m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Täällä monikin paininut m104 käyntiongelmien kanssa joten kokeillaas,haulla en tällästä vikaa löytänyt
Ongelma sellanen,että kun moottori lämpenee yli 80 asteen niin useimmiten kun ajossa painat kytkimen pohjaan moottori joko sammuu tai meinaa sammua.Lisäksi tyhjäkäynti saattaa
jäädä korotetulle käynnille n1000 kierrokseen.
Tekee siis tätä vain ja ainostaan täysin kuumalla koneella,mitään muita oireita ei ole kylmänä eikä hiukankaan alle tuon 80 asteen.moottori myös käy aina nätisti,ei röpellyksiä.
Vian luulisi siis olevan jetin sähköpuolella.
Tehtyjä asioita:
-tyhjäkäynti moottori=testattu 8v jännitteellä toimivaksi,puhdistettu/vaihdettu myös kerran vaihto-osa
-ecu=testattu toisella ei apua
-ilmamassa mittarin potikka=putsattu ja säädetty 0,7volttiin siinä tilassa kun moottorissa ei ole vika päällä ja käynti n650-750rpm,osassa ei juuri kulumaa
-kaasuläpän potikka=mitattu vastus ja että yhdistää tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla
-yj rele=tinattu
-lampda anturi=juuri vaihdettu,uuteen ja alkuperäiseen osaan
-kaasuvivusto säädetty ja vaihdettu originelli mikrokytkin
-akku=uusi
-jetin lämpötila anturi ensin mitattu ja myös kokeiltu vaihto-osaa
-suuttimet pesty ultraääni pesussa ja määränjakajan tiivisteet vaihdettu aiemmin ennelta ehkäsevänä toimenpiteenä aiemmin keväällä
Tossa nyt ekana mieleen tulleita..ilmavuotoihin en ole täysin vielä paneutunut,kun vika tulee päälle se kuittaantuu joka kerta kun käynnistää moottorin uudelleen
Huomasin myös äsken,että kun vika on päällä ja tyhjäkäynti on se 1000rpm(tätä ei siis tee joka kerta) niin tyhjäkäyntimoottorille
ei tule jännitettä ollenkaan,normaalisti tulee tasan 5volttia,ja tässä tilassa kun ottaa jetistä esim kaasuläpän potikasta liittimen irti käynti nouseen entisestään
mistä oon päätelly,että kone ei mene "kylmätilaan" vaan ecu on edelleen vikatilassakin pelissä
Huhuh tulipas pitkä sepostus
Kaikki ideat kelpaa joten sellasia tulemaan!
Niin joo..auto on manuaali askilla
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kannattaa kyllä käydä läpi ne alipaineletkut..niit' on aikapaljon ....toki siellä on jotain muutakin mutta katso letkut koska varmasti kovetteuneita koppuroita ja halkeamia on...samalla kumikaukalokin mutta määris on nostettava pois että pääset letkuihin käsiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Kait sitä täytyy siitä ruveta sitte..äskön käytii ajelulla tuonkaa niin ei mitään ongelmaa kun lämmöt oli just siinä 80 asteessa,olis kyllä varpilla käyny kettuilee ku olis hetken viellä päristelly.
Noh onneks on toi jetti tullu hyvin tutuks ja ettei tarvi korjaamolle viedä..paitsi ehkä vikakoodin lukuu,yritin äsken niitä lukea sillä kytkin/polttimo viritelmällä
mutta ei se homma toiminu.
Tutkitaan ne alipaineletkut..niin joo..mutta mitäs oot atlas mieltä voisko ton tehä huonot suuttimetkin,eli kun kone täysin lämmin ja ecu säätää seosta
laihemmalle jollon huonosti toimivat ei enää kunnolla toimikkaan..oisko tässä mitään logiikkaa??
On noi suuttimet muutenkin pitäny vaihtaa jo pitkään mutta maksavat mokovat mansikoita ja mustikoitakin hiukan..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suuttimet huomaa paremmin seisonnan jälkeen ..ei kuumana..toki toi 80 asteen maaginen raja on ollut täällä ennenkin kun se ylittyy niin alkaa ongelmat...joku sanoi että jopa kuuluisi jostain naksahdus aivan kuin raja saavutettu ja moottori menee tiettyyn tilaan....mietin että lambda olisi tarpeeksi lämmin jolloin se alkaisi säätää seosta mutta jos se on suht hyvä pienemmillä lämmöillä ei sen kuulu noin rajusti sitä säätää...yhdellä oli johdot ehaan väärinpäin eli sekava oli kone tällöin.
Kannattaa silti sulkea ne alipaine vuodot pois...koska aika paskaa letkua tullut vastaan ja kaikenalainen muun asian korjaaaminen ja säätäminen menee turhaan vaan kerralla tutkii järjestelmällisesti paikat...voihan ehakin mennä tukkoon tai lamaantua mutta sitten lopulta mittaa sen ottaman kulutus virran ajossa ja siten säätää sitä kohdalleen ja muutenkin hyvä kattoa tollleen miten se milloinkin toimii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Tupix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 15.01.2012 21:49

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tupix »

Johtosarjan tarkistaisin... Melko rapiaa yleensä...
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tupix kirjoitti:Johtosarjan tarkistaisin... Melko rapiaa yleensä...
Tämän ikäisessä tolla koneella ei ole hapertuvaa johto sarjaa joka tulee-93 -96.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3112
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

asdf kirjoitti: -kaasuvivusto säädetty ja vaihdettu originelli mikrokytkin
Mikä tämän mikrokytkimen tehtävä on?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

mikrokytkin katkasee polttoaineen syötön moottori jarrutuksessa/tunnistaa ettei kaasua paineta.
Näin minulle ainakin joskus on kerrottu.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

atlas kirjoitti:Suuttimet huomaa paremmin seisonnan jälkeen ..ei kuumana..toki toi 80 asteen maaginen raja on ollut täällä ennenkin kun se ylittyy niin alkaa ongelmat...joku sanoi että jopa kuuluisi jostain naksahdus aivan kuin raja saavutettu ja moottori menee tiettyyn tilaan....mietin että lambda olisi tarpeeksi lämmin jolloin se alkaisi säätää seosta mutta jos se on suht hyvä pienemmillä lämmöillä ei sen kuulu noin rajusti sitä säätää...yhdellä oli johdot ehaan väärinpäin eli sekava oli kone tällöin.
Kannattaa silti sulkea ne alipaine vuodot pois...koska aika paskaa letkua tullut vastaan ja kaikenalainen muun asian korjaaaminen ja säätäminen menee turhaan vaan kerralla tutkii järjestelmällisesti paikat...voihan ehakin mennä tukkoon tai lamaantua mutta sitten lopulta mittaa sen ottaman kulutus virran ajossa ja siten säätää sitä kohdalleen ja muutenkin hyvä kattoa tollleen miten se milloinkin toimii.
just tuli tosta mieleen etä välillä kun ajat tuolla kuumalla koneella tasasta ajoa,nin tuntuu hyvin kevyt nykäys,ja kun tämä nykäys tulee siintä tietää että tyhjäkäyni on 1000kierroksessa kun kaasun lasket pois.on tehnyt näin joka kerta kun tuo oire ollut..mitähän helkuttia..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Hyvin pieni pakosarjavuoto huomattu..saas nähä onko siinä vika.äänistä ei huomaa mitään normaalisti.korva kuulolta kun kuuntelee niin pieni pörinä kuuluu kun naaman tunkee miltei kiinni pakosarjaan..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Joopa joo..pakosarjojen tiivisteet vaihdettu,ei vaikutusta..eikai toi sitte noille pienille vuodoille niin herkkä ole.
Nyt jää vian selvittely ens kevääseen,ja auto talviunille.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Ens vuonna sitte vaihdellaan uudet suuttimet +kaikki tiivisteet,revitään koko ruisku huit helvettii ja vaihetaan uus kumikaukalo ennalta ehkäsevänä toimenpiteenä ,tutkitaan joka letku yks kerrallaan+uusi eha ja ilmamäärämittarin potikka alkuperäsillä osilla,nää on ne vikat vaihtoehdot muuten koko auto perattu täysin läpi.Eiköhän näillä kuntoudu.
Ei muutakun osia haalimaan!
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Itsellä samoja oireita kahdessa joista toisessa vikaa ei löytynyt puolen vuoden etsinnän jälkeen. Toisessa vika korjaantui kaasuläpän mikrokytkimen vaihdolla (todella ahtaassa paikassa ei edes näy kunnolla) ehan vaihdolla ja huohotinletkujen vaihdolla. Luulen että syy oli kuitenkin huohotusletkut jotka oli kivikovat ja murtuneet. Eli se letkuhässäkkä mikä on imanputsarissa kiinni, lähtee siitä vasemmalle menee kanteen ja loppujen lopuksi lisäilmaluistiin eli tyhjäkäyntimoottoriin. Ei maksa edes veholla paljoa, reilusti alle 100€ tulee muistaakseni 2 letkua ja jotain venttiilejä. Voi olla että vikaa ei koskaan löydy, vaatisi vanhan mersuasentajan joka on perehtynyt Ke-Jetin mysteelliseen maailmaan.
Ei päivää ilman ongelmia :)
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

Juu se tässä ottaa himppasen aivoo,kun toi on miulle tuttu laite tuo ke-jetti vuodesta 2003 ja pelannu pelkästään mersujenkaa missä toi ruisku,koko tän ajan..mutta nyt silti tuottaa päänvaivaa turhankin kanssa..:)Oon varma kaikista muista osista,mutta en nuista mainitsemistani,eli niissä se vika täytyy olla (ilmaletkut ruiskun alla..piti tää jo tehä mutta paljon muuta rojektia..sittetoi massamittarin potikka,suuttimet+tiivisteet,tai eha)
Eipähän silti harmita sijottaa,kun auto on muuten tosi hyvässä kunnossa enkä välttämättä oo sitä koskaan myymässä.
Tota suutinhommaa tässä miettinyt..kun tosi moni sanoo,että suutinvika ilmenee vaan huonossa kylmäkäynnistyksessä..mutta kai se niinkin voi olla,että jos esim reilulla kaasulla ajaa ja sitte pedaali ylös,niin suuttimet jää hetkeksi "ruikkimaan"mikä sekottas ruiskun toiminnan..mutta kuitenkin hetken päästä tasaantuvat.Tätä kautta tossa pohdiskelin,että jos ovat tuolla tavalla rikki,mutta kuitenkin pitävät kun auto sammuksissa,mikä selittäs sen että tää käynnistyy kylmänä hyvin(ja kuumanakin)...noh mutta väliäkös tuolla on,kun oon nekin päättäny vaihtaa joka tapauksessa.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

asdf kirjoitti:Juu se tässä ottaa himppasen aivoo,kun toi on miulle tuttu laite tuo ke-jetti vuodesta 2003 ja pelannu pelkästään mersujenkaa missä toi ruisku,koko tän ajan..mutta nyt silti tuottaa päänvaivaa turhankin kanssa..:)Oon varma kaikista muista osista,mutta en nuista mainitsemistani,eli niissä se vika täytyy olla (ilmaletkut ruiskun alla..piti tää jo tehä mutta paljon muuta rojektia..sittetoi massamittarin potikka,suuttimet+tiivisteet,tai eha)
Eipähän silti harmita sijottaa,kun auto on muuten tosi hyvässä kunnossa enkä välttämättä oo sitä koskaan myymässä.
Tota suutinhommaa tässä miettinyt..kun tosi moni sanoo,että suutinvika ilmenee vaan huonossa kylmäkäynnistyksessä..mutta kai se niinkin voi olla,että jos esim reilulla kaasulla ajaa ja sitte pedaali ylös,niin suuttimet jää hetkeksi "ruikkimaan"mikä sekottas ruiskun toiminnan..mutta kuitenkin hetken päästä tasaantuvat.Tätä kautta tossa pohdiskelin,että jos ovat tuolla tavalla rikki,mutta kuitenkin pitävät kun auto sammuksissa,mikä selittäs sen että tää käynnistyy kylmänä hyvin(ja kuumanakin)...noh mutta väliäkös tuolla on,kun oon nekin päättäny vaihtaa joka tapauksessa.
Ei ole suutinvika. Mulla oli siinä yhdessä joka ei koskaan tullut kuntoon juuri tuollaiset oireet, siihen tilasin kaikki suuttimet uudet myös ryyppysuuttimen eikä mitään vaikutusta. Siinä korkean tyhjäkäynnin sai tasaantumaan kun käydessä käytti nopeasti virrat pois niin että auto ei sammunut, taas kävi tasaisesti. Eli virtojen kuittaus nollasi jotain sähköpuolella mutta mitä, se ei koskaan selvinnyt. Puoli vuotta ja yli 1000€ riitti vian etsimiseen ja kiertoon lähti :)
Ei päivää ilman ongelmia :)
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

No tässä pääongelma on se,että kun ajettu kuumaksi,eli yli 80 asteen ja parikymmentä km,sillon vasta alkaa oireilemaan, eli (saattaa)sammuu kerta heitolla kun kytkimen painaa pohjaan..toisinaan humppaa hetken ja jää normi käyntiin..ja sitten on tosiaan samassa tilanteessa toi tyhjiksen jääminen sinne 1000rpm..tätä ei tee yhtä useasti.
Ei koskaan muullon kun vaan "pidemmän" ajon jälkeen.
Näinkö oli myös sinulla??
Suuttimet aijon vaihtaa myös sen takia,että saisin käynnin viellä tasasemmaksi,vaikka nytkin käy aika hyvin.
Pitäshän nää vaihtaa muistaaksee 100000km välein muuteskin.Tässäkin varmaan originelli suuttimet vuodelta 1990.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja acparma »

Omassa M103 huonot suutimet eivät vaikuttaneet kylmäkäynnistykseen vaan kun kone oli lämmin. Lähti rötäämään aluksi vain muutamalla pytyllä pariksi sekunniksi ja joskus sammuikin oikein kuumilla kesäkeleillä ennenkuin muut pytyt ehti herätä.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

asdf kirjoitti:No tässä pääongelma on se,että kun ajettu kuumaksi,eli yli 80 asteen ja parikymmentä km,sillon vasta alkaa oireilemaan, eli (saattaa)sammuu kerta heitolla kun kytkimen painaa pohjaan..toisinaan humppaa hetken ja jää normi käyntiin..ja sitten on tosiaan samassa tilanteessa toi tyhjiksen jääminen sinne 1000rpm..tätä ei tee yhtä useasti.
Ei koskaan muullon kun vaan "pidemmän" ajon jälkeen.
Näinkö oli myös sinulla??
Suuttimet aijon vaihtaa myös sen takia,että saisin käynnin viellä tasasemmaksi,vaikka nytkin käy aika hyvin.
Pitäshän nää vaihtaa muistaaksee 100000km välein muuteskin.Tässäkin varmaan originelli suuttimet vuodelta 1990.
Kuumana mullakin oireli ei koskaan kylmänä. Joskus saattoi toimia ilman mitään oireita, kun kävi vaikka kaupassa ja auto jäähtyi niin lähti taas hyvin käyntiin ja kävi normaalisti. Olen niistä oireista tännekin kirjoitellut aika paljon ja laittanut joitain videon pätkiäkin, on vaikea laite...
Ei päivää ilman ongelmia :)
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja eki912 »

En tunne riittävän hyvin, millainen tuo ilmamäärämittari tässä mallissa on, ja jopa mainitsitkin potikan putsanneesi?
Onko tässäkin jonkinlainen "laahain" , joka siirtyy läpän kääntämänä sellaisen kontaktipinnan päällä, antaen eri kohdalla eri arvoja Jetin aivoille ? Sori sekava selitys, kun en tiedä oikeita termejä... :oops:

Ja sitäkö olet putsannut ja katsellut ja hyväksi todennut ?
Noiden kumiletkujen lisäksi (jos siinä siis tämän tyyppinen laite on) pitäisin ehkä tuota ilmamittaria erittäin potentiaalisena tuon tyyppisen vian aiheuttajana.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125283" onclick="window.open(this.href);return false;

Kokeile myös hakusanoilla etsiä koska kaikkea ei muista ja täällä on todella paljon juttua ke-jeteistä..tota potikan kuvaa metsästin


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125283" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja eki912 »

https://www.merteil.fi/verkkokauppa/cli ... 7573/6/15/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommoinenko (tai vastaavako) sieltä löytyy ?
Noi liukupinnat, kulumisineen, on tunnettu vikakohde.
Ja aika herkkä kaikelle kulumiselle, lialle yms, jota et silmillä herkästi edes näe.
Laitehan notkuu ja hinkkaa suurimman osan elinkaarestaan juurikin siinä tyhjäkäynnin kohdilla, jolloin se kuluukin siitä kohdin.
Tämä vain arvaukseni, kun vastaavaa ongelmaa toisessa saksalaisessa automerkissä epätoivoisesti aikoinani jahtasin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ebay.de on myös potikoita mutta suurelta osin paskaa eli hollannista taisi olla useamman vuoden takuulla kun ottivat insinäärin euroopasta joka teki kestävän pinnoitteen..etsi sellaine potikan numerolla sieltä..muuten ei kestä kuin muutaman kuukauden ja hintakin on järkevä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Multa löytyy tuollainen säätöpotikka uusi kerran kokeiltu, ja myös toimiva lisäilmaluisti eli tyhjäkäyntimoottori. Myös ehjä tinattu yj-rele löytyy en muista oliko yhdellä vai kahdella sulakkeella, ASD rele löytyy ja mitähän muuta, ai niin ehjät suuttimet kun tuli turhaan vaihdettua.
Ei päivää ilman ongelmia :)
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

Oma kokemus noista tarvikepotentiometreistä ei ainakaan vakuuttanut.
Taisin 3 eri potikkaa kokeilla ennenkuin ostin sitten alkuperäisen, eli hintoihin tuli tuokin kokeilu.
orkkis tietysti yli 200e eli joskus voi toimiakin tuo kiinan paska.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

eki912 kirjoitti:https://www.merteil.fi/verkkokauppa/cli ... 7573/6/15/

Tommoinenko (tai vastaavako) sieltä löytyy ?
Noi liukupinnat, kulumisineen, on tunnettu vikakohde.
Ja aika herkkä kaikelle kulumiselle, lialle yms, jota et silmillä herkästi edes näe.
Laitehan notkuu ja hinkkaa suurimman osan elinkaarestaan juurikin siinä tyhjäkäynnin kohdilla, jolloin se kuluukin siitä kohdin.
Tämä vain arvaukseni, kun vastaavaa ongelmaa toisessa saksalaisessa automerkissä epätoivoisesti aikoinani jahtasin.
Juu..
Pinnat on tosiaan putsattu..tyhjäkäynti alueella pienen pieni kuluma jälki.säädetty 0,7volttiin
Muttakun ei toista oikeen satavarma voi olla että on kunnossa niin ostan varmuuden vuoks uuden originellin.
Kuvaa osasta en saa nyt laitettua,auto läks slk:n kera eilen talvinokosille.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Mua kyllä hiukan hämää, miksi ilmenee vasta kun on se mainitsemasi 80 C lämpöä ?
Eli kun auto on kylmempi, ongelmaa ei esiinny lainkaan ?

Mietin että (ehkä) joku kylmäkäynnistyspiiri (yksi ylim ruiskunsuutin?) tai joku kylmänä ilmaa ohipäästävä venttiili (aux air valve) olisi auki siihen asti, kunnes lämpö saavuttaa sen 80 C ? Pitäen auton hienosti käynnissä, kylmänä. Kun käyntilämpötila on saavutettu, tämä "piiri" kytkeytyy pois päältä ja sitten ei jaksakaan käydä enää tyhjäkäyntiä, kun saa tuolta laahaimelta väärää/pätkivää tietoa ?

Arvailen avain, kun en tunne mitkä laitteet tuossa mallissa ruiskussa on. KE-JETkö siinä on ?

Tämän kopsasin joltain kansainväliseltä MB palstalta, juuri tästä aiheesta :

"Air Flow Sensor Potentiometer
This is one of the very important pieces of the system. It is operated by the air flow sensor, the circular metal plate that deflects under the influence of the air flowing into the engine, which in turn is determined by the throttle opening. It is a fair bit more complex than a volume control on your stereo, but it does the same thing. As the air flow sensor is deflected by the air stream, the shaft upon which it rotates moves sliding contacts over a track of resistive material and this feeds the computer with a voltage reading which allows it to control the precise amount of fuel required by the measured air flow. Now every time the throttle is operated, the air flow sensor deflects and moves the sliding contacts across the resistance material and that can happen a few million times, I guess, in the lifetime of a car. So the track wears and the computer can then be fed with a certain voltage at one throttle opening and with just a very small movement the sliding contacts encounter an area where no resistance material remains, so the voltage indicating air flow drops to zero. The computer doesn't know what to do, so erratic operation is the result."

Muitakin vastaavia lueskelin ja tuo on usein syypää mainitsemiisi oireisiin. Tosin, en mistään voi vannoa että se sinun tapauksessa olisi syyllinen.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

eki912 kirjoitti:Mua kyllä hiukan hämää, miksi ilmenee vasta kun on se mainitsemasi 80 C lämpöä ?
Eli kun auto on kylmempi, ongelmaa ei esiinny lainkaan ?

Mietin että (ehkä) joku kylmäkäynnistyspiiri (yksi ylim ruiskunsuutin?) tai joku kylmänä ilmaa ohipäästävä venttiili (aux air valve) olisi auki siihen asti, kunnes lämpö saavuttaa sen 80 C ? Pitäen auton hienosti käynnissä, kylmänä. Kun käyntilämpötila on saavutettu, tämä "piiri" kytkeytyy pois päältä ja sitten ei jaksakaan käydä enää tyhjäkäyntiä, kun saa tuolta laahaimelta väärää/pätkivää tietoa ?

Arvailen avain, kun en tunne mitkä laitteet tuossa mallissa ruiskussa on. KE-JETkö siinä on ?

Tämän kopsasin joltain kansainväliseltä MB palstalta, juuri tästä aiheesta :

"Air Flow Sensor Potentiometer
This is one of the very important pieces of the system. It is operated by the air flow sensor, the circular metal plate that deflects under the influence of the air flowing into the engine, which in turn is determined by the throttle opening. It is a fair bit more complex than a volume control on your stereo, but it does the same thing. As the air flow sensor is deflected by the air stream, the shaft upon which it rotates moves sliding contacts over a track of resistive material and this feeds the computer with a voltage reading which allows it to control the precise amount of fuel required by the measured air flow. Now every time the throttle is operated, the air flow sensor deflects and moves the sliding contacts across the resistance material and that can happen a few million times, I guess, in the lifetime of a car. So the track wears and the computer can then be fed with a certain voltage at one throttle opening and with just a very small movement the sliding contacts encounter an area where no resistance material remains, so the voltage indicating air flow drops to zero. The computer doesn't know what to do, so erratic operation is the result."

Muitakin vastaavia lueskelin ja tuo on usein syypää mainitsemiisi oireisiin. Tosin, en mistään voi vannoa että se sinun tapauksessa olisi syyllinen.
Lampdahan tulee mukaan jo 60-70 asteessa,samoissa lukemissa myös tyhjäkäyntimoottori sulkee imuilman saantia jolloin saadaan tyhjis matalemmalle,tässä moottorissa se kuuluu tapahtua noissa lukemissa,esim tässä manuaali versiossa n650rpm/min
Se että tosiaan on näin,että 80asteessa ei ole mitään oireita,kun taas hiukan yli 80c on,viittais miun mielestä siihen,että ke-jetti yrittää säätää seosta viellä laihemmalle(eli niin kuin sen kuuluukin tehdä)
Minun autossa se ongelma vaan ilmenee juuri tässä kohtaa.
Näitä vaihtoehtoja vaan jää silti muutama,ainakin ne mitä edellä puhuttu.
Näin sviddumaisen vian ollessa päällä,joka tän ruiskun tapauksessa saattaa ja varmasti johtuukin hyvin pienestä asiasta ,esim nyt vaikka ilmamassa mittarin potikasta tai ilmavuodosta.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan vain kommenttina, että KE-Jetti siirtyy normaaliin ajomoodiin juuri tuossa 80 asteessa. Silloin se säätää EHA:lla seosta aavistuksen laihemmalle ja moottorijarrutuksen aikainen laihennus tulee myös mukaan. Lambdaohjaus tulee mukaan jo aikaisemmin.

Voisi ehkä kokeilla säätää perussäätö ihan ylirikkaan rajamaille, eli niin rikkaalle, että lambdaohjaus vielä toimii oikein, jos ei auta, niin sitten toiselle laitaa ja kokeilla auttaako asiaa....jos et ole jo kokeillut.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja asdf »

unski kirjoitti:Ihan vain kommenttina, että KE-Jetti siirtyy normaaliin ajomoodiin juuri tuossa 80 asteessa. Silloin se säätää EHA:lla seosta aavistuksen laihemmalle ja moottorijarrutuksen aikainen laihennus tulee myös mukaan. Lambdaohjaus tulee mukaan jo aikaisemmin.

Voisi ehkä kokeilla säätää perussäätö ihan ylirikkaan rajamaille, eli niin rikkaalle, että lambdaohjaus vielä toimii oikein, jos ei auta, niin sitten toiselle laitaa ja kokeilla auttaako asiaa....jos et ole jo kokeillut.

Timppa
No tää varmistaa miun omiakin havaintoja.Ehaa en kerinny kokeillu säätää,eikä nyt voi enää kokeillaakkaan,auto pidemmän matkan päässä jo talviunilla.
Jäi vaan häiritsemään paljon,kun oli ikävä sitä seisomaan viedä rikkinäisenä (loppu aika kesken näiden kaikkien autojen kanssa),tässä talven aikana nyt siis ajattelin haalia
kokoon ne osat jolla se varmuudella tulee kuntoon,kun sen keväällä haen pois.
Pohdin asiaa tältä kantilta:uusiks menee ainakin eha,suuttimet,ilmamassa mittarin potikka.
Ja ilmavuodot tutkitaan ruisku irrottamalla ja vaihdetaan kaikki mitä tarvii/on huonon näköstä.
On siis tarkotus tehä tosta sellanen että seuraavat 20vuotta taas toimii,ainakin ruiskun puolesta :)
Muutenkin kiinni jo rupla poikineen joten tehää tosta nyt sellanen läpikäyty!
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: m104.980 300ce 24 outo käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja unski »

Omien havaintojeni mukaan, EHA:ta kestää säätää hyvin vähän. Minusta ehdoton maksimi on se yksi kierros, suuntaan tai toiseen. Lisäksi tilanteesta riippuen EHA:n säätö on joskus vain hieman korjannut tilannetta, uusi on toiminut heti hyvin.

Sen olen myös huomannut, että mittauksia ja säätöjä pitää tehdä useita ja säätömäärän pitää olla todella pieni. Lisäksi pitää hakea suunta, mihin EHA:ta pitää säätää. Aina se ei ole rikkaallepäin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin