Tossa ihan kunnanrajan toisella puolella terästehtaan kupeessa oli ollu jonkun aikaa myytävänä myyntikuvien perusteella jollain tapaa ryhtinsä säilyttänyt väyrys-maticki, ja tänään sain viimein aikasiks soittaa myyjälle - toki väyrysen ja ylipäätään 20-vuotiaan auton ollessa kyseessä odotukset ei ollu kovin korkeella, vaan lähinnä ajattelin et jos nään 200D:n kivenhakkaaman tuulilasin läpi et väykyn taustapeilissä roikkuu wunderbaum, ei miun ois tarvinnu ees nousta autosta pois. No eipä ollu wuntsikkaa, vaan auto oli sisältä siisti ja hajuton, eikä ulkokuorikaan ollut mersuksi kovin kurjassa kunnossa; kaarissa ja takakontin avausnapin ympärillä oli normaalia kukintaa, mutta mielummi mie kattelen tekemättömiä ruostekorjauksia kuin huonosti tehtyjä pakkelipaikkauksia.
Ulkokuoren syynäämisen jälkeen vilkaisin konehuoneeseen ja totesin nesteitten olevan kutakuinkin omilla osastoillaan, mitä nyt se joku lämmönvaihdin siinä koneen etuosassa normaaliin tapaan vähän vuoti öljyä. Myynti-ilmossa mainittiinki et ilmastointi vaatii täytön, mut kurkottelin kompuran hihnapyörää sen verran, et ainakaan jumiin se ei ollut vielä ehtinyt. Pari jarruputkeakin oli näköjään uusittu, ja huomio siitä että uudet putket oli taivuteltu hyvinkin nätisti alkuperäisten putkien kiinnikkeisiin sopiviksi kasvatti jo herännyttä kiinnostusta tätä yksilöä kohtaan. Myyjä kysäsi siinä vaiheessa, käynkö koeajolla, mihin vastasin "totta kai!" Myyjä antoi avaimet ja paineli itse tuvan puolelle kun mie jäin koittamaan et liekö se ees käynnistyy. Käynnistyihän se, jonkun pioneerin näytöllä luki Radio Rock ja siellä tais parhaillaan soida CMX.n Rautakantele, samalla kun kokeilin siinä pihassa sähkölasit läpi (ja niinhän se pikku pakkasella vasta pestyn väyrysen oikean takaoven lasinnostin päätti antautua, joten kävin kiskomassa lasin käsineen ylös ennen kuin kurvasin pihasta.) Ennen kuin pistin radion kiinni keskittyäkseni auton kuunteluun, tuumin et se myyjähän oli aikalailla äsken mainitun yhtyeen laulajan näköinen. Edelleen vahvistui tunne siitä et fengshuit taitaa olla kohdallaan.
Koeajolenkillä ei ilmennyt juurikaan ylimääräisiä kolinoita ja revennyt ohjausakselin läpivientikumi piti huolen siitä, että veekutosen äänet kantautu vienosti kabiiniin ja selkeesti vaihdon tarpeessa olevan sisäilmansuodattimen tukkoisuus ei aiheuttanut happivajetta. Pietin Korvenkylässä nimimerkki PTI:n pihaan, ja hän kävi tottuneempana väyrystelijänä tekemässä pikaisen "ei kai tää iha paska voi olla" arvion. Matickointiaki kävin sen verran koittamassa, et kyllä tuo väykky samoista paikoista auraamattomilla peltoteillä meni ku mitä w124 maticki sillo ku lunta oli vaaksan verran enemmän...
Päästyäni myyjän pihaan, tsekkasin kesärenkaiden kunnon ja varmistin et niiten tarvikevanteiden pulteista ei myyjällä ollu mitään tietoa. Huolto-avainkin oli tallessa, joten en ihan hirveesti keksiny tinkimiseen aihetta, muuta ku sen et mihinköhä mie tätä tarviin, joten tarjosin vähä pyyntihintaa vähemmän ja myyjä tarttui siihen.
Koska näistä väyrys-matickeista ei ihan hirveesti juttua foorumilla ole, ajattelin avata tälle autolle oman ketjun. Toivotaan et päivitykset jää vähäisiksi

"Tärkein" muutostyö tuli tehtyä jo illalla, eli kiskasin sen pioneerin mäkeen kojelaudasta ja istutin tilalle Becker Grand Prixin.
Kuvia ei oo ehtiny vielä räpsimään, joten laitetaan nyt alkuun linkki nettiauton ilmotukseen: https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/e/8549436" onclick="window.open(this.href);return false;