W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Vaihdettiin uusi termostaatti tuohon 280 CLK:hon, kun edellinen oli jäänyt jumiin. Termostaatti on mallia 100 astetta ja nyt jostain syystä jäähdyttäjän flekti lähtee pyörimään jo 90 asteessa ja huutaa täysillä kierroksilla ennen kuin termostaatti saavuttaa tuon 100 asteen lämpötilan. Olen kokeillut tuon flektin toimintaa myös ilmastointi pois kytkettynä, mutta käynnistyy silti jo 90 asteessa. Mistä mahtaa johtua ja onko jotain tehtävissä asialle?
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Eikö kellään käsitystä mistä tällainen ongelma voisi johtua? Itse epäilen näin alkuun viallista ilmastoinnin paineanturia, mutta lähettääkö tuo anturi tieto, jos ilmastointi on pois kytkettynä? Täytyy varmaan etsiä käsiin joku lähikorjaamo jolla olisi Star käytössä...
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Paljon oli vanhan termarin asteluku...toi 100astetta kuullostaa isolta...ehkä 95 on yleisempi.?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Missäs asteessa sen flektin pitää lähteä pyörimään normaalisti? Varmaan lähtee just siinä missä ECU käskee.
Ohjelmointi? Vai onko sillä tietokoneesta riippumaton lämpökatkaisin, joka lyö sen päälle 90C ja stoppaa kun jäähtyy tarpeeksi?
Ohjelmointi? Vai onko sillä tietokoneesta riippumaton lämpökatkaisin, joka lyö sen päälle 90C ja stoppaa kun jäähtyy tarpeeksi?
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Niin anturihan se antää käskyn että lämpöraja rikkoontuu mutta termarin oltava jo tällöin täysin auki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Oliko tässä anturi termarissa ? Jos on niin varmaan väärä / viallinen osa.
wiimax.fi
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Tuohon bensa versioon ei löytynyt muuta kuin tuo 100 asteinen termari. Termostaatti on sellaista mallia mihin tulee johto kiinni, elikkä sisällä on ilmeisesti anturi lämpötilaa varten. Auton lämpömittarin mukaan tuo flekti tosiaan lähtee käyntiin noin 90 asteessa hiljalleen ja nostaa kierroksia niin, että ennen tuota 100 astetta huutaa täysillä kierroksilla. Kysyin yhdeltä mesen korjaajaltakin jo asiaa ja sanoi, että normaalisti mesessä tuo flekti lähtee käyntiin 90 asteen kieppeillä, mutta eihän se voi tässä mallissa kaiken järjen mukaan lähteä vielä tuolla lämpötilalle, jos termostaatit on 100 asteisia. Alla vielä linkki noihin termareihin mitä tähän mottiin saatavilla.
https://www.autonvaraosat24.fi/mercedes ... rmostaatti" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autonvaraosat24.fi/mercedes ... rmostaatti" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Tuolla listalla on noita moottorista se ja se alkaen ym. Katoitko osuuko oem numerot oikeiksi alkuperäisen kanssa.
Jos sen pitäisikin olla tälläinen:

Jos sen pitäisikin olla tälläinen:

Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Eipä noista sitätätäfi-sivustoista varmaa tietoa saa mikä olisi oikea osa.
wiimax.fi
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Kyllä se 100 asteisia malleja näyttäisi KL varaosien sivuillakin tarjoilevan tähän malliin.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... at-4-parts" onclick="window.open(this.href);return false;
En sitten tiedä tietääkö joku jonkin paikan mistä saisi jotain muuta versiota...
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... at-4-parts" onclick="window.open(this.href);return false;
En sitten tiedä tietääkö joku jonkin paikan mistä saisi jotain muuta versiota...
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
Luin tuossa englannin kielisen artikkelin tästä mersun uudemmasta e termostaatista, joka käsittääkseni tuli juurikin tähän M272 mallin moottoriin joka tuossa CLK:ssa on. Elikkä tuolla termostaatin sisällä on elektroninen vastus jota auton ME ohjaa ajotilanteen mukaan. Tuon termostaatin pitäisi siis pystyä toimimaan lämpötila-alueella 85-100 astetta. Olisiko siis mahdollista että tuo tarvike termostaatti ei toimikkaan kunnolla niin kuin pitäisi ja siitä syystä flekti lähtee pyörimään varatoimena jo 90 asteessa? Mikäli ymmärtin oikein tuosta artikkelista niin tuon lämpötilan ei pitäisi normaalisti nousta koskaan tuonne 100 asteeseen asti, jos tuo lämpövastus tuolla termostaatin sisällä toimii ja ME ohjaus tälle termarille on kunnossa. Kertokaa viisaammat jotain jos tiedätte enemmän asiasta. Alla linkki tuohon artikkeliin jota lueskelin...
https://www.mbwholesaleparts.com/downlo ... mostat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mbwholesaleparts.com/downlo ... mostat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W209 jäähdyttäjän flektin toiminta
En tiedä asiasta mitään, mutta päättelin että on erilaisia termareita, kun tuolla autonvaraosat sivustolla luki jossain termarissa mistä moottorinumerosta lähtien se sopii.
Kannattaa katsoa aina EPC:stä osanumero ja sen perusteella etsiä mahdollista korvaavaa tuotetta noista autonvaraosat ym verkkokaupoista.
Kl-varaosista saa kyllä oikean osan kysymällä, koska tarkistavat sopivuuden.
Alustanumerolla tai rekisterinumerolla voisi joku tarkistaa oikean osanumeron autoosi.
E: tietty on mahdollista että sulla on ihan oikeakin osa, mutta se on rikki tai sille on luvattu väärä korvaava oem-numero.
Kannattaa katsoa aina EPC:stä osanumero ja sen perusteella etsiä mahdollista korvaavaa tuotetta noista autonvaraosat ym verkkokaupoista.
Kl-varaosista saa kyllä oikean osan kysymällä, koska tarkistavat sopivuuden.
Alustanumerolla tai rekisterinumerolla voisi joku tarkistaa oikean osanumeron autoosi.
E: tietty on mahdollista että sulla on ihan oikeakin osa, mutta se on rikki tai sille on luvattu väärä korvaava oem-numero.