CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AriNieminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 22.04.2017 16:29

CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja AriNieminen »

Autona siis 2000 vuoden CL-500 johon vaihdettiin jarruletkujen uusimisen yhteydessä myös jarrunesteet.
Kun ajoin auton huoltamosta jarrua painaessa tuntui ikäänkuin abs olisi lähtenyt päälle ja samantien ohjaustehostus heikkeni eli ratti on jäykempi. Myös kaikki vikailmoitukset rupesi palamaan abs valoja myöten. Avasin konepellin ja huomasin että jarru/ohjaustehostinsäiliö oli auki eli korkki siis ei ollut paikallaaan. Öljyä oli valunut ulos huomattavasti.... Laitoin korkin takaisin ja annoin auton hieman lämmetä ja katsoin tikusta öljymäärän. Sitä oli tikun alkupäässä hieman. Vika valot syttyvät edelleenkin. Eli öljyä pitäisi toki lisätä mutta mitä öljyä ja onkohan tässä voinut käydä jotain pumpulle? Ja pitääkö jotain muuta ottaa huomioon? Onko järjestelmään päässyt ilmaa koska ajoin autolla noin 20-30km tuo korkki auki? Liikkeen piikkiin tietysti menee mahdolliset vauriot mutta haluaisin tietää voinko vaan kotikonstein lisätä öljyä ja ehkä vikavalot ja vika poistuu. Tosiaan nyt ohjaustehostin toimii paikallaan mutta heti kun lähtee liikkeelle tekee abs tuon "värinän" ja sen jälkeen se loppuu ja ohjaus jäykkenee ja vikavalot syttyy.

Kitos!
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Jarrunesteen säiliö on eri, kuin ohjaustehostimen. Ohjaustehostimen on siinä ABC-säiliön vieressä (samassa).

Ohjaustehostimen jäykkyys tulee noista ABS-vikavaloista. Valon syttyessä parametriohjaus kytkeytyy pois pelistä ja siitä jäykkyys.

No ite vikaan (ABS-valoon) en osaa veikata syytä, tuo öljyttäajaminen tietty voi tehä tuhojaan (riippuu nyt mitä nestettä oli valunut). ABS-anturi joltain renkaalta saattaa aiheuttaa tuollaisen vian, mutta tässä tapauksessa voi johtua muualtakin.
AriNieminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 22.04.2017 16:29

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja AriNieminen »

noroljan kirjoitti:Jarrunesteen säiliö on eri, kuin ohjaustehostimen. Ohjaustehostimen on siinä ABC-säiliön vieressä (samassa).

Ohjaustehostimen jäykkyys tulee noista ABS-vikavaloista. Valon syttyessä parametriohjaus kytkeytyy pois pelistä ja siitä jäykkyys.

No ite vikaan (ABS-valoon) en osaa veikata syytä, tuo öljyttäajaminen tietty voi tehä tuhojaan (riippuu nyt mitä nestettä oli valunut). ABS-anturi joltain renkaalta saattaa aiheuttaa tuollaisen vian, mutta tässä tapauksessa voi johtua muualtakin.
Joo huomasinkin että jarrulle oli oma säiliö ja se näytti olevan ok mutta juurikin tuon tehostimen säiliön korkki oli jäänyt huoltamolla auki. Sama vika jatkuu edelleenkin ja öljyä on mutta vähän. Oliko niin että sinne pitää veholta käydä hakemassa litkut?

Ja kiitos jälleen!
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Sitä samaa litkua sinne ohjaustehostimeen, kun ABC:henkin, eli Veholla jos sen ovat laittaneet, niin pentosiiniä siellä on. (en tiedä mistä saa) joku liikehän oli mainittu siinä ABC-ketjussa vehon lisäksi...

Ei kyllä vaikuta ABS-valoon (ja mittaristossa lienee ESP ja BAS-herjat näytöllä?) tuo ohjaustehostimen nesteenteen vajaus, joten ABS-anturia veikkaan (nopeusanturia joltain renkaalta), lukevat siellä liikkeessä vikakoodit sitten starilla, niin ei tartte arpoa :)
AriNieminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 22.04.2017 16:29

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja AriNieminen »

noroljan kirjoitti:Sitä samaa litkua sinne ohjaustehostimeen, kun ABC:henkin, eli Veholla jos sen ovat laittaneet, niin pentosiiniä siellä on. (en tiedä mistä saa) joku liikehän oli mainittu siinä ABC-ketjussa vehon lisäksi...

Ei kyllä vaikuta ABS-valoon (ja mittaristossa lienee ESP ja BAS-herjat näytöllä?) tuo ohjaustehostimen nesteenteen vajaus, joten ABS-anturia veikkaan (nopeusanturia joltain renkaalta), lukevat siellä liikkeessä vikakoodit sitten starilla, niin ei tartte arpoa :)
Ok! Joo abc on viimeiksi huollettu sen liikkeen kautta joten siellä voi olla mitä vaan mutta auto menee tämän kuun lopulla veholle abc järjestelmän fiksiin takaisin kutsun takia joten sillon ainakin saan oikeet litkut sinne. Täytyy mainita että lisäävät samalla tuonne ohjaustehostimeen litkut ja lukevat vikakoodit. Olisikohan etulaakerien vaihdon yhteydessä tms mennyt joku anturi koska tämä tuli viime huollon jälkeen. Ohjaus oli kyllä jäykkä aikasemminkin mutta silloin ei tullut muita vikailmoituksia kuin abc:n. Ja tosiaan ESP ja BAS tulee myös silloin.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja noroljan »

AriNieminen kirjoitti:Olisikohan etulaakerien vaihdon yhteydessä tms mennyt joku anturi koska tämä tuli viime huollon jälkeen.
Tässä se syy melko satavarmasti on. Anturin etäisyys kehästä muuttunut tai muuta vastaavaa. Laittavat varmaan kuntoon kun ovat asian huollossa tyrineet :wink:

kerro sitten mikä oli tuo takaisin kutsu. Omaan ABC-alustaiseen ässään oli joskus 10 vuotta sitten taakse vaihdettu putkia takaisinkutsussa, mutta eikait tästä samasta enää ole kyse...
AriNieminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 22.04.2017 16:29

Re: CL-500(w215) ohjaus/jarrutehostin ongelma

Viesti Kirjoittaja AriNieminen »

noroljan kirjoitti:
AriNieminen kirjoitti:Olisikohan etulaakerien vaihdon yhteydessä tms mennyt joku anturi koska tämä tuli viime huollon jälkeen.
Tässä se syy melko satavarmasti on. Anturin etäisyys kehästä muuttunut tai muuta vastaavaa. Laittavat varmaan kuntoon kun ovat asian huollossa tyrineet :wink:

kerro sitten mikä oli tuo takaisin kutsu. Omaan ABC-alustaiseen ässään oli joskus 10 vuotta sitten taakse vaihdettu putkia takaisinkutsussa, mutta eikait tästä samasta enää ole kyse...
Ok! Toivotaan tulee tuolla kuntoon :) Kiitos taas!

Sanoivat kyllä puhelimessa että jotain putkia ja öljyt tilaavat kun sovittiin huoltoaikaa. Tämä auto on tosiaan suht mystinen tapaus. Ulkomailta tuotu joten liekkö sitten sen takia jäänyt tuo vika korjaamatta aikoinaan. Vähän kuulostaisi samalta hommalta nimittäin.
Vastaa Viestiin