S212 täristää jarruttaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jantaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 21.09.2010 22:02
Paikkakunta: Jyväskylä

S212 täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja jantaka »

Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt ja palat (ATE levy + keraamiset palat). Joidenkin satojen kilometrien jälkeen ratti alkoi täristää jarruttaessa maantienopeuksilla. Osaisiko joku sanoa, kuinka paljon ko. malli sietää tai mitkä ovat raja-arvot levyjen heitolle? Voisin mitata ja arvioida, valitanko levyistä vai vietänkö lisää aikaa tallissa. Tärinät tietysti voimistuu, jos on löysiä niveliä yms. Yritin etsiskellä tietoa, mutta en löytänyt. Toki löysin liikaa muuta tietoa jarruista, tärinöistä ja niiden aiheuttajista. Renkaita olen vaihdellut, herkistellyt jarruja muutamaan otteeseen, puhdistanut pariin otteeseen navan, laakerit ja alapallot vaihdettu. Väljiä osia en noiden vaihdettujen lisäksi löytänyt. Minun mielestä jarrut eivät laahaa ja toimivat muutoin.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: S212 täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja simosami »

Navat pitää puhdistaa puhdistuslaikalla. Pelkkä pyyhkiminen ei riitä.
Heitto levyn reunassa olisi oltava alle 0,1mm
Tärinä jarruttaessa tarkoitaa jotain 0,2mm heitoa
Joskus on onnistunut korjaamaan vääräksi menneet, tärisevät levyt navan kunnollisella puhdistuksella.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
jantaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 21.09.2010 22:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S212 täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja jantaka »

Ensimmäisellä asennuksella puhdistin porakoneen teräsharjalla. Toisella kerralla hioin ja kiillotin, enkä havainnut oikeastaan mitään eroa. Onhan se mahdollista, että sain levyn kieroon huonolla ensimmäisellä asennuksella. Jotain eroa olettaisin silti tulevan kiillotuksella, jos ruosteesta olisi ollut kiinni. Pikaisella mittauksella heittoa löytyi ehkä vähän päälle 0,1 mm. Pitänee vielä uusia mittaukset huolellisesti kiristämällä kaikilla pulteilla momenttiin.
Vastaa Viestiin