No piikkasen ihmettelen esim. etujousien pisteissä tuota "automatic transmission, diesel engine +5", kun 124.193 sen jo käsittääkseni kertoo...

Ei tuo auton perä enää tänään ihan niin korkealta näytä, kuin heti jousien vaihdon jälkeen. Eikä se mikään epätavallisen korkea ole, vaikka alkupään viesteistä varmasti sellaisen kuvan sai. Edessä on vielä vanhat jouset ja varmaan ovat nekin madaltuneet ajan myötä. Auton on muorin ja se on sillä pääasiassa ajanut. Takajouset on ollut poikki ties kuinka monta vuotta, mutta "katsastusmies" ei ole huomannut mitään vikaa autossa. Kuten ei viime vuonnakaan, kun jonkun aikaa ennen katsastusta alkoi oikeasta takakulmasta kuulumaan "kolinaa" kuoppaan tai töyssyyn ajaessa->todennäköisesti iskari ollut jo silloin pasurkkana, mutta leima tuli. Eli olin ehtinyt tottumaan perän korkeuteen katkenneilla jousilla.

Minä taas olen tykännyt jäykemmästä alustasta. Mutkaisella tiellä ei pahemmin kallisteltu ja kulki kuin juna (vieläkin kulkee melkein kuin juna :roll: ) paitti nyt kun kallistellaan ja huojutaan, mutta eipä tuo ihme ole, kun on iskari poikki. Makuasioistahan ei kiistellä kuitenkaan :) .

Ja mitään matalaprofiilirenkaita ja isoja vanteita ei autoon tule, vaan 15" vanteilla/renkailla mennään niin kauan kuin kärry talossa on eli todennäköisesti vielä monia vuosia..

Ja niin...ei ole kokemusta 124:sta muusta kuin tästä kyseisestö yksilöstä, niin ei ole mihin verrata alustan suhteen.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Ok. Jos hankit jouset noilla pisteillä niin taakse tulee sedanin vahvistetut jouset (kuten on käynytkin) ja eteen "pullojouset" jäykemmästä päästä ---> todennäköisesti auto pilalla (kyseessä vain minun mielipide, en tykkää jäykästä ylikorkeasta alustasta joka lisäksi pilaa ajo-ominaisuudet tiellä)

Minun laskemien pisteiden mukaan taakse kuuluisi farkun HD-jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241704/0" onclick="window.open(this.href);return false;

ja eteen varustellun kuutosdieselin jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43212204/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Esim. vetokoukun+kattoluukun 10 pistettä jo nostavat takajousen pykälää jäykemmäksi eli KL tarjoaa -->
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241204/0" onclick="window.open(this.href);return false;
vahvistettu sedanin takajousi jota ei voi suositella kuin sedaniin ja vain jos sillä vedetään jatkuvasti kärryä tai peräkontissa on huomattavasti painoa.

Sanoisin että joutuu valitsemaan joko pisteiden mukaan lasketun tai hyvän alustan, mutta makuasioitakin nämä toki ovat.
Alkuperäiset jouset saa noin 500-600 euroa / kierros.

Tarvikejousten osalta on usein jouduttu tekemään niin että kokeillaan, ellei ole hyvä vaihdetaan samantien jäykempää tai löysempää, joskus laikataan vähän pois että saadaan auton asento kohdalleen.
Uskon kyllä, että ehdottamillasi jousilla tulee hyvä. Ihmettelen vaan sitä, että KL ei edes tarjonnut mitään noista vaihtoehdoista. Kahta vaihtoehtoa tarjosivat ja näköjään toinen sedanin vakio tarvikejousi ja toinen tämä nyt alla oleva vahvistettu sedanin tarvike, jonka MB osanumeron näin vasta Bilsteinin paketista. Minä en sinne pistelaskelmia lähettänyt enkä vetokoukusta maininnut. Ja tosiaan auto on aina ollut/näyttänyt matalammalta kuin useimmat vastaavat, enkä siitä yhtään korkeampaa halua..
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sampo kirjoitti: Ja tosiaan auto on aina ollut/näyttänyt matalammalta kuin useimmat vastaavat, enkä siitä yhtään korkeampaa halua..
Hei, oletko tsekannut mitkä jousenkumit siinä on jousten yläpäässä, monta nypylää?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Timo L. kirjoitti:
Sampo kirjoitti: Ja tosiaan auto on aina ollut/näyttänyt matalammalta kuin useimmat vastaavat, enkä siitä yhtään korkeampaa halua..
Hei, oletko tsekannut mitkä jousenkumit siinä on jousten yläpäässä, monta nypylää?
En katsonut tarkemmin...heitin vaan paikalleen. Sen verran kyllä katsoin silmämääräisesti, että matalammasta päästä ovat varmasti.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Sampo kirjoitti: Ei tuo auton perä enää tänään ihan niin korkealta näytä, kuin heti jousien vaihdon jälkeen. Eikä se mikään epätavallisen korkea ole, vaikka alkupään viesteistä varmasti sellaisen kuvan sai. Edessä on vielä vanhat jouset ja varmaan ovat nekin madaltuneet ajan myötä. Auton on muorin ja se on sillä pääasiassa ajanut. Takajouset on ollut poikki ties kuinka monta vuotta, mutta "katsastusmies" ei ole huomannut mitään vikaa autossa. Kuten ei viime vuonnakaan, kun jonkun aikaa ennen katsastusta alkoi oikeasta takakulmasta kuulumaan "kolinaa" kuoppaan tai töyssyyn ajaessa->todennäköisesti iskari ollut jo silloin pasurkkana, mutta leima tuli. Eli olin ehtinyt tottumaan perän korkeuteen katkenneilla jousilla.
Perun kyllä sanani tuosta korkeudesta. Rikkonaisen iskarin puolelta korkeus on suht hyvä, mutta ehjän iskarin puolelta ihan törkeä. Vähintään 10cm lokasuojan reunan ja renkaan välissä tilaa. Ei tule kyllä jäämään nuo jouset autoon ja tuskinpa niitä rälläköin matalammaksikaan. Vastaavan näköisiä olen liikenteessä joskus nähnyt enkä ole kovinkaan nätin näköisinä pitänyt.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sampo kirjoitti:Ihmettelen vaan sitä, että KL ei edes tarjonnut mitään noista vaihtoehdoista.
Jotenkin siellä on pisteet kääntyneet noihin jousiin. Mikä auton rekisterinumero on ? Katsotaan mitä jousien maahantuoja sillä tarjoaa takajousiksi ilman pisteiden laskemista.
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Jotenkin siellä on pisteet kääntyneet noihin jousiin. Mikä auton rekisterinumero on ? Katsotaan mitä jousien maahantuoja sillä tarjoaa takajousiksi ilman pisteiden laskemista.
Rekisterinumero on LFB-226
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bilstein B36-226931 taakse ja B36-225880 eteen, sanoo Kaha. Nämä taas kääntyy KL-Varaosilla 5301 joka on 250D etujousi ja varmasti liian löysä, sekä 19468 joka on farkun "vakiotakajousi"... tällaisia nämä ovat, ei oikeastaan varmuutta mistään muuten kuin kokeilemalla / pitää tietää mikä on hyvä.
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Bilstein B36-226931 taakse ja B36-225880 eteen, sanoo Kaha. Nämä taas kääntyy KL-Varaosilla 5301 joka on 250D etujousi ja varmasti liian löysä, sekä 19468 joka on farkun "vakiotakajousi"... tällaisia nämä ovat, ei oikeastaan varmuutta mistään muuten kuin kokeilemalla / pitää tietää mikä on hyvä.
Näyttäisi tuo B36-226931 taakse ja sama B36-225880 olevan 300TD:n etujousena Bilsteinin sivuillakin. Mutta katsotaan mitä KL vastaa asiaan huomenna. Saatanpa päätyä alkuperäisiin (ei tarvike) jousiin mikä varmaan olisi järkevintä, kun takaraivossa on ollut palauttaa auto pikkuhiljaa entiseen loistoonsa. Sattuu vaan olemaan niin monta kärryä "remontissa" tällä hetkellä ettei kerralla viitsi ihan hirveästi euroja upottaa...
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ei kuulunut KL:ltä mitään vielä tänään. Saksasta saisi orkkisjouset 505€/kierros eli etu- ja taka. Täytyy nyt miettiä mennäänkö pienemmällä budjetilla tässä vaiheessa vaiko ei. Orkkis iskarit kyllä maksaa niin rutosti ettei taida tulla sellaisia hankittua. Sachs 102812 on ollut harkinnassa.
Mitä mieltä kokeneemmaat on iskareista?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2312
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...mielestäni jouset on sellainen ostos että silloin kannattaa kääntyä marmoritiskin puoleen :wink:
...tulee kerralla oikeat jouset sekä tieto minkä numeron kumit :)
...yksityiskäytössä kun hyvin harva joutuu niitä uudelleen enään vaihtamaan :arrow: pitkän ajan sijoitus
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

cuuno kirjoitti:...mielestäni jouset on sellainen ostos että silloin kannattaa kääntyä marmoritiskin puoleen :wink:
...tulee kerralla oikeat jouset sekä tieto minkä numeron kumit :)
...yksityiskäytössä kun hyvin harva joutuu niitä uudelleen enään vaihtamaan :arrow: pitkän ajan sijoitus
Samaan olen alkanut kallistumaan mielessäni. Nykyiset auton yli 700000km on sen verran paljon, että orkkis jousia sillä tuskin enää tulee loppuun ajettua. Eikä muutenkaan tule enää olemaan ns. ykkösauto vaan korkeintaan säästeltävä kakkos/kesäauto. Muoria en ainakaan talviaikaan kovin pitkälle reissulle sillä päästäisikään...paitsi perusteellisen huollon ja muutamien korjausten jälkeen voisin lähettää ajamaan vaikka Kiinaan. Ja kärryäkään tuskin paljoa enää vedetään. Tämä kääntää lisää ajatuksia nimimerkin dealer ehdottamiin jousiin. Kiitos dealer!.
Aihiona kärry on vielä hyvä pelastettavaksi, kun ei ole vielä puhkiruostunut ja erikoismainintana yli 700000km ja kuskin penkki ei ole puhki mistään. Muori on pitänyt huolta kärrystä :D

Orkkis iskarit kyllä taitaa jäädä hyllylle ja alle mennä ehkä nuo Sachsit ainakin taakse...
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

KL:ltä tuli vastaus. Eivät osaa myydä autoon muita jousia kuin -11 04 tai -12 04 loppuiset, koska EPC ei muuta tarjoa. Hyvittävät kyllä jouset jos haluan ne palauttaa.
Osaatteko sanoa löytyykö ja mistä kohtaa jousta osanumero jos niissä sellainen on? Vanhoista jousista paljastui massan alta myös väritäpit. Yhdessä kierteessä on keltainen, keltainen, valkoinen ja seuraavassa kierteessä sininen täppi. Sininen ilmeisesti tarkoittaa, että kyseessä on "pitempi" jousi, mutta tarkoittaako nuo kolme muuta täppiä jotain?
Ja onko kokemuksia/mielipiteitä noista Sachsin 102812 iskareista? Ovatko kelvolliset verraten esim. alkuperäisiin? Tai löytyykö "suosituksia" johonkin tiettyyn iskariin?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Vastaa Viestiin