W211 320 cdi -07, 310tkm
Tapahtunut tähän asti:
Auto nilkuttaa, Star antaa vikakoodiksi:
"2510-001 Check component Y77/1 (Boost pressure regulator). Positioner signals fault"
Paineensäätimen testi ei mennyt läpi, eli säätövivusto ei liikkunut testin aikana eikä Star näyttänyt paineissa merkittävää vaihtelua. Turbossa kiinni oleva vivusto mitä paineensäädin liikuttaa liikkuu irrotettuna vaivattomasti.
Googletuksen perusteella päättelin että turbon paineensäädin vaihdon tarpeessa joten tilasin uuden (käytetyn purkuosan) ebay:sta. Vaihdoin paineensäätimen mutta vika ei suostunut poistumaan. Avasin vielä vanhan säätimen, tarkoituksena tarkistaa piirilevyltä johtojen juotokset mitkä ovat ilmeisesti yksi ko. vempeleen heikoista lenkeistä. Nämä ovat kunnossa. Ehkä vika ei olekaan säätimessä?
No, lisää googletusta, ilmeisesti vika voi olla myös imusarjan läppämoottorissa. Tämä on kuitenkin vaihdettu alle vuosi sitten, uusi asennettu oikealle paikalleen turbon alle. Öljyähän sen päälle on valunut. Star kuitenkin ilmoittaa että testi menee läpi, testin aikana läppämoottori pitää normaalia ääntä, vivuston liikkeistä on paha sanoa mitään kun ovat sen verran pahassa paikassa. Myöskään palaneita sulakkeita ei ole. Eli läppämoottori lienee kunnossa..?
Sen verran kokeilin yleismittarilla että paineensäätimen liittimeen kahden ensimmäisen (tai ainakin laitimmaisen) johdon välillä on 12V ja toisesta liittimestä (en muista mistä) löysin ~8v.
Seuraavaksi otan tuon purkuosana ostamani säätimen auki ja mittailen nuo samat piuhat, jos olisi kuitenkin niin että minulla on käsissä kaksi viallista paineensäädintä.
Voiko näitä päineensäätimiä testata jotenkin kotikonstein?
Jos vika ei kuitenkaan ole tuossa paineensäätimessä niin alkaa ideat loppua.. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan, Star on käytössä.
W211 V6 turbon paineensäädin (korjattu)
W211 V6 turbon paineensäädin (korjattu)
Viimeksi muokannut teevaini, Ma 11.09.2017 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 V6 turbon paineensäädin
Jotenkin sinun nyt pitäisi varmistaa että onko se tilaamasi uusi säädin edes sopiva sun autoon??? Ettein olisi väärä ohjelma ko purkissa...???
Virran saanti läppämoottorille ja turbon säätimelle tulee samasta pisteestä, siksi toinen voi auheuttaa toisen sekoilut...
Ohjaussiglaali tulee kuitenkin eculta molemmille omalla piuhalla.
Herääkö sinun uusi turbonsäädin ylipäätään eloon kun käännät sytytysvirran päälle??? Eli nouseeko vipu ylös???
Staarihan kertoo miten testata ja mitä mittailla...
Virran saanti läppämoottorille ja turbon säätimelle tulee samasta pisteestä, siksi toinen voi auheuttaa toisen sekoilut...
Ohjaussiglaali tulee kuitenkin eculta molemmille omalla piuhalla.
Herääkö sinun uusi turbonsäädin ylipäätään eloon kun käännät sytytysvirran päälle??? Eli nouseeko vipu ylös???
Staarihan kertoo miten testata ja mitä mittailla...
Re: W211 V6 turbon paineensäädin
Ostin uuden säätimen Hellan koodin (6NW 009 420) perusteella.Sorsso kirjoitti:Jotenkin sinun nyt pitäisi varmistaa että onko se tilaamasi uusi säädin edes sopiva sun autoon??? Ettein olisi väärä ohjelma ko purkissa...???
OkSorsso kirjoitti: Virran saanti läppämoottorille ja turbon säätimelle tulee samasta pisteestä, siksi toinen voi auheuttaa toisen sekoilut...
Ohjaussiglaali tulee kuitenkin eculta molemmille omalla piuhalla.
Sanoisin että ei esitä elonmerkkejä mutta tarkastanpa tämän kun pääsen töistä kotiin.Sorsso kirjoitti: Herääkö sinun uusi turbonsäädin ylipäätään eloon kun käännät sytytysvirran päälle??? Eli nouseeko vipu ylös???
No kertoohan se, sähkötekniikan ymmärrys vaan pikkasen epävarmaa..Sorsso kirjoitti: Staarihan kertoo miten testata ja mitä mittailla...
Re: W211 V6 turbon paineensäädin
Laitoin alkuperäisen paineensäätimen kiinni ja sehän toimii. Hyvä niin mutta jäi kaivelemaan että mites nyt näin..
Eipä tullut mieleen muuta vaihtoehtoa kuin avata säädin uudelleen ja kas.. siellähän oli kuin olikin yksi piirilevyltä reunalle juotettu johto poikki. Ilmeisesti olen koskenut siihen mitatessani noita johtoja siten että se on siirtynyt hieman ja sai nyt kontaktin. Kasaus jää huomiselle mutta kun testi meni läpi niin tämä oli tässä.
Eipä tullut mieleen muuta vaihtoehtoa kuin avata säädin uudelleen ja kas.. siellähän oli kuin olikin yksi piirilevyltä reunalle juotettu johto poikki. Ilmeisesti olen koskenut siihen mitatessani noita johtoja siten että se on siirtynyt hieman ja sai nyt kontaktin. Kasaus jää huomiselle mutta kun testi meni läpi niin tämä oli tässä.
Re: W211 V6 turbon paineensäädin (korjattu)
https://www.youtube.com/watch?v=Mkc8ZGoMWvk
Tätä lähinnä tarkoitin kun sanoin että voi olla purkissa väärä softa sisällä... (jos ei ole rikki)
Mutta hyvä kun rupesi selviämään.
Tätä lähinnä tarkoitin kun sanoin että voi olla purkissa väärä softa sisällä... (jos ei ole rikki)
Mutta hyvä kun rupesi selviämään.
Re: W211 V6 turbon paineensäädin (korjattu)
Joku syy uuden säätimen toimimattomuuteen varmaan on mutta voi olla että jää selvittämättä. Näppärän oloinen vehje tuo videolla esitelty, tommonenhan ois ihan pakko saada.Sorsso kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=Mkc8ZGoMWvk
Tätä lähinnä tarkoitin kun sanoin että voi olla purkissa väärä softa sisällä... (jos ei ole rikki)
Mutta hyvä kun rupesi selviämään.
