Mittariston kelloa ei käyttäjä pysty erikseen mitenkään säätämään, vaan analogikellon pitäisi seurata Navin/järjestelmän kellonaikaa. Mutta vaikka kelloasetusta miten muuttelin (30 min askelin eteen- tai taaksepäin, eri aikavyöhykkeille, kesäaikaan, talviaikaan, maa-asetustakin vaihtelin), niin joka kerta analogikello toteutti muutoksen mutta rullasi lopuksi 4 h 50 min liian pitkälle

Päätin siis ottaa mittaristosta virrat pois. Täältä löytyi sulakekartta:
http://www.mercedesmedic.com/e-class-w2 ... 2010-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
...joten irrotin konepellin alla kuskin puoleisessa nurkassa olevasta sulakeboksista sulakkeen numero 28.
Mittaristo meni pimeäksi, sitten sulake takaisin. Mittaristo heräsi, ja kello alkoi käydä takaperin (!) ja pysähtyi asentoon 12:00.
Tämän jälkeen auton Navi/järjestelmä yllättäen synkkasi kellonaikansa analogikelloon (!?!) ja sen seurauksena sekä analogikello että Navi/systeemi näyttivät aikaa 12:02... 12:03 jne, eikä odottelusta huolimatta systeemiin tullut uutta GPS-aikaa, vaikka navigaattori selvästi tiesi missä sijainnissa ollaan ja satelliittistatuskin oli ok.
Niinpä resetoin Navi/systeeminäytön asetukset (olikohan System -> Reset -> Are you sure -> Yes), minkä jälkeen navi haki uuden satelliittiajan ja analogikello synkkautui hienosti mukaan. Bluetooth-puhelimet yms joutui sitten resetoinnin takia opettamaan uudelleen.
Nyt auton kaikki kellot ovat samassa (oikeassa!) ajassa, eikä tarvittu XENTRY/DAS/STAR/JNE/TMS -hienosäätöä

Kello-ongelman olisi mahdollisesti saanut kuntoon myös akun irrotuksella, mutta mielestäni tämä pelkän mittariston virtakatko oli turvallisempi ja ainakin paljon helpompi ja näppärämpi toteuttaa. Toivottavasti kokemuksistani on jollekulle foorumilaiselle iloa vastaavassa tilanteessa!
