S400 w220 outo värinä/tärinä
S400 w220 outo värinä/tärinä
Välillä 60-70 etenkin tuntuisi olevan jonkinlaista täristystä autossa. Moottorijarrutuksessa ja vedätyksessä tuntuu selvemmin. Alle 60 vauhdissa ei mitään oireita ja samoin kun vauhti yli 75. Tai ei ainakaan häiritse silloin eli vaimenee jotakuinkin huomaamattomiin.
Mistä on kysymys? Aika tuore ilmiö. En ole aiemmin huomannut tälläistä.
Hyviä arvauksia otetaan vastaan.
Mistä on kysymys? Aika tuore ilmiö. En ole aiemmin huomannut tälläistä.
Hyviä arvauksia otetaan vastaan.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Kuulostaa niin entisessä mesessäni olleelta kaasuläppäkotelon vialta. Hintaa about 1000,- ja työt päälle. Käsittääkseni vika ei "leviä" muualle, vaan on kiusallinen. Omallani ajelin vielä 70 t km, vian ilmaannuttua, ja nettiautossa näytti ko. mese juuri vaihtaneen kotia.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Voiko olla? Tuntui vain, että se ilmeni myös vapaalla rullatessa ja pienemmillä vaihteilla eli ei riippunut kierroksista. Tai siltä oli tuntuvinaan. Alkoi ikään kuin nokkaketjun vaihdon jälkeen. Olisi siinä tapahtunut jotain? Paljon joutuu siinä purkamaan, varmaan sen kotelonkin?
Oliko ko. vialla muita vaikutuksia esim käyntiin tai kulkuun? Muillakin nopeus/kierroslukualueilla?
Täytyy tunnustella lisää. Harmillinen ilmiö.
Oliko ko. vialla muita vaikutuksia esim käyntiin tai kulkuun? Muillakin nopeus/kierroslukualueilla?
Täytyy tunnustella lisää. Harmillinen ilmiö.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Tämänhetkinen tilanne:
Kyse on jonkinlaisesta värinästä tai täristyksestä, ei nyt (vielä?) hirveän pahasta mutta selvästi havaittavasta.
Tulee nopeusalueella vähän alle 60 -75. Sen alapuolella ei huomaa mitään. Yläpuolella ehkä aivan pientä värinää, joka voi tulla renkaistakin. Yhdessä vanteessa kun on aivan pientä heittoa.
Ilmiöön ei vaikuta se, mikä on vaihde päällä silloin tai mitkä ovat moottorin kierrokset. Jokseenkin samalla tavalla käyttäytyy minusta.
Tulee hyvin esiin moottorijarrutuksessa, kun kaasua ei paineta. Vähän kuin ajaisi takaikkuna raollaan, mutta paljon lievempi.
Ei selvää ylimääräistä ääntä (jurinaa, ulinaa jne) tai ei ainakaan voi sanoa.
Normaalissa kiihdytyksessä yli tämän oirealueen ei huomaa mitään. Samoin kun on selvästi vetoa päällä. Oirealueella kaasua nostaessa ja painaessa vuoron perään huomaa tämän ilmiön hyvin.
Vapaalla rullatessa ei myöskään oireile mitenkään.
Eli mitä tämä nyt sitten on?
Kyse on jonkinlaisesta värinästä tai täristyksestä, ei nyt (vielä?) hirveän pahasta mutta selvästi havaittavasta.
Tulee nopeusalueella vähän alle 60 -75. Sen alapuolella ei huomaa mitään. Yläpuolella ehkä aivan pientä värinää, joka voi tulla renkaistakin. Yhdessä vanteessa kun on aivan pientä heittoa.
Ilmiöön ei vaikuta se, mikä on vaihde päällä silloin tai mitkä ovat moottorin kierrokset. Jokseenkin samalla tavalla käyttäytyy minusta.
Tulee hyvin esiin moottorijarrutuksessa, kun kaasua ei paineta. Vähän kuin ajaisi takaikkuna raollaan, mutta paljon lievempi.
Ei selvää ylimääräistä ääntä (jurinaa, ulinaa jne) tai ei ainakaan voi sanoa.
Normaalissa kiihdytyksessä yli tämän oirealueen ei huomaa mitään. Samoin kun on selvästi vetoa päällä. Oirealueella kaasua nostaessa ja painaessa vuoron perään huomaa tämän ilmiön hyvin.
Vapaalla rullatessa ei myöskään oireile mitenkään.
Eli mitä tämä nyt sitten on?
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Kardaanin rättinivel näytti jotenkin epäilyttävältä. Ikään kuin olisi ainakin pari pulteista "löysällä". Muttereiden alla olevat prikat pääsevät kletaamaan pari milliä ainakin pultin suuntaisesti eivätkä ole kumissa kiinni ollenkaan kuten ne muut. Laipanpuoliskot eivät näytä olevan muutenkaan kohtisuorassa keskenään.. Ei näytä symmetriseltä.
Kuinkakohan paljon tuo mahtaa vaikuttaa? Kannattaisiko yrittää kiristää vai vaihtaa samalla koko nivel?
Jostain täytyy aloittaa..
Kuinkakohan paljon tuo mahtaa vaikuttaa? Kannattaisiko yrittää kiristää vai vaihtaa samalla koko nivel?
Jostain täytyy aloittaa..
-
- Mersumies
- Viestit: 2663
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Välittömästi kiristys koska siellä ei kuulu olla minkäänlaista välystä. Kiristysmomenttikin on muistaakseni ihan riittävä, W210 -mallissa taisi olla luokkaa 50Nm -60Nm.esapk kirjoitti:Kardaanin rättinivel näytti jotenkin epäilyttävältä. Ikään kuin olisi ainakin pari pulteista "löysällä". Muttereiden alla olevat prikat pääsevät kletaamaan pari milliä ainakin pultin suuntaisesti eivätkä ole kumissa kiinni ollenkaan kuten ne muut. Laipanpuoliskot eivät näytä olevan muutenkaan kohtisuorassa keskenään.. Ei näytä symmetriseltä.
Kuinkakohan paljon tuo mahtaa vaikuttaa? Kannattaisiko yrittää kiristää vai vaihtaa samalla koko nivel?
Jostain täytyy aloittaa..
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Niinpä mutta kuinka onnistuu? Pelkästään mutteria kääntämällä ei ainakaan. Onko siinä laipassa kierteet eli ensin löysätään mutteria, sitten kierretään pulttia kiinnipäin, kunnes välys poistuu ja lopuksi (lukitus)mutteri taas tiukalle?
Täytyy huomenna nostaa auto taas ylös ja yrittää tehdä jotain.
Täytyy huomenna nostaa auto taas ylös ja yrittää tehdä jotain.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Terveesapk kirjoitti:Niinpä mutta kuinka onnistuu? Pelkästään mutteria kääntämällä ei ainakaan. Onko siinä laipassa kierteet eli ensin löysätään mutteria, sitten kierretään pulttia kiinnipäin, kunnes välys poistuu ja lopuksi (lukitus)mutteri taas tiukalle?
Täytyy huomenna nostaa auto taas ylös ja yrittää tehdä jotain.
Mikä tälle oli lopputulos? Ostin itse juuri 2004 vm:n S 320:n ja siinä on myös täristystä 60-70 km/h vauhdissa mutta vielä pelkästään moottori jarrutuksessa ja aivan pintakaasulla ajaessa, auton
ollessa kylmä. Auton alle en ole vielä päässyt ja huoltoaika on vasta 2:n viikon päästä. Ei tuo tärinä ainakaan hyvää tee.. epäilen että rätti / tukilaakerointi menee ainakin uusiksi. Kokemusta näistä Mersuista ei ole aikaisempaa niin paha mennä sanomaan. Auto on muuten aivan loistokuntoinen
W220 320 -04
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Löytykö tärinän aiheuttaja? Mulla alkaa tuon W220 kanssa tärinä nyt jo n. 80 km/h alaspäin siihen 60 Km/h asti. Pintakaasulla ja moottorijarrulla ainoastaan.
W220 320 -04
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Itsellä oli juuri samat oireet ja syy oli kardaanin taaemmassa rättinivelessä ja etenkin tukilaakerissa, jonka kumireunus oli revennyt. Kuva löytyy aiemmista viesteistä. Molemmat kun vaihtoi niin jo loppui tärinät. Alle vaan katsomaan, miltä ne paikat näyttävät.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Repost
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S400 w220 outo värinä/tärinä
Kappas vaan niin on revennyt. Eilen pääsin nosturille katsomaan ja muualla ei näkynyt eikä tuntunut välyksiä kuin tukilaakerin kohdalta ylös/alas suunnassa eli tukilaakeri ilmeisesti aiheuttaa värinän.
W220 320 -04