W124 etujousenkupin korjaus
W124 etujousenkupin korjaus
Moro.
Käytin 230e lankkua leimalla ja tarkastuksessa huomattiin reikä vänkärin puolen etujousenkupissa. Eihän siinä, aiheellinen korjaus tiedossa. Mutta kun sanoin että paikkaan sen ja tuon näytille, leimasetä sanoi ettei niin saa enää tehdä. Alkuvuodesta tulleen määräyksen mukaan koko kuppi on vaihdettava eikä niitä saa enää korjata hitsaamalla.
Eli siis pienen reiän takia koko kuppi olisi rälläköitävä irti ja laitettava uusi tilalle. Mites toi pitää nyt sitten oikeaoppisesti tehdä? Katsuri puhui jostain mersun ohjeistuksesta aiheeseen, mutta ei avannut asiaa sen tarkemmin. Olisiko täällä jollain tietoa/vinkkejä?
Käytin 230e lankkua leimalla ja tarkastuksessa huomattiin reikä vänkärin puolen etujousenkupissa. Eihän siinä, aiheellinen korjaus tiedossa. Mutta kun sanoin että paikkaan sen ja tuon näytille, leimasetä sanoi ettei niin saa enää tehdä. Alkuvuodesta tulleen määräyksen mukaan koko kuppi on vaihdettava eikä niitä saa enää korjata hitsaamalla.
Eli siis pienen reiän takia koko kuppi olisi rälläköitävä irti ja laitettava uusi tilalle. Mites toi pitää nyt sitten oikeaoppisesti tehdä? Katsuri puhui jostain mersun ohjeistuksesta aiheeseen, mutta ei avannut asiaa sen tarkemmin. Olisiko täällä jollain tietoa/vinkkejä?
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Mahtaakohan nykyään enää onnistua, jos vaan korjaat sen nätisti huomaamattomiin, ja menet teettämään katsastuksen kokonaan uusiksi jossain toisessa konttorissa?
Ihan vaan tuli mieleeni tapaus joku vuosi takaperin, kun kaveri oli kesäkauden päätteeksi hakemassa leimaa harrastemuskeliautolleen josta sitten yllättäen alkoi löytyä (kateellisen?!?) paljon kaikenlaista puutetta ja korjattavaa.
Ensin loiva masennus, sitten tuumasta toimeen ja toisella konttorilla katsastus uusittiin, eikä ollut mitään huomautettavaa, eikä ole ollut senkään jälkeen. En tuolla nyt tietenkään tarkoita, että se katsastussedän löytämä happaman alku ei pitäisi paikkaansa ja jatkaisit iloisena ajamista siihen asti kunnes nurkka retkahtaa, mutta mietinpä nyt vaan.
Ihan vaan tuli mieleeni tapaus joku vuosi takaperin, kun kaveri oli kesäkauden päätteeksi hakemassa leimaa harrastemuskeliautolleen josta sitten yllättäen alkoi löytyä (kateellisen?!?) paljon kaikenlaista puutetta ja korjattavaa.
Ensin loiva masennus, sitten tuumasta toimeen ja toisella konttorilla katsastus uusittiin, eikä ollut mitään huomautettavaa, eikä ole ollut senkään jälkeen. En tuolla nyt tietenkään tarkoita, että se katsastussedän löytämä happaman alku ei pitäisi paikkaansa ja jatkaisit iloisena ajamista siihen asti kunnes nurkka retkahtaa, mutta mietinpä nyt vaan.
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Juuh tämäkin vaihtoehto kävi mielessä. Siis korjattavahan tuo kuppi on, mutta vois mennä paikattuna läpi toisella konttorilla. En vaan tiedä, että näkevätkö nykyään kaikilla konttoreilla tiedon, että katsastus on aloitettu. Kun kerran uusitakatsastukseen saa mennä mille tahansa konttorille (näin ainakin google kertoi).RH kirjoitti:Mahtaakohan nykyään enää onnistua, jos vaan korjaat sen nätisti huomaamattomiin, ja menet teettämään katsastuksen kokonaan uusiksi jossain toisessa konttorissa?
Ihan vaan tuli mieleeni tapaus joku vuosi takaperin, kun kaveri oli kesäkauden päätteeksi hakemassa leimaa harrastemuskeliautolleen josta sitten yllättäen alkoi löytyä (kateellisen?!?) paljon kaikenlaista puutetta ja korjattavaa.
Ensin loiva masennus, sitten tuumasta toimeen ja toisella konttorilla katsastus uusittiin, eikä ollut mitään huomautettavaa, eikä ole ollut senkään jälkeen. En tuolla nyt tietenkään tarkoita, että se katsastussedän löytämä happaman alku ei pitäisi paikkaansa ja jatkaisit iloisena ajamista siihen asti kunnes nurkka retkahtaa, mutta mietinpä nyt vaan.
Kirjoitti nimittäin korjausmääräykseen, että ei saa korjata hitsaamalla.
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Helppohan se kuppi on kokonaan vaihtaa, mutta uusi maksaa paritsadat.
wiimax.fi
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Mulla oli väyrysestä revenny kuppi puoliksi irti,konttorilla sano että aivan sama laitatko hitsaamalla vai niittaamalla kunhan se pysyy. Mutta näköjää se ei kaikille passaa.
Star
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Minkälainen se reikä on? Jos se on sellainen, että kupin kiinnitys runkopalkkiin ehjä ja ruosteeton ja se reikä on vaan jossain muualla niin ehdottomasti hitsaat sen siististi tukkoon ja maalit ja suoja-aineet päälle ja uudelle asemalle. Mutta harvoinhan se noin on, taitaa se reikä olla kuitenkin jossain kupin kiinnityksen ja runkopalkin saumassa. Näkyy olevan partacuksella toinen puoli n. 120€ ja toinen 115€.
Se on muuten ihme miten se kuppi kestää sen jousen vaikka se on melkein irti ruostunut. Vaihdoin tuollaisen kupin väyryseen vuosi sitten, jousen kun sai pois välistä niin kupin sai käsin repimällä pois.
Se on muuten ihme miten se kuppi kestää sen jousen vaikka se on melkein irti ruostunut. Vaihdoin tuollaisen kupin väyryseen vuosi sitten, jousen kun sai pois välistä niin kupin sai käsin repimällä pois.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 etujousenkupin korjaus
En kerenny vielä tutkia sen tarkemmin. Näkyvä reikä ei ollut ihan kupin ja korin saumassa, mutta yleensä haperoa on aika paljon enemmän kuin mitä näkee. Reiästä kuitenkin puhutaan, ei repeytyneestä jousikupista. KL:sta jousikuppi 183e, ebaystä löysin noin 120e toimituskuluineen. Arvokas kapistus.S202 kirjoitti:Minkälainen se reikä on? Jos se on sellainen, että kupin kiinnitys runkopalkkiin ehjä ja ruosteeton ja se reikä on vaan jossain muualla niin ehdottomasti hitsaat sen siististi tukkoon ja maalit ja suoja-aineet päälle ja uudelle asemalle. Mutta harvoinhan se noin on, taitaa se reikä olla kuitenkin jossain kupin kiinnityksen ja runkopalkin saumassa. Näkyy olevan partacuksella toinen puoli n. 120€ ja toinen 115€.
Se on muuten ihme miten se kuppi kestää sen jousen vaikka se on melkein irti ruostunut. Vaihdoin tuollaisen kupin väyryseen vuosi sitten, jousen kun sai pois välistä niin kupin sai käsin repimällä pois.
- Juuttijunior
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Itse laitoin W/S202-korisen kupin W124-koriseen, olisiko alkuperäinen varaosa ollut luokkaa 20-30 euroa noin vuosi takaperin. Hieman ohuempaa materiaalia, lisäksi jarruputken kiinnike pitää siirtää vanhasta uuteen mutta sitten taas toisaalta on jousen halkaisija suoraan sopiva ja hinta on vain murto-osa W/S124 korisen kupista.
Kannattaa tutkiessa rapsuttaa vaikka ruuvimeisselillä tai puukolla sen kupin ja koripalkin välinen liimamassa pois, sen alla piilee yleensä yllätyksiä. Yleisesti sauma näyttää liimojen kanssa hyvältä ja liimojen poiston jälkeen vähemmän hyvältä... Itse jouduin tekemään myös koripalkkiin uuden osion, poistin kaiken vähänkin mädäntyneen materiaalin jotta uusi kuppi todellakin kiinnittyy johonkin!
Kannattaa tutkiessa rapsuttaa vaikka ruuvimeisselillä tai puukolla sen kupin ja koripalkin välinen liimamassa pois, sen alla piilee yleensä yllätyksiä. Yleisesti sauma näyttää liimojen kanssa hyvältä ja liimojen poiston jälkeen vähemmän hyvältä... Itse jouduin tekemään myös koripalkkiin uuden osion, poistin kaiken vähänkin mädäntyneen materiaalin jotta uusi kuppi todellakin kiinnittyy johonkin!
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Kannattaa se koko kupin alue, kiinnitykset, ympäristö tarkistaa kunnolla. Jousi pois (MB omalla jousipuristimella) ja teräsharjarälläkällä pyyhkäsee kaikki massat pois ja hakkaa reiät puhki. Sitten tekee päätöksen paikataanko vain vai vaihdetaanko. Jokatapauksessa jos päättää jättää vanhan kupin niin vahvistaa sen kiinnityksen ympärihitsaamalla. Tehtaan jäljiltä kuppi on yllättävän heikosti kiinni vain muistaakseni viidellä pistehitsillä ja sen ympärille on räimitty korikittia muka pitämässä ruostetta poissa. Jos saat varaosan käsiisi niin niiden reikien kohtaa tehdas on histannut, ei muualle.
Isot pojat tosiaan kertovat että w202 vastaava sopii, se 124 oma on nykyään ainaki 150 eur hintainen. Jarruputkea ei kannata availla turhaan ettei tuu lisähommia. Vanhasta kupista sen kiinnikkeen ajettua rälläkällä ohkasella laikalla siististi irti.
Mistäkö nämä asiat tiedän? Viime syksynä työpaikan pihassa löysin parkkipaikalta jousen auton vierestä ja toinen kulma oli saannu pikamadalluksen. Onneksi oli työpaikan pihalla kun olisi voinut hajota vaikka ajossakin !!! Toiselle puolella kuppi vaihdettiin työkaverin kanssa ja toinen tarkastettiin ja vahvistushitsattiin. Suosittelen pitkän kaavan mukaista remonttia, varsinkin jos on vähänki epäilyttävä auto jota on jo hitsailtu.
Isot pojat tosiaan kertovat että w202 vastaava sopii, se 124 oma on nykyään ainaki 150 eur hintainen. Jarruputkea ei kannata availla turhaan ettei tuu lisähommia. Vanhasta kupista sen kiinnikkeen ajettua rälläkällä ohkasella laikalla siististi irti.
Mistäkö nämä asiat tiedän? Viime syksynä työpaikan pihassa löysin parkkipaikalta jousen auton vierestä ja toinen kulma oli saannu pikamadalluksen. Onneksi oli työpaikan pihalla kun olisi voinut hajota vaikka ajossakin !!! Toiselle puolella kuppi vaihdettiin työkaverin kanssa ja toinen tarkastettiin ja vahvistushitsattiin. Suosittelen pitkän kaavan mukaista remonttia, varsinkin jos on vähänki epäilyttävä auto jota on jo hitsailtu.
Re: W124 etujousenkupin korjaus
Kiitoksia, on tullut hyviä ja asiallisia vinkkejä. Täytyypä harkita tota 202sen kuppia.
Re: W124 etujousenkupin korjaus
No niin, kuppi vaihtui uuteen.
Ostin kuitenkin 124:sen oman kupin, oli tosiaan paksummasta materiaalista mitä 202sen. Ja ainakin varmasti sinne käypänen. Törkyhintainen tosin. Varaosanumerot jousikupeille: A1246200428 (oikea puoli) ja A1246200328 (vasen) jos joku haluaa vaikka ebaysta ettiä....
Vanha oli melko tanakasti kiinni reiästä huolimatta. Rälläkällä ja paineilmataltalla saatiin vanha kuppi irti. Jarruputki piti irrottaa, koska sen läpivienti on jousikupissa. Uusi kuppi pistehitseillä rei'istä kiinni ja hieman vahviketta reunoille. Maalit, kitit ja massat perään. Jarrujen ilmaus.
Vanhakin kuppi olisi ollut paikattavissa, mutta ei siis olisi kelvannut leimasedälle.
Ostin kuitenkin 124:sen oman kupin, oli tosiaan paksummasta materiaalista mitä 202sen. Ja ainakin varmasti sinne käypänen. Törkyhintainen tosin. Varaosanumerot jousikupeille: A1246200428 (oikea puoli) ja A1246200328 (vasen) jos joku haluaa vaikka ebaysta ettiä....
Vanha oli melko tanakasti kiinni reiästä huolimatta. Rälläkällä ja paineilmataltalla saatiin vanha kuppi irti. Jarruputki piti irrottaa, koska sen läpivienti on jousikupissa. Uusi kuppi pistehitseillä rei'istä kiinni ja hieman vahviketta reunoille. Maalit, kitit ja massat perään. Jarrujen ilmaus.
Vanhakin kuppi olisi ollut paikattavissa, mutta ei siis olisi kelvannut leimasedälle.