Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Minulla on vuoden 2006 mallin MB SLK, joka seisoo talven läpimässä tallissa. Pitäisikö akku ottaa irti seisonnan ajaksi? Mitä hyötyä tai haittaa akun irroittamisesta on? Vanhenevatko jotkin elektroniset piirit jos akun pitää päällä koko talven ajan? Entä jos otan akun irti, niin mitä siitten tapahtuu? Meneekö esimerkiksi käynnistyksen esto päälle? Tai lukkiintuko radiolaite?
Olen edellisinä talvina pitänyt CTEk-älylaturia päällä / lataamassa auton akkua koko ajan, ettei akku tyhjene. Aiheutuuko tästä haittaa? Tai onko tästä jotakin muuta hyötyä kuin se, että akku ei tyhjene?
Asiantuntijat; mitä sanotte?
Kysyvä ei tieltä eksy.
Kiitos kommenteistanne jo etukäteen.
T. Paavo
Olen edellisinä talvina pitänyt CTEk-älylaturia päällä / lataamassa auton akkua koko ajan, ettei akku tyhjene. Aiheutuuko tästä haittaa? Tai onko tästä jotakin muuta hyötyä kuin se, että akku ei tyhjene?
Asiantuntijat; mitä sanotte?
Kysyvä ei tieltä eksy.
Kiitos kommenteistanne jo etukäteen.
T. Paavo
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Itse pidän akun(t) kiinni ja lataan muutaman kk:n välein ctecillä. Liekkö siitä haittaa vaikka olisi irtikin, ei ainakaan ajonesto mene päälle tai radio lukitu. Vanhoissa tietysti radio kysyy koodia kun virrat kytkee.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Ei kai ajonesto mene päälle sen enempää, tai vähempää jos akku on irti tai kiinni. Ajonestohan on aktiivinen kun virrat on sammutettu ja avain irti?
Omasta mielestäni kumpikin käy, joko CTEK jatkuvasti tai ajoittain kiinni tai sitten akku irti.
Omasta mielestäni kumpikin käy, joko CTEK jatkuvasti tai ajoittain kiinni tai sitten akku irti.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1510
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Kyllä se akku tarvii ylläpitolatausta otit sen sitten irti tai et. On hyvin vaikea järjestää niin optimeja olosouhteita, että itsepurkautuminen vähenisi liki nollaa, ja säilytyslämpötila olisi tasaisesti oikea, Eli irrottaminen on turhaa jumppaa kun kuitenkin joutuu näyttämään laturia. Ja ainakin akunkengät kuluu irrotteluista 

Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Onko kuinka haastavaa käydä autolla ajamassa tai edes käyttämässä lämpöiseksi? Itse olen säilönyt pasiiviset autoni aina parkkihallissa ja kerran pari kuukaudessa ajanut kadulle ja antanut käydä normi käyntilämpöiseksi. Monesta huolesta pääsee kun auto luulee olevansa normi käytössä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1510
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Se liikennekäyttöönotto veroineen on tuossa lisäkulu, ja sitäkin isompi saattaa olla vakuutus, yhtiöstä riippuen, jos on minimiveloitus.
Lisäksi se lämmitys pitäisi tehdä oikeesti lämpimäksi, ei vain niin että termostaatti aukeaa.
Sinänsä liikuttelu ja jarruttelu kyllä tekee hyvää autolle
Lisäksi se lämmitys pitäisi tehdä oikeesti lämpimäksi, ei vain niin että termostaatti aukeaa.
Sinänsä liikuttelu ja jarruttelu kyllä tekee hyvää autolle
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
No ei se nyt vakuutusta tarvi jos parkkihallista ajaa kadunreunaan tai sisäpihan tasanteelle. Tai tarviihan se jos jos portista kadunpuolelle ajaa mutta en en mä ole ainakaan jaksanut murhetta siitä ottaa.
Ja kyllähän tuo kun sen antaa siinä 20min käydä ja vähän antaa jenkaa ihan vaan kuunnellakseni kasin ääniä niin siinä ajassa lämpenee. Varsinkin kun auton ajaa lämpimästä hallista ulos. Parempi se musta on koneelle tuolleen kuin että antaa seistä käynnistämättä sen reilu 3kk mitä täälä etelässä talvi kestää.
Ja kyllähän tuo kun sen antaa siinä 20min käydä ja vähän antaa jenkaa ihan vaan kuunnellakseni kasin ääniä niin siinä ajassa lämpenee. Varsinkin kun auton ajaa lämpimästä hallista ulos. Parempi se musta on koneelle tuolleen kuin että antaa seistä käynnistämättä sen reilu 3kk mitä täälä etelässä talvi kestää.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
https://www.is.fi/autot/art-2000005451191.html" onclick="window.open(this.href);return false;MouTine kirjoitti:Tai tarviihan se jos jos portista kadunpuolelle ajaa mutta en en mä ole ainakaan jaksanut murhetta siitä ottaa.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1510
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Se vakuutus tulee automaattisesti kun ottaa liikennekäyttöön.
Ja on muuten aika kallista olla ottamatta...
Ja on muuten aika kallista olla ottamatta...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
10€ trafille minimi käyttöönotosta, ellei ole jo aiemmin maksanut liikaa, niin ei tule sitäkään. Käytöstä poisto 6€ ja käyttöönotto 0€. Vakuutusyhtiölle muutama €uro, niin ollan yhteensä hieman yli 20€.
Talvirenkaat taitaa olla ainoa ongelma, mutta maksut päivän-parin käytöstä laillisesti ei ole ongelma.
Parkkitasanteella käyttäminen, jossei koirankusettejat hermostu, ei maksa mitään muuta kun bensat, mutta pari tuntia käyttäisin ite.
Talvirenkaat taitaa olla ainoa ongelma, mutta maksut päivän-parin käytöstä laillisesti ei ole ongelma.
Parkkitasanteella käyttäminen, jossei koirankusettejat hermostu, ei maksa mitään muuta kun bensat, mutta pari tuntia käyttäisin ite.
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Miksi? En näe tuossa versus normi käyntilämpöön käyttäessä mitään etua tai hyötyä?etrade kirjoitti:mutta pari tuntia käyttäisin ite.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Tästä olen täysin samaa mieltä. Esim.pakoputkisto ei lämpene kunnolla 5-10min tyhjäkäynnillä, joten sinne kondensoituu vettä joka taas aiheuttaa ruostumista.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Se liikennekäyttöönotto veroineen on tuossa lisäkulu, ja sitäkin isompi saattaa olla vakuutus, yhtiöstä riippuen, jos on minimiveloitus.
Lisäksi se lämmitys pitäisi tehdä oikeesti lämpimäksi, ei vain niin että termostaatti aukeaa.
Sinänsä liikuttelu ja jarruttelu kyllä tekee hyvää autolle
Akku on omissa harrasteautoissa koko talven kiinni, älylaturi kytkettynä koko ajan.
R129 500SL 1989 (MR)
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1510
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Eikä öljykään lämpeä, ja kosteus katoa.
Se vakuutuksen minimi maksu on sitten yksilökohtainen.
Se vakuutuksen minimi maksu on sitten yksilökohtainen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Itse en ota stressiä jos joutuu siirtelee autoa; kun ajan omasta kotitallista kodin autokatokseen joudun kahta eri katua ajamaan, kulmatontilla kun asun
Mielestäni kannattaa ilmastointilaitetta pyöräyttää, sen takia pari kertaa talvessa käytän 500E:tä, siinä on akku paikallaan eikä mitään latureita.
Ilmajousitteinen vanhus tarvii taas muutaman viikon välein käyttää että keula nousee ylös, no pukit auttais asiaa mutta ne pölkyt jotka kerran tein on vähän liian korkeita nyt, tarttis sahata lyhemmäksi... ja mekaaninen rivipumppu tykkää kun sitä käytetään säännöllisesti. Tässä autossa on onneksi rst-pakoputkisto...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 1257#L3P16" onclick="window.open(this.href);return false;
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

Mielestäni kannattaa ilmastointilaitetta pyöräyttää, sen takia pari kertaa talvessa käytän 500E:tä, siinä on akku paikallaan eikä mitään latureita.
Ilmajousitteinen vanhus tarvii taas muutaman viikon välein käyttää että keula nousee ylös, no pukit auttais asiaa mutta ne pölkyt jotka kerran tein on vähän liian korkeita nyt, tarttis sahata lyhemmäksi... ja mekaaninen rivipumppu tykkää kun sitä käytetään säännöllisesti. Tässä autossa on onneksi rst-pakoputkisto...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 1257#L3P16" onclick="window.open(this.href);return false;
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
a) paripyörien molemmissa pyörissä;
b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
c) museoajoneuvossa;
d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Mää tuolla ylempänä kirjoitin sekä omasta tapuksesta sekä oletettavasti myös topikin aloittajan osalta, auto ajetaan lämpimästä tallista / hallista ulos ja annetaan käydä käyntilämpöiseksi ja takaisin talliin. Siihen ei 5-10 minuuttia riitä mutta niin en väittänytkään. Siihen riittää juuri se 20-25 minuuttia. Paikat pysyy voideltuna, akku ladattuna ja tarvittavat paikat lämpeää.
Ei siitä nyt mitään haittaakaan ole nykyaikaista autoa olla käynnistämättä, varsinkin jos auto talvehtii lämpimässä ja akun pitää ylläpitolaturilla varattuna. Pointti nyt oli ampua alas nämä höpöhöpö jutut kahden tunnin käyttelyistä. Sanokaa nyt vielä joku että akku ei lataannu tyhjäkäynnillä.
Ei siitä nyt mitään haittaakaan ole nykyaikaista autoa olla käynnistämättä, varsinkin jos auto talvehtii lämpimässä ja akun pitää ylläpitolaturilla varattuna. Pointti nyt oli ampua alas nämä höpöhöpö jutut kahden tunnin käyttelyistä. Sanokaa nyt vielä joku että akku ei lataannu tyhjäkäynnillä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Niin... jännite mittauksella tuon akun varauksen näkee, ennen käynnistystä ja pari tuntia sammuttamisen jälkeen...
Parempi kun hommaa älylaturin
.
Karran linkin mukaan, vois ajaa kilometrejä kaasu pohjas, niin kondensiovedet saa kyytiä
. Pitäis varmaankin olla joku "kiinnostunut" ostaja autolle, ilman talvirenkaita
.
Parempi kun hommaa älylaturin

Karran linkin mukaan, vois ajaa kilometrejä kaasu pohjas, niin kondensiovedet saa kyytiä


Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
Muutamaksi päiväksi liikennekäyttöön ottaminen on kustannuksiltaan niin pieni juttu ettei kannata sitä puolta miettiä lainkaan. Parikymppiä kuten edellä jo laskeskeltu.
Itse olen satakakskolmosta verrytellyt vuodenvaihteen tienoilla käyttämällä katsastuksessa. Siitähän ei tule vero- tai vakuutuskuluja lainkaan. Joskus tosin on tuntunut niin mukavalta ajella että on pitänyt ottaa liikennekäyttöönkin joksikin aikaa.
Akku kiinni ja Ctek siihen talveksi pitämään huolta akusta.
Itse olen satakakskolmosta verrytellyt vuodenvaihteen tienoilla käyttämällä katsastuksessa. Siitähän ei tule vero- tai vakuutuskuluja lainkaan. Joskus tosin on tuntunut niin mukavalta ajella että on pitänyt ottaa liikennekäyttöönkin joksikin aikaa.
Akku kiinni ja Ctek siihen talveksi pitämään huolta akusta.
wiimax.fi
Re: Akku irti vai ei MB SLK:n talviseisonnan ajaksi?
ite olen ottanut akun kaapelin irti, ei tarvii latureita sun muita vaan laakista käyntiin sitten keväällä. Muutaman hassun kuukauden takia mielestäni turhuutta käydä käynnistämässä autoa , ainakin jollei sillä pääse ajamaan samalla.