w211 takapyörän auraus
w211 takapyörän auraus
Onko joku perehtynyt asiaan, mistä säädetään rautajousisen takapyörän aurausta?
Re: w211 takapyörän auraus
Kaiketi näissä on ihan samantapainen systeemi kuin vanhemmissakin eli vaaka tanko etummainen ja säätöpulttia pyörittämällä säätyy tankoi lähemmäs tai etemmäs sisäpäästä...tutki kelkkaan tulevien pulttien päitä..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w211 takapyörän auraus
Säätötangon sisäpäästä löysätään molemmat kiinnitysruuvit, toisessa on holkki 21mm kannalla josta kääntämällä auraus sitten muuttuu. Vie johonkin muualle suunnattavaksi kun eivät tienneet, ei ne osaa oikein säätääkään
wiimax.fi
Re: w211 takapyörän auraus
Kiitti vinkistä, täytyy ottaa auto montulle ja koettaa herkistellä säätö liikkeelle. Oikea takarengas on kulunut kesän aikana ulkoreunasta lähes sileäksi ja totesin omatekoisilla aurauskalikoilla että oikeassa takapyörässä on runsaasti aurausta eikä mitään välyksiä löytynyt tukivarsista. On muuten ensimmäinen mese tämä 211:tanen, joka kulkee suoraan kuin juna kiskoilla kaltevallakin pinnalla niistä yli kymmenestä mersusta joita meikäläisellä on tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ollut, kaikki aikaisemmat,123, 201,124 ja 202 ovat hienokseltaan kammenneet tien kaltevuuden suuntaan. johtuneeko se tuosta runsaasta takapään aurauksesta vai onko tässä mallissa jo onnistuttu korjaamaan tämä vanha mersumaisuus?
Re: w211 takapyörän auraus
Jos pyrkii oikealle, yleensä korjataan eteen (oikealle) laitettavalla caster säätöpultilla. Eli siihen on lääke.Olavi V kirjoitti:Kiitti vinkistä, täytyy ottaa auto montulle ja koettaa herkistellä säätö liikkeelle. Oikea takarengas on kulunut kesän aikana ulkoreunasta lähes sileäksi ja totesin omatekoisilla aurauskalikoilla että oikeassa takapyörässä on runsaasti aurausta eikä mitään välyksiä löytynyt tukivarsista. On muuten ensimmäinen mese tämä 211:tanen, joka kulkee suoraan kuin juna kiskoilla kaltevallakin pinnalla niistä yli kymmenestä mersusta joita meikäläisellä on tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ollut, kaikki aikaisemmat,123, 201,124 ja 202 ovat hienokseltaan kammenneet tien kaltevuuden suuntaan. johtuneeko se tuosta runsaasta takapään aurauksesta vai onko tässä mallissa jo onnistuttu korjaamaan tämä vanha mersumaisuus?
Toivottavasti tässä ei ole pyritty korjaamaan juuri tuota yleistä ongelmaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: w211 takapyörän auraus
Puoltamis"vikaa" on vielä 211:ssakin. Etupään säädöillä yleensä saa poistettua, ellei ne riitä niin sitten takaa lisää.
wiimax.fi
Re: w211 takapyörän auraus
Nyt on auraus säädetty, olikin helppo homma, alatukivarren takapuolella olevan säätötangon sisäpäästä kiinnityspultit löysään ja epäkeskoprikalla säätö. kaikki lähti suosiolla auki kuin uudessa autossa. Yllättäen enin auraus olikin vasemmalla puolella vaikka söi oikean renkaan ulkoreunaa, auto on ilmeisesti kulkenut vähän "koiraa".
Re: w211 takapyörän auraus
Millä tavalla mitaten säädit?
Re: w211 takapyörän auraus
Vaikka tiedän nyt saavani tietäjien pilkkaa ja kehotuksen mennä pikaisesti laser-nelipyöräsuuntaukseen, kerron kuitenkin. Olen näitä omia autojani säädellyt ihan omatekoisilla kalikoilla, vanteen reiästä koukkupäisellä pultilla renkaan kylkiin kiinnittyvät suorat profiiliputken pätkät ja toisesta päästään lovettu mittakeppi. Sitten linja takarenkaan kyljistä suorassa oleviin etupyöriin pitkällä lattaviivaimella, kun auraus on ok. ja molemmin puolin takarenkaan linja kohdistuu samaan kohtaan eturenkaassa ollaan aika lähellä totuutta. Koska renkaan kylki ei ole mitenkään absoluutinen mittauskohta teen yleensä pari tarkistusmittausta välillä autoa siirtäen, jos tulokset ovat suht samoja niin ei muuta kuin menoksi! Yleensä olen näillä eväillä saanut auton kulkemaan suoraan ja renkaan kulumisen tasaiseksi, se on meikäläiselle riittänyt. Olen tosin aina käyttänyt kaikissa mersuissa vakioregaskokoa ja kiertänyt kaukaa kaikenlaiset madallusräpellykset, jotka ovat sitten asia erikseen, kaikista säätöhifistelyistä huolimatta syövät renkaat ennen aikojaan sököiksi.