W203 maissa (kunnossa)
W203 maissa (kunnossa)
Elikkäs -06 W203 farkku 200cdi. Piti käynnistää auto, ei inahtanutkaan. Painoin näkyviin akun varauksen, näytti 10.7 volttia. Hain yleismittarin ja sillä mittasin navoilta, niin jännite laski koko ajan. Avain ei ollut virtalukossa, eikä mikään laite päällä. Yhdeksässä voltissa irroitin sitten kengät. Irroituksen jälkeen akun varaus nousi nopeasti 12 volttiin ja akku on puoli vuotta vanha. Mistähän pirusta tuota nyt alkaisi jäljittämään? Semmoisen pistin merkille, että kun yritin startata, niin mielestäni tankkipumppu surisi vielä senkin jälkeen kun väänsin avaimen nollille. Valaiskaa nyt viisaammat tyhmää...
Viimeksi muokannut jannemer, Ma 24.07.2017 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W203 maissa
Monet ohjainlaitteet herää kun avaat oven ja yrität startata, jännite varmasti laskee jonkin aikaa kun akku on tyhjä. Kokeilitko lisävirralla käyntiin ? Toimiko valot ? Kipinöikö akunkenkä, jos sähköinen lisälämmitin oikosessa ? Se kyllä tyhjentää akun aivan tyystin ja melko nopeasti.
wiimax.fi
Re: W203 maissa
Hehkut menee rikkoutuessa oikosulkuun, lisälämmitin oikosulkuun, mitä muuta menee oikosulkuun rikkoutuessaan, ilman suojaavaa sulaketta?
Re: W203 maissa
En kokeillut apuvirralla. Olin hetkeä aikaisemmin ajanut töistä kotiin 24 km. ja piti vaan siirtää auto toiseen paikkaan pihassa. Se on ihan totta että paljon asioita tapahtuu, vaikkei avainta vielä virtalukossa ole, mutta mistäköhän sitä osaisi aloittaa etsimisen? En kylläkään kokeillut kengän kipinöintiäkään. Hehkut on aika tuoreet, vaikkei se mitään todista. Jos jotain positiivista täytyy asiasta löytää, niin tänään alko sopivasti kesäloma. On aikaa koppuloida...
Re: W203 maissa
Voihan se olla laturikin rikki, joskus ei merkkivalo syty. Kokeile lisävirralla käyntiin, mittaa lataako jos käynnistyy, sitten purkaako akkua sammuksissa jne...
wiimax.fi
Re: W203 maissa
Joo, täytyy kokeilla. Laturia ensin itsekkin epäilin, mutta kun purkaminen jatkui aikamoista vauhtia avaimen irrotuksen jälkeen, niin ajattelin säästää akkua ja otin kengät irti. Mutta taitaa olla viisainta lähteä tuosta liikkeelle.
Re: W203 maissa
Aika lailla kipinää iski, kun laitoin kengät paikoilleen ja jännite lähti samantien nopeaan laskuun. Melko pian oltiin 10,4 voltissa. Onkohan se lisävirran antaminen ihan turvallista kun se noin nopeesti tyhjentää tuota akkua?
Re: W203 maissa
tarkista sähköinen lisälämmitin, tai siis sen virrankulutus.
Rikkoutuessaan menee tilaan, jossa lämmittää kokoajan, ja virrankulutus pahimmillaan 100+ ampeeria.
Johdon saa kovempi jonglööri irti alakautta irroittamatta starttia (on sen ja imusarjan välissä), helpompi katkaista johto ja suojata se.
On mutterin alla, vastaavasti kuin startin ja laturin johdot.
Lämmittimelle tulee suora johto akulta, haaroittuu laturille.
Rikkoutuessaan menee tilaan, jossa lämmittää kokoajan, ja virrankulutus pahimmillaan 100+ ampeeria.
Johdon saa kovempi jonglööri irti alakautta irroittamatta starttia (on sen ja imusarjan välissä), helpompi katkaista johto ja suojata se.
On mutterin alla, vastaavasti kuin startin ja laturin johdot.
Lämmittimelle tulee suora johto akulta, haaroittuu laturille.
Re: W203 maissa
Kiitti, tuossa lueskelinkin vanhoja kirjoituksia lisälämmittimestä. Sain sen käsityksen, ettei sitä välttämättä edes tarvita jos on termari kunnossa ja lohkolämppäri. Onkohan noin? Ja miten sen mittaaminen onnistuu? Kovasti kyllä tuntuu siltä että se voisi tosiaan syypää olla. Täytyy aamulla tutustua asiaan.
Re: W203 maissa
Hyvin todennäköisesti lisälämmittimen vika. Pihtiampeerimittarilla jos kulutus on 20-30A niin eipä se muualle voi mennä käytännössä. Vähän ahdas irrotella johto lämmittimestä...
wiimax.fi
Re: W203 maissa
Aattelin sen joka tapauksessa irrottaa, oli vika siinä tai ei. Oon kumminkin ymmärtäny että ne ei juurikaan 10 vuotta kauempaa kestä. Ja mulla on tuossa lohko-ja sisätilanlämppäri, niin tuskin on iso vahinko jos poistaa käytöstä. Alakauttahan se tehtävä on, mutta meneekös siihen monta johtoa? Virtajohdon poisto kaiketi riittää?
Re: W203 maissa
Kiitos! Arvasin että täältä löytyy tietoo!
Re: W203 maissa
Onpa muuten todella veemäinen paikka! Ei oikein meikäläisen käsi sinne sovi. Nippusiteen sain katkaistua ja sovitettua 13mm. hylsyn mutteriin, mut eihän se aukea kun ei mahdu vääntään. Onko ideoita millä sen melkein sormenvahvuisen johdon saa alakautta poikkastua?
Re: W203 maissa
Ota akun johto irti kun temuat sen kanssa, ettet oikosulje.
Isot sivuleikkurit tai vaikka peltisakset, millä vaan saat poikki.
Sellainen rautasaha, missä kahva vain toisessa päässä, toimii myös.
Katso paikka tarkkaan, ettet katkaise ennen starttia sitä johtoa. Haaroittuu startilta lämmittimelle.
Suojaa se johto sitten hyvin, siis startin puolelta. Kutistesukka ainakin hyvä, lienee vaan mahdoton laittaa ahtaaseen paikkaan..
Isot sivuleikkurit tai vaikka peltisakset, millä vaan saat poikki.
Sellainen rautasaha, missä kahva vain toisessa päässä, toimii myös.
Katso paikka tarkkaan, ettet katkaise ennen starttia sitä johtoa. Haaroittuu startilta lämmittimelle.
Suojaa se johto sitten hyvin, siis startin puolelta. Kutistesukka ainakin hyvä, lienee vaan mahdoton laittaa ahtaaseen paikkaan..
Re: W203 maissa
Juu, kengät on irti akulta koko ajan. Ei niitä voi kiinni pitää, varaus laskee niin huimaa vauhtia. Yritin sinne sivuleikkureita ährätä, niillä sain nippusiteen poikki, mutta sen itse johdon ympärille en niitä sitten saanutkaan. Peltisaksia kokeilin myös, mutta niitä en saanu ollenkaan laitettua koko tilaan. Tuo rautasaha viritys voi hyvinkin olla ainoa mahdollinen. Tosin täytyy nyt vielä sen verran odottaa, tänään tulee hieman pienempikätinen kokeilemaan.
Re: W203 maissa (kunnossa)
Ja siinähän se vika oli, eli lisälämmitin. Rautasahanterästä kun modas lyhyen sahanpätkän, jossa oli pieni kahva, niin sillä vanhempi pojista sai nylkytettyä johdon poikki. Aikaa siihen meni mutta kannatti. Suuri kiitos kaikille osallistuneille!