Kiitoksia vain kaikille mukavasta palautteesta! Lämmittää harrastelijan sydäntä
Seuraavaksi voisimmekin käydä hieman Hannun autoa läpi, eli vuoden 2008 S211 220cdi
Autohan on ainakin minun mielestäni hieman poikkeuksellinen neloskoneiseksi, varusteita kun on saksalainen aikoinaan ruksinut yllättävänkin hyvin:
110 FUEL AMOUNT FOR COLLECTION BY CUSTOMER
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
229L GERMANY
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
255B No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
309 CUP HOLDER
332B INSTRUMENT CLUSTER LANGUAGE - GERMAN
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *1 646.8__ 20050318 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *2 211____ 20030709 PARTICLE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
580 AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
619 CORNERING ILLUMINATION
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
732 WOOD VERSION,BIRD'S EYE MAPLE BLACK/ANTHRACITE
775U BRIGHT SILVER METALLIC CLEAR COAT PAINT
809 AEJ 06/1/M/X
809 *1 722.6__ 19960119 AEJ 06/1/M/X
809 *2 211____ 20050503 AEJ 08/1
810 SOUND SYSTEM
820A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE
827A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - RED
872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
890 AUTOMATIC REAR-END DOOR
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
F211 SERIES PRODUCTION 211
FS COMBI - VEHICLE
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M010 EVO/VEHICLE UPGRADE ENGINES
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
P39 SPECIAL MODEL "BUSINESS"
R01 SUMMER TIRES
R11 LA 17" 5 DOUBLE SPOKE DESIGN
U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL
U24 AMG FLOOR MATS EXCLUSIVE
U24 *1 646.8__ 20061117 AMG FLOOR MATS EXCLUSIVE
U24 *2 211____ 20061116 EGR - RADIATOR UPRATED
U66 SPECIAL MODEL FLOOR MATS
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V06 SPEED- + LOADINDEX 95W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
Elettiin huhtikuuta 2016 kun Hannu soitteli minulle että "nyt on komia mersu myynnissä, mutta se on nelipyttyinen ja airmatic alustalla"
Yritin kyllä kovasti vakuutella ja suositella v6 konetta huolimatta sen mahdollisita tyyppiviosta, mutta kovasti siinä taidettiin itselle valehdella että nelipyttysen voi laittaa w210 320cdi:n jälkeen.Lopulta ihmismieli osoittautui heikoksi ja auto ostettiin. Tämäkin auto muistaakseni oli jostain Tampereen suunnalta, on se kumma kun tuntuu että kaikki mersut on haettava sieltä.
Autohan oli jo ostaessa ollut todella hyvällä pidolla ja kilometrit ei kliseisesti näkynyt muussa kuin mittaristossa
Kuten muidenkin kaverien autoja, tätäkin alettiin jalostamaan lähinnä vanteilla sekä madalluksella.
Valot saivat pientä päivitystä kun ILS valoja hemmoteltiin Osramin CBI polttimoilla ja lisäpitkiin laitettiin hyväksi havaitut 55w xenonit.
Kiinasta tilattiin kerralla hiukan isompi satsi erilaisia led valoja jotka löysivät tiensä oviin helpottamaan pimeällä autosta nousemista
Hannulla sattui lojumaan tallissa hiukan harvinaisemmat 19" monoblockit joita testailtiin alle, mutta tultiin siihen tulokseen että ehkä hiukan liian vanha vannemalli 211:seen. Monoblockit lähtivätkin väyrysen mukana joten jotain oli kehitettävä tilalle.
Pidemmän ajan olin jo Hannulle puhunut Cls:n vanteista ja hänhän semmoiset löysikin tori.fi:stä kohtuu hintaan.
Vanteet olikin saapuessaan hieman rujommassa kunnossa mitä ilmoitus antoi ymmärtää.
Vanteet oikaistiin,hiottiin ja maalattin:
Jossain välissä talvea vaihdettiin myös laatikkoon öljyt ja tehtiin perus huoltoja. Talvi vanteiden virkaa hoitivat 18" w210 avarireplicat joiden päälle heitettiin Hakka8 nastat:
Airmaticin pelko osoittautui turhaksi viimeistään talven jälkeen, eihän nämä niin paskoja ole kuin netissä huudellaan!
Airmatic järjestelmään vaihdeltiin suodattimet ja talvi meni ilman ongelmia. Ainoat isommat ongelmat auton kanssa on taidettu käydä oman pään sisällä... Onko tämä 220cdi sittenkään se oikea vaihtoehto, kulutuskaan kun ei ollut niin pieni mitä odotettiin
Kesä 2016 ajeltiinkin sitten cls:n vanteilla ja autolle ei tehty sen kummempia, lähinnä ahkeraa pesua ja vahausta
Kuten jo viestin alussa hieman mainitsin tästä nelospyttyisyydestä, on tämä asia alkanut hieman harmittamaan entistä kutoskoneen äänen ja vääntöön tottunutta. Mutta jospa siihenkin olisi tulevaisuudessa tulossa muutos, ehkä tuikutuksen myötä tai vaihtamalla w212 350cdi

Huolimatta moottorista (tai sen puutteesta) on Hannun auto minun mielestä todella onnistunut kokonaisuus joita harvoin ainakaan täällä pohjoisessa tulee tiellä vastaan
