Elikkäs automaattilaatikko alkoi toimimaan todella oudosti. Normaalin ajon ja kiihdytyksien ajan kaikki toimi kuten pitikin ja vaihtoi nätisti pienempää ja isompaa tarpeen mukaan. Pysähdyin hetkeksi ja auto oli sammuksissa sen ajan (noin 10min) jonka jälkeen lähdin liikkeelle mutta kesken kiihdytyksen vaihtoi yhtäkkiä ykköselle jonka jälkeen heitti vapaalle vaihteen ja löysi kakkosen kun vauhti oli vähän hiljentynyt.
Sammutin auton ja käynnistin uudelleen pari kertaa mutta edelleen samaa vikaa eikä vaihda kakkoselta isommalle. Kun keppi on pakko kakkosella niin ei vaihda ykkösestä isompaa. Pakki ja muut toimii kuten kuuluu ja sammuksissa kun keppiä siirtää niin "siirto"äänet kuuluivat P:ltä 2:lle asti.
Kokeilty myös että olisi veättänyt pidemmälle mutta lähelle 6000rpm kohdilla tipauttaa vapaalle ja taas vauhdin laskettua löytyy kakkonen uudelleen. Vika siis alkoi aivan yhtäkkiä kun lähdin uudestaan liikkeelle ja sitä ennen noin tunnin ajelun ajan oli toiminut kuten pitikin sammuttamiseen asti. Laatikko on jo toinen tuon koneen jatkona joka on vaihdettu noin 10tkm sitten.
Eli mistä lähteä vikaa etsimään ennenkuin lähtee taas laatikkoa vaihtamaan??
w124 300E Laatikko käyttäytyy oudosti?
Re: w124 300E Laatikko käyttäytyy oudosti?
Laatikon öljyt kannattaa ensin tarkastaa, onko oikea määrä? Samoin että laatikon vaijeri ei ole liian tiukalla ja kaikki alipaine letkut ovat kiinni.
-c124 320 vm93 "jonkunlainen harrastepeli"
-w639 Vito 111cdi vm04 " käyttis/työkulkine"
-w639 Vito 111cdi vm04 " käyttis/työkulkine"
Re: w124 300E Laatikko käyttäytyy oudosti?
Mulla oli samantyyppistä ongelmaa keväällä. Ei vaihtanut kolmoselle ja neloselle vaan kun kakkosella kierroksia lisäsi niin "irtosi" eli veto loppui,kierrokset vaan nousi tappiin . Kun laitto vapaalle ja senjälkeen D:lle niin taas veti kakkosen kiinni. Tarkistin venttiilikoneiston - ei löytynyt syytä. Lopuksi sitten korjaamolle kun en tossa pihalla enää muuta pystynyt tekemään. Löytyi hajonnut muoviratas laatikon sivustalta pyöreän läpyskän alta (oliks tää sitten governor nimeltään?) no,anyway vähän aikaa mentiin taas ja hajos uudelleen. Sillon oli tämän vastakappalekin hajalla kun oli katsottu että se kestää kun oli vähän vaan vaurioitunut. Vaihdettiin sekin ja nyt on pelannut senpuoleen moitteettomasti. Samassa yhteydessä kyllä pakista tuli veltto mutta antaa olla,olen sillä kyllä pärjännyt.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: w124 300E Laatikko käyttäytyy oudosti?
Kiitos, tämä oli tärkeä tieto! Täytyykin itse kattoa tuo samalla jospa olisi itsellä sama juttu.jsmaa kirjoitti:Mulla oli samantyyppistä ongelmaa keväällä. Ei vaihtanut kolmoselle ja neloselle vaan kun kakkosella kierroksia lisäsi niin "irtosi" eli veto loppui,kierrokset vaan nousi tappiin . Kun laitto vapaalle ja senjälkeen D:lle niin taas veti kakkosen kiinni. Tarkistin venttiilikoneiston - ei löytynyt syytä. Lopuksi sitten korjaamolle kun en tossa pihalla enää muuta pystynyt tekemään. Löytyi hajonnut muoviratas laatikon sivustalta pyöreän läpyskän alta (oliks tää sitten governor nimeltään?) no,anyway vähän aikaa mentiin taas ja hajos uudelleen. Sillon oli tämän vastakappalekin hajalla kun oli katsottu että se kestää kun oli vähän vaan vaurioitunut. Vaihdettiin sekin ja nyt on pelannut senpuoleen moitteettomasti. Samassa yhteydessä kyllä pakista tuli veltto mutta antaa olla,olen sillä kyllä pärjännyt.
