En tiedä on tämä nyt varsinaisesti "projekti" auto mutta pientä "tuunailua" ehkä luvassa. Pääasiassa pohdiskelua autosta ja siihen liittyvistä asioista.
Itselläni on ollut 8 kpl Volvoja (S80 ja V70) ja nyt sitten ostin kokeilun vuoksi ML:n. Odotellessa että uusi koppaisen XC90 hinta putoaa.
Ensikerran kun kävin koeajolla olin myyty pienistä puutteista/vioista huolimatta. Todella hiljainen ja mukava ajettava pikku pyöritys ajossa. Moottori on kohtuullisen voimakas. Tuntuu jopa ripeältä vaikka tämä painaa tankki täynnä ja ihmiset kyydissä lähes 2500kg. Moottori on tässä 3.0L V6 258hv ja 620nm. Huonona puolena pieni levottomuus maantie ajossa (vaeltelee jonkin verran). Volvot on vastaavassa tilanteessa todella vakaita menijöitä. Rengastuksena oli ostaessa 275/40 20" vanteet oli jo valmiiksi kierot. Nyt alla 255/50 19" kun nuo 20" on oidottavana. Tässä johtui pieni täristys joka nyt yritetään saada kuntoon. Lisäksi kävin tarkistuttamassa kulmat ja aurausta hieman säädettiin muutoin oli arvoissaan. Öljyä juoduin lisäämään kun hälytti alarajasta. Öljyn kulutuksesta en vielä osaa sanoa, mutta itse olen ajanut lähes 3tkm ja nyt jouduin lisäämään. Tämä oli kyllä itselle yllätys kun minun tietääkseni nämä koneet eivät yleensä syö öljyä.
Viimeksi muokannut systeemi, Ti 08.08.2017 20:19. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Pientä päivitystä. Helmat on saatu paikoilleen jo aikoja sitten. Kuvia en ole vain saanut lisättyä (saamattomuutta). Öljyn kulutusta ei ole ollut, mistä ensimmäisessä viestissä olin hieman huolissani. 20" vanteet oidottu ja ostettu uudet renkaat päälle. Vieläkin tuntuu ihme täristystä välilä ja välillä täristystä ei ole. En ymmärrä kyllä mistä voi johtua. Ajossa pientä levottomuutta edelleen (vaeltelee).
Kerron tähän pääkohdat astinlautojen asennukseen. Youtubesta löytyy asennusvideoitakin.
Vanhan helman irroitus tapahtuu irroittamalla päädyistä muovikiinnikkeet. Lisäksi pohjasta löytyy 10mm kannalla olevat pultit. Sen jälkeen ulkokuori lähtee pois. Tässä vaiheessa hyvä olla apukäsipari ettei naarmuta ovien alaraunaa.
Astinlaudan alla on muovitukirakenne joka pitää myös ottaa pois. Tämäkin on kiinni 10mm kannalla olevilla muttereilla.
Kuvassa vanha tukirunko maassa ja uuden astinlaudan runko vieressä.
Uuden astinlaudan runko tulee kiinni sivusta ja alta samoilla 10mm kannalla olevilla pulteilla kuin mitkä irroitettiin vanhaa helmaa irroittaessa.
Uuden astinlaudan ulkokuori pukataan kiinni muovisiin kiinnikkeisiin. Tässä tarvitsee lähes pakosta kaveria ettei naarmuteta ovia ja saadaan kerralla kaikki muovi kiinnikkeet oikeisiin kohtiin. Ensimmäistä puolta kun laitoin niin yksi kiinnike meni väärin. Irroitus ja uudelleen laittaminen otti oman aikansa. Lopuksi laitetaan molempiin päihin muovikiinnikkeet takaisin. Ensimmäisessä kuvassa irroitettiin. Lpuksi astinlautojen päällä oleviin "koloihin" laitetaan peitelevyt.
Omassa ML:ssä oli ostettaessa 20" ET35, 265 leveet renkaat ja ei vaan ole suomen tiet sellaisessa kunnossa että noilla olisi viitsinyt ajella. Veteli joka suuntaan ja vähän vetelee nykyiset 18" ET44, 255 leveetkin. Alkuperäisillä 17" ET 56, 235 renkailla ei esiinny vetelyä.
Nuo sinun vanteet näyttää kanssa olevan jollain ET:llä 35 (jos tuossakin korissa samaa ET-luokkaa vakiona, kun vanhemmassa), kun tulee kaaren ulkopuolelle. Ehkä hienon näköistä, mutta ei meinaa asettua uriin mitenkään, varsinkaan leveellä renkaalla
Nuo helmat on kassa koristeena ihan hienot, mutta yhdessä autossani tuollaiset oli ja "pukuhommia" kun silloin tein, oli housunlahkeet aina kurassa, ei hyvä (nykyään ihan sama kuinka paskassa on lahkeet )
noroljan kirjoitti:Omassa ML:ssä oli ostettaessa 20" ET35, 265 leveet renkaat ja ei vaan ole suomen tiet sellaisessa kunnossa että noilla olisi viitsinyt ajella. Veteli joka suuntaan ja vähän vetelee nykyiset 18" ET44, 255 leveetkin. Alkuperäisillä 17" ET 56, 235 renkailla ei esiinny vetelyä.
Nuo sinun vanteet näyttää kanssa olevan jollain ET:llä 35 (jos tuossakin korissa samaa ET-luokkaa vakiona, kun vanhemmassa), kun tulee kaaren ulkopuolelle. Ehkä hienon näköistä, mutta ei meinaa asettua uriin mitenkään, varsinkaan leveellä renkaalla
Mulla on tuossa omassa orggis AMG vanteilla talvipyörät koossa 275/40-20 ja se on oikeasti hyvä ajaa niillä, kesäpyörinä on AMG-replicat koossa 21" ja renkaina 295/35-21 Yokohamat ja niillä ajo on sanoisinko haastavaa, joka tapauksessa sellaista, mitä se ei tuossa autossa saisi olla. Katsotaan jos ensi kesäksi vaihtaisin rengasmerkkiä, saisi tuon kulkemaan myös tuolla kesärenkaalla kunnolla.
Muuten tuo on erittäin kiva auto niin matka-ajossa, kuin kaupunki pyörityksessäkin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
noroljan kirjoitti:Omassa ML:ssä oli ostettaessa 20" ET35, 265 leveet renkaat ja ei vaan ole suomen tiet sellaisessa kunnossa että noilla olisi viitsinyt ajella. Veteli joka suuntaan ja vähän vetelee nykyiset 18" ET44, 255 leveetkin. Alkuperäisillä 17" ET 56, 235 renkailla ei esiinny vetelyä.
Nuo sinun vanteet näyttää kanssa olevan jollain ET:llä 35 (jos tuossakin korissa samaa ET-luokkaa vakiona, kun vanhemmassa), kun tulee kaaren ulkopuolelle. Ehkä hienon näköistä, mutta ei meinaa asettua uriin mitenkään, varsinkaan leveellä renkaalla
Mulla on tuossa omassa orggis AMG vanteilla talvipyörät koossa 275/40-20 ja se on oikeasti hyvä ajaa niillä, kesäpyörinä on AMG-replicat koossa 21" ja renkaina 295/35-21 Yokohamat ja niillä ajo on sanoisinko haastavaa, joka tapauksessa sellaista, mitä se ei tuossa autossa saisi olla. Katsotaan jos ensi kesäksi vaihtaisin rengasmerkkiä, saisi tuon kulkemaan myös tuolla kesärenkaalla kunnolla.
Muuten tuo on erittäin kiva auto niin matka-ajossa, kuin kaupunki pyörityksessäkin.
Taidan ensi kesänä ostaa orkkis 17" niin jos sillä paranisi. Ajellaan nyt noilla siihen asti.
Näppäilin sitä jousitusnappulaa (soft/comfort) kuinka paljon noiden asetuksen välillä pitäisi olla eroa? Ainakaan näillä renkailla en juuri eroa havainnut. Ohjaus kuitenkin tuntui jonkin verran muuttuvan.
Omassa GLKssa tuon malliset astinlaudat laitettu jo tehtaalla, ja on ihan suorakylkinen auto pihassa pitkästä aikaa. Ei yhtään parkkipaikkalommoa kyljissä.
Etuläppien kanssa vähentää myös kuraantumista jos vaikka joskus sattuu eksymään märälle hiekkatielle..
systeemi kirjoitti:Taidan ensi kesänä ostaa orkkis 17" niin jos sillä paranisi. Ajellaan nyt noilla siihen asti.
Näppäilin sitä jousitusnappulaa (soft/comfort) kuinka paljon noiden asetuksen välillä pitäisi olla eroa? Ainakaan näillä renkailla en juuri eroa havainnut. Ohjaus kuitenkin tuntui jonkin verran muuttuvan.
Mä uskoisin, että kun on todellakin oikea ET ja kulmat sen mukaisesti kohdallaan, niin kuten mullakin, toi 20 " on todella hyvä ajaa, joskin 21" mennee jo liian suureksi. Mulla on tuossa se AMG-paketti, niin ulko- kuin sisätila ja voi olla, että siinä on pikkuisen eri kulmat, kuin normi 17"-19" tuumaisille pyörille. Mutta juu, ens kesäks mulle tullee joko toiset kesäpyörät, tai sitten kokonaan pienemmät vanteet.
Tuo ilmajousituksen säätö ei noilla 21" juuri tee mitään, mutta 20" sen huomaa, sillä noissa isommissa se kumin runko on jo kohtuullisen jäykkä, eikä edes ilma-alusta sitä mukavaksi tee.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
systeemi kirjoitti:Taidan ensi kesänä ostaa orkkis 17" niin jos sillä paranisi. Ajellaan nyt noilla siihen asti.
Näppäilin sitä jousitusnappulaa (soft/comfort) kuinka paljon noiden asetuksen välillä pitäisi olla eroa? Ainakaan näillä renkailla en juuri eroa havainnut. Ohjaus kuitenkin tuntui jonkin verran muuttuvan.
Mä uskoisin, että kun on todellakin oikea ET ja kulmat sen mukaisesti kohdallaan, niin kuten mullakin, toi 20 " on todella hyvä ajaa, joskin 21" mennee jo liian suureksi. Mulla on tuossa se AMG-paketti, niin ulko- kuin sisätila ja voi olla, että siinä on pikkuisen eri kulmat, kuin normi 17"-19" tuumaisille pyörille. Mutta juu, ens kesäks mulle tullee joko toiset kesäpyörät, tai sitten kokonaan pienemmät vanteet.
Tuo ilmajousituksen säätö ei noilla 21" juuri tee mitään, mutta 20" sen huomaa, sillä noissa isommissa se kumin runko on jo kohtuullisen jäykkä, eikä edes ilma-alusta sitä mukavaksi tee.
Hyvä tietää että ilmasäätö ei juuri vaikuta tuolla rengaskoolla. ET tuo tosiaan ulospäin noita renkaita, enpä ollut aiemmin edes ajatellut. Syytin suoraan tuota renkaan leveyttä. Kulmat on tosiaa kertaalleen säädetty, mutta taidan viedä Niemelään ja käsken säätää heidän mielestään kohdilleen. Yhä enemmän vaikuttaa siltä että pienet vanteet alle. Perhana kun muuten hyvän auton ajettavuus pilataan vanteilla.
Kun Corvette ei ole vielä ajokunnossa niin kävimpä Ranualla Proboostin järjestämillä 1/4 maili ajoissa mersulla. Alla dokumenttiä mihin tämä möhkäle pystyy vartilla.
Selvisi se epämääräinen nypytys mitä esiintyi aina silloin tällöin. Joku urvelo oli laittanut väärät pultit renkaisiin kun kesärenkaat oli vaihdettu alle!! No pääasia että vika löytyi!
Tämä lähtee nyt myyntiin, ei jaksa kun taas palaa moottorihäiriövalo. 10kk saldo adblue lämmitys, NoX-anturi,ABS-anturi, peräkontin mikro kytkin, vilkunviiksi antaa vikakoodia toimii toki vielä. Peruutustutka ei pelaa, palaa punaisena ja peräkontin luukku nousee sähköllä mutta ei mene kiinni sähköllä.
vm.12 ML 350 amg sisä- ja ulkopaketilla. Rei'itetyt jarrulevyt, niin onko 18" pienin vannekoko mikä tuohon vielä sopii? Talveksi pitää vanteet ja renkaat hommata..