
Päästöhuijaus
Päästöhuijaus
Elämme mielenkiintoisia aikoja. -Nyt kun Mersukin kärysi päästöhuijauksesta niin Daimler hädissään lupasi korjata ilmaiseksi miljoonien myymiensä eurooppalaisten autojen moottorit vastaamaan luvattuja päästöjä. Mitenkähän ko. prosessi mahtaa edetä? Ottaako VEHO maahantuojana yhteyttä asiakkaisiinsa ja mistä autoilija voi tietää koskeeko asia hänen autoaan? Toisinsanoen, mitkä mallit ja vuosimallit kyseessä. -Sitäpaitsi, kannattaako hommaan edes lähteä mukaan jos toimenpide oleellisesti huonontaa auton käytöstä? -Tämmöisiä juttuja tuli pieneen pöljään päähän mieleen. 

Re: huijaus
Asiasta mitään tiedä mutta voisi olettaa ettei daimleri tehnyt huijausta siksi että auto olisi jotenkin huonomman oloinen loppukäyttäjien mielestä?
Ts. tavoite oli saada autosta kilpailukykyinen markinoitten muihin automerkkeihin nähden? Siihen oletukseen perustuen voi oikeasti olla syytä epäillä että maahantuojan modaus huonontaa auton ominaisuuksia? Tämäntyyppisiä mielipiteitä on ollut ilmoilla myös volkkarimiesten suista modauksen jälkeen.
Ts. tavoite oli saada autosta kilpailukykyinen markinoitten muihin automerkkeihin nähden? Siihen oletukseen perustuen voi oikeasti olla syytä epäillä että maahantuojan modaus huonontaa auton ominaisuuksia? Tämäntyyppisiä mielipiteitä on ollut ilmoilla myös volkkarimiesten suista modauksen jälkeen.
Re: huijaus
No tässävaiheessa tietysti spekulointia vielä, mutta tuskin noita korjauksia voidaan järkevään hintaan tehdä huonontamatta joiltakin osin moottorin ominaisuuksia. Itsellä oletuksena on ettei noi pienet typpipäästöjen ylitykset suomen olosuhteissa ole niin vakava juttu ja itse ottaisinkin alkup, ohjelman talteen ennen päivitystä, jotta sen voi tarvittaessa palauttaa autoon.
Re: huijaus
Jutussa mainittiin, että ensi viikolla olemme viisaampia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: huijaus
Joitakin aspekteja, mitä on itsellä tullut mieleen. Mitä eilen äkkiseltään luin, niin VAGin tapauksessahan takaisinkutsu oli ilmeisesti siinä mielessä pakollinen, että jos trafin rekistereihin ei tullut päivityksen suorittamisesta merkintää, niin ainakin teoriassa se johtaa katsastuksessa hylsyyn ja lopulta ajoneuvon käyttökelvottomuuteen lain silmissä. Onko takaisinkutsut aina näin "fataaleja" vai ovatko jotkin sen verran vähäpätöisempiä, ettei ne trafia tässä määrin kiinnosta?
Ja toisaalta minkälainen homma tuo nykyisen ohjelman varmuuskopiointi on suorittaa. Todnäk haluan päivityksen jälkeen viriohjelman takaisin, mutta riittääkö omat STAR taidot, niin se onkin toinen kysymys. Tai onko pelkkä varmuuskopiointi ja takaisin laitto yhtään kevyempi prosessi kuin alkuperäisen viriohjelman parametrisointi, eli tekisikö viriohjelman suorittaja kyseisen operaation esim puoleen hintaan? Prosessinahan se vaatii kylläkin kaksi käyntiä pajalla ja välissä maahantuojan päivityksessä vierailun. Näitä pitänee alkaa selvittämään tarpeen mukaan.
Ja toisaalta minkälainen homma tuo nykyisen ohjelman varmuuskopiointi on suorittaa. Todnäk haluan päivityksen jälkeen viriohjelman takaisin, mutta riittääkö omat STAR taidot, niin se onkin toinen kysymys. Tai onko pelkkä varmuuskopiointi ja takaisin laitto yhtään kevyempi prosessi kuin alkuperäisen viriohjelman parametrisointi, eli tekisikö viriohjelman suorittaja kyseisen operaation esim puoleen hintaan? Prosessinahan se vaatii kylläkin kaksi käyntiä pajalla ja välissä maahantuojan päivityksessä vierailun. Näitä pitänee alkaa selvittämään tarpeen mukaan.
S204 C250CDI -11
Re: huijaus
Tämänhän tiesi joo silloin kun VAG jäi kiinni huijauksesta. Miksiköhän yksikään automerkki ei hyödyntänyt sitä mainonnassaan tai muuten vaan ilkkunut?
E350CDI&A180CDI
- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: huijaus
Yleisesti tiedossa ollut kaiken aikaa ettei minkään automerkin viralliset,optimioloissa saavutetut päästölukemat pidä käytännön elämässä paikkaansa...ei lähellekään.Tuotahan autolehtien omissa testeissä tullut jatkuvasti ilmi.
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Re: huijaus
Ei kai tuohon havaintoon autolehtiä tarvita jos vertaat todellisia kulutuslukemia mutta tässähän on kyse ihan eri huijauksesta. Auto voi rehellisesti täyttää päästömääräykset ja silti käytännön ajossa tupruttaa paljon enemmän kuin tyyppitestissä.Etwas Anders kirjoitti:Yleisesti tiedossa ollut kaiken aikaa ettei minkään automerkin viralliset,optimioloissa saavutetut päästölukemat pidä käytännön elämässä paikkaansa...ei lähellekään.Tuotahan autolehtien omissa testeissä tullut jatkuvasti ilmi.
Mersulla kai vedottiin "poikkeuslupaan" ohittaa päästönormit jos moottorin rikkoutuminen on uhattuna. Varmaan laaja skaala tulkintoja tuosta pykälästä.
Re: huijaus
Erittäin hyvin sanottu! "-jos moottorin rikkoutuminen on uhattuna".DBFI kirjoitti:Ei kai tuohon havaintoon autolehtiä tarvita jos vertaat todellisia kulutuslukemia mutta tässähän on kyse ihan eri huijauksesta. Auto voi rehellisesti täyttää päästömääräykset ja silti käytännön ajossa tupruttaa paljon enemmän kuin tyyppitestissä.Etwas Anders kirjoitti:Yleisesti tiedossa ollut kaiken aikaa ettei minkään automerkin viralliset,optimioloissa saavutetut päästölukemat pidä käytännön elämässä paikkaansa...ei lähellekään.Tuotahan autolehtien omissa testeissä tullut jatkuvasti ilmi.
Mersulla kai vedottiin "poikkeuslupaan" ohittaa päästönormit jos moottorin rikkoutuminen on uhattuna. Varmaan laaja skaala tulkintoja tuosta pykälästä.

- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: huijaus
Sinänsä hauskaa "isossa kuvassa" aateltuna,että nykyään kannetaan niin huolta "typpipäästöistä"..."pienhiukkaspäästöistä" jne. Jotka siis aiheuttavat ennen aikaisia kuolemia...ja samaan aikaan ihmiset elävät pitempään ja pitempään...ja maapallon väliluku senkun kasvaa.Yritetään pitää ihmiset mahdollisimman pitkään hengissä ja sitten kohta ihmetellään sormi suussa kun 10 miljardia asukkia kuormittaa Tellusta.



Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Re: huijaus
Mutta juuri sen takia suurvallat kehittelee viruksia synkissä laboratorioissaan. Heti kun kehitetään tarpeeksi tappava ja helposti leviävä virus rokotteineen, ruetaan maapallon väkilukua laskemaan.Etwas Anders kirjoitti:Sinänsä hauskaa "isossa kuvassa" aateltuna,että nykyään kannetaan niin huolta "typpipäästöistä"..."pienhiukkaspäästöistä" jne. Jotka siis aiheuttavat ennen aikaisia kuolemia...ja samaan aikaan ihmiset elävät pitempään ja pitempään...ja maapallon väliluku senkun kasvaa.Yritetään pitää ihmiset mahdollisimman pitkään hengissä ja sitten kohta ihmetellään sormi suussa kun 10 miljardia asukkia kuormittaa Tellusta.![]()
E350CDI&A180CDI
Re: huijaus
Aika synkäksi ja kauas aiheesta alkaa tämä filosofointi karata nyt, joten palatakseni asian äärelle, pitää ilmeisimmin odottaa vaan yhteydenottoa viralliselta taholta ja antaa pajan tehdä aikanaan työnsä. Sittenhän sitä voisi vaikka suunnitella Tuikulla käyntiä, varsinkin jos perstuntuma kertoo, että ajokäytös on huonontunut "korjauksen" takia. Ootellaan.
Re: Päästöhuijaus
Vähän päivitystä omalta osalta asiaan. Paikallisen merkkiliikkeen puolituttu automyyjä kertoi viikonloppuna, ettei Trafi suinkaan teekkään määräystä muutostoimeen vaan maahantuoja tekeekin kutsun ko. toimenpiteeseen ja huom. kutsua ei suinkaan ole pakko noudattaa. -Elikkä mitä tästä nyt oikein pitäisi ajatella? Ensimmäinen tieto itsellänikin oli, että nimenomaan tuo homma tehdään Trafin käskyllä ja jos siihen ei reagoi niin auto ei läpäisisi katsastusta. Nyt sitten kuitenkin Daimler kutsuisi huijausmoottoriset muutoshommaan, mutta auton haltija itse päättäisi tehdäänkö se. -Myyjä tosin vakuutti ettei muutos vaikuta auton käytökseen mitenkään. - Hoo Moilasena olo jatkuu?? 

-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Päästöhuijaus
No mistä se myyjä sen vaikutuksen tietääeemelinen kirjoitti:Vähän päivitystä omalta osalta asiaan. Paikallisen merkkiliikkeen puolituttu automyyjä kertoi viikonloppuna, ettei Trafi suinkaan teekkään määräystä muutostoimeen vaan maahantuoja tekeekin kutsun ko. toimenpiteeseen ja huom. kutsua ei suinkaan ole pakko noudattaa. -Elikkä mitä tästä nyt oikein pitäisi ajatella? Ensimmäinen tieto itsellänikin oli, että nimenomaan tuo homma tehdään Trafin käskyllä ja jos siihen ei reagoi niin auto ei läpäisisi katsastusta. Nyt sitten kuitenkin Daimler kutsuisi huijausmoottoriset muutoshommaan, mutta auton haltija itse päättäisi tehdäänkö se. -Myyjä tosin vakuutti ettei muutos vaikuta auton käytökseen mitenkään. - Hoo Moilasena olo jatkuu??

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Päästöhuijaus
Miksi tuo "huijjaus" on sitten ylipäätään tehty, jos ei vaikuta mihinkään? Päivitykset tullee maksamaan MB:llekin varmaan aika tukon Eurojaeemelinen kirjoitti: -Myyjä tosin vakuutti ettei muutos vaikuta auton käytökseen mitenkään.

Käytössä nyt: MERCEDES E220 2017 ja HONDA Civic Tourer 1,8 2014
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Re: Päästöhuijaus
Sitäpä minä en voi tietää, enkä sitäkään mihin kyseisen myyjän ns. tieto perustuu. Saattaa pitkässä kuusessa olla lopullinen totuus aiheesta.PeteA kirjoitti:Miksi tuo "huijjaus" on sitten ylipäätään tehty, jos ei vaikuta mihinkään? Päivitykset tullee maksamaan MB:llekin varmaan aika tukon Eurojaeemelinen kirjoitti: -Myyjä tosin vakuutti ettei muutos vaikuta auton käytökseen mitenkään.
Re: Päästöhuijaus
No kun tuo "huijaus" on vain eemelisen päässä. Kyseessä on siis toimenpide joka sovittu Saksan hallituksen ja autonvalmistajien välillä, jolla autonvalmistajat yrittävät estää vanhojen dieselautojen käyttökiellon tietyissä Saksan kaupungeissa. Kyseessä siis ei ole huijaus vaan autojen optimointi täyttämään kulloisetkin päästömääräykset. Tällöin tosin todelliset päästöt voivat olla yli 100 kertaiset. Myös esim. SCRn käytössä on aikaisemmin yhteistyössä sovittu rajoituksia esim. että ureaa ei suihkuteta alle 10 asteen lämpötiloissa. Ainakin Saksassa käsittääkseni päivitys tehdään seuraavan huollon yhteydessä. Loppukäyttäjälle tod.näk. ainoa ero on pienoinen kulutuksen kasvu tietyissä tilanteissa (varmaankaan kuitenkaan ei perus co2 syklissä, jotta vältetään veroseuraamukset). Tämä koska NOx päästöjä on ylivoimaisesti helpoin laskea suihkuttamalla lisää dieseliä ja estämällä äärimmäisen laihoilla seoksilla ajaminen.PeteA kirjoitti:Miksi tuo "huijjaus" on sitten ylipäätään tehty, jos ei vaikuta mihinkään? Päivitykset tullee maksamaan MB:llekin varmaan aika tukon Eurojaeemelinen kirjoitti: -Myyjä tosin vakuutti ettei muutos vaikuta auton käytökseen mitenkään.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: Päästöhuijaus
Omaankin w213 oli jo kesäkuussa tehty urea ruiskutukseen liittyvä päivitys. Noin 15000km näyttää riittävän tuo suurempi olikohan 25l urea säiliö.
W213 220d +W242 electric drive
Re: Päästöhuijaus
Minäkin hankin tällaisen E220 dieselin toukokuun lopulla. Autolla oli ajettu vajaa 10000km:ä. Kesäkuulla tehtiin ad päivitys ja siitä sitten murheita onkin ollut. En päässyt kotiin, kun vikavalot syttyi ja takaisin huoltoon. Olivat laittaneet tiivisteen huonosti, mikä aiheutti syyn. Heinäkuussa ajaessani Tampereelle syttyi taas vikavalo. AD blue häiriö, muutama satakilometriä ja sitten stop, matkanteko loppuu. Ajoin Veholle ja siellä vikadiagnoosi, AD blue säiliö sekä pumppu rikki. Toimitusaika n kuukausi. Nyt menin pikaisesti käymään postissa ja parkkianturihälyttimet alkoi huutamaan autossa. Ajoin taas huoltoon, ottivat akunkengän irti ja huuto loppui. Seuraavana päivänä ilmoittivat, että on ilmennyt muillakin tätä samaa vikaa. Nyt odotellaan päivitystä. Mittariin mnulla on toukokuusta kertynyt n 7000 km:ä. Sijaisautoja on ollut kolme kappaletta ja niihin olen ajanut n4000km:ä. Pelottaa tällainen auto, miten elää takuuajan jälkeen. Sitikka on paska auto, tästä kirjoitellaan, mutta minulla niitä oli kaksi, eikä mitään ongelmaa niissä ollut. Kyllä tämä muuten menisi, mutta niiden sijaisautojen kanssa tehtävät paperit, sekä omavastuu harmittaa. Aina kun palautat, niin auto syynätään suurennuslasin kanssa, onko tullut naarmua ym ym ja jos tankki ei ole täynnä, niin seuraa 30 €:n maksu joka pidätetään vakuusmaksusta jonka vakuudeksi perivät.
Re: Päästöhuijaus
W 213 tankillinen riittää huoltovälin. Kuluttaa litran tuhatta kilsaa kohti .Autoni oli vuosihuollossa ja tarkistettiin adblue tankki ja adblue pumppu ja päivitykset jälleen kerran. Omaan nuo oli jo molemmat vaihdettu. Tankki vuoti johtosarjoihin. Nyt lopultakin kusiruiskutus toimii tässä. W213 typpipäästöt oli adac testiajoissa kaikkein pienimmät myös tienpäällä alittaen kaikki määräykset.
Re: Päästöhuijaus
Minä kun luulin, että olen saanut ns maanantaikappaleen, mutta samaa ongelmaa on ollut muillakin. Nämä parkkitutkien anturien yht äkkinen ulina on ollut joissakin ongelma, mutta niihinkin on tulossa päivitys. Toivotaan että alkaisi tulemaan murheettomia kilometrejä.monsteri kirjoitti:W 213 tankillinen riittää huoltovälin. Kuluttaa litran tuhatta kilsaa kohti .Autoni oli vuosihuollossa ja tarkistettiin adblue tankki ja adblue pumppu ja päivitykset jälleen kerran. Omaan nuo oli jo molemmat vaihdettu. Tankki vuoti johtosarjoihin. Nyt lopultakin kusiruiskutus toimii tässä. W213 typpipäästöt oli adac testiajoissa kaikkein pienimmät myös tienpäällä alittaen kaikki määräykset.
Re: Päästöhuijaus
Meillä on tuommosella kolmepyttyisellä kolmosautolla pöristelty puolessa vuodessa jo toista kymppiä. Vähän isommin kulkupuolta ja vähemmin rengasmelua, niin tuohan olisi ihan reemiumiaPaaver kirjoitti: Sitikka on paska auto, tästä kirjoitellaan, mutta minulla niitä oli kaksi, eikä mitään ongelmaa niissä ollut.
