CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Morjesta,
Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.
Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?
- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?
Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.
Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?
- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?
Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä voi63Amg kirjoitti:Jos on 2kpl samanlaisia autoja, sama ecu numero ja ohjelmisto versio, niin voiko saman softan laittaa molempiin?
Esim edc16 tai edc17?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
180-200cdi, noin 500/210SilverS212 kirjoitti:Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.
220 noin 500/230
250 noin 2250-270, 550-600
On tiedossa, en suosittele vielä mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
volfram kirjoitti:Morjesta,
Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.
Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?
- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?
Iso välijäähdytin
Pakoputken lähtö
Ahdinmuutos
4bar map
Ohjelmointi
Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
Joo, suunnilleen
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)tuikku kirjoitti: V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.
Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.
Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kehitystä HyväMotorbit kirjoitti:Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)tuikku kirjoitti: V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.
Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.
Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
Mökkillä
'
'
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerroMotorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.
Pekka Lahtinen
Motorbit Oy

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9153837" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielenkiintoiset lukemat
Mielenkiintoiset lukemat
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kylmänraudanseppä(kin) tekee elantonsa moottorioptimoinnilla, ymmärrät varmaan että hänen(kään) intressi ei ole jakaa mahdollisimman paljon tietoa mahdollisimman monelle. Olipa ala ja ammatti mikä tahansa niin varsin harva on valmis jakamaan aivan kaikkea omalla työn ja tekemisen kautta hankittua tietoa vapaasti internetissä josta myös kilpailijat voivat poimia sen. Jos näin on, niin ei arvosta omaa osaamistaan pennin vertaa. Toisten auttaminen ja yleinen keskustelu on ihan eri asia.noroljan kirjoitti:Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerroMotorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.
Pekka Lahtinen
Motorbit OyTäällä on tapana jakaa tietoa tai muuten koko foorumin idea on vähän hukassa.
Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
Yleinen trendi nykymaailmassa on se että liian moni haluaa valmiiseen pöytään. Oletetaan että kaikki tieto pitää olla yhteistä ja kaikkien saatavilla niin ettei itse tarvitse käyttää aikaa asioiden selvittämiseen, opiskeluun ja testaamiseen. Sekin aika on mukavampi notkua vaikkapa facebookissa tai ainakin lähteä neljältä kotiin. Pääasia ettei joudu tekemään mitään työlästä ja hankalaa.
Näin on, siitä kiitos Karille.Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
Terveisin,
Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
En viitsi aloittaa mitään juupas - eipäs höpötystä.
Kun toisaalta itsekkin toivon, että näin olisi, vaikka kovasti epäilyttää.
.
Kaksi syytä:
Moottorin óhjaimen sis. liikennettä valvoo ja vahtii mikroprosessori.
Kaapelit lukee ja kirjoittaa, mihinkä prosessori määrää, kaapelit ei siis itse voi määrätä kirjoitusta.
Kaapeleilla otetaan yhteys nimenomaan prosessoriin.
Ja prosessori näissä määrää, ettei kaikkea voi lukea, tai kirjoittaa.
Tiedän kyllä, että parikin työkalua kirjoittaa enemmän, kuin lukee, mutta tässä tapauksessa kirjoitus on vaan lumetta, mitään ei muutu.
Toiseksi, kun niin runsaasti korjailen näitä aukaisun vaatimien ohjainten ohjelmointeja.
Alkaa tänäkin vuonna olla satonen lähellä.
Tänä päivänä normisetti, kaksi...
En viitsi aloittaa mitään juupas - eipäs höpötystä.
Kun toisaalta itsekkin toivon, että näin olisi, vaikka kovasti epäilyttää.
.
Kaksi syytä:
Moottorin óhjaimen sis. liikennettä valvoo ja vahtii mikroprosessori.
Kaapelit lukee ja kirjoittaa, mihinkä prosessori määrää, kaapelit ei siis itse voi määrätä kirjoitusta.
Kaapeleilla otetaan yhteys nimenomaan prosessoriin.
Ja prosessori näissä määrää, ettei kaikkea voi lukea, tai kirjoittaa.
Tiedän kyllä, että parikin työkalua kirjoittaa enemmän, kuin lukee, mutta tässä tapauksessa kirjoitus on vaan lumetta, mitään ei muutu.
Toiseksi, kun niin runsaasti korjailen näitä aukaisun vaatimien ohjainten ohjelmointeja.
Alkaa tänäkin vuonna olla satonen lähellä.
Tänä päivänä normisetti, kaksi...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
R280CDI takavetoisena kävi Karalan jälleenmyyjän piuhan päässä, olisiko tuossakin pitänyt olla edellämainittuja ongelmia kuin 211:ssä samalla tekniikalla? Ainakin jotain onnistui perstuntumalla kun kulkee hurjasti alkuperäiseen verrattuna, mutta miten tuo vajaakirjoitus tms sitten näkyisi, puuttuvina tehoina vai jonain käytöshäiriöinä?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
En ole takavetoista R:rää koskaan nähnyt, joten en voi tietää, miten käy.
Mutta jos auto toimii hyvin ja vedot riittää, niin kannattaako itseään vaivata tällä.
Se, miksi kaapeliversiot alkaa "oirehtimaan", on esim sellainen, että jos kaapelilla halutaan sama teho, joka on mahdollista, niin täytyy suutinkarttaan tehdä aika reiluja muutoksia.
Koska käytännössä kaikissa versioissa vääntötiedon muutos, ahtopaineen nousu ja syöttömäärän nosto on estetty siellä "suojatussa" osiossa, silloin syöttömäärää täytyy "huijata" reilusti.
Tämä tilanne aiheuttaa lähestulkoon jatkuvan savutuksen, joka esim hiljalleen tuhoaa hiukkassuodattimen, täyttää sen.
Aika hyvä oire tilanteesta on sellainen moottorin käytös, että noin kahteen tonniin asti kierroksissa ei oikein mitään tapahdu ja sitten sen jälkeen vetää raivokkaasti.
Hiukan kevyemmällä ohjelmalla oireet tieten vähenee, samoin pakokaasujen kierrätyksen deaktivoiminen auttaa tilannetta osakaasulla.
En ole takavetoista R:rää koskaan nähnyt, joten en voi tietää, miten käy.
Mutta jos auto toimii hyvin ja vedot riittää, niin kannattaako itseään vaivata tällä.
Se, miksi kaapeliversiot alkaa "oirehtimaan", on esim sellainen, että jos kaapelilla halutaan sama teho, joka on mahdollista, niin täytyy suutinkarttaan tehdä aika reiluja muutoksia.
Koska käytännössä kaikissa versioissa vääntötiedon muutos, ahtopaineen nousu ja syöttömäärän nosto on estetty siellä "suojatussa" osiossa, silloin syöttömäärää täytyy "huijata" reilusti.
Tämä tilanne aiheuttaa lähestulkoon jatkuvan savutuksen, joka esim hiljalleen tuhoaa hiukkassuodattimen, täyttää sen.
Aika hyvä oire tilanteesta on sellainen moottorin käytös, että noin kahteen tonniin asti kierroksissa ei oikein mitään tapahdu ja sitten sen jälkeen vetää raivokkaasti.
Hiukan kevyemmällä ohjelmalla oireet tieten vähenee, samoin pakokaasujen kierrätyksen deaktivoiminen auttaa tilannetta osakaasulla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Juu hyvin toimii, hankala tietysti sanoa olisiko enemmänkin ollut saatavilla, mutta juuri nuo myöhemmin mahdollisesti ilmenevät ongelmat aina huolettaa. EGR poistettiin kokonaan käytöstä kun se ei lähtenyt toimimaan kunnolla edes uudella venttiilillä. Pitää koettaa kokeilla tuota kahden tonnin rajaa olisiko jotain havaittavissa, toki automaatti kepittää heti pienemmälle kun kaasua tarjoilee reilummin, joten alle 2000 rpm ei mennä kuin pintakaasulla niin vaikea testailla.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
onko ne mersulla olleet tyhmiä kun eivät ole oivaltaneet valmistaa tähtikärryjä joissa onS202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
yksi vaihde teen ja taakse
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Kyllä S202 kirjoittaa ihan asiaa, niin se asia menee
Kyllä S202 kirjoittaa ihan asiaa, niin se asia menee
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
mistä olette ostaneet c270 cdi turbo ahdinta? ebaystä saa ainakin välillä halvalla mutta uskaltaako ostaa?
ja käykö suoraan c220 cdi om611 vai pitääkö muokata jotain?
ja käykö suoraan c220 cdi om611 vai pitääkö muokata jotain?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.S202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.
Lyhyesti; tuli tosi hyvä

wiimax.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ennen softausta tuli aina ajettua S-asetuksella kun se tuntui jotenkin paremmalta. Näiden viestien myötä muistin jopa vaihtaa Comfortin puolelle, ja totta tosiaan huomattavasti järkevämmin toimii nyt. Pitäisi toki saada vertailukohteeksi joku tuikutettu versio että ymmärtäisi toimiiko se nyt hyvin vai ei.
Tuo 2000 rpm käytöksen vertailu isommilla kierroksilla tapahtuvaan käytökseen mielestäni vähän hankalaa kylläkin yhä. Kevyellä kaasulla kierrokset toki pysyy alhaalla, mutta toisaalta se sitten latoo jo isompaakin kahden tonnin kohdalla. Syvemmälle painaessa taas kierrokset ei käy alle kahden tonnin, kickdownilla ei taida edes alle 3000 rpm käydä mittarissa. Ei oikein löydy sellaista kaasun asentoa jolla vaihde pysyisi esim. välin 1500 -> 3000 rpm samalla.
Tuo 2000 rpm käytöksen vertailu isommilla kierroksilla tapahtuvaan käytökseen mielestäni vähän hankalaa kylläkin yhä. Kevyellä kaasulla kierrokset toki pysyy alhaalla, mutta toisaalta se sitten latoo jo isompaakin kahden tonnin kohdalla. Syvemmälle painaessa taas kierrokset ei käy alle kahden tonnin, kickdownilla ei taida edes alle 3000 rpm käydä mittarissa. Ei oikein löydy sellaista kaasun asentoa jolla vaihde pysyisi esim. välin 1500 -> 3000 rpm samalla.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.dealer kirjoitti: Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.
Lyhyesti; tuli tosi hyvä
Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Itse ohjelmoin 630tkm ajetun 200CDI väyrysen, eikä tullut mitään ongelmia. Kulutuskin laski melkein litrallaAndy kirjoitti: Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.
Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä.

Tuskin siitä mitään ongelmia on tiedossa jos auto on muuten kunnossa.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.
Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään
C30 AMG kanssa harrastelua
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo no vähän hätäisesti kirjoitettu, tietysti se kiihtyvyys riippuu siitä paljonko saadaan vääntömomenttia renkaalle. Mutta noin niinkun yleisesti jää iso osa voimavaroista käyttämättä jos ei pysty kunnolla vedättämään, näissä moottoreissa on kuitenkin jo alle 2000 kierroksen reilusti vääntöä. Ja normaalissa ajossa kierrokset kokoajan alle 2000. Voihan noita laskeakin vääntökäyrän ja välityssuhteen perusteella.ArtoCDI kirjoitti:Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.
Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tämä moottori löytyy myös S205 konepellin alta, eikö niin?tuikku kirjoitti:180-200cdi, noin 500/210SilverS212 kirjoitti:Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.
220 noin 500/230
250 noin 2250-270, 550-600
On tiedossa, en suosittele vielä mitään.
Eli myös raudassa on eroa mallien C200, C220 ja C250 välillä, minulla oli käsitys että erot ovat ainoastaan ohjelmassa. Tuollainen vuoden-parin ikäinen S205 on haaveissa ja taitaisi olla kustannustehokkain hankkia sellainen pienimmällä mersu koneella jos siitäkin saa kutiteltua moisia tehoja.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Kyllä.
Kyllä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Hinnanero noiden eri versioiden välillä on kuitenkin jonkinmoinen, niin 200d lastutettuna on varmasti paras value for money mielessä.
Hinnanero noiden eri versioiden välillä on kuitenkin jonkinmoinen, niin 200d lastutettuna on varmasti paras value for money mielessä.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Paljonkos tollaisessa om642:ssa pitäisi maffin näyttää maksimi virtaukseksi? Kyseessä w203 320di -05 ja edellis iltana ajettiin vakio auto penkissä eikä ole kuin 30hp ja 30nm kadoksissa. Siinä penkittäjä vain epäili maffin antavan väärää tietoa.
w203 320cdi -05
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Mersu on paineohjattu, ei ilmamassa.
Mersu on paineohjattu, ei ilmamassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Missä penkitetty?Sloun kirjoitti:.,, edellis iltana ajettiin vakio auto penkissä eikä ole kuin 30hp ja 30nm kadoksissa. Siinä penkittäjä vain epäili maffin antavan väärää tietoa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03