W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
W208 CLK:ssa esiintyy oireena pientä tärinää +80 km/h nopeudessa. Renkaat on aivan uudet, vanteet suorat ja joka nurkassa uudet Brembon levyt. Epäilen, että tärinä tulee kardaanista.
Kannattaako suoraan uusia sekä tukilaakeri että rättinivelet, kun edellisistä vaihdoista ei ole tietoa ja ajokilometrejä 270 tkm? Vaikuttaako mahdolliseen tärinään sekä laakeri että kumiläpyskät? Vai pitäisikö tehdä jotain muuta? Mitään kolahduksia vaihdetta kytkettäessä tai muutakaan erikoista ei ole ilmennyt. Minulla on WIS käytössä, mutta ei nosturia, joten luultavasti vien homman jollekin tehtäväksi. Auton alla ryömimällä tuo ei vaikuta erityisen mukavalta hommalta.
Kannattaako suoraan uusia sekä tukilaakeri että rättinivelet, kun edellisistä vaihdoista ei ole tietoa ja ajokilometrejä 270 tkm? Vaikuttaako mahdolliseen tärinään sekä laakeri että kumiläpyskät? Vai pitäisikö tehdä jotain muuta? Mitään kolahduksia vaihdetta kytkettäessä tai muutakaan erikoista ei ole ilmennyt. Minulla on WIS käytössä, mutta ei nosturia, joten luultavasti vien homman jollekin tehtäväksi. Auton alla ryömimällä tuo ei vaikuta erityisen mukavalta hommalta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Molemmat vaikuttavat. Jos tärinä tulee etenkin moottorijarrutuksessa, kyse on hyvin todennäköisesti juuri jommastakummasta tai molemmista. Kevyt veto päällä ei välttämättä juurikaan täristä. Kardaanivika silloin.
On tullut itse painittua näiden kardaaniongelmien kanssa enemmänkin.
Ensin meni vaihtoon takimmainen rättinivel. Oli mennyt silminnähden huonoon kuntoon. Ei vielä auttanut ja tuntui, että moottorijarrutustärinä vain kasvoi. Veto päällä tuskin huomasi mitään eli oireet silloin vähäisiä.. Diagnoosi: tukilaakerikin on sökönä. Vaihdettiin tukilaakeri ja tärinä poistui. Eli molemmat piti vaihtaa. Toinenko tuhosi toisen ja kumpi meni ensin?
Kannattaa ensin silmämääräisesti tarkastaa rättinivelten kunto. Onko halkeamia, väljää tai muuta selvää vikaa. Tukilaakerin tarkastaminen on vähän vaikeampi juttu, jos se on pakoputkien ja lämpösuojusten takana piilossa, kuten omassa. Yleensä siitä pettää kumikehys. Repeää reunoista.
Näin ainakin omalla kohdalla.
P.S. Minä en kuulemma tajua tekniikasta mitään, joten tähänkin kannattaa varmaan suhtautua suurella varauksella.
On tullut itse painittua näiden kardaaniongelmien kanssa enemmänkin.
Ensin meni vaihtoon takimmainen rättinivel. Oli mennyt silminnähden huonoon kuntoon. Ei vielä auttanut ja tuntui, että moottorijarrutustärinä vain kasvoi. Veto päällä tuskin huomasi mitään eli oireet silloin vähäisiä.. Diagnoosi: tukilaakerikin on sökönä. Vaihdettiin tukilaakeri ja tärinä poistui. Eli molemmat piti vaihtaa. Toinenko tuhosi toisen ja kumpi meni ensin?
Kannattaa ensin silmämääräisesti tarkastaa rättinivelten kunto. Onko halkeamia, väljää tai muuta selvää vikaa. Tukilaakerin tarkastaminen on vähän vaikeampi juttu, jos se on pakoputkien ja lämpösuojusten takana piilossa, kuten omassa. Yleensä siitä pettää kumikehys. Repeää reunoista.
Näin ainakin omalla kohdalla.
P.S. Minä en kuulemma tajua tekniikasta mitään, joten tähänkin kannattaa varmaan suhtautua suurella varauksella.

Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Kiitos viestistä. Tässä tapauksessa tärinä on melko neutraali vedolle ja moottorijarrutukselle. 130 km/h tuntuu tasaisemmalta kuin 90 km/h. En tiedä pitäisikö vielä varmuuden vuoksi käydä tarkistamassa renkaiden asennus vanteelle ja tasapainotus? Ei olisi kuitenkaan ensimmäinen kerta, kun rengasöitä ei ole tehty huolella. Pari viikkoa sitten ostin uudet halpis-Matadorit
Kun tärinä ei loppunut renkaanvaihdossa, vaihdoin kuluneet etujarrulevyt uusiin laatutuotteisiin. Siitä voisikin tehdä oman laulunsa, sillä kuskin puolen etulevy oli törkeän tiukassa. Nyt joku luulee, että olen takonut navan ja laakerin lekalla paskaksi. Mutta ei, rälläköin jarrulevystä irti ns. laikkaosan ja sitten vedin napaosan nätisti ulosvetäjällä irti. Takalevyt tuli vaihdettua jo keväällä.
Kun tärinä ei loppunut renkaanvaihdossa, vaihdoin kuluneet etujarrulevyt uusiin laatutuotteisiin. Siitä voisikin tehdä oman laulunsa, sillä kuskin puolen etulevy oli törkeän tiukassa. Nyt joku luulee, että olen takonut navan ja laakerin lekalla paskaksi. Mutta ei, rälläköin jarrulevystä irti ns. laikkaosan ja sitten vedin napaosan nätisti ulosvetäjällä irti. Takalevyt tuli vaihdettua jo keväällä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Alkoiko tärinä siis jo ennen renkaiden ja levyjen vaihtoa ja on yhä voimissaan vai löytyikö jo syy siihen?
Tuollaiselta näyttää viimeisiään vetelevä tukilaakeri. Sökönä olevasta takarättinivelestä onkin jo julkaistu kasa kuvia aiemmin.
Kardaaniongelmat olivat ainakin itsellä pahimmillaan alle 80 km/ nopeuksilla ja vähenivät (yllättäen?) nopeuden kasvaessa. Kuulemma näin se yleensä meneekin niiden kanssa. Jotain muuta siis tässä tapauksessa?
Tuollaiselta näyttää viimeisiään vetelevä tukilaakeri. Sökönä olevasta takarättinivelestä onkin jo julkaistu kasa kuvia aiemmin.
Kardaaniongelmat olivat ainakin itsellä pahimmillaan alle 80 km/ nopeuksilla ja vähenivät (yllättäen?) nopeuden kasvaessa. Kuulemma näin se yleensä meneekin niiden kanssa. Jotain muuta siis tässä tapauksessa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Tärinää oli siis jo ennen renkaiden ja levyjen vaihtoa. Luulin sen johtuvan vanhoista kuluneista renkaista tai jarrulevyistä. En ole vielä tehnyt autolle mitään, kun ajelen lähinnä kaupungissa eikä alle 80 km/h vauhdissa huomaa mitään.
Renkaiden sovitus vanteelle ja tasapainotus pitää kuitenkin käydä tarkistuttamassa.
Viallinen pyöränlaakeri tai -napa kai sentään aiheuttaisi meteliä?? Kaiken lisäksi oikealla edessä laakeri on vaihdettu uuteen pari vuotta sitten. Ennen uusien jarrulevyjen vaihtoa putsasin mielestäni navat huolella.
Renkaiden sovitus vanteelle ja tasapainotus pitää kuitenkin käydä tarkistuttamassa.
Viallinen pyöränlaakeri tai -napa kai sentään aiheuttaisi meteliä?? Kaiken lisäksi oikealla edessä laakeri on vaihdettu uuteen pari vuotta sitten. Ennen uusien jarrulevyjen vaihtoa putsasin mielestäni navat huolella.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Kardaanihan keskittyy niiden akselin etu-ja takapäässä olevien tappien ja helojen avulla. Rättinivelhän ei keskitä mitään, se on kumia ja välittää vaan voimaa. Jos kardaani katkaistaessa menee samoille pooreille niin ei pitäisi mennä epätasapainoonkaan.
Oma W124 500E on parast aikaa merkkiliikkeessä tohtoroitavana. Vein sen sinne remonttiin kun motarinopeuksissa alkoi tuntua pienen pientä, juuri havaittavaa värinää jossain. Ajattelin että ennakoidaan ja laitetaan kardaaniin uudet rättinivelet koska niitä tutkiessani havaitsin että ne teräsholkit alkoi jo vähän raottua kumiosastaan, muuten ok näköiset.
Merkkiliike uusi samalla kardaanin kannatinlakerin ja tukikumin. Muut osat näytti olevan kunnossa, paitsi vaihteiston ulostulolaipan mutteri oli ollut löysällä ja se laippa-akseli oli kuulemma väljä siihen vaihteiston pooriakseliin. Sinne laitettiin lukitetta väliin ja mutteri kiinni.
Koeajolla alkoi kovempi täristys; lievässä vedossa ei mitään, motarinopeudessa tärinä on selvästi huomattavissa ja moottorijarrutuksessa se vaan lisääntyy. Samalla tuntuu tärinää kun auto käy tyhjäkäyntiä D päällä, vapaalla ei tärise.
Auto meni uudestaan sinne ja samalla tilattiin kardaaniakseliin ne uudet tapit/helat keskitystä varten, mutta omat oli aivan yhtä napakat joten niitä ei uusita. Uusi laippa tuntui yhtä väljältä ulostuloakseliin, se uusittiin kumminkin kerran oli tilattu Saksasta asti. Oletimme että jos poorit on menneet väljiksi ne olisi laipan puoleleta eikä toivottavasti akselin päästä. Vaihteiston kannatinkumi on ehjä, moottorin tukikumeja kuulemma ei vielä tarkastettu.
Tulin just lomilta keskieuroopasta enkä ole kuullut mitään miten remontti etenee. Odottelen että ilmoittelevat koska annoin heille aikaa niin paljon kun tarvitsevat, autolla kun ei ole kiire.
Harmi vaan että auto meni huonompaan kuntoon kun ennakkoon yritti tehdä jotain hyvää...
Oma W124 500E on parast aikaa merkkiliikkeessä tohtoroitavana. Vein sen sinne remonttiin kun motarinopeuksissa alkoi tuntua pienen pientä, juuri havaittavaa värinää jossain. Ajattelin että ennakoidaan ja laitetaan kardaaniin uudet rättinivelet koska niitä tutkiessani havaitsin että ne teräsholkit alkoi jo vähän raottua kumiosastaan, muuten ok näköiset.
Merkkiliike uusi samalla kardaanin kannatinlakerin ja tukikumin. Muut osat näytti olevan kunnossa, paitsi vaihteiston ulostulolaipan mutteri oli ollut löysällä ja se laippa-akseli oli kuulemma väljä siihen vaihteiston pooriakseliin. Sinne laitettiin lukitetta väliin ja mutteri kiinni.
Koeajolla alkoi kovempi täristys; lievässä vedossa ei mitään, motarinopeudessa tärinä on selvästi huomattavissa ja moottorijarrutuksessa se vaan lisääntyy. Samalla tuntuu tärinää kun auto käy tyhjäkäyntiä D päällä, vapaalla ei tärise.
Auto meni uudestaan sinne ja samalla tilattiin kardaaniakseliin ne uudet tapit/helat keskitystä varten, mutta omat oli aivan yhtä napakat joten niitä ei uusita. Uusi laippa tuntui yhtä väljältä ulostuloakseliin, se uusittiin kumminkin kerran oli tilattu Saksasta asti. Oletimme että jos poorit on menneet väljiksi ne olisi laipan puoleleta eikä toivottavasti akselin päästä. Vaihteiston kannatinkumi on ehjä, moottorin tukikumeja kuulemma ei vielä tarkastettu.
Tulin just lomilta keskieuroopasta enkä ole kuullut mitään miten remontti etenee. Odottelen että ilmoittelevat koska annoin heille aikaa niin paljon kun tarvitsevat, autolla kun ei ole kiire.
Harmi vaan että auto meni huonompaan kuntoon kun ennakkoon yritti tehdä jotain hyvää...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Aivan. Keskitysholkit sieltä löytyy. Itsellä taisi käydä niin, että kun rättinivelestä tuli vaihdon jälkeen tiukka niin vasta silloin sen tukilaakerin kunto tuli paremmin esiin. Vanhalla rätillä oli nähtävissä, että kardaani jonkin verran " nuljui" takapäästä, kun sitä pyöritti. Keskitys ei siihen auttanut.
Holkki oli kunnossa eikä sitä tarvinnut vaihtaa. Harvoin kai se vaihtoon menee?
Huomio kiinnittyi tähän tähän täristykseen myös paikallaan seisoessa vaihde päällä. Luulisi, että silloin kardaani asettuu tiettyyn staattiseen asentoon vioistaan huolimatta eikä siitä liikehdi eikä myöskään silloin täristä. Siis luulisi. Totuus vaan usein niin kovin toisenlainen.. Syy kenties nyt muualla(kin)?
Omassa rakkineessa vaihteet menivät silloinkin täysin huomaamatta päälle paikallaan seistessä eikä minkäänlaista tärinää ilmennyt vaihde (D tai pakki) päällä.
Odotamme mielenkiinnolla, mitä korjaamo asiasta seuraavaksi kertoo.
Aina ei ole helppoa.
Holkki oli kunnossa eikä sitä tarvinnut vaihtaa. Harvoin kai se vaihtoon menee?
Huomio kiinnittyi tähän tähän täristykseen myös paikallaan seisoessa vaihde päällä. Luulisi, että silloin kardaani asettuu tiettyyn staattiseen asentoon vioistaan huolimatta eikä siitä liikehdi eikä myöskään silloin täristä. Siis luulisi. Totuus vaan usein niin kovin toisenlainen.. Syy kenties nyt muualla(kin)?
Omassa rakkineessa vaihteet menivät silloinkin täysin huomaamatta päälle paikallaan seistessä eikä minkäänlaista tärinää ilmennyt vaihde (D tai pakki) päällä.
Odotamme mielenkiinnolla, mitä korjaamo asiasta seuraavaksi kertoo.
Aina ei ole helppoa.
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Ratkaisu löytyikin helpommasta päästä. Pyörittelin eilen renkaita kotipihassa ja huomasin että kahdessa pyörässä on reilummin pystyheittoa. Tänään rengasliikkeen kaveri asensi kaksi rengasta uudelleen vanteelle ja tasapainotti ne. Tärinä loppui ja nyt kelpaa taas ajella maantievauhtia. Tässä vain mietityttää, onko minulla edelleen runkovikaiset renkaat vai oliko asennustyö vain tehty huolimattomasti. Enkä oikein ymmärrä, miksi tällaista pääsee tapahtumaan? Eikö rengasasentaja viitsi tarkastaa asentamaansa rengasta silmämääräisesti tasapainotuskoneessa?
Olisi taas ensin pitänyt tutkia ennen kuin tulee Mersufoorumille kyselemään tyhmiä
Olisi taas ensin pitänyt tutkia ennen kuin tulee Mersufoorumille kyselemään tyhmiä

W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Taisi olla monivammapotilas minulla. Hain 500E:n eilen merkkiliikkeen korjaamosta ja he oli vaihtaneet vaihteiston ulostulolaipan ja stefan. Moottorin kannakekumit sekä vaihteiston takakannatin olivat hyvässä kunnossa. Uudet keskitystapit tuli ja niitä oli verrattu vanhoihin, vanhat oli yhtä tarkat eli niissäkään ei vikaa. Koeajolla autossa ei havaittu ravistusta. Työ tehtiin takuuseen, osat teki kolmisensataa.
Läksin autolla ohitustielle ja edelleen oli pientä tärinää koko ajan, ja nyt se tuntui jopa ohjauspyörässä. Isoin hakkaaminen oli tiessään, moottorijarrutus ei muuttanut mitään enää. Ajoin auton toiselle korjaamoille jossa rengaskoneet ja sovittiin että tänään tasapainottavat, ja tarkastavat että renkaissa ei ole mitään vikaa. Mutta, seisottuaan 10 min autoon tuli taas se käyntihäiriö ja autohan jäi tuonne korjaamolle yöksi.
Aamulla todettiin että kaikissa pyörissä oli renkaiden tasapainoheittoa, takarenkaat oli kuluneemmat toki mutta jotenkin "pyöreämmät". Tasapainotus ja vaihdettiin edestä taakse.
Nyt ne ravistukset on poissa. Jotenkin kovemman oloinen veto voimalinjassa, sellainen jäykkä fiilis tulee mutta se johtuu varmaan uusista rättinivelistä, saattaa pehmentyä ajan kanssa kun autolla ajaa. Ihan kun siellä joku ottaisi vastaan, jäykän oloisesti mutta onhan se selvä että nyt se on napakka. Kulkee kumminkin ihan hyvin.
Aamulla ei ollut käyntihäiriöitä, mutta kun koeajoin ja menin kotiin niin 5 min seisonnan jälkeen alkoi nypyttämään, kiihdytyksessä tuntui itse asiassa sellaiselle hakkaamiselle mitä se oli noissa koeajoissa kun auto tuli kardaanirempasta. Sitten vika asettui taas kun ajoin ohitietä aikani… tarttee seurata sitä ja siis korjata toki.
Summa summarum hyvä että tuli teetettyä kardaaniremppa, havaittiin se löystynyt laipan mutteri ennen kun mikään alkoi porsimaan isommin. Voisikohan tuollainen hakkava käyntihäiriö löysyttää sen mutterin? Alunperin pieni väpinä jonka perusteella päätin teettää kardaanin huoltorempan saattoi sekin johtua renkaista. Mutta se että ne meni kerralla tuollaiseen täristävään kuntoon korjaamokäynnin aikana on todella outoa! Olisiko löysä pooriliitos ja löystyneet rättinivelet pitäneet tärinät poissa, vai mikä onkaan syy ja mikä seuraus? Jos kaikkien muiden ongelmien kanssa on moottorissa se täristävä häiriö päällä niin kaikki tärinät on varmaan sekoittuneet yhdeksi sekametelisopaksi josta ei ota erkkikään selvää
Läksin autolla ohitustielle ja edelleen oli pientä tärinää koko ajan, ja nyt se tuntui jopa ohjauspyörässä. Isoin hakkaaminen oli tiessään, moottorijarrutus ei muuttanut mitään enää. Ajoin auton toiselle korjaamoille jossa rengaskoneet ja sovittiin että tänään tasapainottavat, ja tarkastavat että renkaissa ei ole mitään vikaa. Mutta, seisottuaan 10 min autoon tuli taas se käyntihäiriö ja autohan jäi tuonne korjaamolle yöksi.
Aamulla todettiin että kaikissa pyörissä oli renkaiden tasapainoheittoa, takarenkaat oli kuluneemmat toki mutta jotenkin "pyöreämmät". Tasapainotus ja vaihdettiin edestä taakse.
Nyt ne ravistukset on poissa. Jotenkin kovemman oloinen veto voimalinjassa, sellainen jäykkä fiilis tulee mutta se johtuu varmaan uusista rättinivelistä, saattaa pehmentyä ajan kanssa kun autolla ajaa. Ihan kun siellä joku ottaisi vastaan, jäykän oloisesti mutta onhan se selvä että nyt se on napakka. Kulkee kumminkin ihan hyvin.
Aamulla ei ollut käyntihäiriöitä, mutta kun koeajoin ja menin kotiin niin 5 min seisonnan jälkeen alkoi nypyttämään, kiihdytyksessä tuntui itse asiassa sellaiselle hakkaamiselle mitä se oli noissa koeajoissa kun auto tuli kardaanirempasta. Sitten vika asettui taas kun ajoin ohitietä aikani… tarttee seurata sitä ja siis korjata toki.
Summa summarum hyvä että tuli teetettyä kardaaniremppa, havaittiin se löystynyt laipan mutteri ennen kun mikään alkoi porsimaan isommin. Voisikohan tuollainen hakkava käyntihäiriö löysyttää sen mutterin? Alunperin pieni väpinä jonka perusteella päätin teettää kardaanin huoltorempan saattoi sekin johtua renkaista. Mutta se että ne meni kerralla tuollaiseen täristävään kuntoon korjaamokäynnin aikana on todella outoa! Olisiko löysä pooriliitos ja löystyneet rättinivelet pitäneet tärinät poissa, vai mikä onkaan syy ja mikä seuraus? Jos kaikkien muiden ongelmien kanssa on moottorissa se täristävä häiriö päällä niin kaikki tärinät on varmaan sekoittuneet yhdeksi sekametelisopaksi josta ei ota erkkikään selvää

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Karra siun kokemuksien perusteella karisee into tehdä kardaanille varmuuden vuoksi yhtään mitään... Kilometrejä CLK:lla tulee vähän ja 300 tkm on täynnä vasta 2020-luvun puolella.
Kumma juttu nuo renkaiden pystyheitot. Minulla meni aikaan Saab 95:sta kaikki 4 Nokialaista kesärengasta soikeiksi. Ja piti muuten viime talvena tasapainottaa uudelleen S212:n yhden talven ajetut Hankook iPike RS:t, kun täristi. Tärinä saatiin tasapainotuksella kuriin, mutta rengasasentaja mutisi jotain viallisista rungoista. Tiedä, pitääkö tässä alkaa ostaa hinnaston yläpään renkaita - vai sitä kaikkein halvinta?
Kumma juttu nuo renkaiden pystyheitot. Minulla meni aikaan Saab 95:sta kaikki 4 Nokialaista kesärengasta soikeiksi. Ja piti muuten viime talvena tasapainottaa uudelleen S212:n yhden talven ajetut Hankook iPike RS:t, kun täristi. Tärinä saatiin tasapainotuksella kuriin, mutta rengasasentaja mutisi jotain viallisista rungoista. Tiedä, pitääkö tässä alkaa ostaa hinnaston yläpään renkaita - vai sitä kaikkein halvinta?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Juu kardaanin kanssa kannattaa miettiä ennen kun aloittaa
Just juttelin Lajusen kanssa puhelimessa renkaista ja siitä miten voivat mennä epätasapainoon... itse olen nyt ostanut merkkirenkaita vaan kun esim Camskillilta saa ilman alvia jos on VAT numero käytettävissä ...
Minulla tulee autoille niin vähän ajoa että ikä tulee ensin vastaan niin luulen että merkkirengas on parempi silloin.

Just juttelin Lajusen kanssa puhelimessa renkaista ja siitä miten voivat mennä epätasapainoon... itse olen nyt ostanut merkkirenkaita vaan kun esim Camskillilta saa ilman alvia jos on VAT numero käytettävissä ...

Minulla tulee autoille niin vähän ajoa että ikä tulee ensin vastaan niin luulen että merkkirengas on parempi silloin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Pe 15.05.2009 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W208 Tärinä ja kardaanin tukilaakeri?
Tämä on aika yleinenkin ongelma. Pystyheittoa tulee yleensä kun ajetaan liian pienillä rengaspaineilla (renkaan runko alkaa elämään, lopulta tuhoutuu). Tai toinen vaihtoehto on että auto seisoo pitkään. Olen jopa nähnyt merkkirenkaita uutena jotka vipottaa, kun asentaa vanteille... Rengasliikkeen huolimattomuutta/kiirettä jos ei pystyheittoa tarkasteta. Kiinarenkaissa ei ole tiestysti yhtä hyvät rungot, kuin premium merkeillä.jusi kirjoitti:Ratkaisu löytyikin helpommasta päästä. Pyörittelin eilen renkaita kotipihassa ja huomasin että kahdessa pyörässä on reilummin pystyheittoa. Tänään rengasliikkeen kaveri asensi kaksi rengasta uudelleen vanteelle ja tasapainotti ne. Tärinä loppui ja nyt kelpaa taas ajella maantievauhtia. Tässä vain mietityttää, onko minulla edelleen runkovikaiset renkaat vai oliko asennustyö vain tehty huolimattomasti. Enkä oikein ymmärrä, miksi tällaista pääsee tapahtumaan? Eikö rengasasentaja viitsi tarkastaa asentamaansa rengasta silmämääräisesti tasapainotuskoneessa?
Olisi taas ensin pitänyt tutkia ennen kuin tulee Mersufoorumille kyselemään tyhmiä