W 124 kardaanin tukilaakeri
W 124 kardaanin tukilaakeri
Tuli käytyä katsastuksessa ja hylky tuli kun oli kardaanin keskellä oleva tukilaakeri kulunut loppuun joten onko tämä laakeri millainen vaihdettava neuvoja kaivattaisiin. Auto 200e vm 89.
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Yks ammattikorjaaja mulle joskus sanoi, ettei se mikään euroopantemppu ole.
Ja onnistuin sen sitten itsekin tekemään seuraavasti. Lyhyesti (jos en ihan päin seiniä muista):
- Merkitään ainakin kardaanin keskikohdan puolikkaat niin, että ne pystyy laittamaan takaisin tarkalleen samaan kohtaan toisiinsa nähden. Siis samoille boorin urille, jotta tasapainotus säilyy.
- Merkkasin itse myös paikat rättiniveliin, vaikka en sen tarpeellisuudesta niin tiedä.
- Kardaanin keskimutteri löysälle (iso kiintoavain, olisko ollu 33mm tai jotain, ja iso jakoavain esim.)
- Rättinivelessä kiinni olevat kardaanin kolme ruuvia auki etupäästä
- Pitiköhän ottaa takaakin samat pois - nyt en ole varma. Itse otin pois, kun vaihdoin sen rättinivelen samalla
- Kannatinlaakerin kumi pois (siinä metallirunko kiinni pohjassa kahdella ruuvilla)
- Kardaanin etuosa pois
- Kumiosa vissiin lähtikin jo irti, jos kerran oli rikki. Se on kiinni laakerissa.
- Laakeri pois - ulosvetimellä onnistuu
- Uusi laakeri tilalle. Kannattanee lämmittää ehkä vähän sitä laakeria? Menee ilman lämmitystäkin, kun sen koputtelee laakerin sisäkoolin kanssa samaa halkaisijaa olevalla putkella
- Kannatinkumi laakerin päälle. Painetaan vain.
- Kardaani paikalleen
- Ensin rättinivelien ruuvit kiinni ja samalla se kannatinlaakerin kumi löysästi kiinni niin, että kumi pääsee liikkumaan vielä auton pituussuunnasssa.
- Kiristetään keskimutteri
- Ja lopuksi kiristetään kannatinlaakerin tukikumin ruuvit niin, ettei se jää jännitykseen vääntämään kumia jotenkin hassusti. Autoon nähden pitkittäissunnassa soikeat ovat ne reiät siinä laakerin kumissa.
EDIT:
Tulipa tässä mieleen, että pohjamuoveja tietty ensiksi pitää avata, että tuonne pääsee käsiksi ja samoin ainakin yksi pakoputken lämpösuojapelti.
Ja sitten. Pakoputkea kannattaa vetää ainakin vähän sivuun. Itse homman tekeminen on kyllä helpompaa, kun irrottaa putken vallan vaikka siitä vaihteiston kyljestä tulevan kannattimen kohdalla olevasta liitoksesta taaksepäin, niin se ei ole siinä tiellä. Tässä tosin on varmasti eroja sen mukaan, millainen moottori ja sitä myötä pakoputki siinä autossa on.
Ja onnistuin sen sitten itsekin tekemään seuraavasti. Lyhyesti (jos en ihan päin seiniä muista):
- Merkitään ainakin kardaanin keskikohdan puolikkaat niin, että ne pystyy laittamaan takaisin tarkalleen samaan kohtaan toisiinsa nähden. Siis samoille boorin urille, jotta tasapainotus säilyy.
- Merkkasin itse myös paikat rättiniveliin, vaikka en sen tarpeellisuudesta niin tiedä.
- Kardaanin keskimutteri löysälle (iso kiintoavain, olisko ollu 33mm tai jotain, ja iso jakoavain esim.)
- Rättinivelessä kiinni olevat kardaanin kolme ruuvia auki etupäästä
- Pitiköhän ottaa takaakin samat pois - nyt en ole varma. Itse otin pois, kun vaihdoin sen rättinivelen samalla
- Kannatinlaakerin kumi pois (siinä metallirunko kiinni pohjassa kahdella ruuvilla)
- Kardaanin etuosa pois
- Kumiosa vissiin lähtikin jo irti, jos kerran oli rikki. Se on kiinni laakerissa.
- Laakeri pois - ulosvetimellä onnistuu
- Uusi laakeri tilalle. Kannattanee lämmittää ehkä vähän sitä laakeria? Menee ilman lämmitystäkin, kun sen koputtelee laakerin sisäkoolin kanssa samaa halkaisijaa olevalla putkella
- Kannatinkumi laakerin päälle. Painetaan vain.
- Kardaani paikalleen
- Ensin rättinivelien ruuvit kiinni ja samalla se kannatinlaakerin kumi löysästi kiinni niin, että kumi pääsee liikkumaan vielä auton pituussuunnasssa.
- Kiristetään keskimutteri
- Ja lopuksi kiristetään kannatinlaakerin tukikumin ruuvit niin, ettei se jää jännitykseen vääntämään kumia jotenkin hassusti. Autoon nähden pitkittäissunnassa soikeat ovat ne reiät siinä laakerin kumissa.
EDIT:
Tulipa tässä mieleen, että pohjamuoveja tietty ensiksi pitää avata, että tuonne pääsee käsiksi ja samoin ainakin yksi pakoputken lämpösuojapelti.
Ja sitten. Pakoputkea kannattaa vetää ainakin vähän sivuun. Itse homman tekeminen on kyllä helpompaa, kun irrottaa putken vallan vaikka siitä vaihteiston kyljestä tulevan kannattimen kohdalla olevasta liitoksesta taaksepäin, niin se ei ole siinä tiellä. Tässä tosin on varmasti eroja sen mukaan, millainen moottori ja sitä myötä pakoputki siinä autossa on.
Viimeksi muokannut Nozki, Pe 13.12.2013 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Niin joo, lisätään vielä sen verran, että siis se laakerin tukikumi runkoineen (samaa pakettia siis runko ja kumi) kannattaa vaihtaa samalla, vaikka vain laakeri olisi rikkinäinen. Ei maksa kovin paljoa, mutta yleensä sekin hajoaa kuitenkin ennen pitkää. Välttyy turhanpäiväiseltä hommalta, kun laittaa sen samalla uusiksi, niin ei tarvitse taas avata akselia pian sen kumin vaihtamiseksi, siihen uusittuun laakeriin.
Ja keskimutterin päällä kuuluu olla suojakumi. Sekin voi olla hyvä uusia, koska ei sekään maksa paljon mitään. Ainakin yhdestä omastani se on puuttunut kokonaan, kun olen tuota hommaa aloittanut. Joku aiempi remonttireiska ei vissiin ollut sitä viitstinyt siihen enää laittaa.
Ja jos oikein haluaa olla innokas, niin kannattaahan ne rättiniveletkin tarkastaa ennen tuota hommaa, että ovatko tukevat vai väljät. Ne kun aika näppärästi vaihtuvat samalla, ja niihin tulee uudet ruuvitkin mukana - ainakin KL-Varaosilta ostettuihin versioihin, jotka olivat visiin Meylen tekemät. Kuulemma rättinivelen ruuveja ei pitäisi käyttää kuin kerran, joten oikeastaan niiden avaamisen yhteydessä ne pitäisi vaihtaa, jos tuo tieto pitää paikkansa. Itse olen kyllä niitä laittanut tukilaakerin vaihdon jälkeen takaisin, mutta käyttänyt sitten kierrelukitetta niihin. Eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet mitään ongelmia.
Edit: Korjattu rättinivelen valmistajaksi Lemförderin sijaan Meyle. (Tulin vilkaisseeksi remonttikuvia, joissa näkyi se rättinivelen laatikko. Samaa väriä sentään kuin Lemförderin laatikotkin...)
Ja keskimutterin päällä kuuluu olla suojakumi. Sekin voi olla hyvä uusia, koska ei sekään maksa paljon mitään. Ainakin yhdestä omastani se on puuttunut kokonaan, kun olen tuota hommaa aloittanut. Joku aiempi remonttireiska ei vissiin ollut sitä viitstinyt siihen enää laittaa.
Ja jos oikein haluaa olla innokas, niin kannattaahan ne rättiniveletkin tarkastaa ennen tuota hommaa, että ovatko tukevat vai väljät. Ne kun aika näppärästi vaihtuvat samalla, ja niihin tulee uudet ruuvitkin mukana - ainakin KL-Varaosilta ostettuihin versioihin, jotka olivat visiin Meylen tekemät. Kuulemma rättinivelen ruuveja ei pitäisi käyttää kuin kerran, joten oikeastaan niiden avaamisen yhteydessä ne pitäisi vaihtaa, jos tuo tieto pitää paikkansa. Itse olen kyllä niitä laittanut tukilaakerin vaihdon jälkeen takaisin, mutta käyttänyt sitten kierrelukitetta niihin. Eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet mitään ongelmia.
Edit: Korjattu rättinivelen valmistajaksi Lemförderin sijaan Meyle. (Tulin vilkaisseeksi remonttikuvia, joissa näkyi se rättinivelen laatikko. Samaa väriä sentään kuin Lemförderin laatikotkin...)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Vaihoin viikko kaks sitten omaan 300:seen ton laakerin ja kumin, aiemmin oon vaihtanu 250D:n. Pikku täsmennyksiä miten itellä meni.
- Keskimutteriin ja kartaaniin 41mm ja 46mm lista passaa et saa auki. Pihit tjs ajanee saman asian.
- Kartaanin takapätkän vain otin pois "pöyälle/ruuvipenkkiin", etu rättiin en koskenutkaan, ei tarvetta koska takapätkässä on kiinni toi kannatin laakeri ja jätin etupätkän kartaanista autoon. Pöyällä vaihoin ilman ulosvetimiä sen laakerin ja kannatinkumin, tamppi ja vasara riitti silloin eikä lämpöjä tarttenu.
- Pakoputkeen en koskenu mut taitaa mulla puuttua eka vaimennin kartaanin laakerin kohalta jos siinä semmonen on. Ja kuten mainittu ni riippunee mallista millanen putki alla. Ei tilaa ollu kauheesti putki paikallaan mut onnistuhan toi.
Muuten justiisa noin kuten edellä mainittu.
Sivu 14, 124 malliin laakerin vaihtoohje hitek kaluilla.
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 41-100.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Keskimutteriin ja kartaaniin 41mm ja 46mm lista passaa et saa auki. Pihit tjs ajanee saman asian.
- Kartaanin takapätkän vain otin pois "pöyälle/ruuvipenkkiin", etu rättiin en koskenutkaan, ei tarvetta koska takapätkässä on kiinni toi kannatin laakeri ja jätin etupätkän kartaanista autoon. Pöyällä vaihoin ilman ulosvetimiä sen laakerin ja kannatinkumin, tamppi ja vasara riitti silloin eikä lämpöjä tarttenu.
- Pakoputkeen en koskenu mut taitaa mulla puuttua eka vaimennin kartaanin laakerin kohalta jos siinä semmonen on. Ja kuten mainittu ni riippunee mallista millanen putki alla. Ei tilaa ollu kauheesti putki paikallaan mut onnistuhan toi.
Muuten justiisa noin kuten edellä mainittu.
Sivu 14, 124 malliin laakerin vaihtoohje hitek kaluilla.
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 41-100.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Dixon, Pe 13.12.2013 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Joo,
sori, olin just katsomassa itsekin vielä varmistusta, että olihan se varmasti kardaanin etuosassa se laakeri. Ja ei ole. Vaan akselin takaosassa juuri niin kuin Dixon sanoi. Mulla ei muisti toiminut noin pitkälle, kun joku vuosi siitä on jo kulunut, kun viimeksi noiden kanssa olen jumpannut...
sori, olin just katsomassa itsekin vielä varmistusta, että olihan se varmasti kardaanin etuosassa se laakeri. Ja ei ole. Vaan akselin takaosassa juuri niin kuin Dixon sanoi. Mulla ei muisti toiminut noin pitkälle, kun joku vuosi siitä on jo kulunut, kun viimeksi noiden kanssa olen jumpannut...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Olis tommoinen kuvakin sitten vielä.
Laakeri: 131
Kannatinkumi: 128
Suojakumi: 149
Löysättävä keskimutteri: 107
Takapää oikealla puolella kuvassa.
Laakeri: 131
Kannatinkumi: 128
Suojakumi: 149
Löysättävä keskimutteri: 107
Takapää oikealla puolella kuvassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Paljon kiitoksia vastaajille eiköhän näin hyvillä ohjeilla ja kuvilla vaihto onnistu nyt pitää miettiä miten saa auton riittävän ylös että mahtuu alle. Se on varmaan aika tärkeä juttu että merkkailee kardaanin että saa samaan kohtaan takaisin.
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Vaikka auton vanteita takarenkaitten alle kun saa pari kpl per puoli ni alkaa riittään. Eteenkin kenties yksi.
Entises autossa en merkannu mitenkää kartaanin paikkoja ja tais tulla uusi takapätkäkin, muuta ko löin paikallaan ja ei mittään. Toki kannattaa merkata et menee samassa asennossa kerta sen tietää ja siihe on mahollisuus.
Muutama juttu on netissä et jyrinä ja täristys alkaa jossei samaan asentoon laita.
Entises autossa en merkannu mitenkää kartaanin paikkoja ja tais tulla uusi takapätkäkin, muuta ko löin paikallaan ja ei mittään. Toki kannattaa merkata et menee samassa asennossa kerta sen tietää ja siihe on mahollisuus.
Muutama juttu on netissä et jyrinä ja täristys alkaa jossei samaan asentoon laita.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
noita limpun päässä olevia merkkejä ei välttistä ole.
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Luin tämän osion joskus aikaisemmin ja mua jäi ihmetyttämään tuon kardaanin keskimutterin löysääminen. Vaihdoin kardaaanin kannatinlaakerin kumeineen omaan lankkuun reilu vuosi sitten ja nyt tehtiin sama homma kaverin autoon. Keskimutteriin ei kajottu, enkä koskenut siihen omassakaan. Miksi sitä pitäisi mennä löysäämään, koska vaihto onnistuu ilmankin? Mikä on sen virka?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Se keskimutteri on teillä ollu irti/auki jo. Jos seo kiristetty ni ei varmasti lähe ilman löysäämistä irti kartaani. Suosittelen kiristämään sen ettei boorit tykkää kyttyrää.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Mutta eikös sen kardaanin kuulu elää siinä booreissa ajon aikana. Sama juttu mulla oli CLS:ssä, en tosin muista oliko siinä ihan sama rakenne.Dixon kirjoitti:Se keskimutteri on teillä ollu irti/auki jo. Jos seo kiristetty ni ei varmasti lähe ilman löysäämistä irti kartaani. Suosittelen kiristämään sen ettei boorit tykkää kyttyrää.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Mää oon vetäny sen verra tiukkaa ettei juuri elä. Antaahan ne rätit periksi ja joustaa. Muistaaksenu 210 meses on "sama liukuhomma" mut ilman lukitusmutteria.aziz kirjoitti:Mutta eikös sen kardaanin kuulu elää siinä booreissa ajon aikana. Sama juttu mulla oli CLS:ssä, en tosin muista oliko siinä ihan sama rakenne.Dixon kirjoitti:Se keskimutteri on teillä ollu irti/auki jo. Jos seo kiristetty ni ei varmasti lähe ilman löysäämistä irti kartaani. Suosittelen kiristämään sen ettei boorit tykkää kyttyrää.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Mikähän tuossa on sitten se virallisin menetelmä? Onko tuo kirraaminen kerrottu korjausoppaassa vai mutua?Dixon kirjoitti:Mää oon vetäny sen verra tiukkaa ettei juuri elä. Antaahan ne rätit periksi ja joustaa. Muistaaksenu 210 meses on "sama liukuhomma" mut ilman lukitusmutteria.aziz kirjoitti:Mutta eikös sen kardaanin kuulu elää siinä booreissa ajon aikana. Sama juttu mulla oli CLS:ssä, en tosin muista oliko siinä ihan sama rakenne.Dixon kirjoitti:Se keskimutteri on teillä ollu irti/auki jo. Jos seo kiristetty ni ei varmasti lähe ilman löysäämistä irti kartaani. Suosittelen kiristämään sen ettei boorit tykkää kyttyrää.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Monia kardaaneja on itsekin tullut katkottuja ja missään ei ole ollut mutteri kireällä..eikä nuo ole olleet jumissa tai booreilta rikkoutuneita.
Toisekseen saa se kardaani elää pikkasen pituudestan kun kaikki voimansiirron osat on kumienpäällä.
Toisekseen saa se kardaani elää pikkasen pituudestan kun kaikki voimansiirron osat on kumienpäällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Pitäs kattoa oppaasta. Tiukalla neo ollu mulla pois ottaes ja samaan oon vetäny kiinni. Enno kyl oikeestaan kokkeillu et liukuuko pooreistaan kartaani vaa mutteri samaan mitä se oli ennen.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Oppaassa oli lootan irrotuksen kohalla et löysätä keskimutteri et kartaani menee taakse tarpeeks. Tästä vois päätellä et sen verra timmi sen pitäs olla ettei helpolla liuvu. Pelekkää kartaania ei käsitellu koko paska alfamerin kirja.
No oli tiukka tai ei ni oha noi pelannu mulla ilman mittää ongelmia jo kymmeniä tuhansia kilsoja.
E: eli voisko päätellä et mutterilla otetaan ainaki "väljät" pois et liitos on nihkee.
No oli tiukka tai ei ni oha noi pelannu mulla ilman mittää ongelmia jo kymmeniä tuhansia kilsoja.
E: eli voisko päätellä et mutterilla otetaan ainaki "väljät" pois et liitos on nihkee.
S124 & W124
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Joo, mä kanssa tuossa tuumailin, että josko sillä on tarkoitus ottaa turhat väljät pois. Mulla kanssa toiminut moitteetta vaihdon jälkeen, joten tiedä sitten mikä on se oikein tapa.Dixon kirjoitti:Oppaassa oli lootan irrotuksen kohalla et löysätä keskimutteri et kartaani menee taakse tarpeeks. Tästä vois päätellä et sen verra timmi sen pitäs olla ettei helpolla liuvu. Pelekkää kartaania ei käsitellu koko paska alfamerin kirja.
No oli tiukka tai ei ni oha noi pelannu mulla ilman mittää ongelmia jo kymmeniä tuhansia kilsoja.
E: eli voisko päätellä et mutterilla otetaan ainaki "väljät" pois et liitos on nihkee.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
W202 korjausoppaassa kerrotaan, että keskimutterin kiristysmomentti on vain 40 Nm eli ei sitä hampaat irvessä pidä kiristää.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Onkos kukaan kokeillut kiskasta loppupätkää pihalle tuon 30-40nm kiristyksen jälkeen?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Jatketaan tähän vanhaan topicciin jossa oli ihan hyvät ohjeet laakerin vaihtoon.
Takarätti irtosi ilman tappelua paineilma vasaran sellaisella talttapäällä kun kilkuttu muutaman kerran kardaanin ja limpun väliin. Toisessa autossa ristikkon keskimutteri oli ihan löysässä ja toisessa vehon tai jopa tehtaan jäljiltä, suht tiukka, lähti kyllä sorkkaraudalla kampeamalla irti. Huomenna uutta paikoilleen, missään ohjeessa ei lue kummin päin se tulee!
Takarätti irtosi ilman tappelua paineilma vasaran sellaisella talttapäällä kun kilkuttu muutaman kerran kardaanin ja limpun väliin. Toisessa autossa ristikkon keskimutteri oli ihan löysässä ja toisessa vehon tai jopa tehtaan jäljiltä, suht tiukka, lähti kyllä sorkkaraudalla kampeamalla irti. Huomenna uutta paikoilleen, missään ohjeessa ei lue kummin päin se tulee!
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
EI kai siinä mutteria olisi jos sitä ei tarvitsisi kiristää. Aina oon "hampaat irvessä" kiristäny eikä mitään ongelmia ja noilla omilla laitetuilla on ajettu ainakin toista miljoonaa, että kai olisi hajonnut jos ei kestäisi kiristää. Niin ja oon värinöiden takia joutunut kirimään muiden löysälle jättämiä tai löystyneitä muttereita.
Re: W 124 kardaanin tukilaakeri
Oletteko törmänneet semmoiseen ongelmaan että spoorit on ruostuneet aivan jumiin, eli kardaanin takaosaa ei saa irti etuosasta? Auto on w124 300TD -91 automaattivaihteistolla ja asd perällä, jos noilla seikoilla on mitään merkitystä?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78