Sharedoc kirjoitti:Pystyykö akselin vaihtamaan vaihdelaatikon päästä vai joutuuko pudottamaan laatikon pois ja aukaisemaan sen?
Ei käsittääkseni.
Taisi olla monivammapotilas minulla. Hain auton eilen merkkiliikkeen korjaamosta ja he oli vaihtaneet vaihteiston ulostulolaipan ja stefan. Moottorin kannakekumit sekä vaihteiston takakannatin olivat hyvässä kunnossa. Uudet keskitystapit tuli ja niitä oli verrattu vanhoihin, vanhat oli yhtä tarkat eli niissäkään ei vikaa. Koeajolla autossa ei havaittu ravistusta. Työ tehtiin takuuseen, osat teki kolmisensataa.
Läksin autolla ohitustielle ja edelleen oli pientä tärinää koko ajan, ja nyt se tuntui jopa ohjauspyörässä. Isoin hakkaaminen oli tiessään, moottorijarrutus ei muuttanut mitään enää. Ajoin auton toiselle korjaamoille jossa rengaskoneet ja sovittiin että tänään tasapainottavat, ja tarkastavat että renkaissa ei ole mitään vikaa. Mutta, seisottuaan 10 min autoon tuli taas se käyntihäiriö ja autohan jäi tuonne korjaamolle yöksi.
Aamulla todettiin että kaikissa pyörissä oli renkaiden tasapainoheittoa, takarenkaat oli kuluneemmat toki mutta jotenkin "pyöreämmät". Tasapainotus ja vaihdettiin edestä taakse.
Nyt ne ravistukset on poissa. Jotenkin kovemman oloinen veto voimalinjassa, sellainen jäykkä fiilis tulee mutta se johtuu varmaan uusista rättinivelistä, saattaa pehmentyä ajan kanssa kun autolla ajaa. Ihan kun siellä joku ottaisi vastaan, jäykän oloisesti mutta onhan se selvä että nyt se on napakka. Kulkee kumminkin ihan hyvin.
Aamulla ei ollut käyntihäiriöitä, mutta kun koeajoin ja menin kotiin niin 5 min seisonnan jälkeen alkoi nypyttämään, kiihdytyksessä tuntui itse asiassa sellaiselle hakkaamiselle mitä se oli noissa koeajoissa kun auto tuli kardaanirempasta. Sitten vika asettui taas kun ajoin ohitietä aikani… tarttee seurata sitä.
Pitäs saada jostain yksi toimiva pyörijä niin pääsisi kokeilemaan oisko siinä vikaa, edellisessä M119 autossani oli viallinen pyörijä ja se teki juuri tuota. Wade on penkomassa varastojaan olisiko hänellä...
Summa summarum hyvä että tuli teetettyä kardaaniremppa, havaittiin se löystynyt laipan mutteri ennen kun mikään alkoi porsimaan isommin. Voisikohan tuollainen hakkava käyntihäiriö löysyttää sen mutterin? Alunperin pieni väpinä jonka perusteella päätin teettää kardaanin huoltorempan saattoi sekin johtua renkaista. Mutta se että ne meni kerralla tuollaiseen täristävään kuntoon korjaamokäynnin aikana on todella outoa! Olisiko löysä pooriliitos ja löystyneet rättinivelet pitäneet tärinät poissa, vai mikä onkaan syy ja mikä seuraus? Jos kaikkien muiden ongelmien kanssa on moottorissa se täristävä häiriö päällä niin kaikki tärinät on varmaan sekoittuneet yhdeksi sekametelisopaksi josta ei ota erkkikään selvää
