Vaihteiston toiminnasta olen ajan kanssa tehnyt havaintoja. Vaikuttaa, että oireet ovat pikku hiljaa voimistuneet ja tällä hetkellä ovat sen verran selvät, että niitä voisi koittaa jotenkin kuvailla.
Vaihtamisissa on hämminkiä. Venytystä ja etenkin 1->2 vaihdossa "tuplavaihtamista". Tällä tarkoitan sitä, että liikkeellelähdön jälkeen maltillisella kuormituksella vaihtohetken lähestyessä vedossa tapahtuu nykäisy joka näkyy myös moottorin kierroksissa. Ikään kuin vaihteisto koittaisi vaihtaa, mutta "ei vaineskaan", vaihde ei kytkeytyisi. Rajasin asiaa hieman, tästä alla olevat videopätkät. "Valevaihto", jonka voisi ajatella muotoiltavan luonteeltaan myös äkilliseksi turbiiniluiston muutokseksi (kiristymiseksi ja jälleen aukeamiseksi) tai kitkapakkojen kytkeytymiseksi tapahtuu myös pakkoykkösellä ajettaessa. Eikös tämän pitäisi tarkoitaa sitä, että laatikon softa ei edes anna mahdollisuutta yrittää vaihtoa kakkoselle (koska kierrokset eivät mene rajoittimen läheisyyteen), eli vaihtotapahtuman aloittavan 1->2 solenoidin ei pitäisi edes sähköistyä. Vaihdossa 2->3 vaikuttaisi myös ehken olevan kuminauhamaisuutta.
Toinen havainto liittyy moottorijarrutukseen. Noin fillarivauhtia esimerkiksi liikenneympyrää lähestyttäessä kaasupoljin ylhäällä kierrosten lähestyessä tuhatta kuului ja tuntui selkeää jyrinää, joka poistui äkillisesti kierrosten pudotessa inan alle tuhannen. Vaikutti, että auton hidastuvuudessakin (jarrupoljinta ei missään vaiheessa painettu) tapahtui muutos sillä hetkellä kuin jurina lakkasi. Mitenkäs se turbiinilukko ilmoittautuu sairastuvalle?

Tässä videot: (löysään molemmissa kaasun vasta joko "dippauksen" tai todellisen vaihtotapahtuman jälkeen)
Pakkoykkösellä paikoiltaan lähtien: (kierrokset dippaa ilman vaihtoa, veto laskee ja nousee jälleen)
https://www.dropbox.com/s/hxnu3ew8143l9 ... 4.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakko kakkosella paikoiltaan lähtien: (kierroksen dippaa ja pian vaihtuu kakkonen pesään)
https://www.dropbox.com/s/hyptdxgrxb8yr ... 8.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisiko asiaa haistella jollain tapaa Starilla livedatasta?

Vikakoodeja ei Star ole antanut. Reilu parisenkymmentä tuhatta sitten tehty laatikkohuolto (öljyt, suodatin, johdinlevy, kÿb) ei vaikuttanut oireeseen mitenkään vaikkakin niissä kilometreissä se oli vähemmän ilmenevä.
Ajatuksia asiaan omia päätelmiäni tukemaan tai tyrmäämään?
EDIT: Autona S211 320 CDI -04