Ruostesuojauksen tekeminen itse - erilaiset työtavat
Itselle on automaalikaupassa neuvottu, että happomaali hiekkapuhalletulle pohjalle. Sen jälkeen ruiskuttaa ns. hiontaväri joka tekee sen kosteus-sulun ja sen päälle sitten pintamaali. Sanoivat, että pintamaali on aina hieman huokoinen ja sen vuoksi tarvitsee hiontaväri kerroksen väliin. Eli kolme kerrosta.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kyllähän pintamaalissa on ruosteenesto-ominaisuus ja aika hyväkin vielä.
Tee seuraavanlainen koe: Leikkaa kaksi palaa autonkorjauksessa käytettävää ns. mustaa peliä, puhdista molemmat hyvin säilytysrasvasta ja maalaa niistä toinen auton pintamaalilla kahteen kertaan. Jätä toinen peliti paljaaksi. Säilytä noita pellinpaloja jossakin kosteassa, joitakin viikkoja. Huomaat kyllä eron.
Ruostesuojauksesta vielä.
Tuossa joku mainitsi, ettei hänen "Sakantuonti "autossaan ei ole minkäänlaista ruostesuojausta alustassa. Elikkä siellä on vain puhdas pelti.
No, ei tosissaan.
Olen korjannut auton pohjapeltejä, koteloita ym. rakenteita yli 20. vuotta ja törmännyt monenlaisiin
massauksiin. Niissä on tosiaan ollut jos jonkinlaista tököttiä.
Pahin näyttäisi olevan jo ruostuneen pellin massaus, se vain pahentaa asiaa. En suosittele mitään öljyjen ja vaseliinien kättöä auton ruostesuojauksessa. Ei vastaavaa hyötyä, on vain hankalampi korjata.
Alustamassaus kannattaa tehdä jos sitä ei ole ollekaan suoritettu esim. tehtaalla.
Hyväkuntoista massausta ei tarvitse uudelleen tehdä, eikä siitä ole mitään hyötyäkään.
Kuluneet ja hikansyömät kohdat kannattaa korjata, niin kuin tuolla aijemmin jo mainittiin.
Mutta tuo kotelosuoja-aine on tärkein. Sen voi vetää vanhan massankin päälle.
"Masaa ja massaa pohjaan ettei ruostu"
Tosiasiahan on että ruostuminen tapahtuukin pääosin sisäpuolelta.
Lattiamatot, äänieristeet ym. lattian toppaukset tulisi pitää kuivana.
Jokin vettä hylkivä vaha olisi hyväksi sisäpuolella.
Kaikki kotelorakenteet, apurungot ja pellistä valmistetut tukivarret ym. kotelosuojalla ja perusteelisesti.
Myöskin konepellin ja takaluukun kotelot.
Ovista purkaisin verhoukset irti, kiakki lika ja roskat pois ja kuivaus, vasta sen jälkeen saadaan ne kunnolla suojattua.
Alusta tulisi pestä säännöllisesti.
Tee seuraavanlainen koe: Leikkaa kaksi palaa autonkorjauksessa käytettävää ns. mustaa peliä, puhdista molemmat hyvin säilytysrasvasta ja maalaa niistä toinen auton pintamaalilla kahteen kertaan. Jätä toinen peliti paljaaksi. Säilytä noita pellinpaloja jossakin kosteassa, joitakin viikkoja. Huomaat kyllä eron.
Ruostesuojauksesta vielä.
Tuossa joku mainitsi, ettei hänen "Sakantuonti "autossaan ei ole minkäänlaista ruostesuojausta alustassa. Elikkä siellä on vain puhdas pelti.
No, ei tosissaan.
Olen korjannut auton pohjapeltejä, koteloita ym. rakenteita yli 20. vuotta ja törmännyt monenlaisiin
massauksiin. Niissä on tosiaan ollut jos jonkinlaista tököttiä.
Pahin näyttäisi olevan jo ruostuneen pellin massaus, se vain pahentaa asiaa. En suosittele mitään öljyjen ja vaseliinien kättöä auton ruostesuojauksessa. Ei vastaavaa hyötyä, on vain hankalampi korjata.
Alustamassaus kannattaa tehdä jos sitä ei ole ollekaan suoritettu esim. tehtaalla.
Hyväkuntoista massausta ei tarvitse uudelleen tehdä, eikä siitä ole mitään hyötyäkään.
Kuluneet ja hikansyömät kohdat kannattaa korjata, niin kuin tuolla aijemmin jo mainittiin.
Mutta tuo kotelosuoja-aine on tärkein. Sen voi vetää vanhan massankin päälle.
"Masaa ja massaa pohjaan ettei ruostu"
Tosiasiahan on että ruostuminen tapahtuukin pääosin sisäpuolelta.
Lattiamatot, äänieristeet ym. lattian toppaukset tulisi pitää kuivana.
Jokin vettä hylkivä vaha olisi hyväksi sisäpuolella.
Kaikki kotelorakenteet, apurungot ja pellistä valmistetut tukivarret ym. kotelosuojalla ja perusteelisesti.
Myöskin konepellin ja takaluukun kotelot.
Ovista purkaisin verhoukset irti, kiakki lika ja roskat pois ja kuivaus, vasta sen jälkeen saadaan ne kunnolla suojattua.
Alusta tulisi pestä säännöllisesti.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Käyttö rönttään, hitsiä
sen minkä kiinni saapi (ylimääräiset langat voi katkoa sivareilla. Sit vaan paukkupullosta spraytä tai pensselillä maalia päälle. Katsastus mieskin kehui, et on helppo nähdä missä on ehjää peltiä 
http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... a071127176
Kuka nyt ihan oikeesti näitä tonnin koslia viitti hieroa.

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... a071127176
Kuka nyt ihan oikeesti näitä tonnin koslia viitti hieroa.
Jube kirjoitti:Lueskelin topicin ja mietin Dinitrol ruostesuojausta työkseni tehneenä, että luuleeko porukka jotta alustamassa joka siis ruiskutetaan viimeisenä kotelonsuoja/varsinaisen ruosteenesto aineen päälle imee vettä ja täten ruostuttaa alustaa?
Jos näin niin se on kyllä harhaluuloa![]()
Ruosteenesto käsittely tehdään oikeaoppisesti seuraavassa järjestyksessä:
-Alustan ja koteloiden huolellinen pesu ja huolellisempi kuivatus
-Koteloiden suojaus kotelon suoja-aineella (Alustan kotelot, ovet, takakontin "posket" ym.)
-Alustan suojaus ruosteen esto aineella
-Kuivatus pölykuivaksi
-Alustan, helmojen ym. fyysiselle rasitukselle joutuvien kohteiden suojaus kivenisku/alusta massalla
-Kunnollinen kuivatus
-Luovutus asiakkaalle ja ohjeistus jatkohoitoa varten
-Iso lasku
Tosiaankin iso lasku! Tänä aamuna vein viikon meillä olleen C220 -96:n paikalliseen Dinitrol ruostesuojaamoon. Tulee eteen ja ja taakse muovilokarit, hinta huikeat 1200e! Sijaisauto ilmainen.
Halvin tarjous oli naapurikaupungissa 700e lokareilla, mutta parhaiten puhui ympäri tämä kallein


dinitrol
Dinitrol ruostesuojauksesta löytyi tämmöinen video: http://www.youtube.com/watch?v=tTbrpvAFd0U
Re: dinitrol
Hyvältä näyttäähannu1987 kirjoitti:Dinitrol ruostesuojauksesta löytyi tämmöinen video: http://www.youtube.com/watch?v=tTbrpvAFd0U

Kattokaapa kohdasta 3:30; siellä näyttäis olevan pakoputken yläpuoliset lämpösuojat tukevasti korissa kiinni, mutta suojien ja korin väliset raot ku täyttää massalla, ni eiköhä se ruostesuojaus aja asiansa

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Nyt on oma w210 purettuna odottamassa suojausta tallissa(kuivunut 4 päivää painepesun jälkeen). Katsoin dinitrolin videolta, että lopuksi pesee ulkopelleistä ruostesuojaaineet pois , ja ei suojaa niitä suojauksen ajaksi. Muistelisin että kun viimeksi C-mallia suojasin niin oli kyllä sen verta tiukassa ne muutama pikku roiske, että piti rasvanpoistoaineella putsailla kunnolla että lähti ja pipelinellä ei toivookaan että lähtisi. Mitä ainetta tähän loppupesuun käytetään ?
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Re:
Pistänyt merkille muutaman väyrysen kanssa, että ne joissa ei ole massaa ruikittu ovat parhaassav kunnossa. Tuli hommattua väyrynen, jossa ei ruostetta käytännössä ole, mikä on saavutus, koska auto on 21v. vanha. Se mikä pistin tuossa merkille sisälokarit irroittaessa ja Dinitrol ML:t roiskittua pyöräkoteloihin, että ruosteen lisäksi poissa olollaan loistaa alustamassa, jota ei ole ruikittu mihinkään. Siksi kunnossa?napa kirjoitti:eikös ennen sanottu, että "nyt on hyvin ruosteet suojattu" (eli piilotettu sinne massan alle), kun kävi massauksessa...
Re: Re:
Behemoth kirjoitti:Pistänyt merkille muutaman väyrysen kanssa, että ne joissa ei ole massaa ruikittu ovat parhaassav kunnossa. Tuli hommattua väyrynen, jossa ei ruostetta käytännössä ole, mikä on saavutus, koska auto on 21v. vanha. Se mikä pistin tuossa merkille sisälokarit irroittaessa ja Dinitrol ML:t roiskittua pyöräkoteloihin, että ruosteen lisäksi poissa olollaan loistaa alustamassa, jota ei ole ruikittu mihinkään. Siksi kunnossa?napa kirjoitti:eikös ennen sanottu, että "nyt on hyvin ruosteet suojattu" (eli piilotettu sinne massan alle), kun kävi massauksessa...
Missäs se sun väyrynen on liikkunut viimeiset 21v? Kaverille ostettiin Japanista 20v väykkä eikä ruostetta. Mutta ei siellä tiesuolaa ole keski eikä -eteläjapanissa nähtykään ja ensimmäiset hiekkatiet tuokin näki Suomessa.
Kovasti on erinäköistä ruosteenestokäsittelynäkemystä tässäkin topikissa...
Jollekkin "ruostesuojaus" on että reikä hitsataan tai liimataan sikafleksillä kurkkupurkin kylestä pala ja tervaa päälle - katsastusmiehen takia.
Joku toinen haluaa auton kestävän suomen teille levitettävää metallinsyövytyskemikaalia ja teiltä lenteleviä kiviä (joita ei sivistysvaltioissa lentele).
Koska homma on vaivanloinen niin en sitä haluaisi tehdä uudestaan. Kerran katselin samassa tallissa ollutta 124 josta omistaja hinkkasi neekerintukalla koko pohjan porakoneella... Huh huh. Pellille veti ja jotain tököttiä veti päälle. Todennäköisesti vain edesauttoi ruostumista kun ei maalannut peltiä.
Oma näkemys on että pinta puhtaaksi ja ehjään alkuperäiseen maaliin ei kosketa. Jos maali kulunut pois tai ruostetta se korjataan alkuperäisen maalauksen tasolle. Sitten jotain teollisesti valmistettua tarkoitukseen valmistettua laadukasta ainetta niskaan. Siis samat aineet kuin tehdas ja ammattisuojaamo käyttää.
Tässäpä on jo ensimmäisestä viestistä mennyt 7 vuotta niin mitenkäs on sen 7 v sujunut ruosteiden osalta?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Ruostesuojauksen tekeminen itse - erilaiset työtavat
Saksassa 7 ensimmäistä vuotta ja viimeiset 14 eri puolilla Lappia. Eli nämä "Lapissa ei suolata" ei ole mitään satua vaan edelleenkin totta, kuten aikoinaan. Niin ja eihän tällä ole ajettu edes 400tkm vielä. Hiekkatietä on taatusti nähnyt, kun helman etuosasta tuli noin 5 kiloa hiekkaa yms paskaa sisälokarin irroituksen yhteydessä.
Oma suojaus pitää sisällä:
-fosforihappo helmamuovin alla olevaan ruostehilseeseen (joka hiottu ensin pois)
-2K epoksi
-kitti jos tarvii tasoitella
-Dinitrol ML
Massaa en sotke tähän autoon, jos ei helmapeltiä lasketa. ML peittää myös kaiken alustan osan ja apurungot yms.
Oma suojaus pitää sisällä:
-fosforihappo helmamuovin alla olevaan ruostehilseeseen (joka hiottu ensin pois)
-2K epoksi
-kitti jos tarvii tasoitella
-Dinitrol ML
Massaa en sotke tähän autoon, jos ei helmapeltiä lasketa. ML peittää myös kaiken alustan osan ja apurungot yms.
Re: Ruostesuojauksen tekeminen itse - erilaiset työtavat
Semmonen käsitys on vanhojen romujen kanssa painiessa tullut, että laittaisin virheettömään auton pohjaan ML:n ja pohjamuovin.
Pohjamuovien yläpuolelta en ole vielä nähnyt pellin ruostuvan. Ne kohdat, joissa muovi hinkkas pohjaan (kiinnityskohdat) kannattaa käydä läpi ja laittaa vaikka sinkitty prikka massalla auton pohjaan kiinni, niin poistuu tuokin hinkkauskohta.
Tuuletus näyttää oleva tärkeä juttu.
Ruoste alkaa siitä, mihin alustamuovi loppuu.
Pohjamuovien yläpuolelta en ole vielä nähnyt pellin ruostuvan. Ne kohdat, joissa muovi hinkkas pohjaan (kiinnityskohdat) kannattaa käydä läpi ja laittaa vaikka sinkitty prikka massalla auton pohjaan kiinni, niin poistuu tuokin hinkkauskohta.
Tuuletus näyttää oleva tärkeä juttu.
Ruoste alkaa siitä, mihin alustamuovi loppuu.
Re: Ruostesuojauksen tekeminen itse - erilaiset työtavat
Tai sitten sieltä mihin on kertynyt kura muovin ja korin väliin ja se on sielä muutaman vuoden. Eli puhtaus on se tärkein juttu. Näkyy ainakin nämä w212 korimallin suomeen uutena tuodut eemelit suojatun jollain kotelosuojalla pohjasta, se on ihan riittävä suojaus kun irrottaa pohjahuovat ja sisälokarit joskus ja pesee kurat pois. Paremminkin sen suojauksen tosin olis voinut tehdä. Liekkö sitten koteloissa sama aine, ainakin näkyy kun koteloista on joistain paikoista valunut sitä vahaa. Saksasta tuoduissa tuota ei ole, joten itse teettäisin samanlaisen käsittelyn. En mitään kauttaaltaan sotkemista vaan vastaavan mitä maahantuoja, huolellisemmin vain.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ruostesuojauksen tekeminen itse - erilaiset työtavat
Tämä käsitys on minullakin ja näin myös juuri menossa tämän Väyrysen kanssa. Kaikki muovit on pois ja ML:t menee runsaalla kädellä muovien alle ja muovit paikoilleen ja menoksi. Jää uskomaton määrä paskaa etusisälokarin takapäähän helman alkuun. Nämä kannattaa kerran kesässä käyttää pois, putsata ja ML:t.RAM kirjoitti:Semmonen käsitys on vanhojen romujen kanssa painiessa tullut, että laittaisin virheettömään auton pohjaan ML:n ja pohjamuovin.
Pohjamuovien yläpuolelta en ole vielä nähnyt pellin ruostuvan. Ne kohdat, joissa muovi hinkkas pohjaan (kiinnityskohdat) kannattaa käydä läpi ja laittaa vaikka sinkitty prikka massalla auton pohjaan kiinni, niin poistuu tuokin hinkkauskohta.
Tuuletus näyttää oleva tärkeä juttu.
Ruoste alkaa siitä, mihin alustamuovi loppuu.