
Eli säädinvikaa, eikä mene *:n testausohjelma ns. "läpi"....vipu ei tykkää liikuskella ollenkaan.
Lopussa hivenen kysymyksiäkin..

Jos alusta asti kerron, miten tämä vika syntyi. Ensin kuului naps ja poks, kun ikkuna jäi puoleen väliin auki.
Eli kuskin oven oviohjainlaite sököksi. Miksi se sitten hajosi.. no hetken päästä auto ei enää sammunut, kun avaimen otti pois..
Pieni konsultaatio ja vahva epäilys, että maadoitusvikaa moottorilla... eli olisiko se maattokaapeli jo aikansa elänyt, mene ja tiedä (selviää kun menen montun päälle)
Sain siis lopulta karavaanin liikkeelle, niin kohti Kuusamoa matka vei.
Sitten seuraavana päivänä auto toimi aivan normaalisti, maadoitettuna starttikaapelilla.
Käväsin tankilla ja ostamassa autosähköliikkeestä pari pätkää maadoituskaapelia. Sammutin auton pari kertaa ja toisella kerralla käynnistyi vikatilaan....ajoin takaisin majoitukselle ja yritin vähän kaikenlaista, niillä mitä oli saatavissa. Laitoin myös maadoituskaapelin ruuvien alle railputken ruuvista, jotta ainakin auto sammuu ja saapi maata varmemmin kun tolla starttikaapelilla. No auto ei suostunut käynnistymään kuin vikatilassa. Noh, kuitenkin oli pakko päästä kotia kohti ja ajelin Oulun suuntaan. Olihan se mukava vedellä 1500kg painavaa vaunua perässä, kun auto vikatilassa. Vähän se hyytyy 280CDI ylämäkeen, mutta vain jyrkimmissä alle 75km/h.
Ajatus oli, että menen Ouluun, buukkaan jostain pajan missä tuota voidaan tutkiskella. Kun parisenkymmentä kilometriä olin ajanut, pysähdyin levikkeelle tupakoimaan ja miettimään mersun sielunelämää. Sitten kun starttasin auton, se toimi taas aivan normaalisti... täydet tehot, jippii !!!
Sama vika siis aina kun kone kylmänä, lämmetessään se säädin pelittää normaalisti... tai ainakin toivotaan, johtoviaksi epälooginen ?
No kuitenkin hyllystä toisesta turbosta se viallinen Sercappiin korjuuseen, niin josko sitten pelittäisi.
Tein vielä varmuuden vuoksi mittauksia, ettei ole jännitepuolen ongelmia.
Ainakin liittimelle tulee kohtuu oikeanlaiset virrat, kun pistää vain virrat päälle. (ks. kuva)
Kuvan mittausten maa otettu maadoituspisteestä, lokasuojan päältä.
Kuitenkin tällä viikolla pitäis saada Sercapilta korjattu yksikkö, joka on takuulla kunnossa.
Mittaus tosiaan tehty kylmällä moottorilla niin, että virrat päälle ja mittari kiinni....
Mitäs muuta tuosta kannattais mittailla ?
Eli ehdotuksia ?
Nää sähköhommat ei tosiaankaan ole se vahvin osaamisalue auton korjaamisessa meikäläisellä
