W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

B. Wikström kirjoitti:Stop seis halt tai miten vaan kunhan toivottavasti nyt ei kukaan vielä ole mennyt viskoa repimään irti turhaan... Vaihdoin tänään sen keinun ja ällistyin omaa tyhmyyttäni. Selitänkin nyt järjestyksessä miten se tehdään ja sama pätee iskarin vaihtoon.

1. Irroita tuulettimen ympäriltä se ensimmäinen muovikaulus ja sitten toinen.

2. Irroita jousen kiinnikemutteri ja vapauta ja poista jousi.

3. Irroita iskarin yläpultti.

4. Irroita kiristinpyörä keinusta.

5. Käännä keinua sen jälkeen niin ettei jää siivapyörän taakse ja ruuvaa keinun akseli irti.

6. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä.

Hemmetti kun voin olla tyhmä kun en tuota ennen tajunnut että kun sen kiristinpyörän irroittaa niin keinun saa käännettyä tarpeeksi jotta iskarin alapään saa ihan helposti irti ja samaten keinun saa helposti irti. Hommaan olisi ilman paria miettimistä mennyt max 20 min... :oops:
Näillä ohjeilla oli kyllä helppo vaihtaa... Yritin itsekin ensin irroittaa sitä alapulttia mutta ei se mahtunut tulemaan siltä pois kun oli siivapyörän sisällä...
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Miten tunnistaa pilluuntunut vaimennin? Miten löysä on jo pilalla? Onko nyrkkisääntöä???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Itse vaihdoi sen siksi kun se piti ääntä.. tietyillä kierroksilla sellainen pieni "rälinä".
Iskarin alapäässä oleva laakeri oli mennyt väljäksi ja päästi moisen äänen
Vito 134 cdi
w212
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W124/300D moniurahihnan iskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Kiristin rullan keinuvipu on myös laakeroitu ja kun nuo laakerit pettää siinä puolen miljoonan kilometrin kohdilla, niin keinuvipu alkaa värähtelemään ja pitämään omituista sirisevää/kitisevää ääntä. Mersun alkuperäinen laakeri on tuplakuulalaakeri kokoa 42x20x29mm, sen voi korvata kahdella 6004-2RS laakerilla, jotka ovat mitoiltaan 42x20x12mm tällöin tarvitaan 5mm paksu soviteholkki, joka on helppo leikata vaikkapa 42mm putkesta. Pultin kannan alle tarvitsee myös laittaa aluslevyjä tuon 5mm verran.

Tai sitten voi olla laiska ja ostaa uuden keinuvivun laakereineen, maksaa 35e
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Vastaa Viestiin