Pakettiauton nopeusrajoitus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: To 11.11.2004 14:38
Pakettiauton nopeusrajoitus
Kävin äsken katsastamassa 300 TE 4-maticin vuodelta -90. Auto on rekisteröity pakettiautoksi ja se on ollut perheessä kymmenisen vuotta. Nyt katsastusmies nappasi laittaa rekisteriotteeseen vaatimuksen 80 -tunnuksen liimaamisesta. Kymmeneen vuoteen ei kukaan ole asiasta maininnut ja luulinkin, että satasen autolla tässä ajellaan. Omapaino on 1800 ja takapenkit on kovat.
Mikähän on homman nimi. Onko muilla pakuja satasen rajoituksella?
Selvää kaiketi on, että ABS -jarruilla ja kuskin airbagilla tästä ainakin voisi katsastaa satasen auton.
Mikähän on homman nimi. Onko muilla pakuja satasen rajoituksella?
Selvää kaiketi on, että ABS -jarruilla ja kuskin airbagilla tästä ainakin voisi katsastaa satasen auton.
Ainakin BlueLady on 100:n paku ja ilman lätkää perässä. Rajoitus merkitty vain rekisteriotteeseen.
Ei katsastusetä kertonut, millä perusteella tuota merkkiä, ja vielä 80, vaati?
Olisi kiva kuulla lakipykälä.
Ei katsastusetä kertonut, millä perusteella tuota merkkiä, ja vielä 80, vaati?
Olisi kiva kuulla lakipykälä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: To 11.11.2004 14:38
Juu, katsastusmies näytteli pykäliä siitä, kuinka pakettiauton nopeusrajoitus on kahdeksankymppiä, jos ei ole ABS -jarruja ja kuskin turvatyynyä. Pykälä tullut voimaan joskus -95 tietämillä ja koskee takautuvasti tätäkin autoa, joka kiistattomasti on ollut satasen auto ilman rekisteriotemerkintää.
Nyt on kyse siitä, voiko tätä pykälää tulkita takautuvasti. Mielestäni kaikki Hiacet ym. laputtomat satasen autot (vuoden 81) jälkeen tulisi laputtaa myös, jos näin olisi.
Kriittinen massa pakettiautolle tällaisenaan oli 1800 kg aina EU -aikaan tultaessa ja sittemmin rajana on ollut 1875 kg. Kyseessä on kuljettajan painon lisääminen pakettiauton omamassaan.
Kiitoksia kommenteista, jatka asian miettimistä.
Nyt on kyse siitä, voiko tätä pykälää tulkita takautuvasti. Mielestäni kaikki Hiacet ym. laputtomat satasen autot (vuoden 81) jälkeen tulisi laputtaa myös, jos näin olisi.
Kriittinen massa pakettiautolle tällaisenaan oli 1800 kg aina EU -aikaan tultaessa ja sittemmin rajana on ollut 1875 kg. Kyseessä on kuljettajan painon lisääminen pakettiauton omamassaan.
Kiitoksia kommenteista, jatka asian miettimistä.
Ei se noin voi mennä. Esim. -86 vuoden transitilla, joka on aikoinaan ollut 80 lätkällä saa nykyään ajaa ihan normaalisti satasta. Jos rekisteriotteeseen on merkitty omamassaksi alle 1875 kg lukema ei pitäisi olla puhettakaan 80 km/h ajoneuvokohtaisesta nopeudesta.
Mitään pykälää ei ole -95 vuonna tullut, että ilman ABSeja ja airbagillä olevalla pakettiautolla saisi muka ajaa vain 80 km/h. Tosin hiljattain tuli voimaan muutos jonka mukaan myös yli 1875 kg painavia pakettiautoja, jotka on varustettu ABSeilla ja kuljettajan airbagillä voidaan muutoskatsastaa satasen autoiksi.nelivetopaku kirjoitti:Juu, katsastusmies näytteli pykäliä siitä, kuinka pakettiauton nopeusrajoitus on kahdeksankymppiä, jos ei ole ABS -jarruja ja kuskin turvatyynyä. Pykälä tullut voimaan joskus -95 tietämillä ja koskee takautuvasti tätäkin autoa, joka kiistattomasti on ollut satasen auto ilman rekisteriotemerkintää.
USKOMATONTA:
Kävin äsken tuon oman 4maticin leimaamassa, ja sain jurinaa ihan samasta asiasta! Oli muuten kolmas kerta, kun käyn auton katsastamassa, eikä tätä ennen ole kukaan sanonut mistään nopeusrajoituksista mitään!
Katsoivat minullakin, että onko ABS ja airbag -- jos olis molemmat ollut (airbag puuttuu), niin saisi kuulemma 100 km/h pakuksi. Inssi kävi vielä koneeltaan ja kollegoiltaan asioita tarkastamassa.
Henkilöautoksi kilvittämisessä taas tulee riskiksi, että aikanaan kun auto on pienemmällä autoverolla hankittu, silloin "maksamatta jäänyt" vero lankeaisi n yt mulle maksettavaksi. Useita tuhansia euroja katsurin mukaan...
Itse en kyllä perskele lätkää hanki, toistaiseksi sitä ei ole kukaan missään koskaan kysynyt eikä siitä missään papereissa lue mitään. Eikä sitä erityisemmin vaadittu, inssi tuumi vaan että ostat kun kerkiät.
Asema, jolla kävin muuten, oli Salon yksityinen.
Kävin äsken tuon oman 4maticin leimaamassa, ja sain jurinaa ihan samasta asiasta! Oli muuten kolmas kerta, kun käyn auton katsastamassa, eikä tätä ennen ole kukaan sanonut mistään nopeusrajoituksista mitään!
Se on kattos niin kevyt tuo 250TD. Oman autoni rekisteriotteessa on omamassaksi merkitty tasan 1800 kg, ja tämä on kuulemma se raja 80 km/h lätkälle. Tasan tai yli 1800 kg niin lätkä persiiseen. Saateri taidan repiä ilmastoinnin irti ja vaakittaa auton uudestaan...jorma-k kirjoitti:Ainakin BlueLady on 100:n paku ja ilman lätkää perässä. Rajoitus merkitty vain rekisteriotteeseen.
.
Katsoivat minullakin, että onko ABS ja airbag -- jos olis molemmat ollut (airbag puuttuu), niin saisi kuulemma 100 km/h pakuksi. Inssi kävi vielä koneeltaan ja kollegoiltaan asioita tarkastamassa.
Henkilöautoksi kilvittämisessä taas tulee riskiksi, että aikanaan kun auto on pienemmällä autoverolla hankittu, silloin "maksamatta jäänyt" vero lankeaisi n yt mulle maksettavaksi. Useita tuhansia euroja katsurin mukaan...
Itse en kyllä perskele lätkää hanki, toistaiseksi sitä ei ole kukaan missään koskaan kysynyt eikä siitä missään papereissa lue mitään. Eikä sitä erityisemmin vaadittu, inssi tuumi vaan että ostat kun kerkiät.
Asema, jolla kävin muuten, oli Salon yksityinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
****Entäs uudehkot transportterit ym.,eihän niissäkään turvatyynyä saati ABSia,eikä kyllä vaadita 80-lätkääkään?nelivetopaku kirjoitti:Juu, katsastusmies näytteli pykäliä siitä, kuinka pakettiauton nopeusrajoitus on kahdeksankymppiä, jos ei ole ABS -jarruja ja kuskin turvatyynyä. Pykälä tullut voimaan joskus -95 tietämillä ja koskee takautuvasti tätäkin autoa, joka kiistattomasti on ollut satasen auto ilman rekisteriotemerkintää..
Ainakin vielä 2000 loppuvuonna oli transporterin varustus vajavainen ilman lisävarusteita,eikä myyjät puhuneet mitään 80-rajoituksesta.
Taitaa olla jollain katsastajalla omat säännöt,pakettiautoilijoita pitää yrittää kurmuuttaa, tavalla tai toisella.
Re: painot
´jamppa kirjoitti:Ei ole transportterin omapaino ollu 1800 kg.
Jos vaaka laskee farkkumersussa alle 1800 ,menee veroille ,jos on ns.
veroton peli.
Näin.
Voi Stn prkl tuommoisia ketkutuksia. AIka omituista, että 80-lätkän perään aletaan nyt kysellä, kun munkin kiesillä on 15 vuotta ajeltu Suomessa pa-papereilla, eikä mitään lätkiä ole tarvittu, saati papereihin merkitty mitään ylänopeutta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Lisäpiirre soppaan.
Broidille oli sanottu, ettei tämän Chevy Vanissa tarvitsisi olla ollenkaan 80-lätkää, mikä siinä parhaillaan on, ja että siis kovemminkin saisi ajella.
Mielenkiintoista sikäli, että ko. Vani on -89 mallia, pa:ksi kilvitetty, omapainoltaan selvästi yli 1800 kg eikä siinä ole airbagia tahi aabeeässiä.
Broidille oli sanottu, ettei tämän Chevy Vanissa tarvitsisi olla ollenkaan 80-lätkää, mikä siinä parhaillaan on, ja että siis kovemminkin saisi ajella.
Mielenkiintoista sikäli, että ko. Vani on -89 mallia, pa:ksi kilvitetty, omapainoltaan selvästi yli 1800 kg eikä siinä ole airbagia tahi aabeeässiä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: To 11.11.2004 14:38
Etsin pykälät
Katselin viikonvaihteessa pykälät kohdalleen. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sisältää tästä asiasta mm. seuraavat kohdat:
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;
b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, 100 km/h.
Tässä valossa näyttää siltä, että oikean päätöksen katsastusmies teki.
Pitänee hankkia turvatyyny ratin napaan - mikähän olisi yksinkertaisin ratkaisu?
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;
b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
c) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, 100 km/h.
Tässä valossa näyttää siltä, että oikean päätöksen katsastusmies teki.
Pitänee hankkia turvatyyny ratin napaan - mikähän olisi yksinkertaisin ratkaisu?
- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ma 14.03.2005 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Etsin pykälät
Heh. Ehkä on katsottu, että S124 on ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan VW LT:n tasolla...satakakskuus kirjoitti:Mitä onkaan mahtanut liikkua lainsäätäjien pääkopissa kun on tämmösiäkin säädöksiä laatinut? .

Näinhän tuo lienee.satakakskuus kirjoitti:Mutupohjalta väittäisin että kyse onkin oikeasti lainsäätäjien kateudesta, jenkkipakuja ja nelivetomersuja sorsiva laki!

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Olisikos vakuutusmaksutkin jonkin verran alhaisemmat pakuksi rekatussa.tikkanen kirjoitti:Mitä hyötyä on rekisteröidä bensafarkku pakettiautoksi ?
Muuten tämä pakujen iänikuinen ja nyttemmin jokavuotinen paino-henkilömäärä-nopeusrajoitus-kova/pehmeäpenkkisyys-vuosimalli-dieselvero-autovero jne. -häslääminen on virkamiesakrobatiaa parhaimmillaan.
Ei moista tajua normaalijärjellä varustettu ihminen... kyllä tällä tavalla byrokraateille loputtomasti tekemistä saadaan Suomi-nimisestä suojatyökeskuksesta

Viimeksi muokannut Kaapo, To 18.11.2004 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Juu. Tämä pääsi unohtumaan äsken.Kaapo kirjoitti:Olisikos vakuutusmaksutkin jonkin verran alhaisemmat pakuksi rekatussa.tikkanen kirjoitti:Mitä hyötyä on rekisteröidä bensafarkku pakettiautoksi ?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
En usko että on hirveästi vaikutusta vakuutusmaksuun. Itselläni oli Pontiac Safari joka oli pakuksi rekisteröity, ja liikennevakuutus oli vähän päälle 1000eur. Nyt alla on 91 300TD henkilöautoksi rekisteröitynä ja on tuntuvasti halvemmat vakuutusmaksut. Vaikuttaahan tähän toki moottorin tilavuus ja monet muut seikatkin. Tämä tosin ihan arvailua ja mutua. Jos jollain on varmaa tietoa asiasta niin kiinnostaisi kovasti tietää miten asia todellisuudessa on.
Aikamoiset lunnaat vakuutuksista, taitaa olla ollut nollabonuksillaB. Wikström kirjoitti:En usko että on hirveästi vaikutusta vakuutusmaksuun. Itselläni oli Pontiac Safari joka oli pakuksi rekisteröity, ja liikennevakuutus oli vähän päälle 1000eur. Nyt alla on 91 300TD henkilöautoksi rekisteröitynä ja on tuntuvasti halvemmat vakuutusmaksut.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Etsin pykälät
Itse jonkun verran tuota autoverotusasian historiaa ja mentaliteettia tutkineena voinen valaista asiaa. Yksinkertaisesti on kyse siitä, että kyse ei lopulta ole ajo-ominaisuuksista tai liikenneturvallisuudesta kuin osittain, vaan tosiasiassa kyse on siitä, että jos onnistut jotenkin välttämään veroja, niin jostain pitää vastineeksi luopuakin. Tässä tapauksessa ajonopeudesta.Aku P kirjoitti:Heh. Ehkä on katsottu, että S124 on ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan VW LT:n tasolla...satakakskuus kirjoitti:Mitä onkaan mahtanut liikkua lainsäätäjien pääkopissa kun on tämmösiäkin säädöksiä laatinut? .![]()
Näinhän tuo lienee.satakakskuus kirjoitti:Mutupohjalta väittäisin että kyse onkin oikeasti lainsäätäjien kateudesta, jenkkipakuja ja nelivetomersuja sorsiva laki!
Jos oikein muistan, niin pykälät oli joskus -89 niin, että jos auton omapaino oli 1800kg tai vähemmän...
Mitenkäs noiden takautuvien lakien kanssa yleensä on ollut. Eikös se ollut sotasyyllisyysoikeus joskus, kun tuomitsi Rytin ja kumpp. vankeuteen rikoksista, joita he eivät tapahtuma-ajankohdan lain mukaan edes tehneet.

No, ehkä vähän kaukaa haettua tuo, mutta verratkaas esim. muihin liikenneturvallisuussäädöksiin: Ei mun -64 mallin harrasteautoon ole kukaan koskaan turvavöitä vaatinut, ja sillä saa moottoritiellä ajaa silti rumpujarruin ym. nykymittapuun huippuominaisuuksin 120km/h. Asialla ei vaan ole mitään tekemistä autoveron kanssa...


No, jos joku uskaltaa pistää allekirjoittaneelle esim. privaa omista, ha-S124:n maksuistaan IFissä täyskaskolla niin voin verrata. Ei tässä viitsisi mitään summia kyllä julkisesti pistää näkyviin.B. Wikström kirjoitti:En usko että on hirveästi vaikutusta vakuutusmaksuun. Itselläni oli Pontiac Safari joka oli pakuksi rekisteröity, ja liikennevakuutus oli vähän päälle 1000eur. Nyt alla on 91 300TD henkilöautoksi rekisteröitynä ja on tuntuvasti halvemmat vakuutusmaksut. Vaikuttaahan tähän toki moottorin tilavuus ja monet muut seikatkin. Tämä tosin ihan arvailua ja mutua. Jos jollain on varmaa tietoa asiasta niin kiinnostaisi kovasti tietää miten asia todellisuudessa on.
MIelestäni oma TE on kyllä ollut koko meilläoloaikansa melko halpa vakuuttaa, saati kun bonuksia on nyt kertynyt. (Kop kop, sanoo puu kun koputtaa...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Niin vaikea noita liikennevakuutusten maksuja on vertailla, jollei vertaile sitä perusvuosihintaa ilman bonuksia. Mulla esimerkiksi:
- V230TD (henkilöauto, kmassa 2630 kg 2,3 l) liikennevakuutus 141 € / v
- VW golf (henkilöauto 1,8 l) liikennevakuutus 538 € / v
Harmi etten mistään löytänyt noiden perushintoja, nimittän nimimerkillä S@M on täsmälleen sama auto pakettiautomerkinnällä ja siitä näkisi vaikuttaako liikennevakuutukseen. Oikeastaan pitäisi vaikuttaa, sillä onhan todennäköisempää ajaa kolari 120 kmh nopeudelta kuin 100 kmh...tai sitten ei. Pantaavat noita perusmaksuja keleen vakuutusyhtiöt.
[Edit]: Mulla siis V:ssä 70% bonus
- V230TD (henkilöauto, kmassa 2630 kg 2,3 l) liikennevakuutus 141 € / v
- VW golf (henkilöauto 1,8 l) liikennevakuutus 538 € / v
Harmi etten mistään löytänyt noiden perushintoja, nimittän nimimerkillä S@M on täsmälleen sama auto pakettiautomerkinnällä ja siitä näkisi vaikuttaako liikennevakuutukseen. Oikeastaan pitäisi vaikuttaa, sillä onhan todennäköisempää ajaa kolari 120 kmh nopeudelta kuin 100 kmh...tai sitten ei. Pantaavat noita perusmaksuja keleen vakuutusyhtiöt.
[Edit]: Mulla siis V:ssä 70% bonus

Viimeksi muokannut veskola, Pe 19.11.2004 08:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: To 11.11.2004 14:38
Olen mietiskellyt vakavasti sitä kuskin turvatyynyasiaa. Onko kellään tietoa, minkälainen homma sen hankkiminen ja asentaminen olisi?
Kaiketi kokonaisuus rakentuu keularakenteisiin asennettavista antureista, ohjausyksiköstä, tyynystä ja johtosarjoista. Olen ymmärtänyt, että joitakin mekaanisesti toimivia mallejakin on ollut markkinoilla.
Kysymys on mielestäni mielenkiintoinen muutenkin ja onhan vielä se sataselle katsastaminenkin.
Kaiketi kokonaisuus rakentuu keularakenteisiin asennettavista antureista, ohjausyksiköstä, tyynystä ja johtosarjoista. Olen ymmärtänyt, että joitakin mekaanisesti toimivia mallejakin on ollut markkinoilla.
Kysymys on mielestäni mielenkiintoinen muutenkin ja onhan vielä se sataselle katsastaminenkin.

On kai tuossa asentamista, ja olen ymmärtänyt että käytettynä hankittavasta tyynystä pitää olla vissi tieto, mistä autosta laite on peräisin, ts. pelkkä purkuosa ei riitä vaan myös pitää tietää lähtökohta.nelivetopaku kirjoitti:Olen mietiskellyt vakavasti sitä kuskin turvatyynyasiaa. Onko kellään tietoa, minkälainen homma sen hankkiminen ja asentaminen olisi?
Kaiketi kokonaisuus rakentuu keularakenteisiin asennettavista antureista, ohjausyksiköstä, tyynystä ja johtosarjoista. Olen ymmärtänyt, että joitakin mekaanisesti toimivia mallejakin on ollut markkinoilla.
.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ihan totta. Vaikkei kyse olisi edes tästä pakettiauton nopeusrajoituksesta. Aatellaan nyt vaikka jotain 90-luvun alun ei-airbag Mersua, joka on kunnossa ja autolla on runsaasti käyttöarvoa ja kilometrejä jäljellä. Eikö tuollaiseen vaikka vaan kuljettajan baggi asentamalla voisi mahdollisessa kolaritilanteessa saada itselleen merkittävää lisäsuojaa. Se pää kun kumminkin siihen ohjauspyörään kalahtaa. Kustannustehokkaasti tietysti homma pitäis saada myös hoidettua, koska muuten kohta joku viisas täällä vastaa, että hanki uudempi auto....nelivetopaku kirjoitti:Olen mietiskellyt vakavasti sitä kuskin turvatyynyasiaa. Onko kellään tietoa, minkälainen homma sen hankkiminen ja asentaminen olisi?
Kaiketi kokonaisuus rakentuu keularakenteisiin asennettavista antureista, ohjausyksiköstä, tyynystä ja johtosarjoista. Olen ymmärtänyt, että joitakin mekaanisesti toimivia mallejakin on ollut markkinoilla.
Kysymys on mielestäni mielenkiintoinen muutenkin ja onhan vielä se sataselle katsastaminenkin.
Enkä silleen, että niinhän se on, jotta ratin ja penkin välissähän tuo merkittävin turvavaruste edelleen autoissa on. Ja enhän minä itseäni... Teitä muitahan tietysti epäilen...
